Veulen heeft snotneus en hoest soms

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Veulen heeft snotneus en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 15:50

Sinds een 2 tal dagen merk ik op dat mijn veulen van 4 maand soms een klein beetje hoest. Het is totaal niet extreem, maar het trok wel mijn aandacht.
Vandaag trof ik haar aan met een grote snottebel aan haar neus. Ik vermoed dat ze dus verkouden is. Ik ben van plan om morgen de DA zeker en vast te bellen. Maar maak me wel een beetje zorgen...

Ze gaan nu sinds een week in de pensionstal in nacht buiten met deze vreselijke warmte, zodat ze overdag op stal kunnen en niet te veel last hebben van deze stekende zon. Misschien dat ze het buiten snachts toch wat kou vind?
Wat denken jullie? En moet ik me al zorgen maken?

Leentje, Molly & Poppy <3


alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Veulen heeft snotneus en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:04

Gord dat als je het niet vertrouwd dat je even de da laat kijken kan nooit kwaad.

Maar ik denk echt niet dat het puur komt van het 's nachts buiten zijn, kwik komt niet onder de 15 graden, en niemand krijgt een verkoudheid van kou, dan moet je al een wat lagere weerstand hebben.

Maar als die verder gewoon rond rent, speelt, eet, drinkt en slaapt zal ik me nog niet al te druk maken.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Anoniem

Re: Veulen heeft snotneus en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:06

Nu ze in stal staat overdag gok ik dat ze dus ook in stal staat als ze die mesten? Zou ze geen last hebben van het stof? Met wat strooien ze de stallen in?


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:07

Rode kokken?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:09


Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Veulen heeft snotneus en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 16:13

Stallen uitmesten gebeurt vroeg in de ochtend dus dan staat ze nog buiten. Vlak na het uitmesten komt ze weer naar binnen. :) ze staan gewoon op stro.

& ik ontworm mijn veulen altijd volgens schema, om de beurt met verschillend wormenmiddel geschikt voor veulens. ☺️

En wat zijn rode kokken?

Leentje, Molly & Poppy <3

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:13

Kabayo schreef:
Rode kokken?


:')
Je bedoelt Rhodococcus?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 16:14

Veulen is voor de rest wel gewoon speels en actief en eet goed trouwens! :)

Leentje, Molly & Poppy <3

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:24

Suzanne F. schreef:
Kabayo schreef:
Rode kokken?


:')
Je bedoelt Rhodococcus?

:')

Dat is de latijnse naam inderdaad. De kliniek noemt het gewoon rode kokken :j

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:06

Paarden zijn dagdieren, nu slaapt ze dus buiten en staat ze tijdens haar actieve uren/speel uren eenzaam opgesloten. Niet goed voor de botontwikkeling en ook stressvol. Kan zomaar voor een slechtere weerstand zorgen. Waarom zet je haar niet 24/7 buiten? Das veel gezonder.

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: Veulen heeft snotneus en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:22

Mijn pony heeft als veulenzijnde een flinke verkoudheid gehad, ik zou zeker de DA bellen. anders kan ze last krijgen van bronchitis en dat is nog vervelender!

Als ik lees kucht en snot uit haar neus denk ik ook indd aan Bronchitis, dat heeft mijn pony en die vertoont dezelfde klachten. ik zou haar zeker 24/7 buiten zetten en misschien in de nacht een 0 grams dekentje op doen.

Wat voor kleur snot heeft ze? wat voor soort kuchje is het? kun je me dit uitleggen ?

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 17:40

troi schreef:
Paarden zijn dagdieren, nu slaapt ze dus buiten en staat ze tijdens haar actieve uren/speel uren eenzaam opgesloten. Niet goed voor de botontwikkeling en ook stressvol. Kan zomaar voor een slechtere weerstand zorgen. Waarom zet je haar niet 24/7 buiten? Das veel gezonder.

Van stress lijkt mijn veulen weinig last te hebben naar mijn mening...
Als ik ze thuis had staan zou ik ze ook 24/7 buiten zetten, maar er zijn geen pensionstallen in de buurt die dit hier aanbieden. Ik ben vorige maand vertrokken op een stal waar ze zelf minder buiten kwamen. Ik doe wat in mijn mogelijkheden ligt. :)
Veulen gaat volgende maand wel weg van de moeder en komt ze wat verder weg bij een ander veulen en ouder paard 24/24 op de weide.

Leentje, Molly & Poppy <3

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 17:44

Brittjuh97 schreef:
Mijn pony heeft als veulenzijnde een flinke verkoudheid gehad, ik zou zeker de DA bellen. anders kan ze last krijgen van bronchitis en dat is nog vervelender!

Als ik lees kucht en snot uit haar neus denk ik ook indd aan Bronchitis, dat heeft mijn pony en die vertoont dezelfde klachten. ik zou haar zeker 24/7 buiten zetten en misschien in de nacht een 0 grams dekentje op doen.

Wat voor kleur snot heeft ze? wat voor soort kuchje is het? kun je me dit uitleggen ?

Snot is gewoon doorzichtig, zeker niet groen of geel. Ik heb haar ook echt nog maar 1x een grote snottebel zien hebben en dat was deze ochtend.
En het is zo een kuchje alsof je paard even in een stoffige piste gelopen heeft.

( 24/24 buiten is niet mogelijk momenteel, in de post hierboven leg ik het uit :) )

Leentje, Molly & Poppy <3

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 17:23

_Lina schreef:
Brittjuh97 schreef:
Mijn pony heeft als veulenzijnde een flinke verkoudheid gehad, ik zou zeker de DA bellen. anders kan ze last krijgen van bronchitis en dat is nog vervelender!

Als ik lees kucht en snot uit haar neus denk ik ook indd aan Bronchitis, dat heeft mijn pony en die vertoont dezelfde klachten. ik zou haar zeker 24/7 buiten zetten en misschien in de nacht een 0 grams dekentje op doen.

Wat voor kleur snot heeft ze? wat voor soort kuchje is het? kun je me dit uitleggen ?

Snot is gewoon doorzichtig, zeker niet groen of geel. Ik heb haar ook echt nog maar 1x een grote snottebel zien hebben en dat was deze ochtend.
En het is zo een kuchje alsof je paard even in een stoffige piste gelopen heeft.

( 24/24 buiten is niet mogelijk momenteel, in de post hierboven leg ik het uit :) )


Ik zou toch laten nakijken op bronchitis, Fayah heeft ongeveer de zelfde klachten en haar snot ziet momenteel wittig ( zoals normaal is ). je kan er beter nu al wat aan doen dan dat je over een aantal jaar erg veel problemen er mee hebt, Ik week mijn hooi, ze staat nooit bij stal wanneer ik mest of veeg etc. en zo veel mogelijk buiten, zomers 24/24 in de winter misschien 6 uur op stal.

Ik zou echt kijken wat je kan doen voor haar. op stal staan is natuurlijk niet fijn.

Popstra
Berichten: 13610
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:14

troi schreef:
Paarden zijn dagdieren, nu slaapt ze dus buiten en staat ze tijdens haar actieve uren/speel uren eenzaam opgesloten. Niet goed voor de botontwikkeling en ook stressvol. Kan zomaar voor een slechtere weerstand zorgen. Waarom zet je haar niet 24/7 buiten? Das veel gezonder.

Dag dieren??? :')
Paarden doen snachts hetzelfde als overdag hoor, vreten, slapen en spelen!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Veulen heeft snotneus en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:23

Paard slaapt sowieso niet zoals wij mensen in een keer zegmaar . Doen meerdere dutjes verdeeld over de dag en nacht.

Ben wel nieuwsgierig hoe het nu gaat.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Veulen heeft snotneus en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 21:16

Even een update. Gisteren had ik geen snot meer gezien en ook geen gehoest. Dus had besloten het nog een dagje aan te kijken.
Maar vandaag hoorde ik er weer hoesten en hing er twee maal een gele snottebel uit haar neus. Dus ik heb de DA gebeld en deze komt morgenvroeg langs.

Één van de snottebellen :')
Afbeelding

Leentje, Molly & Poppy <3

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 21:26

_Lina schreef:
Even een update. Gisteren had ik geen snot meer gezien en ook geen gehoest. Dus had besloten het nog een dagje aan te kijken.
Maar vandaag hoorde ik er weer hoesten en hing er twee maal een gele snottebel uit haar neus. Dus ik heb de DA gebeld en deze komt morgenvroeg langs.

Één van de snottebellen :')
[ [url=m/plrlzT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Laat het me even weten wat het is.
Ik vermoed richting verkoudheid/bronchitis.
dit heeft Fayah ook. maar hoop dat het bij jou mee valt!

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Veulen heeft snotneus en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 21:35

Inderdaad ik denk ook bronchitis, de pony die ik beleer heeft het ook en de dierenarts daar zei dat het wat rondging. Bij deze pony viel het overigens wel mee. Een kuur van een week geloof ik en ik mocht 2 weken even niks met haar doen.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 21:37

@Brittjuh97, zal ik doen! Voor de rest ziet ze er gelukkig wel lekker gezond uit! Ze lijkt er zelf niet zoveel last van te hebben, maar het mag natuurlijk niet escaleren. :)

Leentje, Molly & Poppy <3

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Veulen heeft snotneus en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 13:54

Dierenarts is deze ochtend geweest, maar het was gelukkig helemaal niet ernstig! Hij heeft ook even naar haar ademhaling geluisterd en alles deed het gelukkig gewoon prima!
Hij denkt dat het komt doordat ik sinds begin deze maand pas op deze stalling sta, en door die verandering zal haar lichaam ook een beetje moeten aanpassen daaraan. Dus wordt gewoon een beetje uitzieken. :)

Leentje, Molly & Poppy <3

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:27

_Lina schreef:
Dierenarts is deze ochtend geweest, maar het was gelukkig helemaal niet ernstig! Hij heeft ook even naar haar ademhaling geluisterd en alles deed het gelukkig gewoon prima!
Hij denkt dat het komt doordat ik sinds begin deze maand pas op deze stalling sta, en door die verandering zal haar lichaam ook een beetje moeten aanpassen daaraan. Dus wordt gewoon een beetje uitzieken. :)


Oh dat klinkt goed! hou het evengoed in de gaten!
het kan namelijk zijn dat het over een aantal jaar terug komt, als dat zo is gewoon direct weer de da bellen. hoe eerder je er bij bent hoe beter!

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 09:50

Brittjuh97 schreef:
_Lina schreef:
Dierenarts is deze ochtend geweest, maar het was gelukkig helemaal niet ernstig! Hij heeft ook even naar haar ademhaling geluisterd en alles deed het gelukkig gewoon prima!
Hij denkt dat het komt doordat ik sinds begin deze maand pas op deze stalling sta, en door die verandering zal haar lichaam ook een beetje moeten aanpassen daaraan. Dus wordt gewoon een beetje uitzieken. :)


Oh dat klinkt goed! hou het evengoed in de gaten!
het kan namelijk zijn dat het over een aantal jaar terug komt, als dat zo is gewoon direct weer de da bellen. hoe eerder je er bij bent hoe beter!


Ja inderdaad, moest het nu toch nog erger worden komt hij sowieso opnieuw, maar hij vermoed het niet! :)

Leentje, Molly & Poppy <3

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:33

_Lina schreef:
Brittjuh97 schreef:

Oh dat klinkt goed! hou het evengoed in de gaten!
het kan namelijk zijn dat het over een aantal jaar terug komt, als dat zo is gewoon direct weer de da bellen. hoe eerder je er bij bent hoe beter!


Ja inderdaad, moest het nu toch nog erger worden komt hij sowieso opnieuw, maar hij vermoed het niet! :)


dat is zeker een geruststelling, eenmaal bronchitis en je komt er niet makkelijk van af. het is dan alleen onder controle te houden :(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, GrapeshotBot, Mandy73_unes, Samantha89 en 26 bezoekers