Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 15:53

Hallo,

De kat van mijn buurvrouw ligt eigenlijk altijd bij ons in de tuin omdat ze daar is opgegroeid en er 2 jaar terug de kittens ook groot bracht.
Laatst trof ik een grote plas bloed en ze had haar rug achter open liggen een snee over de breedte en ze is toen opgehaald door de dierenambulance. Ze hebben het schoongemaakt en gehecht en alles leek nu wel weer geheeld te zijn. Ze zwalkt achter en kan haar start nog maar een beetje bewegen maar het ziet er verder schoon uit voor zover ik kan zien.
De laatste 2 weken merk ik allemaal blauwe vliegen in de tuin en vandaag zag ik dat er 4 achterop haar rug zaten. De buurvrouw zegt dat de wond heel en schoon is, maar ik vertrouw het toch niet.
Moet ik me zorgen maken ondanks dat het mijn kat niet is?



Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:56

Als de wond heel schoon is dan zou dat zomaar het werk kunnen zijn van maden :=
Dat zou de buurvrouw wel even goed moeten bekijken.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 15:58

Ik ben dus ook bang voor maden maar kan net niet dicht genoeg komen. Kop is prima maar naar haar achterwerk toe raakt ze in paniek. Altijd al zo geweest trouwens.
Met die wond deed ze ook al moeilijk het was niks volgens haar, feen geld voor dierenarts dus dit zal ook wel moeizaam gaan. Maar wil ook niet om niks de dierenpolitie bellen.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:07

Opgehaald door de dierenambulance? Buurvrouw is toch het baasje begrijp ik. Had die geen behoefte om met haar gewonde dier naar de dierenarts te gaan?
Jij lijkt er meer mee bezig te zijn dan de buurvrouw.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:57

Ik heb zoiets als ambu medewerker ook eens meegemaakt.

Melding was zieke kat in de steeg met vliegen.
Nou ik heb zelden zoiets afschuwelijks gezien. Kat liep bijna niet meer, vol vliegen en bij nadere inspectie ook vol maden. Beestje werd letterlijk levend opgegeten. :r
Heel snel naar de DA en 1 blik was al genoeg. Nog voor wij de eigenaar hadden gebeld had de DA het dier al onder narcose gebracht.

Ik zou mij dus zeker zorgen maken om de kat. Kun je hem ergens inlokken (schuur) zodat je het wat beter kan bekijken en desnoods weer de dierenambulance kan bellen.
Als het wijst op , laten we even zeggen, achterstallig onderhoud kun je verdere stappen ondernemen.
Dit klinkt niet echt lekker. -O-

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:59

CharleyT schreef:
Opgehaald door de dierenambulance? Buurvrouw is toch het baasje begrijp ik. Had die geen behoefte om met haar gewonde dier naar de dierenarts te gaan?
Jij lijkt er meer mee bezig te zijn dan de buurvrouw.

Dit verbaasde mij ook.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:01

Er komen nooit vliegen op mijn katten af dus dat is zeker verdacht..

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:02

Als er blauwe vliegen zijn ruiken ze vlees of andere viezigheid. Dit hoeft niet te beteken dat er al maden zijn. Ze moeten eerst eitjes leggen voor je maden krijgt. Maar er is wel degelijk iets aan de hand.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:46

Ik heb 1x blauwe vliegen bij mijn konijn gezien....en dat was helaas ook te laat |(
Het kan ook echt razendsnel gaan.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:55

Die vliegen zitten er niet voor niks... ik zou inderdaad proberen om haar te vangen... vandaaruit kun je verder...

Gevalletje geen dierenarts bij een dergelijke wond vind ik dierenmishandeling... en mochten er nu maden in zitten dan is spoedig hulp van de dierenarts nodig..

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:26

Sizzle schreef:
Ik heb 1x blauwe vliegen bij mijn konijn gezien....en dat was helaas ook te laat |(
Het kan ook echt razendsnel gaan.


En helemaal met dit warme weer.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 07:10

Ze geeft niet echt om haar denk ik. Ik mocht de dierenambu eerst ook niet bellen pas toen iedereen zei dat het ernstig was en ze de plas bloed bij mij in de tuin zag. Er toen ze thuis kwam begon ze meteen over hoe duur het wel niet was en misschien had ze zichzelf ook wel gered.
Ze komt altijd bij ons liggen en trekt heel erg naar me toe dus ze heeft wel een plekje in mijn hart. Ze is een heel apart gekleurde siamees maar is aardig op leeftijd en ziet er niet echt meer uit of dat komt door slechte verzorging. Ik ga binnenkort verhuizen maar wil haar het liefst meenemen.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:16

Kan je dat niet gewoon vragen. Als zij er toch weinig om geeft. Misschien dat zij het wel een oplossing vind. Ben benieuwd hoe de kast er aan toe is

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 07:18

Ze is al eens meegenomen door iemand die dacht dat het een zwerfkat was maar toen wilde ze haar wel terug. Maar kan het altijd vragen.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:31

Ik denk in ieder geval dat je vandaag actie moet ondernemen anders is er uberhaupt geen kat meer als de vliegen van haar af komen.

Niet banketstaaf maar poetsen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:55

Ach het arme diertje! Ik zou dirct de kat opnw door de dierenambu mee laten nemen en een hartig woordje met buurvrouw praten. Dit is ronduit verwaarlozing!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:04

Klinkt eerder als een gevalletje 144.

Kat in huis nemen en ff een belletje daarnaar toe. Dat gaat sneller als via een dierenambulance.
Als ambu medewerker mag ik ook niet zomaar een kat mee nemen waar een eigenaar aan zit.

Ik heb ook eens zo'n soort situatie gehad en heb toen de politie gebeld die gelijk nog zijn gekomen.
De eigenaar kreeg een keuze: inbeslag en boete of vrijwillig het dier in laten slapen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 12:20

Dierenambu komt inderdaad alleen als eigenaar toestemming geeft omdat er kosten aan verbonden zijn.
144 zat ik dus aan te twijfelen omdat het wel schoon leek te zijn en ik wil niet onnodig bellen, maar ga het zo toch controleren ze ligt hier alweer de hele ochtend in het gras.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:25

Uit ervaring kan ik zeggen dat dit heel heel erg snel kan gaan. Een schaap kan met deze temperature binnen 24 uur dood zijn aan myasis. Ook zul je de maden niet zien als je het dier niet van dichtbij kunt bekijken. Toen ik voor het eerst een schaap met maden had wist ik niet waar ik naar moest kijken. Ik zag alleen iets wat op een grote brandwond leek. Pas toen een vriendin van me de haren uit elkaar ging plukken buiten het wondgebied begonnen de maden me op te vallen. Het is echt afschuwelijk.

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:37

Arm arm dier....
Wij hebben het meegemaakt toen onze hond van 13 en wond had, daar kwamen ook vliegen op af en we kregen dus ook maden in de wond. Wij hebben met een bepaald middel de wond een paar keer per dag moeten spoelen (wat de hond niet kon waarderen). Uiteindelijk is hij er niet bovenop mogen komen en hebben we hem in laten slapen.
Alsjeblieft onderneem actie, met deze temperaturen en een wond en vliegen.....brrrrr.... Ik word al compleet akelig van het idee

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:39

Wanneer je niet snel(en daarmee echt nu ) actie onderneemt is het niet meer nodig. Vleesvliegen om een dier heen betekend dikke ellende.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:49

evt foto nemen van de wond en opsturen naar dierenarts met de vraag of zorg nodig is ivm vliegen
zonder naam en toenaam vd baas? blijft die prive. mocht dit wel zo zijn kun je dit aangeven bij het baasje

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:51

Hier is echt geen twijfel bij mogelijk, vleesvliegen komen alleen af als er wat te eten valt. Die zijn nu dus die kat aan het opvreten wat inhoud dat als je niet heel rap wat doet het dier dood gaat. Kan een keuze zijn natuurlijk (niet iedereen heeft geld voor een dierenarts) maar doe het dan snel een geef hem een beste klap op zijn kop met een stoeptegel ofzo want dit is een lijdensweg!

Anoniem

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:59

Waar mijn mond meer een beetje van open valt is dat je zegt "ik wil niet om niks de dierenpolitie bellen"..
Dit is pure verwaarlozing het enige wat je voor deze kat kan doen is hem of vangen en er zelf mee naar de dierenarts gaan (kosten voor jou), of 144 bellen. Ik zou persoonlijk voor het laatste gaan..
Dit heeft niks meer te maken met ach valt wel mee, is niks. Dus zeker genoeg redenen om de dierenpolitie te bellen. Jammer dan als je hierdoor ruzie met je buurvrouw krijgt zij verwaarloosd haar kat en mag jou al heel dankbaar zijn. Als je binnenkort toch verhuisd ben je in ieder geval ook van die vrouw af..

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Blauwe vliegen om (zieke?) Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:10

Sterker nog, zet haar in een mand en ga vandaag naar de dierenarts om het te laten checken.. het is wel een levend wezen waar je je ogen voor sluit..

Niet banketstaaf maar poetsen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Celiien, Elegance_, Eliana, Fris, Furst, LesleyAnne, Luna2013, NikkivanOlst, Selina, tinker_sally, Traiectum en 160 bezoekers