Auschwitz

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:44

Ik zou ook heel graag nog eens heen willen. Het staat niet op de planning maar wel op mijn bucketlist.
Ik weet niet waarom maar het heeft mij altijd erg geboeid, ik heb een keer voor mijn broer zijn verjaardag hem een boek gegeven de bibliothecaresse van Auschwitz (of zoiets), alleen de achterkant gelezen en mijn eerste boodschap toen ik hem het gaf was ik wil hem ook graag lezen als jij hem uit hebt!
Daarnaast heb ik the boy in the striped pyjamas al een paar keer gezien en hoe verschrikkelijk het ook is blijft het een super indrukwekkende film.
Mijn oma was Duitse en mijn Opa komt gewoon hier uit Groningen, en ik weet het niet precies maar die hebben elkaar voor/tijdens/na de 2e wereldoorlog ontmoet..

Kort gezegd, ik lees zeker even mee. En Goof jou foto topic gaf me kippenvel overal, prachtig vast gelegd!

zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:03

Annet_Dottie schreef:
Ik zou ook heel graag nog eens heen willen. Het staat niet op de planning maar wel op mijn bucketlist.
Ik weet niet waarom maar het heeft mij altijd erg geboeid, ik heb een keer voor mijn broer zijn verjaardag hem een boek gegeven de bibliothecaresse van Auschwitz (of zoiets), alleen de achterkant gelezen en mijn eerste boodschap toen ik hem het gaf was ik wil hem ook graag lezen als jij hem uit hebt!
Daarnaast heb ik the boy in the striped pyjamas al een paar keer gezien en hoe verschrikkelijk het ook is blijft het een super indrukwekkende film.
Mijn oma was Duitse en mijn Opa komt gewoon hier uit Groningen, en ik weet het niet precies maar die hebben elkaar voor/tijdens/na de 2e wereldoorlog ontmoet..

Kort gezegd, ik lees zeker even mee. En Goof jou foto topic gaf me kippenvel overal, prachtig vast gelegd!



Lees ook eens het boek: ontsnapt uit Auschwitz. Dat is een ontzettend indrukwekkend boek. (Ik lees hem een paar keer per jaar).
Tevens heb je nog de tatoeëerder van auschwitz. Deze 2 boeken samen met die jij noemde komen op bepaalde punten weer met elkaar overeen. (De verhaallijnen en dingen die beschreven worden. De personen uit de boeken komen elkaar in auschwitz tegen, en door ze alledrie te lezen weet je zonder dat er namen genoemd worden over wie ze schrijven).

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:07

Ik ben, net als WeCo, in Mauthausen geweest en ik heb dezelfde ervaring. Het was eens maar nooit meer! bij mij was het een onderdeel van een schoolreis en ik heb heel lang getwijfeld of ik naar binnen zou gaan. Uiteindelijk heb ik het gedaan en ik werd er letterlijk en figuurlijk niet lekker van.
Ook ik zou er voor kiezen dit zeker niet op een laatste dag te doen. En inderdaad er rekening mee te houden dat het een flinke impact op je kan hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:09

Als we het dan over boeken hebben mag “de man die naar auschwitz wilde” niet ontbreken.

Bij mij staat het ook nog op m’n lijst.
Kan je eigenlijk ook naar monowitz? Of alleen auschwitz en Birkenau?

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:15

Interessant topic. Ik ga in augustus ook naar Krakau en wij hebben ook een rondleiding geboekt door Auschwitz en Birkenau. Ik denk dat ik ook voorafgaand een ervaringsverhaal ga lezen. Ik ga de genoemde boeken eens opzoeken.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:20

Ik ben nu het boek de fotograaf van auschwitz aan het lezen.

zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:20

LadyMadonna schreef:
Als we het dan over boeken hebben mag “de man die naar auschwitz wilde” niet ontbreken.

Bij mij staat het ook nog op m’n lijst.
Kan je eigenlijk ook naar monowitz? Of alleen auschwitz en Birkenau?


In de omgeving van waar monowitz lag zijn nog heel veel restanten te vinden: o.a. een ss barak, een barak voor de joden, bunkers, wegen die destijds naar monowitz toe leiden. Rond die omgeving lag ook het hele kleine bijkamp van Auschwitz: Rajsko. Wat de meeste mensen niet kennen omdat het minder bekend is.
Daar is nog weinig van te zien.
Het auschwitz museum is voornamelijk gericht op het hoofdkamp en birkenau. (Al kan je daar in het hoofdkamp in die boekenwinkel veel meer info vinden over alles rondom auschwitz).

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:42

Wij zijn ook naar Auschwitz + zoutmijn + Schindler geweest. Zeker aanraders! Wij hadden al veel documentaires gezien. Vond het zeker indrukwekkend om te zien, maar niet zo dat we getraumatiseerd terug naar het hotel gingen ofzo. Maar als je je realiseert wat daar gebeurd is... ik hoef er niet van bij te komen.

Koninklijke paleis in Krakau is ook mooi zegt mijn Poolse vriend :P

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:10

Ik ben er een paar weken geleden geweest. Ik heb er eigenlijk geen naar gevoel gehad door de plek zelf: Alleen doordat je weet wat er is gebeurd, is het natuurlijk indrukwekkend. Ik kan alleen niet zeggen dat er een naar of drukkend gevoel heerst. Maar dat is per persoon verschillend denk ik.

Voor mij voelde het meer als een museum.. raar genoeg..

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 16:54

Sandyislief schreef:
Heb net je topic gekeken Goof! Indrukwekkende foto's! Ik heb eigenlijk vergelijkbare foto's alleen dan met sneeuw en grijze kou in plaats van bloeiende bomen. Als ik de foto's terug zie krijg ik er gelijk weer een bepaald gevoel bij.


Ja he. Het bizarre vond ik ook echt dat kamp Auschwitz er zo netjes uit zag, mooi bij lag en qua groen netjes onderhouden was. Alsof je er schoolkampen zou kunnen houden, zoiets. Zo tegenstrijdig met wat er allemaal gebeurd is.

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:12

Ik geef je 1 tip, ze zijn meestal om half 8 open, zorg ervoor dat je voor date tijdstip een kaartje hebt. Echt, ik heb dat tijdstip vervloekt, serieus, maar als je eenmaal binnen bent maakt dat zon verschil in je bezoek ;-).

Wij waren er vorig jaar dus om half 8, de eerste en voor het eerste half uur de enige. De foto’s die zijn gemaakt, de indrukken, zijn te bizar voor woorden als je daar in je eentje loopt. Rond 10 werd het best druk, veel groepen mensen. Begrijp me niet verkeerd, de mensen moeten blijven komen, maar dat heeft toch een ander indruk op de situatie als een zoveel mensen lopen in groepen.

Het is voor mij wel een levensveranderend bezoek geweest, zo besef je maar weer hoe kostbaar je vrijheid is. Niets is zo vanzelfsprekend.

Edit, schindler, zoutmijnen en vooral het oude gedeelte van Krakau zijn aanraders. Er staat nog een muur van de joodse ghetto. Dat laatste is ook een aanrader. Verder het stilte plein en het centrum van Krakau. Veel plezier alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:16

Ik ben vorig jaar geweest.. ik denk dat indruk/sfeer ook deels afhangt van je gids. Juist omdat het er zo "strak" bijligt, zeker met mooi zomers weer. Sommige gaan hun riedeltje echt af als een robot. Onze gids raakte je echt met haar 'verhaal', liet stiltes vallen waardoor dingen extra op je inwerkte vroeg regelmatig of je je het kon voorstellen (wat je dan probeert, maar je weet dat het niet eens in de buurt van de werkelijkheid komt). Lag onwijs veel emotie in. En dat maakt echt wel een verschil.

Ik heb op een bepaald punt moeite moeten doen om niet in huilen uit te barsten. Net als het overgrote deel van de groep. Ik wist dat er veel persoonlijke spullen te zien waren.. menselijk haar was ik totaal niet op voorbereid. Zeker niet in die hoeveelheid. Dat kwam echt als een klap binnen.

En wat al gezegd is. Doe dit niet op je laatste dag daar. Of doe erna op die dag iig nog iets leuks.

Schindlers factory is ook erg aan te raden. Weinig van overgebleven, maar het museum is heel mooi opgezet.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:24

Anthea schreef:
Ik ben vorige maand geweest en ik had er meer van verwacht. Was niet zo heel onder de indruk. Hoe/wat/waarom weet ik eigenlijk niet zo goed. Vond het wel heel interessant. Mijn reisgenoot was er dan wel weer overstuur van.

Ik zou een gids afraden, kreeg echt een beetje een lopende band gevoel. We konden niet echt lang ergens kijken en het was best doorlopen.

Kleed je overigens wel fatsoenlijk aan, misschien ligt het aan mij maar ik vond de grote hoeveelheid booty shorts echt not done. :=


Dit had ik ook een beetje. Voelde voor mij meer als een toeristische attractie, overspoeld door mensenmassa's. Ik heb een aantal andere kampen bezocht, en daar was ik stuk voor stuk meer van onder de indruk dan Auschwitz. Ik woon vlakbij Neuengamme, daar komt vrijwel niemand.. maar juist daardoor is het veel indrukwekkender, juist door de stilte en uitgestrektheid.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:24

Ik ben vorig jaar geweest.
1 dag beide kampen gezien en had in Auschwitz een rondleiding. Ik vond het wel jammer dat ik net niet in de groep van de joodse gids zat. Maar ik vond de rondleiding verder prima en vond de andere groepen ook echt niet storend.
Het was indrukwekkend maar ik vond het heel moeilijk mijn voor te stellen dat de dingen daar ook echt gebeurd waren. Zo onwerkelijk en mensonterend.

Birkenau is vooral heel en heel groot en de ingestorte crematoria's maakten wel indruk. Er hangt daar ook een heel apart luchtje.

Wat ik echt vreselijk vind zijn al die vreet tenten bij Auschwitz. Alsof het een soort kermis attractie geworden is. Moet je nou echt na zo'n rondleiding een stuk pizza halen of een hamburger -O-
Ik snap dat er geld binnen moet komen om alles in nette staat te houden voor de komende generaties maar dat dat nou zo moet. Neem zelf je brood mee. }>

Aanrader zijn idd de zoutmijnen.
Ik heb zelf nog een fietstocht gedaan, erg leuk en ook vol met geschiedenis. Je komt op plekken waar je normaal niet zou komen. Goed te doen voor iedereen.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:54

Ik ben er vorig jaar geweest. De hoeveelheid toeristen schrok ik bij aankomst wel van. Zo enorm massaal, bizar hoeveel mensen er naar toe gingen. Ik was ook bang dat je daarom helemaal niet de rust zou hebben om volledig je aandacht erbij kon houden, maar dat was gelukkig helemaal niet zo.

Ik zou vooral WEL een gids aanraden. wij hadden echt een top gids. Ik vond het een fijn systeem dat je oortjes had en daarmee de gids kon horen. Zo miste je niets, hoefde je niet perse dichtbij de gids te staan, en werd je op deze manier toch wat afgesloten van de rest van de mensen. Ik heb eigenlijk weinig nadeel ondervonden van de drukte. Ik kon goed het verhaal volgen. Onze gids was ook echt zo goed, ze vertelde super boeiend en met ook veel emotie in haar verhaal. Daardoor raakte sommige dingen je nog meer dan het alleen maar zien... Ik zou het niet zonder gids hebben willen doen.

Ik vond het enorm indrukwekkend en sommige stukken ook echt zwaar. Mede door het goede verhaal van de gids. Ik heb enkele keren best wel wat moeten wegslikken.

Ik ben in beide kampen geweest, Auschwitz 1 en Birkenau, met dezelfde gids.

Ik vond dat ik een keer er heen moest gaan, en ik ben wel 'blij' dat ik ben geweest, ondanks dat het best even zwaar was... We waren ook best gedrained na zo'n hele dag....

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:11

Ik ben in de 5e met school geweest en vond het onwijs interessant en goed om gezien te hebben. Sommige dingen komen enorm binnen (ik voelde de bergen met haar, schoenen, protheses etc. persoonlijk erg binnen komen), andere dingen had ik minder extreem gevoel bij. Iedereen is de rest van de dag wat rustiger geweest om er op zijn/haar eigen manier over na te denken. Verder ben ik er niet van slag van geweest. Wij waren wel voorbereid op school met docu's, foto's en dergelijke.

We waren wel op een rustige dag en dat was erg fijn! Hoor ook wel eens verhalen dat het een enorme toeristen attractie lijkt, maar dat was bij ons niet gelukkig.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:29

Ik ben september geweest, i.c.m. Birkenau. Wij gingen heel vroeg, om 7.30 ofzo al. Waren ongeveer als eerste binnen. Hierdoor kreeg je de sfeer nog beter mee, doordat je geen hele groepen toeristen om je heen hebt lopen. Het had op mij niet heel erg veel impact. Alleen als ik op specifieke plekken liep (martelkelder, de executiemuur, enz) kreeg ik een beetje een naar gevoel.

Van Birkenau is helaas niet veel meer over. O.a. de gaskamers zijn ingestort, wat ik echt heel erg jammer vond. Want ik hoorde altijd van iedereen dat dat de meeste impact gaf, ook omdat de geur er altijd is blijven hangen...

Ik zou zeker ook naar de zoutmijnen gaan als je de kans krijgt! Dit was echt super tof! Je moet alleen wel heeeeeel veel trappen af, dus houd daar even rekening mee van te voren hihi. Naar boven ga je met een ouderwets mijnliftje, dat is wel erg grappig.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:10

De drukte is wat mij tegen houdt...
Toch is het ontzettend belangrijk dat het (druk) bezocht wordt.
Zie net op insta een foto van twee (jonge) meiden: “fijn een weekendje polen met m’n schat!
#birkenau #auschwitz #krakau

Met daaronder twee reacties:
Geniet ervan!
Leuk! Enjoy!

Ik wordt daar een beetje verdrietig van...

Anoniem

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:17

Jeugd van tegenwoordig.. die snappen het gewoon niet zo goed meer ofzo.

DideH
Berichten: 6998
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 21:17

LadyMadonna schreef:
De drukte is wat mij tegen houdt...
Toch is het ontzettend belangrijk dat het (druk) bezocht wordt.
Zie net op insta een foto van twee (jonge) meiden: “fijn een weekendje polen met m’n schat!
#birkenau #auschwitz #krakau

Met daaronder twee reacties:
Geniet ervan!
Leuk! Enjoy!

Ik wordt daar een beetje verdrietig van...


Ik twijfelde eerste instantie ook een beetje om dit topic te openen, omdat het zo'n belaten onderwerp is en het misschien over zou komen als: "hee kijk wat leuk, kijk eens waar ik heen ga. *selfie selfie*", maar dat is echt totaal niet mijn intentie.

Ik heb juist enorm veel respect voor de mensen die dit mee hebben moeten maken, ook omdat mijn opa en oma de oorlog wel bewust mee hebben gemaakt (Operatie Market Garden is begonnen in het dorp waar ik geboren ben en zij nog wonen), dus ik hoop niet dat ik iemand met dit topic onbedoeld beledig.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:44

Dat slaat natuurlijk absoluut niet op jou. Ik heb nog geen aanstootgevende Posts van je gezien, en niet elk jong meisje is gelukkig een dom kalf....

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:51

Ik ben vorige winter naar Krakau geweest. Deels voor de stad, maar ook zeker omdat ik Auschwitz en Birkenau gezien wou hebben. Ik heb een masterdiploma Geschiedenis, dus vanuit mijn opleiding had ik al veel achtergrondinfo en ik heb ook nog extra boeken en documentaires bekeken voor ik naar daar ging. Maar ondanks mijn 'voorbereiding', was het vooral de immense grootte van Birkenau die het zo moeilijk te bevatten maakte. Ik was wel veel emotioneler na het bezoek aan 9/11 museum en memorial in New York. Ik denk dat het te wijten was aan de enorme schaal van Auschwitz/Birkenau. De schaal ervan is echt met niets te vergelijken en voor mij heel moeilijk te vatten/voor te stellen

Ik ben wel blij dat ik het in de winter heb gedaan wanneer er heel weinig toeristen waren. Ik zou je aanraden om zo vroeg mogelijk te gaan, dat je niet in een toeristenmassa terecht komt.

En voor de andere dagen in Krakau: de Zoutmijn is inderdaad een aanrader en de fabriek van Schindler waar nu een museum in is, is 1 dag van de week gratis te bezichtigen

DideH
Berichten: 6998
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 21:52

LadyMadonna schreef:
Dat slaat natuurlijk absoluut niet op jou. Ik heb nog geen aanstootgevende Posts van je gezien, en niet elk jong meisje is gelukkig een dom kalf....


Oh zo vatte ik hem ook niet op ;) , meer een bevestiging voor mijzelf dat het inderdaad een beladen onderwerp is en dat ik niet om een onzinnige reden twijfelde om het te posten.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:56

Ik ben er vorig jaar geweest. Ik raad een gids aan, alleen al omdat je dan kans hebt in voor publiek verboden plekken te mogen komen want tja, het is wel massatoerisme. Je schuifelt overal doorheen.

Wij zijn bij 1 en 2 geweest, ik vond het heftig en niet alleen omdat mijn betovergrootouders daar zijn omgebracht. Maar de wreedheid en het verdriet...

Ga inderdaad wat leuks doen er na. Wij hebben gegeten op een boot en toen dwongen ze Joon te volksdansen :') :')

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:58

Trouwens, Amon Goeths villa kun je van een afstandje bekijken en het Schindler museum is ook leuk.