Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartjeee123
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-07-18

Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 11:56

Ik zal even bij het begin beginnen, een aantal weken geleden haalde ik mijn paard van de wei en had ze haar achterbeen onder het bloed zitten... Ik heb het thuis toen met leidingwater eerst gewoon afgespoeld om te kijken hoe het eruit zag, het was niet heel erg diep, en het was een snee. Ik twijfelde of ik de veearts ging bellen omdat het op een plek (tussen de kogel en de kroonrand in) waar hechten geen zin heeft omdat het weer open zal gaan en de wond zat er duidelijk al langer dus was ik 90% zeker dat het te laat was om nog te hechten. Het zat al op een plek waar ze een oud litteken had en het is waarschijnlijk gebeurt doordat ze haar hoefijzer erlangs heeft gehaald... Ik besloot dus om het goed schoon te maken, gaas erop en tee verbinden, ik heb het iedere dag 2x schoon gemaakt en verbonden. Nu is het sinds deze week vrijwel dicht (wat ik vrij snel vind aangezien dit bij paarden soms weken tot maanden kan duren) ik gebruik nu zinkoxidespray en zilverzalf erop, dit werkt goed. Nu haalde ik haar vanochtend nu is haar been heeell lichtjes dik, ik heb gekoeld maar ik weet niet zo goed waar ik nu op moet gaan letten of wat dit kan zijn? De wond ziet er verder goed uit, maar ik weet niet of het hier iets mee te maken heeft? Daarnaast heb ik de vraag welke bescherming ik vanaf nu voor het rijden en op de wei kan gebruiken aangezien het op zo'n vervelende plek zit? :)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:00

Het is erg heet op het moment. Zit er toch geen ontsteking of iets? Heb je misschien een foto? Zonder foto is het wel lastig voor ons. En als je niet weet wat je ermee moet of wat het is zou ik toch echt de DA bellen...

Maartjeee123
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 12:06

Pepperrr schreef:
Het is erg heet op het moment. Zit er toch geen ontsteking of iets? Heb je misschien een foto? Zonder foto is het wel lastig voor ons. En als je niet weet wat je ermee moet of wat het is zou ik toch echt de DA bellen...


Ik zal straks even een foto maken, heb haar toch gewoon maar op de wei gezet. Zoals ik kan zien heeft de wond 0 tekenen van ontsteking...

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:09

Ik heb maandag mijn merrie ook de weide uitgehaald met een wond op t achter been. Volgende dag toch maar even de da erbij gehaald. En bleek een ontsteking te zijn. Ze had een wat opgezet been..

Denk fototje het makkelijkst, en ander het zekere voor het onzekere nemen en de da bellen

Sterkte

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:11

Ik zou de arts bellen. Kan het geen einschuss zijn?

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:18

Zodra min paar een schrammetje heeft aan zijn been word zijn been gelijk dikker

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:21

Ik snap geloof ik niet zo goed waarom je de dierenarts niet gewoon even hebt gebeld/laten komen, maargoed, daar kan je niks meer aan veranderen.

Hoe voelt de verdikking? Is het warm? Heeft je paard een verhoging in temperatuur? Hoe lang is het been al dik?
Een ingesloten ontsteking kan best het geval zijn. Het zou dus raadzaam zijn om nu alsnog de dierenarts te bellen, vanaf een afstand kan geen enkele bokker -en jij ook niet- zien wat er nou precies aan de hand is. Zekere voor het onzekere nemen en tot die tijd niet op je paard stappen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:22

Ik denk als het dunner is nadat ze wat gelopen heeft op de wei dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je kunt even voelen of het warm is en eventueel afspuiten.

Het kan zijn dat er een infectie naar binnen is geslagen, ik ben nooit zo van veel aan wonden doen en verbinden. Mijn ervaring is dat je het meestal beter even goed kan ontsmetten 1 keertje met betadinespray bijv. en dan gewoon openlaten en de natuur zijn werk laat doen. (dan heb je ook minder kans dat er een infectie naar binnen slaat)

Mocht het been heel erg warm en dik worden dan zou ik gelijk de dierenarts erbij halen.

Maartjeee123
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 12:24

Elisa2 schreef:
Ik denk als het dunner is nadat ze wat gelopen heeft op de wei dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je kunt even voelen of het warm is en eventueel afspuiten.

Het kan zijn dat er een infectie naar binnen is geslagen, ik ben nooit zo van veel aan wonden doen en verbinden. Mijn ervaring is dat je het meestal beter even goed kan ontsmetten 1 keertje met betadinespray bijv. en dan gewoon openlaten en de natuur zijn werk laat doen. (dan heb je ook minder kans dat er een infectie naar binnen slaat)

Mocht het been heel erg warm en dik worden dan zou ik gelijk de dierenarts erbij halen.


Klopt, ik heb meestal ook iets meer dit idee, maar met dit warme weer bleven de vliegen erop komen dus had ik besloten om het toch maar te verbinden. Toen het wat dichter ging en heler werd heb ik het inderdaad zo gauw mogelijk eraf gehaald. Eerst de nachten eraf gelaten en overdag erop en daarna continue eraf.

Maartjeee123
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 12:26

upendo schreef:
Ik snap geloof ik niet zo goed waarom je de dierenarts niet gewoon even hebt gebeld/laten komen, maargoed, daar kan je niks meer aan veranderen.

Hoe voelt de verdikking? Is het warm? Heeft je paard een verhoging in temperatuur? Hoe lang is het been al dik?
Een ingesloten ontsteking kan best het geval zijn. Het zou dus raadzaam zijn om nu alsnog de dierenarts te bellen, vanaf een afstand kan geen enkele bokker -en jij ook niet- zien wat er nou precies aan de hand is. Zekere voor het onzekere nemen en tot die tijd niet op je paard stappen.


Het is niet warm, verder ook geen verhoging in temperatuur. Pas sinds vanochtend is het dik, het is ook nog maar minimaal dik dus ik hou het in de gaten. Mocht het vanavond niet weg zijn zal ik de da bellen.

Maartjeee123
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 12:27

Saaams schreef:
Ik zou de arts bellen. Kan het geen einschuss zijn?


hier zat ik ook aan te denken inderdaad, maar meestal zijn de paarden dan ook kreupel en nog een stuk dikker.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:29

Ik zou ook even aankijken of het been weer dunner wordt na beweging. Dan zou ik me niet zo'n zorgen maken. Helemaal als het paard gewoon rad loopt en lekker in z'n vel zit.

Blijft het dik of wordt het dikker gelijk de da even bellen. Of toont paard duidelijk pijn..

Ofgaand op een normale wond, die dieren wel vaker oplopen en het er dus normaal uit ziet. Lastig oordelen zonder foto.
Bij iets afwijkend te zien ook gelijk da bellen.

Edit. Ik had niet gezien dat het om een paar weken ging. Dat lijkt em ook wat lang
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 14-07-18 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:31

Met dit weer slaat een ontsteking snel toe. Mijn merrie had ook een stom rotwondje, maar de dierenarts heeft er wel drie dagen achter elkaar penicilline in gestopt. Ik hoop voor je dat het het uitzakken van het wondvocht is, maar na een paar weken is dat wel laat.

Maartjeee123
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 12:51

Ik ben net even naar de wei gegaan, het is niet dikker geworden, ook niet dunner. De wond zit onder op het been maar de verdikking zit juist eerder bij de knie/hak dus dat is ook een beetje raar naar mijn idee? voor de rest is het aan het pijpbeen ietsjes dikker, maar dit is hard? Ik heb foto's gemaakt die zal ik erbij zetten.

Maartjeee123
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 12:53

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartjeee123
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 12:54

De wond ziet er iets raarder uit doordat de zinkoxidespray daar op zit, dus dat is deels wit

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:23

Ik zou hier persoonlijk in het weekend geen arts voor durven bellen, je zit er goed op en bij verslechtering, koorts of veel dikker worden zou ik gaan bellen

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:29

Ik zou me hier nog geen zorgen over maken. Het is zeker nog geen einschuss been, kan het natuurlijk worden, maar net zo goed is het onschuldig en reageert het been wat op het genezingsproces. Ik ben zelf altijd wel geholpen met groene klei, dit koelt het been en beschermt gelijk je wond wat tegen de vliegen. En het haalt het vocht uit het been. Als het zo blijft, kun je het nog even aankijken. Wordt het dikker, of warm of gaat ze kreupel lopen, dan zou ik wel direct de dierenarts bellen. Mijn paard zwelt ook vaak met wondjes, maar heb tot op heden de dierenarts daarvoor niet nodig gehad (ja toen ze echt grote wonden had, maar das een ander verhaal ;) )

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:05

Nee dit valt nog mee. Elke dag goed koelen met koud water en verder even aankijken. Als het echt zo dik wordt dat er bijna geen vorm meer in het been zit moet je wel de veearts bellen, dan is het einschuss.

Maartjeee123
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Paard heeft wond op achterbeen, been wordt nu dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 16:09

Even een vraagje erbij dan, zijn kootbeschermers een oplossing voor zodra ik weer ga rijden? En zijn deze toegestaan voor officiele wedstrijden?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 16:20

Maartjeee123 schreef:
Even een vraagje erbij dan, zijn kootbeschermers een oplossing voor zodra ik weer ga rijden? En zijn deze toegestaan voor officiele wedstrijden?



Helemaal niet nodig joh. Zou nog even paar dagen behandelen zoals je nu doet en daarna gewoon goed vet houden. Evt voor het rijden even wat uierzalf of zo erop smeren.
En als ik het zo zie kan je nu wel weer beginnen bewegen is juist goed beetje stap en draf. Als ze tenminste geen koorts heeft en goed loopt maar dat is het geval begrijp ik

Maartjeee123
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 16:33

genja schreef:
Maartjeee123 schreef:
Even een vraagje erbij dan, zijn kootbeschermers een oplossing voor zodra ik weer ga rijden? En zijn deze toegestaan voor officiele wedstrijden?



Helemaal niet nodig joh. Zou nog even paar dagen behandelen zoals je nu doet en daarna gewoon goed vet houden. Evt voor het rijden even wat uierzalf of zo erop smeren.
En als ik het zo zie kan je nu wel weer beginnen bewegen is juist goed beetje stap en draf. Als ze tenminste geen koorts heeft en goed loopt maar dat is het geval begrijp ik


Ja, ik was nog even aan het wachten omdat het wel nog ietwat dikker is. Ik dacht dit omdat het kennelijk bij de vorige eigenaar al eens eerder is gebeurt omdat het op een oud litteken is.