Auschwitz

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 08:25

Over twee weken ga ik samen met mijn ouders (nog voor mijn afstuderen een paar jaar terug :') ) een weekje naar Krakau.

De trip naar Krakau is een beetje bijzaak (schijnt wel een mooie stad te zijn), maar we gaan er voornamelijk heen voor Auschwitz. Ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in de tweede wereldoorlog, dus Auschwitz stond altijd al op mijn wensenlijstje om ooit nog te bezoeken. Het lijkt me zo ontzettend indrukwekkend/heftig om te zien.

Nu is mijn vraag: zijn er mensen hier die er zijn geweest en die hun ervaringen willen delen? Ik hoorde namelijk van mensen dat het wel echt iets is waar je je op voor moet bereiden en dat je het zeker niet als laatste dag van je vakantie moet doen, maar erna wat leuks moet gaan doen.

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…


chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:30

Het is heftig. Mijn ouders wilde er met mij heen destijds. En toen werd het door de organisatie afgeraden omdat ik te jong was (12 ofzo) toen alleen een foto wand bekeken en dat was aardig erin geslagen.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:35

Ik volg ff mee, ik zou het ook graag eens bezoeken.

Heb een tijdje terug wel een goede documentaire over auschwitz gezien op netflix, misschien dat je je daar ook enigszins mee kan voorbereiden? Dit was de documentaire auschwitz the final solution. Ik ben wel wat gewent, maar heb m toen in eerste instantie in de eerste aflevering na een X-aantal minuten uitgezet

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:36

Ik ben 3 keer in auschwitz geweest de laatste jaren. De eerste keer ging ik er vrij blanco in, ik had natuurlijk wel ingelezen maar meer ook niet. Ik vond het dan ook zeer indrukwekkend en eigenlijk kon ik het achteraf niet echt bevatten, wat daar allemaal gebeurd is.
Voor de 2e en 3e keer dat ik er kwam had ik mij goed verdiept, ook boeken gelezen van mensen die in Auschwitz gevangen hebben gezeten. Om daar rond te lopen met die verhalen in gedachten is wel heftig masr gaf mij veel meer begrip.

Het is verschillend of je er alleen gaat kijken om het 'materiële' of dat je ook echt de barakken in gaat om de informatie te lezen. Je kan er op eigen gelegenheid rondlopen, maar ook met een gids. Ik heb beide gedaan en vond het echt 2 verschillende ervaringen.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:38

zodine1990 schreef:
Ik ben 3 keer in auschwitz geweest de laatste jaren. De eerste keer ging ik er vrij blanco in, ik had natuurlijk wel ingelezen maar meer ook niet. Ik vond het dan ook zeer indrukwekkend en eigenlijk kon ik het achteraf niet echt bevatten, wat daar allemaal gebeurd is.
Voor de 2e en 3e keer dat ik er kwam had ik mij goed verdiept, ook boeken gelezen van mensen die in Auschwitz gevangen hebben gezeten. Om daar rond te lopen met die verhalen in gedachten is wel heftig masr gaf mij veel meer begrip.

Het is verschillend of je er alleen gaat kijken om het 'materiële' of dat je ook echt de barakken in gaat om de informatie te lezen. Je kan er op eigen gelegenheid rondlopen, maar ook met een gids. Ik heb beide gedaan en vond het echt 2 verschillende ervaringen.


Wat zou je aanraden? Zeker voor een eerste keer?

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 08:40

We gaan met een Nederlandse privégids (daar mijn moeder een engelse groepsgids niet echt goed kan volgen).

@wiskey Ben gisteravond toevallig begonnen met die docu

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:40

Heel heftig, maar tegelijk ook erg goed om te zien wat voor ellende deze mensen hebben moeten doorstaan.
Ik was toen 16 jaar en was ontzettend onder de indruk van alles. Ik de film die vooraf te zien was erg heftig. Ik weet het allemaal nog precies. wij hebben toen zelf rondgelopen.

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:43

Hel op aarde, wat een verschrikkelijk gevoel heerst daar. Ben er geweest maar ga never nooit weer terug. Is echt niet te bevatten wat mensen elkaar voor verschrikkelijke dingen kunnen aandoen.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:45

DideH schreef:
We gaan met een Nederlandse privégids (daar mijn moeder een engelse groepsgids niet echt goed kan volgen).

@wiskey Ben gisteravond toevallig begonnen met die docu


Ben wel benieuwd hoe je m vind! Bij mij kwam ie wel binnen, hoewel ik dat soort dingen ontzettend interessant vind. Ben ook in westerbork, amersfoort en bergen belsen geweest. Dat kwam ook wel binnen, maar daar staat buiten een herinneringscentrum niet veel meer. Heel begrijpelijk, maar ergens wel 'jammer'.

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Sandyislief

Berichten: 2492
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:46

Ik ben er ook geweest in februari, zowel in Auschwitz 1 als in Birkenau en het heeft diepe indruk op me gemaakt. Ik was er stil van. Onze hele groep was trouwens muisstil tijdens de bijna 8 uur durende rondleiding.

De sfeer die er hangt, de spullen, de foto's, de gebouwen, de gaskamers en de binnenplaatsen. Het was -18 toen wij er waren en zeker op de open vlakte van Birkenau moest ik bijna huilen van de pijnlijke koude wind die overal doorheen waaide terwijl we daar zo'n 2 uur rondliepen buiten. En dat terwijl ik dik aangekleed was en een dikke jas aan had en een muts op had en handschoenen aan. En dan denk je aan de mensen die daar rondliepen in zo'n gestreept pyjamaatje. Kippenvel.

Onze gids was ook top! Kon heel veel vertellen en liet ons ook op sommige plekken stil houden om respect te tonen voor alle slachtoffers.

Ik heb ook netflix de documantaire 'the final solution' gezien voordat ik erheen ging. Vond ik een goede voorbereiding en ook een eyeopener, dat maakt dat het nog meer binnen kwam toen wij er zelf waren.


zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:47

Wiskey1 schreef:
zodine1990 schreef:
Ik ben 3 keer in auschwitz geweest de laatste jaren. De eerste keer ging ik er vrij blanco in, ik had natuurlijk wel ingelezen maar meer ook niet. Ik vond het dan ook zeer indrukwekkend en eigenlijk kon ik het achteraf niet echt bevatten, wat daar allemaal gebeurd is.
Voor de 2e en 3e keer dat ik er kwam had ik mij goed verdiept, ook boeken gelezen van mensen die in Auschwitz gevangen hebben gezeten. Om daar rond te lopen met die verhalen in gedachten is wel heftig masr gaf mij veel meer begrip.

Het is verschillend of je er alleen gaat kijken om het 'materiële' of dat je ook echt de barakken in gaat om de informatie te lezen. Je kan er op eigen gelegenheid rondlopen, maar ook met een gids. Ik heb beide gedaan en vond het echt 2 verschillende ervaringen.


Wat zou je aanraden? Zeker voor een eerste keer?



Dat is een beetje afhankelijk van in welke mate je al enigzins ingelezen bent. Als je er eigenlijk niet zoveel over weet maar het vooral eens wil zien dan is een gids handig. Hij geeft een rondleiding door beide kampen en maakt je een beetje wegwijs op die manier.
Als je zelf gaat rondwandelen dan is het voor jezelf al wat makkelijker om een klein beetje te weten wat zich waar bevindt. Ik ben alledrie de keren begonnen in het hoofdkamp en ben daarna pas naar birkenau gegaan. Je kan ook na de rondleiding nog zelf gaan rondwandelen, trek er dan wel een hele dag voor uit. Op sommige dagen staan er wachtrijen van een paar uur, dus zorg dat je er met openingstijd bent.
In het hoofdkamp vindt je de barakken met meer informatie, deze zijn ingedeeld per taal.

neline11

Berichten: 77
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:47

Ik ben er nu 2 keer geweest. Persoonlijk vond ik het wel heftig, maar het is niet zo dat ik dagen van slag ben geweest.

Ik vond alleen Auschwitz een stuk minder indrukwekkend dan ik van te voren gedacht had. Birkenau daarintegen.... rillingen over mijn lijf. Terwijl ik daar dus niet zoveel van verwacht had.

Jullie gaan met een gids, maar pak wel echt goed de tijd om alles te zien en te lezen. Dus laat je niet te snel rondleiden door de gids. Dat is zo zonde, je komt er waarschijnlijk maar een keer.

Mensen die iets onzin vinden begrijpen het gewoon niet!

Sandyislief

Berichten: 2492
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:48

Kan wel wat foto's plaatsen als mensen dat willen?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:49

Ik ben er een aantal jaar geleden geweest. Wij hadden een rondleiding in Auschwitz 1 (het oorspronkelijke krijgsgevangene kamp) en Birkenau. In kamp 1 is een museum. Daar is echt een hoop te zien. Onder andere de praktijk van Mengele en de eerste ovens. Het is te bizar voor woorden om daar te lopen, maar ik vind dat iedereen er een keer naar toe moet. In Birkenau staat niet veel meer overeind, maar dat maakt gigantisch veel indruk. Het is de moeite waard om een rondleiding te doen van beide kampen. Ik vond het heel zwaar, er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd, en daar moet eigenlijk geen toeristische "atraktie" van zijn, maar ben erg blij dat ik er geweest ben.

Toch nog een andere tip: bezoek ook de zoutmijnen even buiten Krakau. Dat is erg mooi en bijzonder.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:52

Ik heb er een aantal jaren geleden een topic over geopend:
[FK] [FOTO] Auschwitz/ Birkenau
Neem er vooral de tijd om alles in je op te nemen en zorg ook echt dat je dit niet doet op de laatste dag, maar sluit je trip af met iets positiefs. Ik vond het zo heftig dat ik echt nog een aantal weken last heb gehad ervan.

zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:55

Gimme_Spurs schreef:
Ik ben er een aantal jaar geleden geweest. Wij hadden een rondleiding in Auschwitz 1 (het oorspronkelijke krijgsgevangene kamp) en Birkenau. In kamp 1 is een museum. Daar is echt een hoop te zien. Onder andere de praktijk van Mengele en de eerste ovens. Het is te bizar voor woorden om daar te lopen, maar ik vind dat iedereen er een keer naar toe moet. In Birkenau staat niet veel meer overeind, maar dat maakt gigantisch veel indruk. Het is de moeite waard om een rondleiding te doen van beide kampen. Ik vond het heel zwaar, er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd, en daar moet eigenlijk geen toeristische "atraktie" van zijn, maar ben erg blij dat ik er geweest ben.

Toch nog een andere tip: bezoek ook de zoutmijnen even buiten Krakau. Dat is erg mooi en bijzonder.


Eens, de zoutmijnen zijn ook interessant!
Evenals de binnenstad van Krakow. Om in de sfeer van de 2e wereld oorlog de blijven. Schindlers factory is ook interessant, van de oorspronkelijke fabriek is weinig meer over maar het museum maakt veel goed.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:00

Ik ben met mijn beide zoons, toen 17 en 19 jaar oud, naar Krakau en Auschwitz geweest.
Ik vond Auschwitz heel indrukwekkend, vooral omdat het niet te bevatten groot was. Niet te geloven dat zo iets ooit heeft kunnen bestaan. Niet te bevatten.
Ik ben een paar jaar daarvoor, de jongens waren toen 10 en 12 met ze naar Mauthausen geweest een concentratiekamp in Oostenrijk. Ik vond dit op de 1 of andere manier veel indrukwekkender. Heb daar echt staan huilen zo sterk voelde ik daar de angst en pijn van de mensen die daar hebben gezeten. Vreselijk en dat in een prachtige lieflijke omgeving.

Ik vind dat iedereen verplicht zou moeten zijn om Auschwitz te bezoeken, puur om de bewustwording. Ik vind het ook echt bij de opvoeding horen.

Je doet trouwens Krakau onrecht aan door de stad bijzaak te noemen. Het is een prachtige stad met een enorme historie, een wandeling door de Joodse Wijk, maar ook zeker een bezoek aan de Schindler fabrieken, voordat je er naar toe gaat de film Schindler's List bekijken, is echt heel erg de moeite waard en zeer indrukwekkend.

De zoutmijnen moet je ook echt gaan bekijken, ongelooflijk mooi.

En daarnaast is het centrum van Krakau heel erg gezellig en ook erg mooi.

Ik zou er zo weer naar toe gaan.

Sandyislief

Berichten: 2492
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:01

Heb net je topic gekeken Goof! Indrukwekkende foto's! Ik heb eigenlijk vergelijkbare foto's alleen dan met sneeuw en grijze kou in plaats van bloeiende bomen. Als ik de foto's terug zie krijg ik er gelijk weer een bepaald gevoel bij.

DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 09:03

WeCo schreef:
Ik ben met mijn beide zoons, toen 17 en 19 jaar oud, naar Krakau en Auschwitz geweest.
Ik vond Auschwitz heel indrukwekkend, vooral omdat het niet te bevatten groot was. Niet te geloven dat zo iets ooit heeft kunnen bestaan. Niet te bevatten.
Ik ben een paar jaar daarvoor, de jongens waren toen 10 en 12 met ze naar Mauthausen geweest een concentratiekamp in Oostenrijk. Ik vond dit op de 1 of andere manier veel indrukwekkender. Heb daar echt staan huilen zo sterk voelde ik daar de angst en pijn van de mensen die daar hebben gezeten. Vreselijk en dat in een prachtige lieflijke omgeving.

Ik vind dat iedereen verplicht zou moeten zijn om Auschwitz te bezoeken, puur om de bewustwording. Ik vind het ook echt bij de opvoeding horen.

Je doet trouwens Krakau onrecht aan door de stad bijzaak te noemen. Het is een prachtige stad met een enorme historie, een wandeling door de Joodse Wijk, maar ook zeker een bezoek aan de Schindler fabrieken, voordat je er naar toe gaat de film Schindler's List bekijken, is echt heel erg de moeite waard en zeer indrukwekkend.

De zoutmijnen moet je ook echt gaan bekijken, ongelooflijk mooi.

En daarnaast is het centrum van Krakau heel erg gezellig en ook erg mooi.

Ik zou er zo weer naar toe gaan.


Bedoelde het ook niet dat de stad zelf bijzaak is, maar dat het niet het hoofddoel van onze trip is ;)
We gaan er zeker wel rondkijken, we zitten er immers een week :)

Zoutmijnen hoor ik ook meer mensen over, maar eens kijken of we die oom kunnen zoeken.
Schindler's staat inderdaad ook op het programma :j

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:25

Paar jaar terug ben ik twee keer naar Krakau geweest en ook twee keer naar Auschwitz (1 en2) met verschillende organisaties. Beide keren waren erg informatief en heel indrukwekkend, en heel divers.
Krakau zelf zit ook boordevol met geschiedenis, Schindlers fabriek, maar ook Joodse ghetto, Joodse wijk, filmlocaties die gebruikt zijn voor de film van Schindlers List.
Op maandagen kon je altijd gratis de fabriek in, weet niet of dat nog zo is.

fiets a fake smile

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:47

Ik ben een paar jaar terug ook geweest, super indrukwekkend. Ik lees zelf alleen maar boeken over de oorlog dus ik vond het heel apart om daar te lopen met die verhalen in mijn achterhoofd. Vond het vooral bizar hoe groot het was enzo... maar heb er echt niet minder om geslapen ofzo. Niet dat het me niets deed hoor!

Daarna zijn we naar Krakau geweest, ook bij dat museum van schindler. Heel interessant om te zien. Wat ik ook wel ‘bizar’ vond is hoe veel joodse mensen en restaurants daar zitten enzo. Of wij zaten toevallig in een joodse buurt, maar had dat niet verwacht. En toen zijn we ook nog naar de zoutmijnen geweest, heel tof was dat. Hele aparte ervaring haha. Alleen als je claustrofobisch bent moet je het niet doen.
Mocht je nog tips willen kwa hotels of restaurants dan moet je het zeggen. Heb nog wel ergens het 1 en ander opgeslagen :p

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:01

Ik ben met school naar Auschwitz gegaan, vond het enorm indrukwekkend om te zien. We hadden een gids en zijn naar Auschwitz 1 en Birkenhau gegaan. Het was niet dat ik dagen van slag was, maar we waren op de terugweg naar Krakau erg stil om het allemaal te verwerken. Vooral de sfeer die er hing was erg naar, normaal ben ik niet zweverig, maar ik voelde wel dat er verschrikkelijke dingen zijn gebeurd daar..

We zijn ook naar het museum van Schindler gegaan, dat vond ik ook interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:13

Ik ben vorige maand geweest en ik had er meer van verwacht. Was niet zo heel onder de indruk. Hoe/wat/waarom weet ik eigenlijk niet zo goed. Vond het wel heel interessant. Mijn reisgenoot was er dan wel weer overstuur van.

Ik zou een gids afraden, kreeg echt een beetje een lopende band gevoel. We konden niet echt lang ergens kijken en het was best doorlopen.

Kleed je overigens wel fatsoenlijk aan, misschien ligt het aan mij maar ik vond de grote hoeveelheid booty shorts echt not done. :=

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:26

Ik ben wel benieuwd wat jouw verwachtingen waren Anthea? Ik vind het persoonlikk onbegrijpelijk dat mensen niet onder de indruk zijn van zo'n plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:30

Geen idee. Zoals ik al zei, ik vond het heel interessant, maar was niet overstuur of enorm onder de indruk ofzo. Ben niet zo'n emotioneel persoon haha.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babsiej, Boheme, Century, Deeks93, Firebug, lizzy99, marjan19, mvdende, Selina, Stybba, Supervixen en 81 bezoekers