Paard met verlatingsangst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Paard met verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 23:18

Jaren hebben mijn 2 pony's samen aan huis gestaan bij mijn ouders. Toen ons prachtige plekje verkocht werd zijn de pony's ook verhuisd naar de fijne plek waar mijn paard al stond.

Voorheen stonden ze dag en nacht samen met een inloopstal waar de rijbak naast lag.

Na de verhuizing was mijn ruin erg onrustig, maar daar kon ik inkomen, andere stal, ze gingen s nachts op stal dus leek het me logisch dat hij moest wennen.

Inmiddels zijn we 5 maanden verder en brult hij nog steeds als een hengst om zijn merrie als ik mijn merrie uit de stal (box naast de zijne) haal. Hij rent rondjes door zijn stal, brult en staat te snuiven.

Met de merrie wil ik graag wat doen en bij voorkeur zonder dat hij in paniek raakt in zijn stal. Hij heeft in het verleden ook vaker op stal gestaan en deed dan niet zo, het gaat hem echt om mijn merrie, gezelschap van een ander paard kan hem niet kalmeren.

Kent iemand dit gedrag van zijn paard en wat hebben jullie eraan gedaan om het te verminderen?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before



Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Paard met verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:43

Lastig probleem, je zou verwachten dat hij na 5 maanden een beetje gewend zou moeten zijn.

Sta je op een pensionstal nu met meerdere paarden? Is er een mogelijkheid om ze verder uit elkaar te zetten, zodat ze niet meer naast elkaar staan in de stal bijvoorbeeld en elkaar zelfs niet meer zien?

Geen idee of dat zou kunnen helpen hoor, want wij hadden ook een moeder en dochter op stal die altijd samen en naast elkaar stonden en die brulden ook de hele avond als er 1 weg was, terwijl er dan nog 14 andere paarden op stal stonden...

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard met verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 23:46

Ze staan naast elkaar in een box en zien elkaar niet, tegenover is er nog een rijboxen met andere paarden die ze wel zien.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paard met verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:24

In deze situatie zou ik ze uit elkaar halen. Hij ziet haar nu dan wel niet in de box naast hem maar hij hoort en ruikt haar wel dus hij weet prima dat ze naast hem staat en blijkbaar geeft het na vijf maanden nog steeds enorme stress als ze gescheiden worden. Is er een ander stalgebouw? Dan zou ik daar de merrie zetten (als je kunt ruilen), anders in hetzelfde gebouw maar zo ver mogelijk uit elkaar. Dan moet hij er één keer doorheen dat ze weg gaat maar je zult zien dat hij daarna een stuk rustiger zal zijn.

koeien op de weg...

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard met verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 09:35

Bedankt voor de tip, ik ga op stal eens overleggen of dat kan.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Paard met verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:03

Kan je hem niet leren dat ze altijd terug komt, de kans is aanwezig dat hetzelfde gedrag zich met een nieuwe buurman of vrouw ook gaat voordoen.

Uit stal, in het zicht, stapje naar achter.. steeds iets verder, proberen voordat de spanning opbouwt weer in het zicht te zijn. Steeds verder en langer opbouwen. Beloon zijn dapperheid..

welk gedrag heeft hij als hij eruit gaat ?!

Rosa1970
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:21

Ik zou kijken of jouw merrie niet in de box tegenover jouw ruin zou kunnen komen te staan ipv ernaast.
Ik heb zelf een paard met verlatingsangst en ik heb gemerkt dat het voor hem heel belangrijk is dat hij paarden ziet. Weten dat een paard naast hem staat, maar deze niet kunnen zien, is onvoldoende en bevestigt onvoldoende dat hij/zij ECHT op stal staat (zo denkt mij paard er iig over).Wellicht is hij dan rustiger als zij van stal gaat.
Zo ver mogelijk uit elkaar zetten zou ik zeker niet doen, een stel wat al jaren bij elkaar is...
Ze zullen er wellicht aan wennen, maar of het ook leuk voor ze is?

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Paard met verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:56

Pff lastig, wij hebben ook een ruim die de boel op stelten zijn als “zijn” merrie weggaat. Wij hebben maar 3 paarden en hij staat dus nooit alleen, maar in de 5 jaar dat we hem hebben is zijn gedrag niet veranderd. Of ik nu 5 minuten of 5 uren weg ben met de merrie het blijft paniek.

Terwijl als hij zelf alleen weggaat is er niks aan de hand..

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Caithlynn, maitestar23, mariettek en 77 bezoekers