Hagedis los in de kamer?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cobfan

Berichten: 420
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kruisland

Hagedis los in de kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 14:08

Ik heb een vraag of er een hagedissen soort is die je los kunt laten lopen in de huis kamer en die terug keert )uit zichzelf/ of die je het kunt leren) naar zijn terrarium. Wij hebben hier nogal last van stal vliegen en dus dacht ik dat die hagedis die dan ook kon eten en niet altijd in een terrarium hoeft te zitten(dit is niet oneerbiedig bedoeld overigens.) Ik ben wel onervaren met reptielen, voor wie dat nog niet duidelijk was zeg ik het er maar even bij. Graag advies wat wel en niet mogelijk zou kunnen zijn. (Overdag ben ik bijna niet binnen s'avonds wel)

De mens moet de vrijheid hebben om te kiezen, dat geldt ook voor het paard. Degene die in deze ideeën gelooft zal de vruchten plukken van een voorbeeldige communicatie.

http://www.crosslandhorses.nl


kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hagedis los in de kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:20

T kan zeker. Er zijn genoeg reptielen houders die bijvoorbeeld een Tokeh los laten in de reptielen kamers om ontsnapte voederdieren op te eten. Maar heb daar zelf geen ervaring mee. Je zal wel rekening moeten houden met de temperatuur.

Geen andere opties voor de vliegen? Zelf vliegenvallen maken bijv? Plakstrips? Of zo'n ''rooster'' .

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

cobfan

Berichten: 420
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 16:05

Plakstrips hangen al overal. Die stal vliegen bijten dwars door je sokken en t-shirt heen. Ik wil geen chemische troep dus maak ik al zelf vliegen vallen van blauwe hugo met afwasmiddel en water helpt ook voor fruitvliegjes gemaakt, wij hebben ook een hordeur maar dan nog blijft het met de vliegenmepper rond lopen of lek gebeten worden en ze bijten hard. Ga nu ook nog zo lamp ophangen! Dacht een mooie natuurlijke oplossing is altijd effectiever dan mijn vliegen mepper.

De mens moet de vrijheid hebben om te kiezen, dat geldt ook voor het paard. Degene die in deze ideeën gelooft zal de vruchten plukken van een voorbeeldige communicatie.

http://www.crosslandhorses.nl

Saab99

Berichten: 986
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: In een hutje op de maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:34

Over het algemeen ga je een reptiel niet snel aan kunnen leren om braaf terug naar zijn terrarium te gaan, daarbij moet je erg op de temperatuur en luchtvochtigheid letten aangezien het dier snel luchtweginfecties kan krijgen als het niet op het dier is aangepast. Vliegen bevatten geen tot weinig voedingsstoffen dus ze zullen bijgevoerd moeten worden met bijvoorbeeld kakkerlakken, sprinkhanen of krekels. Het lijkt mij dus geen goed idee om een hagedis te gebruiken tegen de vliegen.


gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:47

Ik denk niet dat het heel geschikt is, het is geen kat die je gewoon kan laten lopen. Reptielen zijn koudbloedig en hebben dus echt warmte nodig. Onze schildpadden bijvoorbeeld moeten minimaal 28 graden hebben, het liefste warmer. Je kan ze best even los laten lopen maar niet te lang en onder toezicht. Terug laten komen naar het terarrium kun je denk ik wel vergeten :D Al lopen onze tokehs wel los (in een kas) en die blijven redelijk dichtbij hun voer-/broedplaats.

Maar hoe zou jij het voor je zien? Tenzij je overal dode vliegen op de grond hebt liggen, denk ik niet dat een reptiel effectief vliegen voor je vangt eigenlijk.

...
Ik ben gerpiegorp

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 17:13


kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 17:14

gerpiegorp schreef:
Ik denk niet dat het heel geschikt is, het is geen kat die je gewoon kan laten lopen. Reptielen zijn koudbloedig en hebben dus echt warmte nodig. Onze schildpadden bijvoorbeeld moeten minimaal 28 graden hebben, het liefste warmer. Je kan ze best even los laten lopen maar niet te lang en onder toezicht. Terug laten komen naar het terarrium kun je denk ik wel vergeten :D Al lopen onze tokehs wel los (in een kas) en die blijven redelijk dichtbij hun voer-/broedplaats.

Maar hoe zou jij het voor je zien? Tenzij je overal dode vliegen op de grond hebt liggen, denk ik niet dat een reptiel effectief vliegen voor je vangt eigenlijk.

Hoe denk je dat ze dat in de natuur doen? Bijna alle reptielen krijgen levend voedsel. In veel reptielen kamers hebben ze wel iets los lopen om ontsnapte voederdieren te vangen.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:10

Ik heb geen echte ervaring met reptielen, op verschillende schildpadsoorten na. Maar als ik logisch nadenk dan ligt het niet voor de hand dat bv een hagedis een rondvliegende vlieg vangt. In de natuur zullen zulke dieren ook eerder meer voorhande insecten eten (sprinkhanen, krekels, etc) dan vliegen. Maar misschien als ze net even op de vensterbank stil zitten, maar dan nog. Lijkt me gewoon niet praktisch.

...
Ik ben gerpiegorp

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 00:14

Hier loopt niets los in de reptielenkamer. Kennis van ons wel, twee tokeh gekko's, maar is daar snel van teruggekomen omdat ie er een dood terug vond, je ze toch nog erg veel insecten bij moet voeren en hij vond overal poep. Ze waren onder en achter de terrariums gekropen, wat flink stonk.

Ik zou het niet doen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:09

Ik ben benieuwd. Mijn dwerghamsters doen dit wel, die komen terug. :=

Edit: ze ontsnapt en krabt aan je bed omdat ze terug wil. 27 gram puur doorzettingsvermogen :P

beestenfreak

Berichten: 1312
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Hagedis los in de kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:38

Een (al volwassen) baardagaam is relatief makkelijk. Maar ook die zou ik max een uurtje per keer uit los laten lopen en vooral niet verwachten dat hij constant actief op vliegen gaat jagen, ze gaan zeer spaarzaam met hun energie om :o

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:38

Het vangen van insecten word wel echt gedaan. In verschillende landen heb je zelfs gewoon gekko’s in je huis rondlopen. Dus opzich is de gedachte niet perse gek. Maar ja, poep zal je wel moeten ruimen indd. Ik ken er wel een paar die een of meerdere gekko’s rond hebben lopen. Maar hier gebeurt dat ook niet. Maar ik zou ook veel te bang zijn dat ik t gekke beest ineens ergens anders tegen kom..

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 16:42

Ik zou het niet doen. Dat ze overleven is het probleem dan nog niet eens, ik heb stage gelopen in een dierenwinkel waarbij de vorige eigenaresse regelmatig iets liet ontsnappen en het dan niet belangrijk vond om ze terug te vinden, toen de winkel ging verhuizen kwamen we 2 gekko's tegen die blijkbaar al die tijd al boven het plafond gezeten hebben. (Was 2 jaar verder inmiddels) Beestjes zagen er nog goed uit ook. Ik zou het alleen geen fijn idee vinden dat je er geen zicht op hebt en dat je de ontlasting ook niet op kan ruimen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flux, IASCrawler, Jasmijn159, Labiesch, Slmt9 en 43 bezoekers