Verharden schuilstal:klinkers of dals (stoeptegels)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Verharden schuilstal:klinkers of dals (stoeptegels)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 21:01

Hoi,
In mijn schuilstal ligt er nu zand en helaas plassen de paarden hier in de winter heel vaak. Gevolg is natuurlijk een vieze stal en ook voor de eerste keer last gehad van rotstraal. Nu wil ik dus graag gaan verharden.
Wat is beter, er van uit gaand dat ik het zelf ga verharden en geen ervaring heb, stoeptegels of klinkers?
Wat geeft het meeste kans op een stabiele bodem waarbij ik niet elke dag tegels of klinkers terug recht moet leggen? Ik zou heel graag verharden op het zand dat er nu ligt (rivierzand) en de tegels/klinkers opsluiten met bielzen.


aadburg
Berichten: 624
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:20

Ik heb gebruikte betonklinkers van 7 cm dik gebruikt, niet duur, stroef en blijven goed liggen.

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:31

Betonklinkers, inderdaad, en opsluiten met stevige betonnen banden, bijvoorbeeld voor stoepranden want anders kun je echt elke dag je klinkers leggen. Die bielzen rotten vrij snel weg onder die omstandigheden.

Beetje zoeken op Marktplaats helpt je gratis aan klinkers.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 21:36

@aadburg:Bedankt voor je reactie. Heb je deze zelf geplaatst en liggen ze al lang? Zou ik ze zo op het zand kunnen leggen? Uiteraard wel eerst goed vlakken. Of heb jij ze op stabilise? Heb je vierkante klinkers of rechthoekige? En indien het laatste, heb je ze in een bepaald patroon gelegd?
Laatst bijgewerkt door arwen21 op 12-07-18 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 21:40

ikke schreef:
Betonklinkers, inderdaad, en opsluiten met stevige betonnen banden, bijvoorbeeld voor stoepranden want anders kun je echt elke dag je klinkers leggen. Die bielzen rotten vrij snel weg onder die omstandigheden.

Beetje zoeken op Marktplaats helpt je gratis aan klinkers.


Ik dacht eerst idd met betonnen banden te werken maar ik denk dat er een behoorlijk dikke zandlaag in de stal ligt en vrees dat die banden dan niet veel steun zullen hebben. Daarom dacht ik met bielzen te werken omdat die veel wegen en dus niet zo maar opzij geduwd kunnen worden. Bielzen kunnen normaal wel vele jaren mee want die zijn zwaar behandeld. Heb je ook ervaring met stoeptegels of waarom denk je dat klinkers beter werken?

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:47

[
arwen21 schreef:
ikke schreef:
Betonklinkers, inderdaad, en opsluiten met stevige betonnen banden, bijvoorbeeld voor stoepranden want anders kun je echt elke dag je klinkers leggen. Die bielzen rotten vrij snel weg onder die omstandigheden.

Beetje zoeken op Marktplaats helpt je gratis aan klinkers.


Ik dacht eerst idd met betonnen banden te werken maar ik denk dat er een behoorlijk dikke zandlaag in de stal ligt en vrees dat die banden dan niet veel steun zullen hebben. Daarom dacht ik met bielzen te werken omdat die veel wegen en dus niet zo maar opzij geduwd kunnen worden. Bielzen kunnen normaal wel vele jaren mee want die zijn zwaar behandeld. Heb je ook ervaring met stoeptegels of waarom denk je dat klinkers beter werken?

Betonnen stoepranden wegen een veelvoud in vergelijk tot bielzen. Maar neem wel de serieuze stoepranden, niet die lichte opsluitbandjes van 5 x 25cm (of zijn die zelfs nog kleiner?)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

butengeweun

Berichten: 3644
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:00

Het kan beiden maar hoe kleiner de steen hoe minder kans ol kiepen je hebt. Doordat de druk meer over de hele steen komt dan in een hoekje.

Je zand netjes vlakken en dan de stenen erop. Is je stal dicht dan gewoon straten anders de open kant inderdaad even een opsluitbandje doen.

Oja geen stablize eronder doen dan kan je plas geen kant op. Vergeet ook geen afschot naar een punt dat plas makkelijk weg kan lopen en wat je zelf makkelijk schoon kan houden van de derrie

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Rintah

Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:36

Ik zou als ik jou was geen bielzen gebruiken. Wij hadden ouden in de tuin liggen en eenmaal verzameld onder de carport (dus nog 3zijden open!) stonken ze echt enorm. Hele typische chemische lucht.
Lijkt me dat dat in een schuilstal nog veel erger wordt. Als paard zijnde zou ik daar niet willen staan.
Plus, die chemicaliën waarmee bielzen behandeld worden(of iig aantal jaar terug) zijn dusdanig schadelijk dat de gehele biels (bij afvoeren) als chemisch afval wordt gezien. Moet er niet aan denken wat een paard binnenkrijgt als die het in de kop krijgt om er aan te gaan knagen.

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: Verharden schuilstal:klinkers of dals (stoeptegels)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 06:18

@ikke: merci voor de tip. Ik dacht inderdaad aan de gewone opsluitbandjes die je in winkels al Brico en gamma ziet. Eens kijken waar ik (in België)aan een zwaarder formaat geraak, dan is dat inderdaad een mooie oplossing.
@Rintah:ik kan me moeilijk inbeelden dat een paard daar aan zou knabbelen, maar die geur is idd een nadeel (en ook niet zo gezond om daar vaak in te staan wrs). Ik ga dus op zoek naar zware opsluitbanden.
@butengeweun: ik snap je redenering dat een grote tegel sneller kiept dan een klinker, maar een tegel heeft wel meer drukverdeling doordat het groter is. Gaan klinkers niet gemakkelijker verzakken dan? Want een hoef is bijna even groot als een klinker dus als die hoef net boven 1klinker staat, komt er meer dan 150 kg op zo'n kleine steen, die gewoon op zand ligt.. heb je zelf klinkers in de stal of als uitloop en hoe bevalt dat?

just_kiki

Berichten: 6810
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Verharden schuilstal:klinkers of dals (stoeptegels)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:11

Absoluut klinkers, kan je er ook nog over met je auto, met tegels ligt het “gelijk” schot en scheef.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Verharden schuilstal:klinkers of dals (stoeptegels)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:04

Even een alternatief noemen. Ik heb in mijn schuilstal grote rubber platen (ruim 1m bij 5m per stuk) op het zand gelegd, de platen zijn ontzettend zwaar en er lopen staalkabels (oid) doorheen dus zijn ook ontzettend stevig. Het schuift niet en is voor de paarden dempender/zachter dan klinkers wat ik prettig vind (en wmb nog een voordeel: ik kan ze er ook uithalen mocht ik toch tijdelijk een zachte ondergrond willen), ik ben er erg blij mee.



arwen21 schreef:
@butengeweun: ik snap je redenering dat een grote tegel sneller kiept dan een klinker, maar een tegel heeft wel meer drukverdeling doordat het groter is.

Tegels kiepen sneller, juist omdat een hoef vaker enkel op één tegel staat en als dat aan het randje is dan kan dat makkelijker kiepen. Je zult ze dus echt heel goed moeten leggen.

koeien op de weg...

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: Verharden schuilstal:klinkers of dals (stoeptegels)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 12:43

@GDG:bedoel je transportband? Dat heb ik op mijn vorige weide gehad voor de stallen. Ik was er wel tevreden over maar wil nu liever echt verharding zodat de hoeven ook wat harder worden en vanzelf wat slijten. Indien ik toch een zacht stuk wil in de stal (paarden liggen eigenlijk altijd buiten in het zand voor de stal) overweeg ik wel om er dan nog rubber matten over te leggen.
Jullie adviseren dus allemaal klinkers. Geen verzakkingen dus bij jullie? Zou wel leuk zijn want lijkt me minder zwaar om met klinkers te werken dan met zware betontegels..

butengeweun

Berichten: 3644
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Verharden schuilstal:klinkers of dals (stoeptegels)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:08

Kijk naar buiten hoe zwaarder het verkeer hoe kleiner de steen (behalve cementplaat of steltonplaten maar die zijn te zwaar om met de hand te leggen)

Maar met een goede ondergrond en opsluit banden kan je van klinkers tot de standaard stoeptegels (30x30) gaan (die dan wel halfsteens verband neerleggen).

Kijk wat je gratis kan krijgen en kijk wat ze doen. Hier heb ik zowel klinkers als 30x30 liggen. en ja de 30x 30 wipt wel eens wat maar die liggen al 12 jaar op dezelfde plaats.

Schoonmaken is 30x30 wel fijner iets minder randjes waar je achter kan blijven hangen. Maar klinkers werken net zo makkelijk

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."


ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:35

GDG schreef:
Even een alternatief noemen. Ik heb in mijn schuilstal grote rubber platen (ruim 1m bij 5m per stuk) op het zand gelegd, de platen zijn ontzettend zwaar en er lopen staalkabels (oid) doorheen dus zijn ook ontzettend stevig. Het schuift niet en is voor de paarden dempender/zachter dan klinkers wat ik prettig vind (en wmb nog een voordeel: ik kan ze er ook uithalen mocht ik toch tijdelijk een zachte ondergrond willen), ik ben er erg blij mee.

Om dan het zoeken te versimpelen: dat zijn zeer waarschijnlijk kunststof rijplaten. Als je daarop googled, vind je vast e.e.a. maar verwacht geen koopjes.

Overigens, nog een overweging voor TS: beetje afhankelijk van je situatie zou ik een stukje voor de ingang van je schuilstal ook verharden. Ongeveer 1 a 2mtr.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers