Hooi op de grond voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 10:31

Hey Bokkers

Ik ben sinds kort terug oveegestapt naar hooi. Ik heb jarenlang voordroog gevoerd aan mijn pony ivm hoesten, maar door verschillende redenen wil ik dit niet meer geven.
Het voordroog gaf ik altijd in een hooinet omdat hij er anders op plast. Nu doe ik dat met hooi liever niet omdat hij het eruit trekt en het hooinet dan wordt meegetrokken waardoor er veel stof uit komt als het weer tegen de stalwand komt.
Ik had het gisteren dus op de grond gelegd met als resultaat dat er weer veel gebruikt werd om op te plassen 8)7

Is er een manier om het op de grond te voederen maar dat het toch 'vastzit' zodat hij er niet op kan plassen? Hij doet dit overigens enkel op stal. Op de paddock kan ik het wel op de grond geven zonder dat hij erop plast.

Alvast bedankt!

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:38

Een (hoek)hooiruif?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:40

Wij gebruikten er van die witte ibc vaten voor destijds op de PP. Halveren en vullen met hooi.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:46

Heb je de mogelijkheid om het hooi buiten de stal te leggen? Misschien ff een andere deur erin.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:49

Wij hebben een plank in een hoek van de stal (dus een soort bak).

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:53

Wat voor soort stal heb je?

Ik zou ook een plank in een hoek doen. Je hebt ook bakken die er speciaal voor zijn om in de hoek te zetten.

Maar een paard met ex hoestproblemen en hooi in een bak, zou ik hooi wel natmaken of stomen, anders heb je wel grote kans dat hoesten weer terug komt. Helaas een paard met luchtwegproblemen staan.

Als je stal open is, kan je eventueel ook nog een net aan buitenkant hangen. Ze trekken er altijd wat hooi uit, hoe je het ook aanbiedt.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:11

Wij gaan straks voor onze stallen haybars aanschaffen (over een week of 2).

https://www.rwdh.nl/merken-diervoeder-d ... y-bar.html

Feed as Nature Intended: HAY BAR vult de hoek in de stal én in de marktHayBar Feed as Nature Intended
De respons op Hay Bar is heel verbazingwekkend door het ruwvoer in een natuurlijke houding aan te bieden met een veilig en sterk design.

De Hay Bar is gemaakt van duurzaam polyethyleen van sterke kwaliteit met een versterkte bovenrand.
Tevens is de Hay Bar roestvrij, rotvrij en makkelijk schoon te maken.
Het ontwerp is veilig en slim en neemt beperkte hoekruimte in, terwijl er veel ruwvoer tegelijk in kan worden gevoerd.

Dit systeem wordt nu op grote schaal gebruikt in veterinaire klinieken, stoerijen, stalhouderijen, sportstallen, draf- en rensportstallen en rusthuizen voor paarden en pony's.

Afbeelding

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:14

Zo’n haybar zou ik ook wel willen! Gaat ook lekker veel in zeg!

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:24

Ik gebruik een voerzak. Een hooinet vind ik eng ivm losse voorbenen bij mijn paard :P
Als ze met de zak schudden komt er niets uit qua hooi of stof en veilig voor de voeten.
Afbeelding

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:30

Zit er op de Haybars een net of rek om het knoeien en snel eten tegen te gaan?? Ziet er mooi uit. Snap de voordelen er ook wel van, maar dat het "een natuurlijke houding simuleert" lijkt me wel wat overdreven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:36

Ik vind het enige nadeel dat het vast zit en ik wil ook de restjes weg kunnen halen, schoon kunnen maken etc.

Waar ik kwam hadden ze een houten plank achter latjes en die kon je ertussen schuiven en weer verwijderen.

Overigens, als je een licht paard hebt, moet je even kijken. Heb weleens gezien dat het op een palomino zwart afgaf, maar weet niet of het dit merk was. Zou ik niet erg vinden, maar voor de wedstrijd ruiters misschien even bekijken of iets aan doen.

LadyUrsy, ik ken deze en de houten planken al langere tijd en paarden trekken alsnog heel veel eruit en door de stal. Maar je hebt minder verlies dan zo los neergooien. Je kan er ook een net in doen. En het ligt ook aan je soort ruwvoer of ze er hele plukken of enkele plukjes uittrekken.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:39

Als je het iets boven de grond bevestigd kan je het er aan de onderkant wel uit vegen. Wij moeten nog even kijken hoe hoog we het precies bevestigen. Zij raden 2.5-4cm aan, maar mogelijk ga ik wel naar 10-15cm toe, afhankelijk van hoe het op het paard uit komt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:59

Ik heb ook een haybar, ideaal. Mijn merrie schopt anders alles door de box...

Als hij hoest zou ik wel inderdaad het hooi ook nat aanbieden

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:23

Grotere mazen, dan kunnen ze 't er makkelijker uit trekken. En wat ook echt goed helpt is je hooinet niet fixereren. Als je zo'n groot net hebt en dan alle vier de hoeken vastbindt kunnen ze veel meer kracht zetten. Als je net maar aan 1 touw hangt, type boksbal zeg maar, moeten ze subtieler eten omdat anders dat net alle kanten op vliegt. Mijn ruin is redelijk bruut met mijn netten maar op deze manier -ik ben van 30 naar 45 mm mazen gegaan en gebruik dus netten die aan 1 touw hangen- gaat het heel aardig. Hij zeikt anders ook over z'n hooi heen, of vertrapt de helft waardoor hij het niet meer vreet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:29

Plast jouw paard altijd op dezelfde plek? Dan zou ik het hooi op n ander plek wegleggen. Als hij sowieso op het hooi plast, waar het ook ligt, misschien toch maar iets van de grond af hangen.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 15:53

Bedankt voor jullie reacties! Zo'n haybar lijkt me wel iets! Mss dat mijn vader wel creatief uit de hoek kan komen om dat te realiseren :))
Zo'n voerzak kan mss ook wel helpen.

Ik heb idd zo'n groot vierkant hooinet. Was ook al aan het denken om het onderaan ook vast te hangen.

Nicjuh, mijn paard plast op 3 plekken en hij sleept zijn hooi door de stal en ik vind het op die 3 plekken terug :')

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:12

xAnthea schreef:
Ik heb idd zo'n groot vierkant hooinet. Was ook al aan het denken om het onderaan ook vast te hangen.

Dat is juist het onhandigste wat je kunt doen. Juist niet op alle hoeken vastbinden. Het beste is om je net aan een dakbalk oid te hangen zodat hij helemaal vrij hangt en ze er zo min mogelijk kracht op kunnen zetten.

Edit: zoiets dus

Afbeelding

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:43

Wij hebben de Natural Feeder voerbakken. Deze kun je lekker volproppen en staan ze ook in een natuurlijke houding uit te eten. Weinig tot geen hooi verlies ook.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 17:27

Wij hebben veestallen, ideaal *D maar ik snap dat niet iedereen dat heeft, een kleinmazig hooikussen proberen?

kimkraakman
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-07-18
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:18

Ken je de voerboxen van Hartog al?
Die zien er zo uit:
Afbeelding

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:39

niet moeilijk doen; gewoon het hooi in het slowfeedernet doen, goed afspoelen en weer ophangen. Als je het in een kruiwagen legt, even laat uitlekken en het sproeiwater buiten eruit kiepert hoef je zelfs niet te tillen.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:45

Mizora schreef:
Wij gaan straks voor onze stallen haybars aanschaffen (over een week of 2).

https://www.rwdh.nl/merken-diervoeder-d ... y-bar.html

Feed as Nature Intended: HAY BAR vult de hoek in de stal én in de marktHayBar Feed as Nature Intended
De respons op Hay Bar is heel verbazingwekkend door het ruwvoer in een natuurlijke houding aan te bieden met een veilig en sterk design.

De Hay Bar is gemaakt van duurzaam polyethyleen van sterke kwaliteit met een versterkte bovenrand.
Tevens is de Hay Bar roestvrij, rotvrij en makkelijk schoon te maken.
Het ontwerp is veilig en slim en neemt beperkte hoekruimte in, terwijl er veel ruwvoer tegelijk in kan worden gevoerd.

Dit systeem wordt nu op grote schaal gebruikt in veterinaire klinieken, stoerijen, stalhouderijen, sportstallen, draf- en rensportstallen en rusthuizen voor paarden en pony's.

[ Afbeelding ]


dit systeem hebben wij ook opstal, zeker een aanrader!


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Hooi op de grond voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:27

Ik zal eens een foto maken van mijn stal. Daar zit dus gewoon een plank in de hoek van de stal waar het hooi in gaat. Simpel, maar zelfde idee als een haybar.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Britta31, NinaCharlie, Phuddle, vilheide en 35 bezoekers