Huis kopen hypotheek vraag.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Huis kopen hypotheek vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 13:33

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen een huis gaan kopen maar ik zit met een brandende vraag.

Mijn vriend werkt al vanaf 2001 bij dezelfde baas dus hij kan gewoon een goede jaaropgave laten zien bij de hypoyheker.

Dan heb je mij, ik heb vanaf september een nieuwe baan dus ik heb geen volledige jaar opgave en dan komt er bij kijken dat ik in dit bedrijf begonnen ben met 12u per week werken. Nu ga ik over 2 weken 30u per week werken.

Nou is mijn eerste vraag: is het een probleem dat ik geen volledige jaar opgave heb?

En mijn tweede vraag: kunnen wij (omdat ik vanaf nu 30u ga werken) een hypotheek krijgen op basis van mijn 30 urige werkweek en mijn vriend zijn 40 uur?

The smell of earth after rain!


Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:35

Als jullie beiden een contract kunnen laten zien waaruit die uren blijken wel.
En dan vooral een contract onbepaalde tijd.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:37

Dat zijn nou echt bij uitstek vragen om aan een hypotheekadviseur te stellen lijkt me.
Volgens mij kun je zo'n gesprek vrijblijvend voeren, dus ik zou die eens bellen met je vragen. Heb je ook meteen het correcte antwoord.

Een negatieve houding is als een lekke band; je komt er nergens mee tenzij je hem vervangt.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:39

Over het algemeen is het simpel:
Heb je een contract (vast) voor de uren die je noemt, dus die 30, dan gaat het lukken om dat mee te nemen.

Zo niet, dan wordt er gekeken naar het verleden ipv het heden. Loonstrookjes van de laatste 5 jaar bij elkaar en op basis daarvan kan je hypotheek opnemen.

Of je uren van je huidige contract meenemen. Intentieverklaring voor meer uren kan helpen maar ze zijn steeds voorzichtiger.

Je zegt geen volledige jaaropgave. Maar heb je voor deze baan helemaal niet gewerkt?
Hoeveel uren sta je op contract?
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 13-07-18 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Life is short....SMILE while you still have teeth!

nayla

Berichten: 310
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:40

wij moesten voor onze lening een afdruk van onze 3 laatste loonbrieven meenemen naar de bank, daar staan je uren en contractduur ook op wat ze nodig vonden.
Ivm je uren die gaan veranderen, zou ik ook zeker aan hun vragen, maar ik denk dat ze bewijs daarvan verwachten.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:43

Ik zou bij verschillende hypotheek adviseurs langs gaan als ik jou was.

Mijn man had op het moment van onze hypotheekaanvraag een 20-uur payroll contract. Maar werkte gemiddeld 40 uur in de week. Zijn contract loopt in november af. (Hij heeft nu inmiddels een ander contract maar deed er toen nog niet toe).
2 adviseurs zeiden dat zijn overuren niet mee genomen konden worden. Ook heeft hij geen werkverleden want hij woont pas 1,5 jaar in NL. Met andere woorden we konden geen hypotheek krijgen.

Bij de 3e adviseur was er geen enkel probleem, overuren zijn meegenomen in de berekening en wij hebben nu gewoon een normale hypotheek bij de ING met een goede rente.
Daar komt ook nog eens bij dat mijn man alleen een verblijfsvergunning heeft.

Het is echt belangrijk dat je een goede adviseur vindt. Ik weet niet of je omgeving Breda woont? Anders kan ik die van ons zeker aanbevelen.

Supervixen

Berichten: 12815
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:55

Bel/mail gewoon even de bank/hypotheker?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Huis kopen hypotheek vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:58

Laat je goed adviseren en dan niet alleen op basis van je huidige loon.
Bij mij gingen ze lachend drie jaar terug in de tijd qua loon en daar een gemiddelde van nemen.

Wees daar waakzaam voor.


Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Huis kopen hypotheek vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:06

Dit is inderdaad echt een vraag voor de hypotheekadviseur :) Vaak is eerste gesprek gratis. Zorg dat je al je papieren meeneemt, en goed voorbereid bent zodat je ook alles kunt vragen en ze alles uit kunnen rekenen. En kijk bij verschillende, er zit zeker verschil in.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:16

Ik zou inderdaad een hypotheekadviseur in de arm nemen. :)

Toen ik mijn huis kocht was ik alleenstaand en werkte ik net een maand. Ik had dus ook geen jaaropgave aangezien ik net van school kwam. Werkte toen wel 40 uur en verdiende net boven minimum. Had daarnaast ook een half jaar contract en was daar dus niet voor vast. Ik moest een ingevuld formulier hebben dat ze de intentie hadden om mij te houden en ik geloof dat ik alleen mijn eerste loonstrook heb ingeleverd.

Ik lees hier ook allerlei verschillende antwoorden van hoe het bij iedereen is gegaan dus neem inderdaad een adviseur in de hand, die van mij heeft mij goed geholpen, anders had ik waarschijnlijk niet snel die hypotheek gekregen op basis van wat ik hierboven beschrijf. :)

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:25

heidiLOVER schreef:
Ik zou inderdaad een hypotheekadviseur in de arm nemen. :)

Toen ik mijn huis kocht was ik alleenstaand en werkte ik net een maand. Ik had dus ook geen jaaropgave aangezien ik net van school kwam. Werkte toen wel 40 uur en verdiende net boven minimum. Had daarnaast ook een half jaar contract en was daar dus niet voor vast. Ik moest een ingevuld formulier hebben dat ze de intentie hadden om mij te houden en ik geloof dat ik alleen mijn eerste loonstrook heb ingeleverd.

Ik lees hier ook allerlei verschillende antwoorden van hoe het bij iedereen is gegaan dus neem inderdaad een adviseur in de hand, die van mij heeft mij goed geholpen, anders had ik waarschijnlijk niet snel die hypotheek gekregen op basis van wat ik hierboven beschrijf. :)

Dit had ik ook.

Ik had een tijdelijk contract en ben alleenstaand.
Omdat ik een intentieverklaring heb gekregen van mijn werkgever was alleen mijn laatste loonstrook voldoende

Wat mijn stap zou zijn als ik jou was:
A: naar een adviseur gaan
B: vraag een intentieverklaring bij je werkgever.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Huis kopen hypotheek vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 14:36

Kijken ze ook naar loonstroken van je vorige werkgever?

Ik heb inmiddels gebeld, als ik mijn bewijs van 30uur en een vast contract laat zien is er niets aan de hand en kan ik op basis van 30uur een hypotheek krijgen.

The smell of earth after rain!

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:43

Petrichor schreef:
Kijken ze ook naar loonstroken van je vorige werkgever?

Ik heb inmiddels gebeld, als ik mijn bewijs van 30uur en een vast contract laat zien is er niets aan de hand en kan ik op basis van 30uur een hypotheek krijgen.

Nee. Als jij een vast contract hebt voor 30 uur dan pakken ze alleen je laatste loonstrook

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:46

Petrichor schreef:
Kijken ze ook naar loonstroken van je vorige werkgever?

Ik heb inmiddels gebeld, als ik mijn bewijs van 30uur en een vast contract laat zien is er niets aan de hand en kan ik op basis van 30uur een hypotheek krijgen.


Reken je nog maar niet rijk, bovenstaande kan alleen als jij een werkgeversverklaring mét intentie hebt van je werkgever. Als je geen intentie krijgt kijken ze naar de je gemiddelde jaarinkomen van de afgelopen 3 jaar
Heel bijzonder dat die adviseur je dat niet verteld heeft

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:48

Liselot schreef:
Petrichor schreef:
Kijken ze ook naar loonstroken van je vorige werkgever?

Ik heb inmiddels gebeld, als ik mijn bewijs van 30uur en een vast contract laat zien is er niets aan de hand en kan ik op basis van 30uur een hypotheek krijgen.


Reken je nog maar niet rijk, bovenstaande kan alleen als jij een werkgeversverklaring mét intentie hebt van je werkgever. Als je geen intentie krijgt kijken ze naar de je gemiddelde jaarinkomen van de afgelopen 3 jaar
Heel bijzonder dat die adviseur je dat niet verteld heeft

Als TS een vast contract heeft voor 30 uur heb je geen intentie verklaring nodig.
En is je laatste loonstrook voldoende

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:50

En hou in gedachten dat je verder geen rechten kunt ontlenen aan een intentieverklaring.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 15:33

Liselot schreef:
Petrichor schreef:
Kijken ze ook naar loonstroken van je vorige werkgever?

Ik heb inmiddels gebeld, als ik mijn bewijs van 30uur en een vast contract laat zien is er niets aan de hand en kan ik op basis van 30uur een hypotheek krijgen.


Reken je nog maar niet rijk, bovenstaande kan alleen als jij een werkgeversverklaring mét intentie hebt van je werkgever. Als je geen intentie krijgt kijken ze naar de je gemiddelde jaarinkomen van de afgelopen 3 jaar
Heel bijzonder dat die adviseur je dat niet verteld heeft

Ik krijg een vast contract..

The smell of earth after rain!

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:34

daantjuhhh schreef:
Als TS een vast contract heeft voor 30 uur heb je geen intentie verklaring nodig.
En is je laatste loonstrook voldoende


Mijn hypotheekadviseur wilde een werkgeversverklaring, ondanks contract voor onbepaalde tijd. Dit om te achterhalen of je geen onderhandse leningen bij de werkgever hebt werd mij aangegeven.

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:39

Olle schreef:
daantjuhhh schreef:
Als TS een vast contract heeft voor 30 uur heb je geen intentie verklaring nodig.
En is je laatste loonstrook voldoende


Mijn hypotheekadviseur wilde een werkgeversverklaring, ondanks contract voor onbepaalde tijd. Dit om te achterhalen of je geen onderhandse leningen bij de werkgever hebt werd mij aangegeven.

Werkgeversverklaring is anders dan een intentieverklaring.
Bij een vast contract heb je geen intentieverklaring nodig.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Roodvos

Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:40

En je moet jezelf de vraag stellen of jullie wel zo zwaar in de hypotheek willen dat jullie daar beiden zoveel uur voor moeten werken om het op te kunnen hoesten. Als de situatie verandert (ziekte, kinderen?) dan is het fijn als er een beetje ruimte is en je niet meteen in de financiële stress schiet en/of het huis moet verkopen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:41

@ daantjuhh, ik heb altijd begrepen dat intentieverklaring onderdeel is van de werkgeversverklaring.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:42

Petrichor schreef:
Liselot schreef:


Reken je nog maar niet rijk, bovenstaande kan alleen als jij een werkgeversverklaring mét intentie hebt van je werkgever. Als je geen intentie krijgt kijken ze naar de je gemiddelde jaarinkomen van de afgelopen 3 jaar
Heel bijzonder dat die adviseur je dat niet verteld heeft

Ik krijg een vast contract..



Dan lijkt het me geen probleem. Met een vast contract maakt het verleden niet uit. Je eerste loonstrook is dan voldoende. Houd er wel rekening mee dat je pas iets kunt als een eventuele proeftijd verstreken is.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:49

Olle schreef:
@ daantjuhh, ik heb altijd begrepen dat intentieverklaring onderdeel is van de werkgeversverklaring.

De intentieverklaring is een verklaring van de werkgever dat 'ie bij gelijkblijvend functioneren de intentie heeft je een vast contract te geven na je tijdelijke contract. TS heeft al een vast contract dus dan is een intentieverklaring niet nodig (er is namelijk geen intentie meer tot een vast contract, die is er al). De werkgeversverklaring geeft info over je salaris en contract.

Overigens (voor meelezers, TS heeft dit niet nodig) zijn er inderdaad ook opties bij een tijdelijk contract zonder intentieverklaring. Vaak wordt dan gekeken naar het gemiddelde van afgelopen drie jaar, en soms zelfs daar nog een percentage van wat meetelt. Maar je hypotheekadviseur kan daar alles over vertellen :)

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:14

Yessy schreef:
Olle schreef:
@ daantjuhh, ik heb altijd begrepen dat intentieverklaring onderdeel is van de werkgeversverklaring.

De intentieverklaring is een verklaring van de werkgever dat 'ie bij gelijkblijvend functioneren de intentie heeft je een vast contract te geven na je tijdelijke contract. TS heeft al een vast contract dus dan is een intentieverklaring niet nodig (er is namelijk geen intentie meer tot een vast contract, die is er al). De werkgeversverklaring geeft info over je salaris en contract.

Overigens (voor meelezers, TS heeft dit niet nodig) zijn er inderdaad ook opties bij een tijdelijk contract zonder intentieverklaring. Vaak wordt dan gekeken naar het gemiddelde van afgelopen drie jaar, en soms zelfs daar nog een percentage van wat meetelt. Maar je hypotheekadviseur kan daar alles over vertellen :)

Exact dit!

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:17

Als het lukt zou ik een hypotheek nemen op 1 salaris. Of het baseren op die 12 uur van jou ipv 30 mocht een van beide een baan verliezen, arbeidsongeschikt worden, huismoeder/vader willen zijn dan kun je de lasten nog dragen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, FransienE, Icelandshet, leonie1988, senna21 en 65 bezoekers