Apache opnieuw getest op WFFS

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 23:50

kwpn
Fokkerij

Afbeelding
Emmelie Scholtens en Apache. Foto door aniek1985

Het KWPN vindt het van groot belang dat hun fokkers op basis van zoveel mogelijk informatie hun hengstenkeuze kunnen maken. Dat is ook de reden geweest dat zij er destijds voor gekozen hebben om alle actieve KWPN-goedgekeurde hengsten te laten testen op WFFS. De onderzoeksresultaten van de hengst Apache geven aan dat deze hengst geen drager is van het WFFS-gen. Het onderzoek is uitgevoerd op een haarmonster dat door het KWPN is aangeleverd, is gebruikt ter verificatie van zijn eigen afstamming (zoon van UB40) en ook vele malen is gebruikt voor afstammingscontrole van zijn nakomelingen. Vanuit het KWPN is dus geen enkele twijfel dat het goede haarmonster bij het Van Haeringen Laboratorium is aangevraagd voor het WFFS-onderzoek.

In de media zijn recent diverse publicaties geweest dat enkele kinderen van Apache drager zijn van het WFFS-gen. Zo is Apache’s zoon Jovian volgens publicatie door Helgstrand Dressage wel drager, terwijl zijn moeder Zinith negatief is getest. Dit roept vraagtekens op en wij zijn van mening dat het in ieders belang is om zo spoedig mogelijk meer duidelijkheid te krijgen. Daarom worden deze week - in overleg met de geregistreerden van deze paarden - Apache en de merrie Zinith opnieuw getest op WFFS. Zodra de uitslagen bekend zijn, zal het KWPN deze – na het informeren van de betrokkenen – publiceren.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 01:49

benieuwd wat er later uit gaat komen.


kan het bij jovian ook niet in de verdere moederlijn zitten, dus dat het een generatie heeft overgeslagen?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 05:46

Ketaki schreef:
benieuwd wat er later uit gaat komen.


kan het bij jovian ook niet in de verdere moederlijn zitten, dus dat het een generatie heeft overgeslagen?

Het kan toch geen generatie overslaan.
Je moet een drager hebben om een lijder te krijgen

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 05:49

ponyparadijs schreef:
Ketaki schreef:
benieuwd wat er later uit gaat komen.


kan het bij jovian ook niet in de verdere moederlijn zitten, dus dat het een generatie heeft overgeslagen?

Het kan toch geen generatie overslaan.
Je moet een drager hebben om een lijder te krijgen

2 dragers om kans op een lijder te hebben en minimaal 1 drager om kans op een drager te hebben. ;)

[o]

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 05:56

Genen kunnen geen generatie overslaan. Wat wél kan, is dat je een bepaald kenmerk in een generatie niet ziet die daarna wel weer opduikt.

Stel het gaat over blauwe vs. bruine ogen. Als blauwe ogen recessief zijn en bruine ogen dominant, dan zou iemand met bruine ogen mogelijk ook één gen voor 'blauwe ogen' kunnen dragen - maar omdat ernaast een kopie voor 'bruine ogen' staat, heeft de persoon bruine ogen. Dan kan het zo zijn dat een kind van deze persoon blauwe ogen heeft; immers, als dat 'blauwe ogen-gen' is doorgegeven en als het kind dat dan ook erft van de andere ouder, dan heeft het kind blauwe ogen maar de ouder bruine ogen. Mogelijkerwijs had een grootmoeder ook blauwe ogen. Dan zou je kunnen zeggen 'het heeft een generatie overgeslagen'. Echter, dat gen voor blauwe ogen wás er wel gewoon, als je was gaan zoeken in het genoom van de persoon in kwestie. Dat bedoel ik: een kenmerk kan best een 'generatie overslaan', maar een gen niet.

De WFFS-mutatie is ook recessief, vandaar dat je dragers kunt hebben die zelf geen ziektebeeld vertonen maar het gen wel hebben. Komt er een veulen dat lijder is, dan moeten beide ouders drager zijn geweest. In dit geval is Jovian drager, dus één van de ouders moet in theorie drager zijn geweest (tenzij het een spontane mutatie is geweest - maar dat zou wel extreem toevallig zijn, dat ligt niet in de lijn der verwachting). Verstandig dat ze beide ouderdieren opnieuw testen.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:13

Hanmar schreef:
De WFFS-mutatie is ook recessief, vandaar dat je dragers kunt hebben die zelf geen ziektebeeld vertonen maar het gen wel hebben. Komt er een veulen dat lijder is, dan moeten beide ouders drager zijn geweest. In dit geval is Jovian drager, dus één van de ouders moet in theorie drager zijn geweest (tenzij het een spontane mutatie is geweest - maar dat zou wel extreem toevallig zijn, dat ligt niet in de lijn der verwachting). Verstandig dat ze beide ouderdieren opnieuw testen.


Wat is dan waarschijnlijker?
Dat Apache drager is (tenslotte heeft hij meerdere nakomelingen die drager zijn)
Of de moeder van Jovian.

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:30

Dat is eigenlijk niet te zeggen, op basis van genetica is het echt 50-50. Maar: Apache heeft heel veel nakomelingen, meer dan de merrie neem ik zo even aan ;) Ik weet niet hoeveel daarvan getest zijn. Als Apache drager is zou je er redelijkerwijs vanuit kunnen gaan dat er meer dragers zijn, want dan geeft hij dat gen in ongeveer 50% van de dekkingen door (al weet je niet hoeveel daarvan leiden tot gezond geboren veulens). Als veel van zijn nakomelingen getest zijn (bijv goedgekeurde zonen) dan zou het wellicht al eerder opgepikt zijn ('hè wat raar, Apache geen drager en zn veulen wel'). Tenzij in eerdere gevallen dan steeds de merrie toevallig drager was waardoor het verklaard kon worden.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:33

Ik weet uiteraard niet hoe het bij de moeders zit.
Maar meerdere goedgekeurde zonen van Apache zjn drager.
Dat vindt ik dan toch best opvallend.

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:37

ponyparadijs schreef:
Ik weet uiteraard niet hoe het bij de moeders zit.
Maar meerdere goedgekeurde zonen van Apache zjn drager.
Dat vindt ik dan toch best opvallend.


Je hebt gelijk, dat is opvallend. :j maar zoals gezegd: slechts één van de ouderdieren hoeft drager te zijn, het kan evengoed van de merries gekomen zijn in die gevallen. Daarnaast, het is ook nog goed mogelijk dat zowel de merrie als de hengst drager zijn en daar een drager (geen lijder) uit komt. Uiteindelijk zit er maar één ding op: opnieuw testen (Apache, de merrie en de zoon in kwestie) zodat je zeker weet wat er aan de hand is.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:44

Als nu uit de test blijkt dat hij toch drager is, hoe betrouwbaar zijn dan de (negatieve) testen in het algemeen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:49

Azmay schreef:
Als nu uit de test blijkt dat hij toch drager is, hoe betrouwbaar zijn dan de (negatieve) testen in het algemeen?


Ik denk dat de testen best betrouwbaar zijn, maar de hengsten waren getest met monsters die het kwpn al had, toch? Dus misschien zijn de monsters dan niet betrouwbaar geweest?
100% sluitend zijn testen bijna nooit denk ik, maar over het algemeen neem ik aan dat het net als de 5-panel test bij de quarters gewoon wel betrouwbaar is.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:52

Het is zeer opvallend dat er maar liefst 4 dragers zijn van Apache als hij negatief zou zijn.
Zeker bij Indian Rock zie ik zo snel geen aanwijzingen waar het bij de moeder vandaan zou moeten komen.(wat niet betekend dat het niet zo zou kunnen zijn omdat we de exacte bron niet kennen uiteraard. en ik kan ook wel iets over het hoofd gezien kunnen hebben.)

Het zou wel heel erg vervelend zijn want Apache is net als Everdale een erg populaire hengst. En net als Everdale een zeer kwaliteitsvolle hengst die erg goed fokt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:55

Azmay schreef:
Als nu uit de test blijkt dat hij toch drager is, hoe betrouwbaar zijn dan de (negatieve) testen in het algemeen?


Ligt eraan wat er fout is gegaan.

Als het haarmonster niet verwisseld is tijdens het testen en het aan de kwaliteit van de haren ligt...hmmm ja.

Dan kan het allemaal over denk ik.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:06

als de haren niet goed zijn wordt de test niet uitgevoerd door van Haeringen. tenminste zo ken ik het.

er is nu nog een zoon van Apache positief, eentje van het NRPS. weet zo de naam niet meer.

zijn de moeders van die andere zonen dan eigenlijk niet getest?

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:10

NenaC schreef:
als de haren niet goed zijn wordt de test niet uitgevoerd door van Haeringen. tenminste zo ken ik het.

er is nu nog een zoon van Apache positief, eentje van het NRPS. weet zo de naam niet meer.

zijn de moeders van die andere zonen dan eigenlijk niet getest?

Het is aan de eigenaar van de merries of ze die willen/hebben laten testen.
Als je hoort dat een nakomeling van je merrie positief is uit een vrije hengst, zou testen theoretisch gezien overbodig moeten zijn omdat je dan al kan concluderen dat de merrie positief is.

[o]

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:16

NenaC schreef:
als de haren niet goed zijn wordt de test niet uitgevoerd door van Haeringen. tenminste zo ken ik het.

er is nu nog een zoon van Apache positief, eentje van het NRPS. weet zo de naam niet meer.

zijn de moeders van die andere zonen dan eigenlijk niet getest?


Nog een 5e? Nee toch?

De 4e die erbij was gekomen was ook een NRPSer.

Als de haren zichtbaar niet goed zijn zullen ze niet testen nee.

Maar als het niet zichtbaar is? (ik heb geen verstand van hoor)

Het gaat nu om

Aragno
Jovian
Indian Rock
en All You Want

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:22

Niet zichtbaar kan, ik vermoed dat ze op een zelfde manier genotyperen als dat wij dat doen in het lab en dan kan het zijn dat het DNA (deels) slecht is en voor bepaalde genen een vals negatieve uitslag geven. Daar zullen ze wel controles voor inbouwen maar soms glipt er toch iets tussendoor.
Verse haren trekken en opnieuw het DNA eruit halen kan dan net het verschil maken.

"Een draver, is gaver" :D

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:29

waar gehakt wordt vallen spaanders, zoiets kan nooit 100% zijn, dus verbaast me niets. Gelukkig komt het toch wel boven water als meer mensen gaan testen

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:43

Goed dat ze opnieuw testen. Vreemd inderdaad want om een drager te fokken moet in ieder geval 1 van de ouders een drager zijn toch?

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:53

Wat ik me dan wel afvraag: waarom niet van alle nog levende goedgekeurde hengsten een haarsample op laten sturen?

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:54

lizy29 schreef:
Wat ik me dan wel afvraag: waarom niet van alle nog levende goedgekeurde hengsten een haarsample op laten sturen?


Opsturen is denk ik niet conform de regels? Dan moet een dierenarts of afgevaardigde van het stamboek dat komen afnemen denk ik?

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:13

Ik denk omdat dit het snelste was.
KWPN stond aan het begin van het dekseizoen. En wilde de fokkers graag zo snel mogelijk informeren.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:37

Ik denk wel dat 1 plus 1 gewoon 2 is. Ik vernam dat er van Apache ook opvallend veel dode veulens zijn geboren en dat samen met 4 ggk zonen die drager zijn denk ik dat er geen andere mogelijkheid is dan dat hij toch drager is. Al gaat dat wel een staartje krijgen natuurlijk. Dan moet eigenlijk de hele stapel opnieuw getest worden met vers materiaal.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:39

Suzanne F. schreef:
Ik denk wel dat 1 plus 1 gewoon 2 is. Ik vernam dat er van Apache ook opvallend veel dode veulens zijn geboren en dat samen met 4 ggk zonen die drager zijn denk ik dat er geen andere mogelijkheid is dan dat hij toch drager is. Al gaat dat wel een staartje krijgen natuurlijk. Dan moet eigenlijk de hele stapel opnieuw getest worden met vers materiaal.
Goh, perfecte timing zo tegen het einde v.h. dekseizoen :')

Wel positief dat ze nu opnieuw gaan testen en hierdoor, waarschijnlijk een hele hoop nieuwe testen uit gaan voeren.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:44

Suzanne F. schreef:
Ik denk wel dat 1 plus 1 gewoon 2 is. Ik vernam dat er van Apache ook opvallend veel dode veulens zijn geboren en dat samen met 4 ggk zonen die drager zijn denk ik dat er geen andere mogelijkheid is dan dat hij toch drager is. Al gaat dat wel een staartje krijgen natuurlijk. Dan moet eigenlijk de hele stapel opnieuw getest worden met vers materiaal.



Hier vind ik wel dat je voorzichtig mee moet zijn.

Gaat het hier om bevestigde gevallen of van horen zeggen.

Want op dit moment kan de fout nog overal liggen en kunnen er door veel onrust ook veel verhalen de wereld in geholpen worden die misschien er niet mee te maken hebben.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers