Shetlander bang van vliegendeken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Shetlander bang van vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 19:35

Hoi allemaal
Sinds maandag heb ik een shetlandermerrie van 9 jaar
Vandaag is de dierenarts geweest omdat ze sinds 2012 geen enting of dierenarts controle heeft gehad. Dus gelijk groot onderhoud.
Helaas constateerde de dierenarts zomereczeem ;(
Terwijl de verkoper zei dat het dit niet was maar zomerschurft...

Ze raadde me aan om een anti jeuk lotion te gebruiken en een vliegendeken met hals op te leggen.

Enkel is ze dit niet gewend. Het opleggen gaat almaar van het moment dat ze de liesriemen voelt of het deken beweegt over haar achterwerk dan gaat ze door het lint...
Ik heb haar weten te kalmeren en gelijk het deken terug afgenomen ...

Ik wist niet goed wat te doen... gewoon loslaten en haar even laten doen of ...

Hoe krijg ik het haar het best aangeleerd?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Shetlander bang van vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:01

Gewoon opgooien die deken en de pony het zelf uit laten zoeken :j .

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Shetlander bang van vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:06

Idd opdoen, voorkant vast maken. Daarna rest dicht maken en even ermee rondstappen. Daarna los laten of weer afdoen, wederom voorkant als laatste losmaken!

Evt kun je eerst beginnen met een dekje ipv de hele deken op- en afleggen. Maar het zal even een paar keer rillerig gaan voor ze het helemaal gewend is dus gewoon zelf rustig blijven, doorgaan en belonen.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 20:09

Afbeelding
Bedankt voor de antwoorden.

Ze is verder zadelmak, dus voor dekjes doet ze niet zo.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander bang van vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:18

Al goede tips gegeven, altijd voor de zekerheid eerst de voorkant v.d. deken doen, en dan naar achteren werken met vast maken.
Als je de deken weer af doet, altijd eerst de achterkant los maken, en dan naar voren werken. Zo kan de deken nooit klem komen te zitten om de achterbenen omdat de voorkant los is.

Daarbij klinkt het als een bekend iets, de achterkant en de liezen vinden veel paarden vervelend als ze nog geen deken gewend zijn, dat gevoel is natuurlijk heel anders als van een dekje of een zadel.

Is ze wel goed met de achterbenen optillen?
Wat je zou kunnen doen is even apart oefenen met de achterhand/lies door een touw bijv. om de achterhand te leggen(zoals je bij het lopen met een veulen ook zo doen, houdt druk op het touw, zodra ze rustig is, weer loslaten) dat zelfde kan je met een touw richting liezen ook doen.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Shetlander bang van vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:22

Gezien ze al dekjes gewend is, je kunt de deken nog in 3en opvouwen bij het opdoen. Voorkant vastmaken en dan verder open klappen tot de deken over haar kont zit, dan schuift hij ook minder als wanneer hij nog helemaal los zit en een paard vind dit vaak minder eng met op doen ipv zon hele lap doek die op hem af komt. Ook met afdoen kun je zo werken, maar vaak geeft dit minder problemen omdat je het weg haalt.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:11

Hele leuke pony! Ga je vast veel plezier van hebben.

Veel jeukproblemen in de zomer komen voort uit gras/suiker. Het hoeft niet perse zomereczeem te zijn. Hoe heeft de DA dit vastgesteld?

Ik weet uit eigen ervaring dat mijn pony zich dood zou schuren als ik hem zijn gang laat gaan op gras. Hij reageert hier enorm op. Met gluco balance, een greenguard en beperkt weidegang per dag hou ik dit helemaal onder controle en schuurt hij helemaal nooit meer (andere voeding buiten gras om heeft hij geen enkel probleem mee). Ik ken meerdere paarden met de stempel zomereczeem die helemaal geen 'zomereczeem' meer hadden (of iig geen symptomen) na op de voeding te letten.

Ik zeg niet dat je DA ongelijk heeft, maar ze weten helaas niet altijd evenveel over voeding (al zou dat eigenlijk wel moeten).


Tips wbt de deken zijn al gegeven :)

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 20:01

Pony is 9 jaar en zou dit volgens de vorige eigenaar vorig jaar gekregen hebben. Heb hem 3 dagen en ze staat op een bosrijke weide (heb geen andere keuze) en ze heeft haar al heel open geschuurd ;(
Ik geef haar nu 2 handjes cavalir fiberforce. Suiker en zetmeel is hier slechts 8% tezamen .

Zou voor zover ik weet laagste op de markt zijn. Verder heeft ze wel weide gang maar ook niet echt rijkelijk wel 24/7.. was vab plan er strookbegrazing te doen maar in oktober komt mijn Tinkerveulen en ik weet niet of het goed is hem strookbegrazing te doen.
Ik geef knoflookpoeder bij sinds vandaag en vanaf dag 1 cavalor hepaliq als ontgifting.

Wou morgen een eczeemdeken halen ik heb ondervonden da ze bang heeft van de lies elastieken niet van het deken zelf
Zie fotos
Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Shetlander bang van vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:04

Het is net alsof je een jong paard een deken op legt.
Laat eerst die achterste slierten er af en ga oefenen met voetje geven en dan been aaien, wat omhoog. En dan uiteindelijk kun je rustig die koorden achteraan dicht doen en dan alsnog zelf uit laten zoeken.

Kwestie van wennen. Komt goed!

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Shetlander bang van vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 20:17

Dank je

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:39

Waarom doe je niet gewoon zo'n koord achterlangs, onder de staart door, als ze problemen heeft met die gekruisde riemen bij de benen?

Knoflook kun je echt beter niet geven. Dat doet meer kwaad dan goed.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:50

Ladygiroc schreef:
Gewoon opgooien die deken en de pony het zelf uit laten zoeken :j .


Dit. Leert vanzelf wel dat de deken niet bijt.

Ook eczeemdekens hebben riemen om de benen.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Shetlander bang van vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:04

Pony staat inmiddels te koop vanwege de eczeem. Tips hebben weinig zin nog denk ik :)