Waterwaardes sloot rond weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Waterwaardes sloot rond weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 17:27

Hoi!
Ik hoop dat ik het topic bij de juiste categorie neergezet heb anders sorry :')

Ik kreeg net een bericht van de staleigenaar die vertelde dat de waardes van de sloten rond de weides een verhoogde ijzer en kalk gehalte hebben. Nu vraag ik mij af in hoeverre is het schadelijk voor je paard en wat is normaal voor een Nederlandse sloot? Mijn paard drinkt namelijk altijd uit de sloot en heeft nooit ergens last van.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Waterwaardes sloot rond weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:30

Volgens mij is het redelijk normaal voor Nederlandse sloten en grondwater. Kalk weet ik zo niet maar hoog ijzer is flink schadelijk op de lange termijn als je niet compenseert.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Waterwaardes sloot rond weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:33

Verhoogd kalk betekent een verhoogd calcium. Oftewel, opletten dat je niet te veel calcium voert. Dat zit bijvoorbeeld in luzerne of bietenpulp. Hoe erg je erop moet letten hangt af van de werkelijke waarden. Ook geeft het een vergroot risico op een magnesiumtekort.

Te veel ijzer betekent een verminderde koper-opname onder andere. Dus ruim supplementeren.

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Waterwaardes sloot rond weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 17:40

Ze staat maar +- 4 uur op de wei vanwege de hitte en droogte de afgelopen tijd de rest staat ze gewoon binnen met een automatische drinkbak. Dus ik denk zelf dat de hoeveelheid ijzer en kalk wel mee valt of heb ik het mis?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Waterwaardes sloot rond weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:50

Voor nu verwacht ik wel, maar mag ze straks weer langer op de wei?

En heeft ze een voorkeur voor de waterbak of voor de sloot? Die van mij drinkt namelijk 's nachts niet (automatische drinkbak) omdat hij liever uit de grote waterbakken op het land drinkt (ook kraanwater). Dus als ze zich op het land flink voltankt, moet je er alsnog rekening mee houden.

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Waterwaardes sloot rond weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 18:13

Hangt straks van de staat van de weide af. Echt voorkeur heeft ze niet ze drinkt gewoon regelmatig. Het is niet dat ze gelijk naar dr waterbak in de stal toe gaat om te drinken en hetzelfde geld voor de sloot.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Waterwaardes sloot rond weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:32

Bedoelt de stalhouder dat de waardes nu verhoogd zijn? Of altijd? Nu zou te verklaren zijn door de droogte, er staat waarschijnlijk wat minder water dan normaal in de sloot. Tijdelijk zal het niet zoveel kwaad kunnen, als het langere tijd zo afwijkend is is het natuurlijk wat anders.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Waterwaardes sloot rond weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:49

Hoeveel is het gehalte dan? Je hebt gewoon, wat meer of echt teveel. Je paard drinkt er alleen uit in die 4 uurtjes? En je paard staat daar al lange tijd?
Wat voer je bij? Je kan in eerste instantie als de paarden er langer op lopen, je voer er eens naast leggen voor je van alles gaat veranderen of bijvoeren. Als je echt aan je paard iets mankeert kun je ook eens wat bloed laten trekken. Is niet 100%, maar dan heb je wel een idee.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Waterwaardes sloot rond weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:14

Ze kunnen het gehalte in het water alleen weten door te laten testen. Niet overal is het hetzelfde.
Ik herinner mij dat een aantal jaren terug wat paarden zijn gestorven door te veel ijzer binnen gekregen te hebben en dat hun lever daardoor beschadigd was. Het was toen een beetje een hype om te laten testen. Wij hebben dit zelf ook gedaan want het drinkwater bij ons komt uit de bron. Was overigens helemaal o.k