Rechtrichten aan de hand (info/tips gevraagd)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Rechtrichten aan de hand (info/tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 16:55

Enkele weken terug had mijn paardje wat last van zijn rug (door tot op heden onbekende oorzaak). Ik probeerde hem even onder het zadel wat te laten rekken en strekken, maar dat ging niet fijn dus snel gestopt. Na hem een paar dagen vrij te hebben gegeven en wat gewandeld wilde ik hem eigenlijk over de rug proberen te werken vanaf de grond om hem wat losser te krijgen. Omdat ik niet met bijzet wil longeren en 0 ervaring heb met dubbele longe googlede ik wat rond. Toen kwam ik op de website van Marijke de Jong uit. Keek een van haar filmpjes en las even door het gratis E-book heen. Interessant vond ik het, en opvallend dat alles wat ze doet ik ook altijd al samen met mijn instructeur doe, maar dan onder het zadel (en iets actiever voorwaarts hier en daar).

Diezelfde avond besloot ik toch maar even met de enkele longe met een halstertje op een kleine volte te werken in stap en wat kleine drafjes links en rechtsom om te kijken hoe hij er nu aan toe was. Om een één of andere rede was de houding van de paarden in de rechtrichtfimpjes mij bijgebleven, en bracht mij ertoe om mijn ponypaard te motiveren steeds nóg iets meer te zakken en te verlengen, of even iets meer stelling te van hem te vragen. (Alles net wat meer dan ik normaal aan de longe zou doen, hetgeen ik toch maar sporadisch doe bij tijdgebrek.)

Binnen 5 tot 10 minuten zag ik mijn stijve harkje z'n krabbel passen veranderen in de mij weer bekende tact zuivere swingende passen. Lengte kwam weer terug tijdens de stelling en buiging aan beide kanten. Dit nog even 2 dagen herhaald, en tot mijn kleine grote verbazing werd hij door deze manier van longeren eigenlijk beter dan dat ik hem ooit te vore aan de longe heb gehad. Nu was mijn interesse zeker gewekt en wil ik graag wat meer leren en weten over paarden op deze manier trainen aan de hand.

Omdat ik de cursus van Marijke de Jong wel zeeeeer prijzig vind om hier eens wat verder in te duiken, ben ik benieuwd of er ook boeken of e-books over dergelijke onderwerpen zijn (specifiek rechtrichten vanaf de grond dan wel). Of leuke youtube-kanalen, websites of andere informatiebronnen om de beginselen eens wat in de praktijk te brengen. Ook ben in geïnteresseerd in goede instructie die in de omgeving van Apeldoorn komt om mij eens wat bij te brengen.

Wie heeft er wat leuke en betaalbare tips voor mij?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Rechtrichten aan de hand (info/tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:59

Er zijn heel wat instructeurs van marijke de jong die lesgeven. Dus daar kan je sowieso beginnen. Kijk ook eens in het topic 'Werken aan de hand'. Daar staan ook veel tips in!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Rechtrichten aan de hand (info/tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:07

Naast alle info die je kan vinden(vergeet ook de bibliotheek niet, daar zijn vaak nog best leuke boeken te krijgen!)
Daarbij verdiep je eens in het algemene bio-mechanica/anatomie verhaal, boeken van Gillian Higgins zijn echt een aanrader als aanvulling.

Mogelijk dat ik na de zomervakantie richting Deventer/Apeldoorn een route heb, maar mocht je interesse hebben, kan je altijd PB sturen!

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechtrichten aan de hand (info/tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:17


Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Rechtrichten aan de hand (info/tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:28

Persoonlijk vind ik dat dit iets onmisbaar is als je wilt rijden met je paard. Eigenlijk zou het verplicht moeten zijn imo. Ik heb zelf nog geen ervaring dus momenteel komt er 3x/week een trainster mijn ene paard welke al bereden wordt rechtrichten. En het is aan mij nu ook om daar in les te nemen en bij te leren zodat ik verder met mijn paarden aan de slag kan op dit gebied. Ik ben een recreatieve ruiter, mijn enige doel is leuk buitenritten maken. Maar dan nog ga ik op mijn paard zitten dus moet ik wel zorgen dat hij mij kan dragen...

Marijke de Jong cursus is wel een héél interessante, normaalgezien is er een lijst van instructeurs die via haar de cursus gevolgd hebben? Misschien kan je eens kijken of er eentje in jouw buurt zit? Je kan ook zoeken op klassieke dressuur instructeurs anders.

Zoek ook eens op fb op de term 'straightness training', er zijn enkele pagina's van Marijke de Jong en ook een evenementenpagina, wie weet komt er wel eens een workshop oid in de buurt op.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 18:31

Rena100 schreef:
Er zijn heel wat instructeurs van marijke de jong die lesgeven. Dus daar kan je sowieso beginnen. Kijk ook eens in het topic 'Werken aan de hand'. Daar staan ook veel tips in!


Ik keek denk ik net naar een verkeerde pagina in dit topic toen mn zoekopdracht hem vond. Nu ik beter lees staat er meer in wat ik zoek idd. Dank!

@Elisa2 en Siskeh, bedankt! Ga ik ook naar kijken :)

Van gewone leesboeken ben ik ook erg fan dus als iemand daar nog iets van weet, graag! :D

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Rechtrichten aan de hand (info/tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 18:41

Ilsey, daar zit wat in! Al moet ik zeggen dat normaal onder het zadel het voor mij geen probleem is (als ik les heb vooral, want dan ziet mijn instructeur wat beter kan. Zelf helemaal alleen aanvoelen als het wat moeilijker wordt of voor de echte fine-tuning is soms lastig. Maar lekker de basis voor elkaar krijgen kan ik nu enigsidns alleen af ;p ). Voordeel is dat je zelf vanaf de grond zelf veel meer kan zien! Nadeel is dan weer dat ik alleen weet hoe ik met oa beenhulp en verbinding een paard kan uitnodigen om in balans te gaan lopen en te trainen aan beide kanten. Zonder deze hulpen vanaf de grond heb ik nooit echt geleerd, dus dat lijkt mij inderdaad een echte verrijking.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:12

Ziezo_X schreef:
Ilsey, daar zit wat in! Al moet ik zeggen dat normaal onder het zadel het voor mij geen probleem is (als ik les heb vooral, want dan ziet mijn instructeur wat beter kan. Zelf helemaal alleen aanvoelen als het wat moeilijker wordt of voor de echte fine-tuning is soms lastig. Maar lekker de basis voor elkaar krijgen kan ik nu enigsidns alleen af ;p ). Voordeel is dat je zelf vanaf de grond zelf veel meer kan zien! Nadeel is dan weer dat ik alleen weet hoe ik met oa beenhulp en verbinding een paard kan uitnodigen om in balans te gaan lopen en te trainen aan beide kanten. Zonder deze hulpen vanaf de grond heb ik nooit echt geleerd, dus dat lijkt mij inderdaad een echte verrijking.


Hier is het omgekeerd, ik zie nu welke hulpen ik moet geven vanop de grond tijdens de trainingen die mijn paard nu krijgt. Al eens uitgetest en dat lukt goed. Maar in het zadel zou ik niet weten waar te beginnen :') voor mij is de volgorde eerst van op de grond en dan er op heel erg logisch, maar ik begin dan ook nu pas terug met paarden houden en paardrijden dus ik kan van nul beginnen.

Als je alle bagage in het zadel al hebt is het dus andersom, maar dat kan ook hoor, ik zou zeggen kijk veel filmpjes: youtubekanaal van Marijke de Jong heb je al gevonden, maar je hebt ook het youtubekanaal van Greetje Hakvoort waar er veel filmpjes op staan ivm rechtrichten. Als het paard de oefeningen al onder de man kent, moet jij nu die oefening niet aanleren maar gewoon van op de grond vragen. Op de filmpjes kan je dan zien welke houding de instructeurs aannemen en hoe ze de hulp geven en de oefening vragen. Als je ergens vastloopt jezelf filmen en jouw houding vergelijken?

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 19:42

Ilsey schreef:
Ziezo_X schreef:
Ilsey, daar zit wat in! Al moet ik zeggen dat normaal onder het zadel het voor mij geen probleem is (als ik les heb vooral, want dan ziet mijn instructeur wat beter kan. Zelf helemaal alleen aanvoelen als het wat moeilijker wordt of voor de echte fine-tuning is soms lastig. Maar lekker de basis voor elkaar krijgen kan ik nu enigsidns alleen af ;p ). Voordeel is dat je zelf vanaf de grond zelf veel meer kan zien! Nadeel is dan weer dat ik alleen weet hoe ik met oa beenhulp en verbinding een paard kan uitnodigen om in balans te gaan lopen en te trainen aan beide kanten. Zonder deze hulpen vanaf de grond heb ik nooit echt geleerd, dus dat lijkt mij inderdaad een echte verrijking.


Hier is het omgekeerd, ik zie nu welke hulpen ik moet geven vanop de grond tijdens de trainingen die mijn paard nu krijgt. Al eens uitgetest en dat lukt goed. Maar in het zadel zou ik niet weten waar te beginnen :') voor mij is de volgorde eerst van op de grond en dan er op heel erg logisch, maar ik begin dan ook nu pas terug met paarden houden en paardrijden dus ik kan van nul beginnen.

Als je alle bagage in het zadel al hebt is het dus andersom, maar dat kan ook hoor, ik zou zeggen kijk veel filmpjes: youtubekanaal van Marijke de Jong heb je al gevonden, maar je hebt ook het youtubekanaal van Greetje Hakvoort waar er veel filmpjes op staan ivm rechtrichten. Als het paard de oefeningen al onder de man kent, moet jij nu die oefening niet aanleren maar gewoon van op de grond vragen. Op de filmpjes kan je dan zien welke houding de instructeurs aannemen en hoe ze de hulp geven en de oefening vragen. Als je ergens vastloopt jezelf filmen en jouw houding vergelijken?


Haha grappig zeg! Precies andersom idd. Ik heb nog een jong paardje staan. Als zij straks 3-4 is wil ik ook zeker eerst aan de hand gaan werken als ik door krijg hoe dat moet. Hoe langer onbelast aan het werk hoe beter voor een jong dier natuurlijk.

Ik ga ook die filmpjes eens bestuderen. Houding is dus even belangrijk als 'hulp' lees ik al. Ga ik extra op letten, thanks!

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Rechtrichten aan de hand (info/tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:19

Ja, inderdaad. Het is belangrijk dat je duidelijk bent voor je paard wat je juist wilt, en een houding kan een paard een ander signaal geven dan de hulp, wat verwarrend kan zijn. Allez, dat is althans wat ik al gemerkt heb als ik les krijg, dat ik bvb met mijn lichaamshouding mijn paard net blokkeer om de richting uit te gaan die ik vraag (instructeur wijst mij hier dan op, ik heb dat zelf niet door dan haha).

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Re: Rechtrichten aan de hand (info/tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:34

Marijke de Jong heeft een paar e books online staan en ook nog verschillende video's op youtube. Op het kanaal Snuitable staan ook meerdere uitleg video's wat misschien leuk is te bekijken, volgens mij geeft zij zelf ook grondwerkles.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Rechtrichten aan de hand (info/tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:34

Marlous Eertink komt wel in Apeldoorn en geeft op dezelfde manier les. Hele fijne instructrice.
Mirjam van de Wiel (mijn eigen instructrice) heeft ook routes rondom Apeldoorn. Geen academische rijkunst maar wel hele fijne revalidatie instructrice die heel kundig is in het paarden lichaam en horizontale en verticale balans. Doet ook werk aan de hand en longeren in de lessen.
Marlous Eertink overigens ook.