Aantal grote grazers Oostvaardersplassen drastisch omlaag

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Aantal grote grazers Oostvaardersplassen drastisch omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 21:13

*Bokt.nl / NOS
Overige


Afbeelding
Konik paarden, foto door SSDesign.
De Provinciale Staten van Flevoland hebben in grote meerderheid gestemd voor het drastisch verminderen van het aantal grote grazers in de Oostvaardersplassen. De commissie-Van Geel had geadviseerd om het aantal konikpaarden, edelherten en heckrunderen terug te brengen naar 1100 aan het begin van komende winter.

In april leefden er nog ruim 2200 grote grazers in het gebied en zonder ingrijpen zijn dat er aan het eind van het jaar een stuk meer. Voor al die dieren is in de winter niet genoeg voedsel. Het gevolg van het besluit is dat er waarschijnlijk honderden herten moeten worden afgeschoten. De boventallige konikpaarden zouden nog kunnen worden gevangen en verhuisd. De populatie heckrunderen zou kunnen blijven zoals die is.

Onder meer de Partij voor de Dieren dreigde in de vergadering met een gang naar de rechter om te voorkomen dat er grazers worden afgeschoten. Verantwoordelijk gedeputeerde Hofstra van de ChristenUnie zoekt nog naar andere mogelijkheden. "Daar gaan we de komende twee maanden op studeren." De commissie-Van Geel pleitte voor het doodschieten van de herten, omdat die bijna niet bij elkaar te drijven en te vangen zijn.

Afgelopen winter was er veel rumoer over de toestand van de grote grazers in het natuurgebied. Activisten vonden het schandelijk dat de dieren honger leden en niet of nauwelijks werden bijgevoerd. Het beleid van Staatsbosbeheer is dat dieren die ernstig verzwakt zijn en de winter naar verwachting niet overleven, worden afgeschoten. Activisten demonstreerden daartegen. Uiteindelijk besloot het provinciebestuur toch tot bijvoeren, ook om escalatie van de protesten te voorkomen. Er waren al boswachters bedreigd.

Volgens ecologen en biologen is bijvoeren schadelijk en hoort sterfte bij de natuur. Bijvoeren zou de hert-, paard- en runderpopulatie alleen maar vergroten, waardoor er nog meer dieren moeten worden afgeschoten.

Afgelopen winter gingen ruim 3200 dieren dood in de Oostvaardersplassen. Bijna 90 procent van de dieren werd afgeschoten. Gedeputeerde Hofstra: "Provinciale Staten heeft een historisch besluit genomen voor een totaal ander beleid. Die aantallen gaan niet meer voorkomen in de Oostvaardersplassen."

Gerelateerd:
[VN] Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af
[VN] Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren
[VN] Flevoland gaat hongerige dieren tóch bijvoeren
[VN] Oostvaardersplassen opnieuw op de politieke agenda
[VN] Helft grote grazers Oostvaardersplassen overleden
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 11-07-18 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Aantal grote grazers Oostvaardersplassen drastisch omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:15

Eindelijk! :D
Nu hopen dat PvdD niet de boel verkloot zodat de beesten alsnog weer dood moeten hongeren omdat zij schieten zielig vinden.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:41

Wat ziet de PvdD dan als oplossing? Toch niet het probleem verplaatsen door gebieden met elkaar te verbinden?

Dit hadden ze al vele jaren eerder moeten doen dan was er niet zoveel ellende geweest.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:45

In een ander artikel over dit onderwerp werd ook aangegeven dat de dieren ook minder ruimte zullen krijgen. Wel positief dat er niet meer dan 1500 grote grazers mogen zijn in het gebied, maar op minder ha is het maar de vraag of ze er werkelijk op vooruit gaan.

https://m.hln.be/wetenschap-planeet/die ... ~a09fbce6/

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Aantal grote grazers Oostvaardersplassen drastisch omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 02:00

Gaan ze er dan ook in de toekomst iets mee doen voor recreatie of is dat niet het plan. Dat gebied ligt tussen twee steden ingeklemd een echt natuurgeboed is het nooit geweest en dat vogelbroedgebied ligt voor zover ik het weet in een uithoek en niet in dat grote weiland waar de discussie over gaat. Het is gewoon zonde om zo'n gebied tussen twee steden niet tw benutten.

En een aantal klein dieren met geboortebeperking er in is wel mooi.

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: Aantal grote grazers Oostvaardersplassen drastisch omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:04

nou wat een oplossing 980 dieren doodschieten en 180 paarden verplaatsen. goed bezig.

Farah Oet De Broekstreek & Fitany van de Dalgronden
Fanny Oet de Broekstreek & Neriva van de Tolberg & Maverick van de Dalgronden
Onze eigen fokkerij Haflingerstal van de Dalgronden

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Aantal grote grazers Oostvaardersplassen drastisch omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:11

Natuurlijk..
Maak van die 100 maar duizenden herten.

En fijn joh.. Ze krijgen een kleiner gebied.



Ik walg er nog steeds van!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:14

julius_juut schreef:
Eindelijk! :D
Nu hopen dat PvdD niet de boel verkloot zodat de beesten alsnog weer dood moeten hongeren omdat zij schieten zielig vinden.

Volgens mij zijn het de lobby organisaties die de boel hebben verkloot maar ok. :)
Jammer ook dat er hier (en in het NOS artikel overigens ook niet) niet wordt gesproken over wat de PvdD als alternatieven ziet, ipv te impliceren dat het ze alleen te doen is om sielughe diertjes die niet doodgeschoten mogen...

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:17

Wat dacht je van 500 konikpaarden vervoeren? Daarna alle hengsten castreren bij paard en hert.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:21

Gaan ze dan ook nog wat doen aan geboortebeperking, anders is het zo weer als voorheen?

ons eigen kerstkindje 25-12-10 is Marijn geboren
Het is een wonder, heel bijzonder 27-11-13 is Lars geboren
Zo mooi, zo onvoorstelbaar mooi 31-03-15 is Hanne geboren
Als je wilt ben ik van jou 19-08-2016 is Jelte geboren

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:22

Hopelijk gaan ze nu niet te moeilijk denken. Schieten is verreweg de minst stressvolle optie voor de dieren. Als ze dan na het schieten de dieren verder verwerken en dit vlees verdelen onder de voedselbanken in Nederland en de dierentuinen dient het ook nog een doel en is hun dood niet zinloos geweest.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:33

Het is een pleister op een wonde.

De herten gaan allemaal geschoten worden omdat ze niet verplaatst kunnen worden. Hoe zijn die dieren daar gekomen? Juist door transport.

En dat schieten gebeurt in wilde weg. Zoals een filmpje waarbij een dier wordt doodgeschoten waar zogenaamd iets mee was. Was niks te zien aan het dier terwijl ze het opjaagden. Even is het dier dood (wat trouwens niet eens in 1 schot lukte en dat was niet de eerste keer) en komt er een zeer jong jong bij staan. 3 weken laten was dat jong ook dood. Dood gehongerd.

En dan zijn er eindelijk IETS minder dieren en dan maken ze het terrein ook nog eens met bijna de helft kleiner. Tuurlijk lijkt het dan iets te helpen. De eerste 2 jaar max. en daarna zitten we weer in dezelfde situatie. Want er is GEEN geboorte beperking. Dus de hengsten dekken de merries keer op keer. Merries die zichzelf niet eens meer beschermen, zitten onder de wonden, veulens die vertrapt worden door de hengsten omdat ze willen drinken bij de merrie die gedekt worden. En de hoeven zijn om je dood te schamen.

De koeien zijn nu nog steeds te mager en de giftige planten zijn aangevreten.

Ik kom minstens 1 keer per week langs het gebied en je ziet gewoon alleen maar slechte dieren (ik heb het hier even over het veld en praambult) Ook elke keer politie of SBB achter mij. Zelfs een keer aangehouden werd mijn auto doorzocht of ik niet stiekem hooi voerde. Lag er toevallig paardenvoer achterin, want dat had ik net opgehaald en ik zou daarna naar mijn eigen paard gaan. Dat was praten als brugman om onder de boete uit te komen.


Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben NIET tegen SBB, ik ben niet tegen de ovp als natuurgebied, ik ben niet tegen schieten. Maar de dieren moeten beter verzorgd worden, op geboorte beperking. En de dieren die er nu staan lekker vetmesten en daarna met gezond verstand verzamelen (te veel aan mannen en vrouwen die niet drachtig zijn of een kleine aan de voet hebben) en daarna slachten. Vlees verkopen. Beter biologisch vlees is er niet. Of naar de voedsel banken.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 08:35

Het zou beter zijn als er helemaal geen dieren meer zouden lopen.

Misschien is het beter geschikt voor de uitbreiding van schiphol }>

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 08:46

eindelijk eindelijk eindelijk gaat er wat gebeuren na jaren leed *\o/* . vooral om deze zin kan ik zo kwaad worden "Volgens ecologen en biologen is bijvoeren schadelijk en hoort sterfte bij de natuur. Bijvoeren zou de hert-, paard- en runderpopulatie alleen maar vergroten, waardoor er nog meer dieren moeten worden afgeschoten." Nee biologen en ecologen... ga terug naar de schoolbanken... natuur is dat dieren kunnen wegtrekken en niet achter hekken zitten. Partij van de dieren moet zich schamen dat ze dit project jaren lang hebben gesteund. de nwva zou alle beesten in beslag nemen bij elke veehouder in nederland waar de dieren in zo'n conditie zijn.
1100 dieren op hoeveel ha?


laat het begin zijn van het einde.. want volgend jaar is hetzelfde probleem. alle dieren weg, hek weg en dieren daar op een natuurlijke wijzen laten komen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:40

farahtjuh schreef:
nou wat een oplossing 980 dieren doodschieten en 180 paarden verplaatsen. goed bezig.

Klinkt of je het er niet mee eens bent. Hoe zie je die dieren anders spontaan verdwijnen als ze niet stoppen met leven? Verplaatsen is geen oplossing, want daarmee verplaats je het probleem alleen maar naar andere gebieden.

Dieren doen nu eenmaal wat dieren doen, namelijk voortplanten. Dat doen ze in de OVP en dat doen ze ook in ieder gebied waarheen je ze nog meer zou kunnen verplaatsen.
Zolang er maar voldoende (bij)voedsel is en voldoende weinig predatie en ziekte om ieder jaar gemiddeld meer dieren geboren te laten worden dan dat er sterven, zullen er toch echt dieren bij komen.
Dat gebeurt in de OVP, maar ook in ieder ander begrazingsgebied waar niet geoogst wordt en dat niet zodanig overbegraasd is dat geboorten en sterfte drastisch af- resp. toenemen.
Geboortebeperking is in de praktijk buitengewoon lastig. Het aantal veulens komt namelijk nadrukkelijk niet door het grote aantal hengsten in het gebied, maar door het simpele gegeven dát er hengsten lopen. Minder hengsten maken niet ineens minder veulens, want hengsten doen niet echt aan monogamie. Zodra er genoeg hengsten zijn om iedere merrie één keer vol te stoppen (en daarvoor heb je er bijzonder weinig nodig), levert een hengst erbij niet ineens meer veulens op. Omgekeerd zal hengsten weghalen dan ook niet ineens de geboorten doen kelderen, zolang je ze niet gelijk (bijna) allemaal verwijdert.

In de praktijk is dus de enige methode om de boel binnen de perken te houden, structureel de populatie afromen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:40

julius_juut schreef:
Eindelijk! :D
Nu hopen dat PvdD niet de boel verkloot zodat de beesten alsnog weer dood moeten hongeren omdat zij schieten zielig vinden.


Dit. Helemaal mee eens.

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:10

oomens schreef:
In de praktijk is dus de enige methode om de boel binnen de perken te houden, structureel de populatie afromen.


Dat was ook de bedoeling van die commissie voor zo ver ik begreep. Terugbrengen naar een populatie die daar jaarrond in gezondheid/comfort kan leven, en daar niet weer voorbij laten groeien.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:09

fleurbartels schreef:
eindelijk eindelijk eindelijk gaat er wat gebeuren na jaren leed *\o/* . vooral om deze zin kan ik zo kwaad worden "Volgens ecologen en biologen is bijvoeren schadelijk en hoort sterfte bij de natuur. Bijvoeren zou de hert-, paard- en runderpopulatie alleen maar vergroten, waardoor er nog meer dieren moeten worden afgeschoten." Nee biologen en ecologen... ga terug naar de schoolbanken... natuur is dat dieren kunnen wegtrekken en niet achter hekken zitten. Partij van de dieren moet zich schamen dat ze dit project jaren lang hebben gesteund. de nwva zou alle beesten in beslag nemen bij elke veehouder in nederland waar de dieren in zo'n conditie zijn.
1100 dieren op hoeveel ha?

En hier word ik dan weer kwaad van. Kun je me één voorbeeld geven waaruit blijkt dat de PvdD achter het huidige beleid staat?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:53

Bralindy schreef:
Wat dacht je van 500 konikpaarden vervoeren? Daarna alle hengsten castreren bij paard en hert.


Juist niet castreren, maar gewoon alle vrouwelijke dieren verwijderen. Anders heb je bij 1 misser direct weer drachten, en zitten er bij de (nu al) drachtige ook weer ongecastreerde mannelijke jongen, waardoor je bezig blijft.

Door te castreren verhoog je het risico op hoefbevangenheid en klauwbevangenheid sterk. Er is op zich prima rijk gras, er staan er alleen veel te veel op. Zodra het minder dieren zijn en deze dieren ook nog eens niet reproductief bezig zijn (hengsten zijn dat altijd in de zomer, ook zonder merries), is de kans op gezondheidsproblemen gigantisch. Het zijn immers rassen die geselecteerd zijn op overleven/dik worden op niets (en de dieren die al 10+ generaties in dit gebied staan, zijn daar nog eens gigantisch extra op geselecteerd).


Magrathea schreef:
fleurbartels schreef:
eindelijk eindelijk eindelijk gaat er wat gebeuren na jaren leed *\o/* . vooral om deze zin kan ik zo kwaad worden "Volgens ecologen en biologen is bijvoeren schadelijk en hoort sterfte bij de natuur. Bijvoeren zou de hert-, paard- en runderpopulatie alleen maar vergroten, waardoor er nog meer dieren moeten worden afgeschoten." Nee biologen en ecologen... ga terug naar de schoolbanken... natuur is dat dieren kunnen wegtrekken en niet achter hekken zitten. Partij van de dieren moet zich schamen dat ze dit project jaren lang hebben gesteund. de nwva zou alle beesten in beslag nemen bij elke veehouder in nederland waar de dieren in zo'n conditie zijn.
1100 dieren op hoeveel ha?

En hier word ik dan weer kwaad van. Kun je me één voorbeeld geven waaruit blijkt dat de PvdD achter het huidige beleid staat?

https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... ersplassen

Oftewel: op zich zijn ze niet voor het feit dat daar dieren lopen. Maar als er dan toch dieren lopen, mogen ze eerst vrijwel verhongeren voordat er geschoten wordt, want anders is het jacht dus zielig. Maandenlang honger lijden is blijkbaar niet zielig (en nee, er worden nauwelijk meer jongen geboren als er proactief geschoten wordt, want de dieren zijn in de herfst al drachtig en er kan met proactief schieten ook voor gekozen worden om relatief veel vrouwelijke dieren te schieten, waardoor er sowieso minder dieren geboren worden. Het gaat immers niet om dieren als honden, katten en varkens, waarbij er veel jongen per moederdier geboren worden en met proactief uitdunnen veel meer jonge dieren overleven, waardoor er meer afgeschoten moeten worden. Het gaat bij edelherten, runderen en paarden namelijk om slechts 1 jong, tweelingen hebben zeer weinig overlevingskansen. Pvdd slaat dus weer ouderwets de plank mis).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Aantal grote grazers Oostvaardersplassen drastisch omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:18

Weet je, dit kost me allemaal teveel energie. Gaan jullie nou voor de verandering eens écht uitzoeken wat de Partij voor de Dieren gedaan heeft (en wat de andere partijen hebben nagelaten, dat is ook wel interessant - ben benieuwd wie er van jullie CDA of VVD stemt )
Ik ga weer ontstippen :evaw: veel plezier met in je eigen kringetje kletsen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:42

Mensen stoppen blijkbaar ook echt met lezen na het woordje 'schieten'... :roll:
Er staat toch duidelijk dat dit schieten een eerste slag is om voor komende winter tw zorgen dat het niet weer uit de hand loopt. Ondertussen en daarna gaat men kijken voor structurele oplossingen waarbij zelfs genoemd wordt of de grote grazers in die aantallen wel echt zo nodig zijn als men denkt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:51

julius_juut schreef:
Eindelijk! :D
Nu hopen dat PvdD niet de boel verkloot zodat de beesten alsnog weer dood moeten hongeren omdat zij schieten zielig vinden.


Precies
Graag het vlees de markt op, weggooien is zonde.

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:54

Magrathea schreef:
Weet je, dit kost me allemaal teveel energie. Gaan jullie nou voor de verandering eens écht uitzoeken wat de Partij voor de Dieren gedaan heeft (en wat de andere partijen hebben nagelaten, dat is ook wel interessant - ben benieuwd wie er van jullie CDA of VVD stemt )
Ik ga weer ontstippen :evaw: veel plezier met in je eigen kringetje kletsen.


Met 4 berichten al weer te veel energie kosten, ok. Ik had bewust al de website van de PvdD zelf erbij gepakt, dan kon het in ieder geval niet eerst nog door andere partijen worden ingekleurd. Maar dit is hun standpunt. Ze zijn tegen proactief afschot, ze zijn tegen bijvoederen en ze zijn voor reactief afschot (dat is wat de afgelopen jaren gedaan is). Ze zijn ook voor een groter gebied, maar een groter gebied betekent alleen maar meer van hetzelfde, want daarmee worden geen problemen opgelost. Het betekent alleen dat er meer dieren in dezelfde omstandigheden gehouden zullen worden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:58

Mizora schreef:
Magrathea schreef:
Weet je, dit kost me allemaal teveel energie. Gaan jullie nou voor de verandering eens écht uitzoeken wat de Partij voor de Dieren gedaan heeft (en wat de andere partijen hebben nagelaten, dat is ook wel interessant - ben benieuwd wie er van jullie CDA of VVD stemt )
Ik ga weer ontstippen :evaw: veel plezier met in je eigen kringetje kletsen.


Met 4 berichten al weer te veel energie kosten, ok. Ik had bewust al de website van de PvdD zelf erbij gepakt, dan kon het in ieder geval niet eerst nog door andere partijen worden ingekleurd. Maar dit is hun standpunt. Ze zijn tegen proactief afschot, ze zijn tegen bijvoederen en ze zijn voor reactief afschot (dat is wat de afgelopen jaren gedaan is). Ze zijn ook voor een groter gebied, maar een groter gebied betekent alleen maar meer van hetzelfde, want daarmee worden geen problemen opgelost. Het betekent alleen dat er meer dieren in dezelfde omstandigheden gehouden zullen worden.

Het kost natuurlijk flink energie als je de eigen woorden van een politieke partij zo wil verdraaien dat het nog in je oorspronkelijke tekst past. :P

@Margrathea: ik ben juist benieuwd hoe je het ziet. Ik snap namelijk ook niets van het standpunt van de partij. Dus misschien heb jij een ander idee hoe we het wel moeten lezen?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:36

Magrathea schreef:
fleurbartels schreef:
eindelijk eindelijk eindelijk gaat er wat gebeuren na jaren leed *\o/* . vooral om deze zin kan ik zo kwaad worden "Volgens ecologen en biologen is bijvoeren schadelijk en hoort sterfte bij de natuur. Bijvoeren zou de hert-, paard- en runderpopulatie alleen maar vergroten, waardoor er nog meer dieren moeten worden afgeschoten." Nee biologen en ecologen... ga terug naar de schoolbanken... natuur is dat dieren kunnen wegtrekken en niet achter hekken zitten. Partij van de dieren moet zich schamen dat ze dit project jaren lang hebben gesteund. de nwva zou alle beesten in beslag nemen bij elke veehouder in nederland waar de dieren in zo'n conditie zijn.
1100 dieren op hoeveel ha?

En hier word ik dan weer kwaad van. Kun je me één voorbeeld geven waaruit blijkt dat de PvdD achter het huidige beleid staat?

Ze hoeven ook niet achter de huidige situatie te staan, maar als ze mogelijke oplossingen steeds blokkeren, dan houden ze precies die situatie toch in stand.

Schoentje, kerstmuts en [o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bodan, DotBot, iphyn, Koekie73, pluklief, Sabbientje, Setteli en 26 bezoekers