Alleen op buitenrit...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyroun69
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-07-18
Woonplaats: Limburg

Alleen op buitenrit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 11:46

Hoi allemaal,

Ik rij al een tijdje op mijn bijrijd paardje zowel in de bak als lekker in de bossen.
In de bossen is hij goed te rijden als er een ander paard mee gaat maar ik heb pas geleden eens geprobeerd om alleen de bossen in te gaan want de eigenaar van mijn bijrijd paardje zei dat hij dat gewoon moest kunnen. Toen ik alleen ging rijden kwam ik erachter dat hij dus regelmatig wil omdraaien uit angst? of misschien beetje aanstel?

Hoe kan ik dit het beste oplossen zodat ik straks lekker met hem alleen naar het bos kan gaan? :):)

Liefs,
Nikki

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Alleen op buitenrit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:48

Mijn paard wiide ook wel eens omdraaien als we alleen bos in gingen. Maar door gewoon vaker aleen te rijden word dst beter. Nu doet die van mij het al niet meer.

Samcial

Berichten: 32
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:49

Oefenen en vooral rustig blijven. Het is voor een paard natuurlijk spannender om alleen op pad te gaan en hier moet zijn zelfvertrouwen waarschijnlijk nog wat in groeien.
Zolang er maar geen gevaarlijke situaties ontstaan ;)
Heel veel succes!

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:53

Paarden zijn kuddedieren en er zijn veel paarden die het in het begin spannend vinden om alleen te gaan.
Je kunt proberen om iedere keer een stukje verder te gaan op een route die je samen met iemand anders al meerdere keren hebt gedaan. Dan is de route dus niet nieuw, maar alleen het alleen zijn. Als hij dat eenmaal goed doet, kun je het uitbreiden naar nieuwe routes. Sommige paarden zijn na een paar keer een klein stukje gewend (oh, dus alleen moet het ook kunnen...), en sommige paarden durven na veel oefenen nog steeds nauwelijks alleen. Het hangt erg van het karakter van je paard af, hoe makkelijk hij alles vindt.
Wat ook kan helpen is door thuis wat schriktrainingen te doen. Dan leert hij om alleen, of samen met jou, om te gaan met nieuwe en onverwachtte situaties waarbij hij niet op een vriendje kan leunen.
Succes ermee.

Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Re: Alleen op buitenrit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:18

Is de eigenaresse van je bijrijd paard ook alleen met hem naar buiten geweest en ervaart die hetzelfde? Als de eigenaresse dit probleem niet heeft, kan het te maken hebben met het vertrouwen van het paard in jou als zijn leider. Ga dan wat grondwerk oefeningen met hem doen zodat je vertrouwen krijgt. Ga ook eens aan de hand met hem wandelen en bouw het zo steeds wat verder uit allemaal. Succes!

Tyroun69
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-07-18
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 12:32

Ploef schreef:
Is de eigenaresse van je bijrijd paard ook alleen met hem naar buiten geweest en ervaart die hetzelfde? Als de eigenaresse dit probleem niet heeft, kan het te maken hebben met het vertrouwen van het paard in jou als zijn leider. Ga dan wat grondwerk oefeningen met hem doen zodat je vertrouwen krijgt. Ga ook eens aan de hand met hem wandelen en bouw het zo steeds wat verder uit allemaal. Succes!



ohh dat heb ik eigenlijk nog nooit gevraagd, jaa toen hij een tijdje kreupel was heb ik ook veel met hem gewandeld, dat doet hij dan weer prima.. :)

Neetje68

Berichten: 21
Geregistreerd: 18-01-17
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:08

Ik herken dit wel.
Ik ging regelmatig met mijn Hafje en mijn vriendin en paard op buitenrit, wat altijd perfect ging.
Totdat mijn vriendin ziek werd en zij dus niet mee kon, en later haar paard naar de kliniek moest.
Dus moest ik wel alleen naar buiten gaan. In het begin een drama, meneer wilde maar 1 kant op, terug naar stal.
Met veel geduld en beloning elke keer een klein stukje verder. Nu zijn we zover dat we een uurtje weg kunnen zonder dat meneer in paniek raakt.
Op onbekende stukken heeft hij wel zoiets van, dit is eng, maar hij gaat wel.
We blijven gewoon oefenen en doorgaan, we komen er wel, zoals gezegd met veel geduld en beloning van positief gedrag en negatief gedrag negeren.

Succes!

Tyroun69
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-07-18
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 13:19

Neetje68 schreef:
Ik herken dit wel.
Ik ging regelmatig met mijn Hafje en mijn vriendin en paard op buitenrit, wat altijd perfect ging.
Totdat mijn vriendin ziek werd en zij dus niet mee kon, en later haar paard naar de kliniek moest.
Dus moest ik wel alleen naar buiten gaan. In het begin een drama, meneer wilde maar 1 kant op, terug naar stal.
Met veel geduld en beloning elke keer een klein stukje verder. Nu zijn we zover dat we een uurtje weg kunnen zonder dat meneer in paniek raakt.
Op onbekende stukken heeft hij wel zoiets van, dit is eng, maar hij gaat wel.
We blijven gewoon oefenen en doorgaan, we komen er wel, zoals gezegd met veel geduld en beloning van positief gedrag en negatief gedrag negeren.

Succes!

ohh heeel knap!! Hoe reageerde jij erop als hij steeds wilde omdraaien, bleefje dan aansporen zodra j het voelde of gafje hem gewoon een tikje?

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:42

Dat moet je een beetje gaan aanvoelen. Natuurlijk moet je hem aansporen, anders ben je zo weer terug naar stal. Maar vaak is het ook zo dat een paard moet wennen aan iets nieuws en iets wat eng is. Dus vaak is het goed om hem even te laten kijken, en als je merkt dat hij ontspant, hem aan te sporen verder te gaan.
Dit kun je thuis al oefenen met enge dingen zoals een paraplu in de bak, speelgoed, etc. Als je weet wanneer hij ontspant en wat het juiste moment is om hem aan te sporen, kun je dat buiten ook gebruiken. Door thuis te oefenen een 'sterke leider' te zijn, heeft hij buiten ook meer vertrouwen in jou.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:51

Denk dat veel paarden dat in het begin lastig vinden.
Degene waar ik mee buiten rijdt had dat ook best erg in het begin. Ik draaide dan gewoon direct terug en weer verder. Op den duur was hij er ook wel achter dat hij het zichzelf alleen maar moeilijker mee maakte om steeds om te draaien. Duurde wel even. Hij had het vooral het eerste stuk. Zodra we ver genoeg van stal waren was het wel klaar. Ieder paard is natuurlijk anders en hoe je daar het beste op reageert ook. En wat is veilig in de situatie. Als je op de weg zit heb je natuurlijk meer rekening te houden met overige weggebruikers. In een zandpad/bos heb je dat niet zo.

Neetje68

Berichten: 21
Geregistreerd: 18-01-17
Woonplaats: Middelburg

Re: Alleen op buitenrit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:20

Rustig en geduldig hem aansporen om tich verder te gaan. Vooral met mijn stem laten merken dat hij het goed doet als hij weer een stapje voorwaarts gaat. Geen stress en dwang. Dat werkt alleen maar averechts. Tikjes krijgt hij niet, wel iets meer been geven. En dat werkt bij ons prima. Vrijdag gaan we voor het eerst in maanden weer lekker met z'n viertjes even naar buiten.

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Alleen op buitenrit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:26

Vind jij het zelf spannender als je alleen gaat?

Tyroun69
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-07-18
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 15:03

Corelli schreef:
Vind jij het zelf spannender als je alleen gaat?


Jaa, soms ben ik wel een beetje zenuwachtig... dat moet ik eigelijk niet zijn dat weet ik maar is soms lastig te onderdrukken

neline11

Berichten: 77
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Alleen op buitenrit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:40

Heel herkenbaar, met mijn bijrijdpaard ook gehad. De eerste paar keer ben ik afgestapt en verder gelopen omdat ik niet zeker genoeg was om te blijven zitten. Na een paar keer had ik wel genoeg zekerheid om hem het vertrouwen te geven terwijl ik erop zat. Daarnaar liep hij ook gewoon door.

Dus doe waar jij je goed bij voelt. Vind je het spannend, stap je af. Denk je dat je hem er rustig doorheen kan rijden dan probeer je dat te doen.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Alleen op buitenrit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:51

Niet alleen gaan en zeker niet het bos in.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:51

Kan er iemand een paar keer met jou mee op de fiets?
Dat is toch wel een beetje een steun.
Eerst er naast, dan in de buurt en vervolgens wat meer afstand.
Dan kunnen jij en het paard wat vertrouwen opbouwen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:12

marjoleinft schreef:
Niet alleen gaan en zeker niet het bos in.

En hoe gaat ze het dan ooit leren?

Tyroun69
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-07-18
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 20:20

senna21 schreef:
Kan er iemand een paar keer met jou mee op de fiets?
Dat is toch wel een beetje een steun.
Eerst er naast, dan in de buurt en vervolgens wat meer afstand.
Dan kunnen jij en het paard wat vertrouwen opbouwen.


Jaa, dat ga ik eens proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:52

marjoleinft schreef:
Niet alleen gaan en zeker niet het bos in.


Ik rijd ook heel vaak alleen in het bos. (stal staat in het bos)
Daarvoor heb ik mijn paard ook deels, om lekker in de bossen te rijden.
Als ik altijd met iemand mee moet dan is voor mij de lol er zo af want dan ben ik super afhankelijk van anderen. Al is het soms wel gezelliger!

Natuurlijk staat veiligheid voorop.

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:14

we zijn een paar weken verder. Heb je weer geprobeerd om alleen te gaan? En hoe is dat gegaan?

Tyroun69
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-07-18
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 14:04

MissNienke1 schreef:
we zijn een paar weken verder. Heb je weer geprobeerd om alleen te gaan? En hoe is dat gegaan?


ik ben nog niet vaak geweest, maar ik ga elke keer als ik ga een stukje verder. Op de straat wilt hij al niet meer egt draaien alleen in de bossen is het vooral.