Oude, te magere pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 09:56

Sinds een paar dagen staat er een nieuwe pony (van 27) bij mijn paard als vriendje/gezelschap.
Toen hij van de trailer kwam, schrok ik behoorlijk van zijn conditie. In feite is het een zak met botten maar nog wel heel helder in zijn koppie.
De dierenarts is geweest voor hem (gisteren wormenspuit gehad), ook vanwege de tanden aangezien ik direct zag dat hij heel veel moeite heeft met eten, proppen en het valt er zo uit. Zijn gebit is dus een drama, hij heeft nog 1 goede kies en de rest is weg of stompjes die veelal los staan. Hij kan niets met vermalen omdat er boven en onder niks meer raken. Hooi krijgt hij niet weg.
In de winter kreeg hij op zijn vorige adres onbeperkt maïs en stond bloot....

Nu is het zomer en is hij dus echt mager, ik heb hem op de wei staan zodat hij lekker gras kan eten (dat lukt prima) en ik voer hem nu seniores priores met wat grasmix en compact gras bij 2x per dag. (Dat gebruik ik voor mijn eigen paard die moeilijk hooi eet, dus vandaar de keus dat nu even bij te geven.)

Hij heeft natuurlijk een andere voedingsbehoefte, die maïs werkt duidelijk niet voor hem en is puur zetmeel terwijl hij meer baat heeft aan eiwitten....
Maar hoe kan ik hem nu het best helpen, wat moet ik hem gaan geven?
Met zo'n senior heb ik geen ervaring en wil het goed doen voor hem.

Zelf dacht ik voor de winter aan een combinatie van bietenpulp, zemelen en lucerne (verhouding 1:1:1) en dan in totaal 4.5 kilo droog daarvan. Uiteraard geweekt aanbieden over meerdere voerbeurten...(denk dat hij in normale conditie zo'n 300/350 kilo zou moeten wegen.)

Kan ik hem dat nu in de zomer ook al aanbieden en hoeveel?
Kan ik beter een ander seniorenvoer geven waar alles in zit en welke dan?
In de winter mogelijk aanvulling met geweekte grasbrok, gehakselde grassen of enkel zo'n pulp?

De pony is niet van mij... Ik heb hem te leen. Ik heb de indruk dat de eigenaar volledig vrij wil zijn van onkosten aan hem op hoefsmid een dierenarts na. Dat houdt in dat ik al het voer uit eigen zak zou moeten betalen en dat kan ik nauwelijks... Maar ik wil hem ook niet afdanken en hem wel de kans geven.
Ik ben dus ook op zoek naar voedingsmiddelen die aan de ene kant goed voor hem zijn en zijn situatie, maar het moet dus echt betaalbaar zijn...

Ik hoop op tips en trucs van hier waar ik mee verder kan want nu de eigenaar de handen wat ervanaf trekt voelt het als een hele verantwoordelijkheid.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:58

Seniores priores van subli, wonder spul. En niet eens gek duur, tientje per zak.

Edit: lees dat je dat al geeft. Hoeveel, hoe vaak?

Zou verder wel afspraken maken over de kosten. Hoe is de pony verder? Heeft hij misschien cushing?

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:02

Maar, als je 2 zakken seniores per week moet gaan voeren tikt dat aardig aan.
Ik zou olie gaan toevoegen aan je voer(=vetten) en gaan kijken naar grasbrok (=eiwitten), als je dat aanvult met een muesli/slobber voor oude paarden ben je denk ik het meest effectief en goedkoop uit!

Anoniem

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:05

Zou wel ff oppassen ivm eventuele hoefbevangenheid. Niet zomaar in één keer van alles veranderen ook.

Mijne is heel goed bij gekomen op SP, ik geef het m'n jonge paard ook om op gewicht te blijven. Mijn oudje van 30 krijgt nu 2 scheppen per dag, in de winter 3.

Paardenfann4
Berichten: 1332
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:09

Grasbrok bij de senior priores doen, dat helpt bijzonder goed en is ook niet zo duur. Hoeveel geef je nu en hoe vaak?

MarjanB

Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:21

Ik zou eerst eens het gesprek met de eigenaar aan gaan.. Jij steekt er veel tijd in ook dus mag ook wel wat vanuit de eigenaar komen als compensatie (die heeft zijn pony ook nog eens gratis ergens in de kost staan) Zo niet zou ik overwegen om pony terug te doen en te kijken voor een ander weidemaatje. Die zijn er namelijk echt wel meer te vinden.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:01

Als hij zo lastig eet is lijnzaadolie een goede. Rustig opbouwen maar ik gaf op den duur wel 200 of 300 ml per dag.

Verder komen oudjes soms maar moeilijk aan voldoende vit e. Dit zit in gras maar soms niet voldoende en zeker in hooi zit niet veel. Mijn oudje is enorm opgeknapt van 1 pompje chevivit per dag. Kun je bestellen op agradi. Een gebrek hieraan zorgt voor verminderde weerstand en er blijft geen spier op het lijf meer over. Een flesje is wel duur maar je doet er een maand of drie mee.

Ik hoop voor je dat de eigenaar een beetje wil meebetalen, maar ik snap wel dat je het beestje niet zo wil laten staan. Pas wel op dat jij niet straks het beestje opgeknapt hebt en ze hem dan weer vrolijk op komen halen of verkopen... :\

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:12

Body Builder van Hippalgo ( te verkrijgen waar ze voer van Mijten verkopen ). Hoef je niet veel van te geven en is ook nog veilig ivm suiker - en zetmeelgehalte.
Ik zou wel opletten dat je 'm nu niet teveel ineens aanbiedt. Hij heeft nu ook gras en die darmen zijn waarschijnlijk niet meer gewend aan veel voer.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 12:07

Hij krijgt nu 2x per dag 300 gram seniores priores ongeweekt (ik week het minimaal 6uur met 1 liter water), dat doe ik dan een grote hand grasmix en een grote hand compact gras doorheen.

Mijn paard is 18 maar voer ik ook al langere tijd de seniores priores, hij is hierop heel goed de winter doorgekomen. Inderdaad zou grasbrok weken een optie zijn om er extra bij te geven.
Voordeel van SP is dat ik het dus sowieso voor mijn eigen paard ook gebruik, het eten van bietenpulp en zemelen is echt nieuw terrein...

Ik dacht erover misschien wat meer lucerne te voeren. Maar die scheve verhoudingen schrikken me af.
Olie kan ook, maar hij is momenteel nogal aan de diarree, dus wilde daar nog even mee wachten.

Wat de eigenaar betreft... Tsja, ze moeten er nog over nadenken. Komt erop neer dat hij verzekerd is voor de dood, ze hem zelf niet aan willen houden (stallen nodig voor andere paarden denk ik) en het dus financieel lastig vinden als in liever geen kosten (oud manege ponietje).... Ik heb daar zeker moeite mee, ik had niet verwacht dat hij in zo'n slechte conditie zou zijn en dus geen gewoon hooi meer kan eten en dus aangewezen op zakgoed. Dat verandert het financiële plaatje voor mij ook enorm. Ik ben een echte dierenvriend en wil hem niet aan zijn lot over laten, maar hoop wel dat de eigenaar dan wil bijdragen om hem nog een paar mooie jaren te geven als het lukt....

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:19

Dit is het recept dat D&H gebruikt voor paarden die geen hooi meer kunnen eten, hay in a bucket noemen ze het.
https://www.dodsonandhorrell.com/blog-n ... -replacers

Ik heb het met succes gebruikt bij twee oude paarden die ondertussen al overleden zijn. Je hoeft ook helemaal hun producten niet te gebruiken, ik hanteerde vooral de hoeveelheden die zij gaven, nl die 600 gram droog product per gewenste 100kg paard.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij mijn oude paardenmerrie de hoeveelheid niet haalde omdat het echt wel serieuze bergen voer zijn die ze moeten opsmikkelen en ik haar dan heel veel tijd echt apart moest zetten.

Wat ik deed was het volgende
- korrels bietenpulp
- korrels lucerne
- een krachtvoer dat aan mijn vereisten beantwoordde zijnde: hoog in eiwit, laag in suikers en zetmeel, hoog in vetten en hoog in vezels. Hier was voor mij het makkelijkste product de Sport Mix Zero van AVEVE maar ik zit in België natuurlijk. Dit omdat deze mengeling, ondanks de wat misleidende naam met Sport erin, heel laag is in suikers en zetmeel en ook op de andere vlakken perfect is wat ik wil en er meerdere vestigingen van AVEVE hier vlakbij zijn.

Stel dat je pony 400 kilo zou moeten wegen dan zou je
- 6 x 4 pulp moeten geven= 2.4 kilo (droog dus voor het weken)
- 6 x 4 lucerne= 2.4 kilo
- 6 x 4 mengeling: 2.4 kilo

Het voordeel van zo'n mengeling is dat ze in tegenstelling tot zemelen naast granen ook vitamines en mineralen in het geheel brengt.
Dit verdeeld over meerdere voederbeurten per dag.

Onze pony kreeg indertijd een grote kuip 's morgens en een grote kuip 's avonds en kon daar naar believen van eten. Zat een draadje tussen haar en de paarden zodat zij wel bij het voer kon omdat ze eronder kon en de paarden niet.

Vorig jaar merkte ik dat mijn oudste merrie niet meer rondkwam op het gras en heb ik die in de zomer ook bijgevoerd. Zij kreeg ook twee kuipen per dag. Sowieso moest ze altijd bijgevoerd worden omdat ze medicatie voor Cushing moest krijgen.

Ik weekte altijd met het heetste water dat uit de kraan komt, dan is het in een half uurtje al klaar en ze vinden het veel lekkerder dan dat het uren staan trekken heeft.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:25

Wat je ook doet max 2 kg aan kracht voer per keer.
Meer kan ie niet veel mee dus kun je het beter verdelen over meerdere porties.
En ik zou gekookte lijnzaad bij voeren om zijn darmen te helpen.
Dit is niet heel duur en met een zak van 5 kg doe je haast een jaar mee als je het in periodes van 3 a 4 dagen voert om de 3 a 4 weken.
5 kg betaal je 10 euro voor geloof ik als je zakken kan vinden waar de v van vogel voor staat ipv de p van paard (spontaan worden die zakken dan ineens 3x duurder voor exact het zelfde product)

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:28

Ik zou dan toch de SP verhogen. Niet in één keer, maar ik zou beginnen met 2x per dag 400 gram (ongeveer halve schep).

Jammer dat de eigenaren zo laks zijn... :(

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:30

Je geeft je eigen paard al sp, dus dat idd dan ook lekker voeren aan de nieuwe pony. Alleen een oudere pony heeft vaak meer ( hoogwaardige ) eiwitten nodig en die zitten er niet echt veel in sp ( lees eigenlijk heel weinig ). Dus je moet dan nog wel eiwitten extra bijvoeren waarschijnlijk. Lucerne kan daarvoor, maar krijgt hij dat wel weg ? Er zijn natuurlijk ook nog lucerne brokken. Maar let wel op, niet alle paarden kunnen lucerne zo goed verdragen ( mijn paard kreeg er b.v. dikke benen van. Andere paarden jeuk b.v. ). Dus dan zal je op zoek moeten naar een andere eiwitbron.

Lucerne kan je tot ongeveer 1 kg per dag voeren om niet te hoeven compenseren qua calcium : fosfor. 1 kg lucerne is iets van 4 tot 5 voerscheppen.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Anoniem

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:33

Wat dat betreft is merriebrok misschien een optie? Daar zitten veel eiwitten in...

Paardenfann4
Berichten: 1332
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:34

dieseltje schreef:
Hij krijgt nu 2x per dag 300 gram seniores priores ongeweekt (ik week het minimaal 6uur met 1 liter water), dat doe ik dan een grote hand grasmix en een grote hand compact gras doorheen.

Mijn paard is 18 maar voer ik ook al langere tijd de seniores priores, hij is hierop heel goed de winter doorgekomen. Inderdaad zou grasbrok weken een optie zijn om er extra bij te geven.
Voordeel van SP is dat ik het dus sowieso voor mijn eigen paard ook gebruik, het eten van bietenpulp en zemelen is echt nieuw terrein...

Ik dacht erover misschien wat meer lucerne te voeren. Maar die scheve verhoudingen schrikken me af.
Olie kan ook, maar hij is momenteel nogal aan de diarree, dus wilde daar nog even mee wachten.

Wat de eigenaar betreft... Tsja, ze moeten er nog over nadenken. Komt erop neer dat hij verzekerd is voor de dood, ze hem zelf niet aan willen houden (stallen nodig voor andere paarden denk ik) en het dus financieel lastig vinden als in liever geen kosten (oud manege ponietje).... Ik heb daar zeker moeite mee, ik had niet verwacht dat hij in zo'n slechte conditie zou zijn en dus geen gewoon hooi meer kan eten en dus aangewezen op zakgoed. Dat verandert het financiële plaatje voor mij ook enorm. Ik ben een echte dierenvriend en wil hem niet aan zijn lot over laten, maar hoop wel dat de eigenaar dan wil bijdragen om hem nog een paar mooie jaren te geven als het lukt....



Ik zou het niet te ingewikkeld maken. In plaats van 2x naar 3x keer SP met een schep grasbrok. Dan komt hij niks tekort en zet ook wel aan en wat olie erbij. Dan zul je als hij verder gezond is wel snel resultaat zien.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:42

Kun je in overleg met de eigenaar een dierenarts de tanden laten doen? Misschien wel een hele opluchting voor de pony als alle stompjes verwijderd zijn. Jodenkoek dat je op die manier al winst behaalt met grazen. Dat graast toch wat makkelijker dan met loszittende stompjes die misschien pijn veroorzaken.

Daarnaast is de SP prima als dikmaker. Die zou ik er gewoon in houden.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Britta31

Berichten: 13124
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:03

Kan je hem niet kopen?Dan heb je alles onder eigen beheer.Maar verkijk je niet op de tandarts.Mijn dame haar gebit was een drama toen ze met 28 kwam.De gebitsverbouwing heeft 200 euro gekost.Maar toen kon ze wel weer eten.Nu is ze 35 en krijgt 2 keer per dag senior priores.In de zomer wel minder dan de winter.Ze heeft hier genoeg aan er zit ook ruwvoer in.Dus ze heeft in de winter ook geen hooi meer nodig.Ze snoept er nog een beetje van.ze krijgt nu een kilo ongeweekt,2 keer per dag en in de winter ongeveer 2 kilo ongeweekt 2 keer per dag.Ik doe met 2 zakken anderhalve week en dan heeft ze ook nog Cushing.Dus een dure klant.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:13

Ik zou niet teveel verschillende dingen voeren.

Een gebitsbehandeling zal denk ik al een hoop verbeteren.
Als dat gedaan is op de wei laten eventueel bijvoeren met SP en dan gewoon even kijken wat er gebeurd.

Door het slechte eten hebben de maag en darmen een tik gehad daar moet je niet teveel verschillende dingen in willen. Het hele systeem moet weer op gang komen en dat is bij zo'n oudje al wat lastiger.

Zelf houd ik van erg basic en mijn oudje krijgt in de winter SP en een vit korrel daarnaast eet hij nog voordroogkuil. Moet tegenwoordig wel wat fijner en natter zijn maar het gaat er nog steeds in.
Zomers wat langer gras vanwege korte tanden. Hij is 27 maar als je hem ziet geef je hem ook 15.

Kun je niet een klein bedrag in de maand vragen. Voor 80/90 euro moet het toch wel lukken het paard goed gevoerd te krijgen. Of wat Britta31 zegt overkopen.

Overigens is SP ook bietenpulp.
Dus mocht je een zak pure bietenpulp kopen kun je dit net zo aanmaken als je SP. ;)

Grasbrok is ook mooi voer. Het is alleen jammer dat je er bij Hartog een godsvermogen voor betaald terwijl ik in Drenthe/Friesland zakken van 25/30 kg heb voor ong 5/6 euro :o
Dat is de reden dat ik dat niet geef.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:37

Zo te lezen is het dier op respectabele leeftijd en verwaarloosd. Heel nobel dat je het dier wil oplappen maar is het geen tijd dit dier te laten inslapen gezien de conditie van de tanden?! Ik zou een arts/tandarts om eerlijke mening vragen.

Die oud eigenaren moeten zich schamen het probleem aan een ander te geven!!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 14:20

Maris schreef:
Je geeft je eigen paard al sp, dus dat idd dan ook lekker voeren aan de nieuwe pony. Alleen een oudere pony heeft vaak meer ( hoogwaardige ) eiwitten nodig en die zitten er niet echt veel in sp ( lees eigenlijk heel weinig ). Dus je moet dan nog wel eiwitten extra bijvoeren waarschijnlijk. Lucerne kan daarvoor, maar krijgt hij dat wel weg ? Er zijn natuurlijk ook nog lucerne brokken. Maar let wel op, niet alle paarden kunnen lucerne zo goed verdragen ( mijn paard kreeg er b.v. dikke benen van. Andere paarden jeuk b.v. ). Dus dan zal je op zoek moeten naar een andere eiwitbron.

Lucerne kan je tot ongeveer 1 kg per dag voeren om niet te hoeven compenseren qua calcium : fosfor. 1 kg lucerne is iets van 4 tot 5 voerscheppen.


Ik heb lucerne mix van havens staan en die eet/slikt hij nog wel weg. Met brok heeft hij duidelijk meer moeite.

Vergeten te antwoorden op een eerdere vraag, hij heeft geen cushing.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]


dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 14:21

Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide antwoorden, ik ga alles goed doorlezen en vergelijken.
Uiteraard worden alle tips en trucs zeer gewaardeerd

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 14:24

maikeltje schreef:
Kun je in overleg met de eigenaar een dierenarts de tanden laten doen? Misschien wel een hele opluchting voor de pony als alle stompjes verwijderd zijn. Jodenkoek dat je op die manier al winst behaalt met grazen. Dat graast toch wat makkelijker dan met loszittende stompjes die misschien pijn veroorzaken.

Daarnaast is de SP prima als dikmaker. Die zou ik er gewoon in houden.


De dierenarts/tandarts is geweest en samen met haar heb ik zijn mond uitgebreid kunnen bekijken. Er is niks meer te verbeteren... Zijn gebit is zover heen dat ingrijpen mogelijk zijn manier van eten negatief zal beïnvloeden ipv positief. Er sluit heb enkele kies aan op een ander, geen contactpunten tussen boven en onderkaak. Ik denk dat hij 70 procent van de kiezen niet meer heeft en de rest is stompjes en onbruikbaar of zit los....
Hij reageert niet pijnlijk op zijn tandjes. De stompjes zitten zo los dat die vanzelf uitvallen.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Britta31

Berichten: 13124
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:28

Voordeel van senior priores is dat ze het als slobber zo weg kunnen sabbelen.Mijn dame kauwt wel maar dat is niet meer nodig.Ze zit wel tot haar ogen onder de slobber na het eten.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:29

Dan zou ik kijken of hij nog bijtrekt op de SP en gras (gezegd dat hij dit wel goed eet).
Zo niet dan zie ik het somber in voor de komende winter. -O-

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 14:30

Popstra schreef:
Zo te lezen is het dier op respectabele leeftijd en verwaarloosd. Heel nobel dat je het dier wil oplappen maar is het geen tijd dit dier te laten inslapen gezien de conditie van de tanden?! Ik zou een arts/tandarts om eerlijke mening vragen.

Die oud eigenaren moeten zich schamen het probleem aan een ander te geven!!


Ik snap wat je bedoelt en ik respecteer je mening. De arts heeft aangegeven dat een gebitsbehandeling heb zin meer heeft maar dat hij met aangepast voer nog zeker vooruit zou kunnen. Ja, ik vind hem zeker ook echt verwaarloosd en vind dat ontzettend erg voor hem gezien zijn geschiedenis als manegepony.... Maar hij is zo helder in zijn koppie, hij draaft nog wat rond, hinnikt je tegemoet en is heel braaf in de omgang. Ik wil hem eigenlijk niet zomaar opgeven.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eleeke, hanne2001, Lijsken, shannen6 en 69 bezoekers