Verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jjuni
Berichten: 32
Geregistreerd: 25-06-14

Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 11:31

What to do.

Paard voor een ander verkocht als particulier, aan een particulier als moeilijk te rijden paard, (hard rennen in galop, draf en stap braaf) . Ik had niet het idee dat het paard pijn had, enkel dat hij veel energie had om te rennen in galop).

Die heeft em aan Polen verkocht.
Maand later blijkt het paard KS te hebben.
Foto's worden nog nagekeken door m'n DA, maar er staat geen naam chipnummer etc op de foto's enkel rug.

Mvr wilt het paard terug sturen, waardoor hij daarna terug komt naar mij. En ze willen geld terug, geld is natuurlijk alnaar vorige eigenaar.

Is KS verborgen gebrek of niet? Eigenaar wist het niet, ik wist het niet, anders had ik hem nooit aangenomen om te verkopen.

Mvr dreigt nu met rechtzaak wegens niet geschikt doel voor tiener, geen rijpaard.

Paard is voor nog geen 3000 euro verkocht, contant, geen koopcontract, geen keuringen gedaan door koper.
Ze willen dat ik het paard achter de kar leer en dan verkoop, of dat ik hem als doel laat dienen (behandelen) dan komen ze hem daarna weer ophalen... Maar waarom kan dit niet in Polen vraag ik mezelf af?

Schiet maar raak, blijf netjes wil hier alleen maar goed door met oog op het paard.

loving my monster Thor


Samcial

Berichten: 32
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:36

Wat een vervelende situatie...
De KNHS heeft hierover een heel stuk op de website staan (https://www.knhs.nl/kennisbank/je-eigen ... ontbinden/)
Ik weet niet hoe dit zit als het paard naar het buitenland is verkocht?
Hopelijk lost het zichzelf op zonder rechtszaak, succes!


Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:37

Ik zou die mensen een fijne dag wensen en het daar bij laten.

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:42

Volgensmij was een verborgen gebrek iets wat je bewust achterhoud.

Hadden ze m maar voor de koop op de foto moeten zetten :=

I am because you were

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:43

Ik snap niet helemaal hoe de constructie nou zit, ben jij eigenaar geweest van het paard of heb je bij de koop bemiddeld? En deed je dit als consument of bedrijfsmatig? En hoeveel tijd zat er nou tussen dat jij het paard hebt gehad en dat ze nu met deze klacht komen?

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:44

Ze hebben zelf niet laten keuren..dus de koper heeft zijn onderzoeksplicht verzaakt en geen poot om op te staan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cambo_L

Berichten: 68
Geregistreerd: 31-05-18
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:45

Aangezien de kopers het dier niet hebben laten keuren valt dit onder gevalletje pech. Volgens mij kunnen ze niks op jou achter halen. Als koper zijnde hebben zij ook de plicht om een dier te onderzoeken alvorens de verkoop en hier hebben zij dus niet aangedaan.

CAMBO

Nienkje_H

Berichten: 417
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:46

Ik kon niet zo goed opmaken of jij dit paard als particulier aan de wederpartij (de Poolse mensen) die ook particulier zijn, hebt verkocht.

Als dat zo is, hebben de kopers niet veel juridische mogelijkheden.

Nu maak ik uit je verhaal op dat je het paard vóór iemand anders hebt verkocht, wat evt dan wel weer als handelaar kan worden gekenmerkt.

Het feit dat de kopers zich niet (zo goed) van hun onderzoeksplicht hebben gekweten spreekt ook nog in je voordeel.
Niet te veel zorgen maken en netjes maar afwijzend op hun mailtjes etc. reageren.

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)

senna21

Berichten: 11745
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:46

Er zitten blijkbaar 2 tussenhandelaren in deze verkoop. Jij en degene die dit paard heeft doorverkocht naar Polen. Ingewikkeld hoor. Verkoop jij vaker paarden (voor anderen)?
Of heb jij deze toch als 'eigen paard' verkocht?
Het lijkt mij lastig te bewijzen wat er is misgegaan en bij wie.
Als er geen aankoopkeuring is gedaan, lijkt mij dat je weinig te vrezen hebt.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:56

Jeetje dat is moeilijk. Toch vind ik wel dat jij ook niet echt slim gehandeld hebt. Zodra je een paard namens iemand gaat verkopen moet je wel weten wat je verkoopt. En bij mij gingen de alarmbellen al rinkelen toen ik het stuk las dat hij ging rennen in galop. Naar mijn mening begeef je je altijd op glad ijs als je 'moeilijke' paarden voor anderen gaat verkopen.
Aan de andere kant hebben die mensen ook niet om een keuring gevraagd. Dus het heeft 2 kanten. Persoonlijk zou ik het dier terugnemen omdat ik geen gezeur wil en niet wil dat het dier daar geslacht wordt of erger.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

mylittlejoy

Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:00

Simpel, als je met het oog op het paard wilt handelen, neem je hem terug. Alleen dan weet je zeker dat hij niet het slachtoffer hiervan wordt. Juridisch bezien heb je volgens mij niet zoveel te vrezen; dat de persoon die m heeft doorverkocht naar Polen al geld heeft teruggegeven heb jij weinig mee te maken.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:56

Hoe zien zij die behandeling van KS precies voor zich Dan?

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Jjuni
Berichten: 32
Geregistreerd: 25-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 13:04

Lieke schreef:
Ik snap niet helemaal hoe de constructie nou zit, ben jij eigenaar geweest van het paard of heb je bij de koop bemiddeld? En deed je dit als consument of bedrijfsmatig? En hoeveel tijd zat er nou tussen dat jij het paard hebt gehad en dat ze nu met deze klacht komen?


Ik bemiddelde, als particulier zoals de andere partij ook als particulier.
Er is circa een maand tussen.

Ja ik dacht meer dat hij te veel energie had, en dat bij de vorige eigenaar niet kreeg.

Ze zeggen nu de helft van het geld en dan verkopen zij hem in Polen. Of slachten zeggen ze nu.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-07-18 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

loving my monster Thor

Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:13

heb je geen rechtsbijstandverzekering? Ik vraag me nl. af hoe dit juridisch zit, jij was dus niet de eigenaar van het dier.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:13

Als jij geen geld hebt verdiend met de verkoop zou ik het probleem terug spelen naar de gene waarvoor jij hebt bemiddeld. Zij was de eigenaar van het paard. Dus zij moet maar beslissen wat er nu moet worden gedaan.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:15

Jjuni schreef:
What to do.


Die heeft em aan Polen verkocht.
Maand later blijkt het paard KS te hebben.
Foto's worden nog nagekeken door m'n DA, maar er staat geen naam chipnummer etc op de foto's enkel rug.

Dit stukje roept vraagtekens op bij mij.
Mijn paard is ook op de foto gezet en op élke foto staat de naam van het paard.
Lijkt me sterk als dit bij dierenartsen onderling verschilt?
Zo een naam is helaas ook zeer makkelijk weg te halen via fotoshoppen dus kan net zo goed een foto van een ander paard zijn.

Zie hier de naam van paard en verdere informatie staat linksboven, rechts andere informatie.
Afbeelding

Leef en laat leven.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:17

Jjuni schreef:
Ja ik dacht meer dat hij te veel energie had, en dat bij de vorige eigenaar niet kreeg.

Ze zeggen nu de helft van het geld en dan verkopen zij hem in Polen. Of slachten zeggen ze nu.


Slachten?! Een paard waar ze 3000 euro voor hebben betaald? Pff dat geloof ik echt niet. Daarnaast is het hun fout om hem ongekeurd te kopen, dus jij hebt de optie om hem terug te kopen, maar dat ben je niet verplicht. Zei hebben die keuze gemaakt, en dan kunnen ze gaan dreigen, maar zal er niet al te bang voor zijn.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:18

Dan zou ik me er niet meer mee bemoeien en de verkoper en de nieuwe eigenaar dit laten oplossen.

De nieuwe eigenaar kan wel de koop proberen te ontbinden op basis van een verborgen gebrek. Dan moeten ze wel kunnen aantonen dat het gebrek er al zat voordat zij hem kochten en dat het paard niet meer geschikt is voor het doel waarvoor het paard is. Dan heb je ook nog de kwestie dat er niet gekeurd is, aan de andere kant is ook maar de vraag of KS naar boven komt bij een klinische keuring. Denk dat het juridische verhaal niet zwart-wit is.

Je kan proberen het onderling op te lossen, anders misschien handig om rechtsbijstandsverzekeraar in te schakelen.

senna21

Berichten: 11745
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:19

Ik zou niet toegeven. Het lijkt vooral bluf.
Paard terug naar Nl zal ook geld kosten.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

QuirJarig

Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:21

Zijn er contracten?

Verder bewijzen zij eerst maar of deze foto's wel van dit paard zijn. Daar horen gegevens op te staan van het paard.

Polen wel meer van dit soort ervaringen mee, paard "niet goed" (bewijs: anonieme foto's), (deel van het) geld terug en vervolgens wordt het dier of gewoon ingezet en niets mis mee of voor veel geld verder verkocht.

Edit: typo

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:27

Ze hadden zijn rug/hals ook op de foto moeten zetten voor de verkoop. Maar ja, dat doe je niet snel voor een paard van die prijs. Zij hebben een onderzoeksplicht als koper. Daar hebben ze onvoldoende aan voldaan.

Overigens is KS niet te behandelen, enkel (in lichte vorm) te verlichten door je manier van rijden aan te passen aan wat het paard nog kan en aankan.

Jjuni
Berichten: 32
Geregistreerd: 25-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 13:29

Quir schreef:
Zijn er contracten?

Verder bewijzen zij eerst maar of deze foto's wel van dit paard zijn. Daar horen gegevens op te staan van het paard.

Polen wel meer van dit soort ervaringen mee, paard "niet goed" (bewijs: anonieme foto's), (deel van het) geld terug en vervolgens wordt het dier of gewoon ingezet en niets mis mee of voor veel geld verder verkocht.

Edit: typo



Ja er staat niets van gegevens op de foto's, wat mij ook verontruste.

Ik stap er tussen uit en laat de eigenaars het uitzoeken.

Eerst moesten ze 3000 terug, nu de helft... Met dreiging rechtzaak.

Er is geen contract, geen keuringen.


En dan ook nog eens internationaal verkocht door een andere tussenpartij...

loving my monster Thor

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:37

Volgens mij is dit een 2-traps raket.
1) Zaak tussen de koper in Polen en de verkoper in Nederland (jouw koper). Deze 2 partijen moeten eerst maar eens uitzoeken hoe het zit met particulier of consumentenkoop, bij wie de bewijslast ligt en welk recht van toepassing is. Als deze partijen dat hebben opgelost, dan komt
2) Zaak tussen koper (de verkoper hierboven) en jullie (jij als bemiddelaar en jouw opdrachtgever). En ook dan weer komt de eerst de vraag wat de rechtsverhoudingen zijn en bij wie de bewijslast rust. Let wel op: dat jij jezelf een particulier vindt wil niet zeggen dat een rechter daarin mee gaat. En als koper alleen met jou te maken heeft gehad, ligt het ook voor de hand dat koper jou aanspreekt als de verkoper en niet de partij waar jij voor bemiddelde.

Als in stap 1 de verkoper (jouw koper) besluit het paard terug te nemen, ook al is daar geen juridische grond voor, dan betekent dat niet automatisch dat het paard dan dus ook naar jou/je opdrachtgever terug komt.

Jij zegt dat beide partijen particulier zijn. Dan ligt de bewijslast bij de koper. Ik zou dus van de koper een rapport eisen van een dierenarts met foto’s voorzien van een datum en naam/chipnummer zodat deze te verbinden zijn aan het betreffende paard, en een verklaring met onderbouwing met anti-datering van het letsel. En deze zou ik ter beoordeling voorleggen aan een door mij gekozen dierenarts met mogelijkheid tot een eigen onderzoek (foto’s maken door eigen DA bijvoorbeeld).

Dit is wel een zodanig complex verhaal dat ik jou/je opdrachtgever dringend adviseer je rechtsbijstand te contacteren.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:39

prugelpiet schreef:
Volgensmij was een verborgen gebrek iets wat je bewust achterhoud.

Nee, een verborgen gebrek betekent dat het aantoonbaar voor de verkoop aanwezig was. Maar wil niet zeggen dat de verkoper er weet van had (of had kunnen hebben).
In geval van particuliere koop (koper en verkoper zijn beiden particulier) ligt de bewijslast bij de koper. Deze moet aantonen dat het gebrek al voor de koop aanwezig was.
Bij consumentenkoop (verkoper is handelaar/prof en koper is particulier) geniet de koper rechtsbescherming en ligt de bewijslast bij de verkoper.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Anoniem

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:56

Waar op de foto zit de KS ?
Mij paard zijn foto’s met KS zien er heel anders uit !

( vol met woekeringen op de plekken waar bot te dicht op elkaar zat )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers