Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 22:12

Hallo!

Ik overweeg een startkaart aan te vragen om wedstrijdjes te starten met mijn jong paard. Vandaag heb ik het wedstrijdreglement doorgenomen maar ik heb toch nog vragen hoor :roll: . Vooral de toegestane kleuren zijn me niet duidelijk. In België hangt dit af voor welke federatie je rijdt. En het KNHS?

De rijbroek is me duidelijk, die is wit of crème. Maar dan ...
- mag een gekleurd dekje? Bv een zwart of een grijs?
- moet de shirt wit?
- plastron?
- wordt een grijs met zwart afgewerkt wedstrijdjasje?
- en de handschoenen?

alvast dankjewel voor de hulp!

Don't take anything for granted


Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:13

Bij de knhs is veel toegestaan

- Dekje is kleur vrij dus alles mag
- Shirt mag ook alle kleuren
- Plastron is niet verpicht
- Jasje mag alle kleuren hebben
- Handschoenen niet verplicht

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 23:02

Yvank_ schreef:
Bij de knhs is veel toegestaan

- Dekje is kleur vrij dus alles mag
- Shirt mag ook alle kleuren
- Plastron is niet verpicht
- Jasje mag alle kleuren hebben
- Handschoenen niet verplicht


Oh, inderdaad, dat is wel erg ruim! Dankjewel voor je antwoord!

Don't take anything for granted

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:06

De eisen staan duidelijk opgesomd en alles wat niet genoemd wordt is dus vrije keuze. Dat geldt voor alles wat in de reglementen staat vermeld.

Let ook op dat heel veel mensen doen alsof ze de reglementen van buiten weten, maar er eigenlijk geen donder van afweten. Altijd zelf nog even nakijken!

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 06:48

Nies_ schreef:
De eisen staan duidelijk opgesomd en alles wat niet genoemd wordt is dus vrije keuze. Dat geldt voor alles wat in de reglementen staat vermeld.

Let ook op dat heel veel mensen doen alsof ze de reglementen van buiten weten, maar er eigenlijk geen donder van afweten. Altijd zelf nog even nakijken!


Ja, zo had ik het gelezen: wat niet genoemd wordt, is vrije keuze maar als je dan weet dat mijn vriendinnen hier in België enkel met een wit of crème dekje mogen rijden, dan maak je je toch de bedenking of die vrije keuze dan echt wel inhoudt dat je bij KNHS met bv een zwart mag starten ..

Inderdaad goede raad van je: lees (en ken) zelf je reglementen.

Don't take anything for granted

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:08

artikel 117 lid2 van t disciplinereglement dressuur: Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert.
b. een overhemd, dressuurblouse of shirt, overhemden/dressuurblouses/shirts moeten lange of korte mouwen hebben en een hoge boord of kol.
c. een witte, beige of gele rijbroek.
d. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren/gladde kunstleren chaps.
e. een veiligheidshoofddeksel met norm NEN - EN-1384. Alleen in de rubrieken voor Young Riders, GP 16-25 en in de klassen ZZ-Zwaar, Lichte, Midden en Zware Tour mag met een dressuurhoed of bolhoed gereden worden.

#snotterzegt

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 11:05

kaatjemuts schreef:
artikel 117 lid2 van t disciplinereglement dressuur: Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert.
b. een overhemd, dressuurblouse of shirt, overhemden/dressuurblouses/shirts moeten lange of korte mouwen hebben en een hoge boord of kol.
c. een witte, beige of gele rijbroek.
d. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren/gladde kunstleren chaps.
e. een veiligheidshoofddeksel met norm NEN - EN-1384. Alleen in de rubrieken voor Young Riders, GP 16-25 en in de klassen ZZ-Zwaar, Lichte, Midden en Zware Tour mag met een dressuurhoed of bolhoed gereden worden.


Dankjewel, maar die heb ik doorgenomen. Enkel zegt dat wat over de kleur rijbroek. En alhoewel er staat dat wanneer niet vermeld wordt dat het niet toegestaan is, het dus toegelaten is, wilde ik dat dubbel checken. Best vreemd hoor wanneer hier in Belgie bv enkel met een witte of crème zadeldekje gereden mag worden ...

Don't take anything for granted

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:42

Hangt soms ook een beetje van de vereniging af.
Wij moesten altijd een wit dekje hebben met clublogo, en vroegaaah moesten de ponyruiters een clubtrui, tot het Z1, daarna jasje.
Er zijn ook verenigingen waar je zelf mag kiezen hoe je start.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:43

Nou ik ken werkelijk geen één vereniging die dat nog verplicht stelt :=

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 12:07

Yvank_ schreef:
Nou ik ken werkelijk geen één vereniging die dat nog verplicht stelt :=


Tenzij je in België rijdt :roll:

Don't take anything for granted


kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:20

Tegenwoordig mag er best veel in NL.
Bij springen vind ik het wel wat hebben, leuke gekleurde setjes.
Maar bij dressuur vind ik persoonlijk een wit dekje (eventueel met een subtiel kleur koord/biesje) toch het netste staan.

Een tijdje terug op wedstrijd wel gelachen, reed iemand met een fel oranje jasje. Paste leuk in het plaatje. Maar paarden die in de buurt reden schrokken er af en toe wel van :=

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Samcial

Berichten: 32
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:23

Zoals iedereen al vermeld heeft is er inderdaad een hoop toegestaan in NL.
Mijn ervaring is wel dat je, voornamelijk in de dressuur, nog niet erg veel gekleurde jasjes en dekjes ziet. Dit is misschien wel iets om mee te nemen ;)

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:25

Bij de KNHS mag je tegenwoordig, helaas, als een complete kermisattractie starten.

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:30

Ik heb al wel verschillende commentaren van jury's gehoord op het niet dragen van handschoenen ondanks dat het dus niet meer verplicht zou zijn..

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 12:57

Tazzey schreef:
Bij de KNHS mag je tegenwoordig, helaas, als een complete kermisattractie starten.


Nou, dat was nu niet de bedoeling :) , maar ik begrijp wat je wil zeggen. Bij het mennen -daarin heb ik wel wedstrijdervaring- zijn de regels ook versoepeld en daarmee verlies je toch een stukje "etiquette". En dat is jammer.

Don't take anything for granted

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:05

Ik heb ze serieus zien starten met roze glitterlaarzen, glitter op de cap en een neon roze jasje, combineer dat met glitter op ieder zichtbaar stuk tuigage en je hebt een vrij aardige kermisattractie.
Heel zonde van de sport eigenlijk.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Wedstrijduitrusting dressuur, toegestane kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:08

Let met het dekje wel op dat er geen groot logo van een merk op staat. Dat wordt gezien als reclame-uiting en daar zitten maximale afmetingen aan.

Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:20

Tazzey schreef:
Bij de KNHS mag je tegenwoordig, helaas, als een complete kermisattractie starten.


Papegaai op je schouder die je proef voorleest... :Y) een hangluipaard aan de nek van je paard en een Tasmaanse duivel ter verdediging op het commentaar en nog een troeteldier voor als de resultaten toch tegen blijken te vallen.

Mama van mijn lieve meisjes

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 13:25

Sussie85 schreef:
Let met het dekje wel op dat er geen groot logo van een merk op staat. Dat wordt gezien als reclame-uiting en daar zitten maximale afmetingen aan.


Oke, dankjewel! Dat bezit ik niet dus dat zal niet gebeuren.

Ik wil het netjes houden hoor, ik heb al wat leeftijd dus roze met glittertjes wordt het hem niet :) maar ik heb bv geen wit dekje. Dan is het wel fijn dat ik niet meteen een dekje moet aanschaffen dat nadien nooit meer gebruikt zou worden wanneer het (wedstrijdgebeuren onder zadel) me niet bevalt. Dan neem ik een bv zacht grijs of zo. Idem voor de vest. Voor de dressuur mennen heb ik een grijs jasje met zwart kraagje. In België is dit niet toegestaan (LRV toch niet) maar indien dat bij KNHS wel kan, hoef ik niet dadelijk een nieuw.
Vandaar dus ook dat ik doorvraag op die kleuren. Wat ik heb, vormt niet dadelijk maar droomoutfit maar ik wil toch eerst wel zeker zijn dat het ons bevalt vooraleer ik wat anders koop.

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 13:27

Knert schreef:
Tazzey schreef:
Bij de KNHS mag je tegenwoordig, helaas, als een complete kermisattractie starten.


Papegaai op je schouder die je proef voorleest... :Y) een hangluipaard aan de nek van je paard en een Tasmaanse duivel ter verdediging op het commentaar en nog een troeteldier voor als de resultaten toch tegen blijken te vallen.


Mag ik die papegaai vervangen door mijn man? En ik verkies dan liever een vangnet naast het paard, zo eentje dat bij trapeziumwerk gebruikt wordt :roll:

Don't take anything for granted


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daantjuh88, Zeepsop en 41 bezoekers