Goed middel tegen extreme jeuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ramona22
Berichten: 115
Geregistreerd: 31-07-05

Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 22:25

Wij hebben een Tinker sinds 2 jaar die sinds dit jaar ineens enorm last lijkt te hebben van staart en manen exceem. Hij komt uit Ierland en daar had hij schijnbaar geen last. Wat is een goed middel om de jeuk te onderdrukken? Ik weet dat een exceem deken ook uitkomst kan bieden maar daar ben ik nu te laat mee begonnen. Verder Zoekt hij elk paaltje/waterbak in het land op om te schuren. Voornamelijk bij zijn manen. Ik ben al aan het wassen met Teershampoo heb TKC gebruikt voor staart en manen exceem. Diverse vliegenmiddelen maar ik moet eigenlijk iets hebben met corticosteroïden erin. Dit onderdrukt de jeuk. Een injectie wil ik liever niet ivm de bijwerkingen. Ik kan alleen geen goed middel vinden wat goed tegen de jeuk werkt. Iemand nog tips?


Jolliegirl

Berichten: 32947
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:27

Prednison of moderin tabletten aan je dierenarts vragen.

Wietolie schijnt ook wat te doen.

ramona22
Berichten: 115
Geregistreerd: 31-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 22:35

Jolliegirl schreef:
Prednison of moderin tabletten aan je dierenarts vragen.

Wietolie schijnt ook wat te doen.


Problemen is dat prednisolon pillen ernstige bijwerkingen kunnen hebben. Ik zoek iets wat je allemaal locaal hoeft te gebruiken.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:38

Hydrocortiderm via de dierenarts(!)
En toch een deken op doen

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Punz

Berichten: 8556
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:59

Kijken naar je voer. Waarschijnlijk eet de pony nu veel te eiwitrijk. Als het kan het dier tijdelijk van het gras afhalen, schraal hooi voeren.

@Jolliegirl: predison geeft een (bij sobere rassen stérk) verhoogd risico op hoefbevangenheid. En bij een paard die waarschijnlijk qua weerstand etc al helemaal uit balans is ( waar het schuren een uiting van is), dus echt een slecht idee

TS: Van het gras en eventuele brokken af, schraal hooi voeren en idd exceemdeken op. Met gewijzigd voorbeleid zou je binnen een week of 2 al verschil moeten merken


Edit:
In ierland worden pony's in heel veel gebieden echt heel sober gehouden, moeten het echt met weinig doen. Het Nederlandse gras is dan snel veel te rijk ( ben met mijn Connemara's ervaringsdeskundige. Als zijn die van mij gewoon in Ned/Dtl gefokt: ze zijn extreem sober en als ik ze te rijk voer gaan ze echt heel erg schuren, krijgen last van mijt etc etc. Nu al jaren geen schuurprobleem meer, zelf zonder dekens, maar dus wel voortdurend er op letten dat ik ze niet te (eiwit)rijk voer )


Iedereen een Connemara!!


.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:07

Te eiwitrijk kán, maar zeker suiker heeft een invloed op jeuk. Ook diverse afvalstoffen kunnen dit beïnvloeden. Bij onze Shet, destijds 3 jaar en flinke jeuk, hebben we een eczeemdeken opgedaan om te beschermen tegen knutten en de huid te beschermen bij schuren. Verder is zij aan Detox druppels gegaan (van Phytonics) en daarna Liver Comp. Na van beide een flesje te hebben leeggemaakt, kon de eczeemdeken de kast in en daar issie niet meer uit geweest (pony is nu 8).
Ook glucobalance is een product dat goed werkt, overigens.

Echter: het belangrijkste is het aanpassen van de voeding. Geen gras of heel sober gras, hooi dat laag is in suikerwaarde (kun je voor niet al te veel geld laten testen bij Pavo) en geen kilo's krachtvoer maar gewoon een simpel vitaminebrokje.

Oy with the poodles, already

Punz

Berichten: 8556
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:09

Eiwit en suiker idd. Typte voor het gemak eiwit, maar ik bedoel vooral rijk voer....


Iedereen een Connemara!!


.

ramona22
Berichten: 115
Geregistreerd: 31-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 23:16

Amalarab schreef:
Hydrocortiderm via de dierenarts(!)
En toch een deken op doen


Hydrocortiderm werkt inderdaad goed. Het probleem is dat dierenartsen dit niet meer af mogen geven. Zit een derde keus antibiotica in en is niet geregistreerd voor paarden helaas.

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:36

Ik zweer bij Derfen! En de stank moet je er wel bijnemen ~~}>. 2 keer in de week smeren is meer als voldoende en het doet wonderen :)). Dat samen met een deken zijn ze zo goed als jeukvrij!
Succes :*

Carpe diem

Jolliegirl

Berichten: 32947
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:26

ramona22 schreef:
Jolliegirl schreef:
Prednison of moderin tabletten aan je dierenarts vragen.

Wietolie schijnt ook wat te doen.


Problemen is dat prednisolon pillen ernstige bijwerkingen kunnen hebben. Ik zoek iets wat je allemaal locaal hoeft te gebruiken.


Moderin.

tiwi1969

Berichten: 7611
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:28

ramona22 schreef:
Amalarab schreef:
Hydrocortiderm via de dierenarts(!)
En toch een deken op doen


Hydrocortiderm werkt inderdaad goed. Het probleem is dat dierenartsen dit niet meer af mogen geven. Zit een derde keus antibiotica in en is niet geregistreerd voor paarden helaas.


Mijn DA geeft het af on naam van mijn hond...

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:48

Hier ook veel ervaring met SME. Mijn advies is:
- Goede deken op (dat is nooit te laat, want vanaf het moment dat de deken op is, wordt je paard minder gestoken door knutten die ook verantwoordelijk zijn voor (een deel van) de klachten;
- sober voeren (evt voeradvies vragen aan een deskundige, bijvoorbeeld Astrid op www.purepaardenvoeding.nl) en van t (rijke) gras af
- smeren!!! Derfen is prima, skincalming ook.

Succes, en volgend jaar echt al vroeg (Maart, april) een goede deken erop gooien, dat scheelt zoveel ellende!!

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

Colinda20

Berichten: 322
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:00

Ik ben sinds dit jaar gestart bij mijn shet met een mix van essentiële olie en bij haar slaat dit super goed aan


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:09

Voer, voer, voer, voer!
Schrap zoveel mogelijk suikers en zetmelen (gecombineerd onder de 10% bij voorkeur, maar zéker onder de 15%), zorg voor niet-te-ijzerrijk, en juist wél hoog in koper, zink en magnesium. Zorg voor droog hooi, ook dat bij voorkeur geanalyseerd en niet te rijk. Schrap voor de zekerheid ook luzerne uit het dieet, ook dat kan reactie geven. Geen kuil of voordroog.
Als je de mogelijkheid hebt: niet op gras zetten, maar op een ruime paddock.

troi
Berichten: 16995
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:56

Idd anders voeren, Ierland heeft namelijk ook wel vliegen, daar zit het verschil niet in, maar veel armer voer. Dus van het gras af en of op arm hooi zetten of op een onbemest kruiden veldje (met wat gras). En daarnaast wat vitaminekorrel. Dan krijg je een heel ander dier!

Elisa2

Berichten: 36877
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:33

Er worden hier al veel goede tips gegeven wbt het voer en management, ik wil nog even aanvullen dat wat uitwendig goed werkt tegen jeuk en een relatief onschuldig middel Azijn is. Dit is uiteraard wel symptoombestrijding.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:39

Jolliegirl schreef:
ramona22 schreef:

Problemen is dat prednisolon pillen ernstige bijwerkingen kunnen hebben. Ik zoek iets wat je allemaal locaal hoeft te gebruiken.


Moderin.


Mogelijke bijwerking: hoefbevangen.

Ik heb zelf ook een ierse Tinker.
Krijgt in het weideseizoen helemaal geen krachtvoer meer.
1 x daags 100 gram slobber (Marstall Bergwiesen Mash, graan- en melassevrij) met daarin Marstall Force vitaminebrok.
Verder alleen hooi en wat winterpeen, komkommer en knolselderij. Meer is echt niet nodig.

Ik heb ook goede ervaring met Derfen. Teershampoo en Itch-Free gel.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:58

Butox, Tectonik of Z-itch gebruiken. Werkt fantastisch om de kleine mugjes weg te houden. Onze fjord hoefde daarmee destijds niet eens meer een eczeemdeken op terwijl hij dag en nacht buiten stond

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:00

Bij ons op stal hebben bekant alle koidbloeden een speciaal jeukdeken op

Jorex

Berichten: 9919
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:04

Ik smeer nu sinds een aantal weken fibra anti itch crème, kan daardoor mijn pony nog steeds zonder deken hebben staan. Ik moet er wel goed opletten wat hij eet, een teveel aan gras veroorzaakt alweer jeuk bv.

Alex en Jorie <3

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 00:08

deken op en om 5 uur op stal, s morgen na 9 uur pas weer naar buiten. wietolie doet het hier erg goed ook

Paardenfann4
Berichten: 1325
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 00:17

Wassen met teershampoo en lekker lang afspoelen met koud water. Dat haalt de ergste jeuk direct weg.

Hutcherson

Berichten: 7320
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 01:25

De zee in met dat dier!
Werkte zo goed bij diverse paarden met eczeem. Zo goed zelfs dat de eigenaar regelmatig wat jerrycans meenam of visite vij familie in delft. Dan reed ie even om via het strand en haalde die even wat cans met zeewater om de benen van ze paard te wassen of de staart. Goed tegen mok, eczeem en allerlei andere rommel.

Kinke

Berichten: 20496
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Goed middel tegen extreme jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:54

Wat je ook kiest, zorg er sowieso voor dat je het dier een eczeemdeken op doet. En dat is in dit geval lastig omdat hij al erge jeuk heeft. Ik zou hem zeker opstallen tot de ergste jeuk weg is, daarna deken op en dan kun je per dag bekijken hoe het gaat als hij weer buiten komt. Deken dus 24/7 op. Ik weet niet hoe hij gebouwd is, maar bij extreem brede dieren krijg je dan het probleem van pasvorm. Ik heb voor mijn Tinkertank een deken in Engeland besteld bij The Big Horse Shop. Had hem volgens mij binnen 3 dagen binnen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:34

Het gras bevat nu heel veel suikers, dus probeer hem er even af te houden tot het weer goed gaat regenen. De exceemdeken er goed op houden en borstel hem elke avond met een harde borstel. Je zou hem kunnen wassen met betadine shampoo zodat de huid is ontsmet..

Voer hem een goede vitmin prep bij zodat hij de juiste mineralen krijgt toegevoegd die hij wellicht ook nu nodig heeft...het credo goed hooi is voldoende is niet juist, maar nu te eiwitrijk en te suikerrijk voeren is wel verkeerd...zorg dat hij genoeg drinkt, dus geef hem een zoutblok.

Op stal zitten weer veel muggen en vliegen die ook jeuk,geven, als de jeuktrigger er is, dan hebben ze van alles last..zelf goed krabben bij de manenkam geeft al verlichting, dan pakken ze niet zodra ze kunnen een scherpe rand ergens van en maken de huid stuk...even goed hard borstelen geeft ook verlichting...dit doe ik met mijn krabber en dit helpt enorm...gedurende de dag heeft hij een enorme behoefte opgebouwd om alle vliegmachines die overal hebben gelopen en gezeten weg te krabben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Athena1982, lauret, luckyluuk, sorayamagic2, YandexBot en 76 bezoekers