Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Iccc
Berichten: 1384
Geregistreerd: 06-06-06

Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 21:35

Helaas heeft mijn paard achterin aan beide kanten twee diastasea.. dit is wel een open diastase
Ze maakte inneens veel proppen van hooi/ oftewel krijgt helemaal geen hooi weg wel gras.. tandarts geweest (lingehoeve) en onderzocht behandeld en bekeken met endoscoop en zag de diastases achterin. Dit is zeer pijnlijk dus vandaar de proppen
Schoongemaakt met zo luchtspuit. Tandvlees was geirriteerd en advies was geen hooi, gras want dat is zacht en krijgt ze weg en seniores priores bijvoeren. Want ja ze heeft ook nog een veulen aan de voet lopen van 6weken.. merie zelf is 15jaar en nooit problemen of iets gehad..

Advies was na drie weken weer schoonmaken dit is dus gister gebeurd. Zat wel weer wat rotzooi tussen maar zag al wat nieuwe tandvleesweefsel wat aan het genezen was.

Advies weer doorgaan met voeding en weer over drie weken schoonspuiten.. en dit zal nog een paar keer moeten op hoop dat het helemaal goedkomt
Maar je snapt het wel elke drie weken schoonspuiten best een kosteplaatje

Iemand ervaring of tips of iemand die hier ervaring mee heeft kwa behandelen?

Ik hoop zo dat dit goed komt en als het elke keer schoongemaakt moet worden prima maar wie weet zijn er andere oplossingen.

Ik zit trouwens in lunteren dus mocht er een ervaren persoon zijn in die omgeving let me know.

Bedankt voor het verhaal lezen! Ik hoor graag reacties


F_inley

Berichten: 6396
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:45

Vriendin van mij haar merrie heeft dit ook en zij spuit elke dag met de tuinslang met een niet te harde straal haar mond van binnen schoon. Paard laat het prima toe en heeft er geen last meer van.

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.


Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:47

Bij mijn merrie waren de gaten net zo groot dat er veel in kon, maar te klein om er weer uit te vallen. Uiteindelijk zijn er twee kiezen getrokken, wat heel veel geholpen heeft. Halfjaarlijks wordt ze nu bijgevijld en zo is het onder controle.

Benta
Berichten: 266
Geregistreerd: 16-11-08

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:51

Ik denk dat het groter maken van de diastase een oplossing zou kunnen zijn. Een stukje van 1 of beide kiezen afvijlen, waardoor het voedsel niet meer klem kan zitten. Dit wordt ook wel eens bij mensen gedaan.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:55

Ik heb onlangs een paard hierom in moeten laten slapen. Die had aan beide onderkaken tussen alle kiezen ruimte.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:59

Je hebt een aantal opties eigenlijk, zoals je zegt iedere 3 weken uitspuiten maarja dat is niet bepaald haalbaar...Laten uitboren tot een open diastase/diastema, kies laten trekken of het laten opvullen. Met het laatste heb ik al een goede ervaring, paardje dat ik ken is een half jaar geleden behandeld geweest. Daar hebben ze eerst de diastase uitgeboord en daarna opgevuld zodat ze er een mooi “plaatje” tussen konden zetten. Voor nu ziet het er nog heel goed uit, paard eet zoals vanouds en ziet er top uit!

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:05

Soms is het mogelijk diastasen uit te boren, dus inderdaad de gaten groter te maken, maar als het open diastasen zijn, zou ik dat niet doen voordat je andere behandelingen hebt geprobeerd.

Wat voor hooi voer je? Hooi uit plastic is echt not done. Daar zit een bacterie in die in principe prima is voor paarden, maar voor diastasen veel kwaad doet. Hooi wat geen plastic gezien heeft, liefste grof en langstengelig werkt het beste. Dit kan echt een wereld van verschil maken, zeg maar elke maand de tandarts erbij of na afbouwen gewoon eens per jaar naar de tandarts, dit verschil bij meerdere paarden.

Een kundige tandarts is ook van groot belang. Waar in het land woon je ergens? Zelf kies ik het liefst voor iemand met ervaring hiermee.

Wat voor paard heb je? Helaas is het iets wat bij Tinkers/koudbloeden veel voorkomt, zodoende heb ik er al herhaaldelijk mee te maken gehad, maar tot nu toe eigenlijk allemaal succes verhalen. Zelfs een paard wat door verschillende dierenartsen was opgegeven is dankzij mijn dierenarts(=tandarts) haar werk icm met mijn voerbeleid er weer bovenop gekomen.

Als je paard echt geen hooi meer weg krijgt, kan je kijken naar alternatieven zoals seniores priores, aanvullen met luzerne, en uiteraard zoveel mogelijk in het gras.

Iccc
Berichten: 1384
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 22:05

Sewri schreef:
Je hebt een aantal opties eigenlijk, zoals je zegt iedere 3 weken uitspuiten maarja dat is niet bepaald haalbaar...Laten uitboren tot een open diastase/diastema, kies laten trekken of het laten opvullen. Met het laatste heb ik al een goede ervaring, paardje dat ik ken is een half jaar geleden behandeld geweest. Daar hebben ze eerst de diastase uitgeboord en daarna opgevuld zodat ze er een mooi “plaatje” tussen konden zetten. Voor nu ziet het er nog heel goed uit, paard eet zoals vanouds en ziet er top uit!


Mag ik vragen bij wie ze dit heeft gedaan?

De dap van lingehoeve vertelde dat het opvullen weinig succes boekt en vaak eruit valt mja dit is ook geen optie zit echt beetje met me handen in het haar.. dalijk het winter seizoen wil ik tog echt datze lekker buiten hooi kan eten

Hoelang is het genezen geduurd na zo opvulling en uitboren?

Iccc
Berichten: 1384
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 22:08

Caily schreef:
Soms is het mogelijk diastasen uit te boren, dus inderdaad de gaten groter te maken, maar als het open diastasen zijn, zou ik dat niet doen voordat je andere behandelingen hebt geprobeerd.

Wat voor hooi voer je? Hooi uit plastic is echt not done. Daar zit een bacterie in die in principe prima is voor paarden, maar voor diastasen veel kwaad doet. Hooi wat geen plastic gezien heeft, liefste grof en langstengelig werkt het beste. Dit kan echt een wereld van verschil maken, zeg maar elke maand de tandarts erbij of na afbouwen gewoon eens per jaar naar de tandarts, dit verschil bij meerdere paarden.

Een kundige tandarts is ook van groot belang. Waar in het land woon je ergens? Zelf kies ik het liefst voor iemand met ervaring hiermee.

Wat voor paard heb je? Helaas is het iets wat bij Tinkers/koudbloeden veel voorkomt, zodoende heb ik er al herhaaldelijk mee te maken gehad, maar tot nu toe eigenlijk allemaal succes verhalen. Zelfs een paard wat door verschillende dierenartsen was opgegeven is dankzij mijn dierenarts(=tandarts) haar werk icm met mijn voerbeleid er weer bovenop gekomen.

Als je paard echt geen hooi meer weg krijgt, kan je kijken naar alternatieven zoals seniores priores, aanvullen met luzerne, en uiteraard zoveel mogelijk in het gras.


Ze krijgt nu alleen gras en seniores hebben idd altijd hooi hier maardat had ik idd ook gelezen.
Het is een kwpn
Het is een open diastase idd
Ze word behandeld door anne van kliniek lingehoeve
Ik sta in lunteren omgeving ede(gelderland)
Mocht je advies hebben die hier kundig in is hoor ik dit graag!!

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:13

IVAANAA__ schreef:
Sewri schreef:
Je hebt een aantal opties eigenlijk, zoals je zegt iedere 3 weken uitspuiten maarja dat is niet bepaald haalbaar...Laten uitboren tot een open diastase/diastema, kies laten trekken of het laten opvullen. Met het laatste heb ik al een goede ervaring, paardje dat ik ken is een half jaar geleden behandeld geweest. Daar hebben ze eerst de diastase uitgeboord en daarna opgevuld zodat ze er een mooi “plaatje” tussen konden zetten. Voor nu ziet het er nog heel goed uit, paard eet zoals vanouds en ziet er top uit!


Mag ik vragen bij wie ze dit heeft gedaan?

De dap van lingehoeve vertelde dat het opvullen weinig succes boekt en vaak eruit valt mja dit is ook geen optie zit echt beetje met me handen in het haar.. dalijk het winter seizoen wil ik tog echt datze lekker buiten hooi kan eten

Hoelang is het genezen geduurd na zo opvulling en uitboren?


Pfoeh dat zou ik écht niet weten zo, ik weet dat het een Belg was :') Moet wel zeggen dat ik 90% van de Belgische dierenarts tandartsen 110% kundiger vind dan de Nederlandse. Er ging echt een wereld voor mij open toen mijn paard hier voor het eerst naar de tandarts ging. In het najaar gaat hij zelfs 2 tanden opgevuld krijgen vanwege gaatjes (lees gaten :') ).

Het is ook inderdaad meer een laatste optie “om te proberen”. De juiste voeding zoals hierboven aangehaald is al een heel belangrijke start om de ergste/alle pijn weg te houden en regelmatig de dierenarts erbij om bij te werken. Mocht het blijven dan kun je een uitboring opteren in de hoop dat het voer ook weer uit de opening kan en vanaf daar pas verder kijken

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:08

Pfoeh dat zou ik écht niet weten zo, ik weet dat het een Belg was :') Moet wel zeggen dat ik 90% van de Belgische dierenarts tandartsen 110% kundiger vind dan de Nederlandse. Er ging echt een wereld voor mij open toen mijn paard hier voor het eerst naar de tandarts ging. In het najaar gaat hij zelfs 2 tanden opgevuld krijgen vanwege gaatjes (lees gaten :') ).

Het is ook inderdaad meer een laatste optie “om te proberen”. De juiste voeding zoals hierboven aangehaald is al een heel belangrijke start om de ergste/alle pijn weg te houden en regelmatig de dierenarts erbij om bij te werken. Mocht het blijven dan kun je een uitboring opteren in de hoop dat het voer ook weer uit de opening kan en vanaf daar pas verder kijken[/quote]\\\




Waar leren de Belgische tandartsen hun vak? Niet in Amerika?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:21

Mijn paard gaat twee keer per jaar naar de tandarts. Wordt dan ook elektrisch behandeld. Ruimte groot genoeg maken voor voedsel om weer weg te kunnen.

Vorig jaar is er een kies getrokken ivm beginnende ontsteking.

Absoluut geen kuil voeren!

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 05:42

Ik loop stage bij een kliniek waarbij ze die ruimte opvullen.

Iccc
Berichten: 1384
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 05:50

Tooske schreef:
Ik loop stage bij een kliniek waarbij ze die ruimte opvullen.

Waar is dat?

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:07

Bij die van mij is de ruimte ook wel eens opgevuld (met een putti, heet het geloof ik). Het is er wel eens uit gevallen maar het is óók wel eens een half jaar blijven zitten. In ieder geval het proberen waard.

Die van mij wordt al jaren met goed resultaat behandeld in Groningen. Ook elektrisch inderdaad, en gesedeerd.

Over over het uitboren vertelde ze eens dat dat niet altijd kan ivm zenuwpunten geloof ik.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:44

Hier heb ik juist met zacht voordroog veel betere resultaten gehad dan met droog grof hooi. Dit kreeg hij in ieder geval deels nog weg. Gras maakt hij wel weer wat proppen op. Het voordroog mocht ook weer niet te fijn zijn, want dat ging ook niet.

De eerste periode heeft hij op ontzettend veel SP gestaan, namelijk 10kg/halve zak per dag en 3.5kg basisbrok (3 scheppen) met onbeperkt aangepast ruwvoer (zie boven). Hij hoort 750-800kg te wegen, er moesten er toen zo'n 150-200kg aan.

Zolang je merrie er niet te dik van wordt, zou ik 1.5kg/100kg lichaamsgewicht aan SP bijvoeren. Hier maakte het namelijk een wereld van verschil qua proppen of het paard wel of geen honger had. Met honger kreeg hij vrijwel geen hooi weg omdat hij dan probeerde te schrokken en dan schoof het alle kanten op, in de spleet en viel het daarna als proppen uit zijn mond. Hij kon op dat tempo 30kg hooi per dag eten en er dan 25kg aan hooiproppen onder zijn net hebben liggen. Zelden zo'n gefrustreerd paard gezien (toen was hij nog niet van ons).

Hij moest er overheen groeien (hij was 4.5 met groeiachterstand). De tandarts is een jaar lang iedere 3 maanden geweest om het golfje achter zijn spleet (links en rechts) weg te vijlen, maar bij hem hadden we goede hoop dat het nog dicht zou groeien en dat is uiteindelijk ook grotendeels gebeurd. Binnenkort weer controle, maar nu nog maar eens in het half jaar (hij is ruim 6).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

mystery1980
Berichten: 4202
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:03

Gebit uitbalanceren is de enige optie, hiermee groeit de diastase weer naar elkaar toe. Tot die tijd opvullen door kundig iemand of aangepast voer, eventueel gehakselt hooi oid afhankelijk wat het paard nog goed weg krijgt.
Vraag anders eens bij anke oerlemans.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:58

mijn paard[18jr ] heeft in de onderkaak 2 kiezen gedraaid staan en daar komt eten in, maar 1x per jaar tandarts is nu nog voldoende laatste keer in juni stonk het niet wat eruit kwam
hij krijgt het er nog zelf uit

en...hij heeft ruimte tussen de voortanden waar eten in blijft zitten, dat haal ik er elke dag uit

hij had flink ontstoken tandvlees toen ik hem kocht en tandvlees is wel iets terug gekomen maar niet genoeg
gelukkig vind hij het prima dat ik zit te friemelen aan zijn tanden ik denk dat het oplucht als ik het weg haal [ denk aan mezelf met eten tussen tanden/kiezen]

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Iccc
Berichten: 1384
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 16:10

Hmm wat een gedoe ook..
Kunnen jullie aanbevelen omgeving gelderland die hier ervaring mee heeft of een kundige tandarts
Ik wil toch een second opion want heb der geen goed gevoel bij..

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:17

Bij ons op stal had een pony 7 diastasen die opgevuld zijn door idd onze Belgische tandarts. De namen van twee Belgische tandartsen die dat kunnen en heel kundig zijn kan ik je wel geven.

Saaams

Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:18

Jan Kroes. Utrecht.

Laerkens Beauty

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:21

In het noorden zit Julius Peters. Hij is erg goed in zijn vak en werkt ook samen met gediplomeerde dierenartsen die tevens tandarts zijn (hij is zelf ook zowel DA als TA).

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:21

Een naam in die regio kan ik je net aan helpen, maar wel een tip. Bij die van mij is het een keer gecontroleerd in Friesland met een cameraatje. Ik kon toen meekijken en de dierenarts kon het daarmee natuurlijk ook extra goed beoordelen. En zei gelukkig dat mijn dierenarts het goed bijhield.

Dus daar zou ik naar op zoek gaan, iemand die het ook zo doet.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:22

Dat was inderdaad Julius Peters!

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:33

Dierenarts Chris Hannes heeft onze pony behandeld met vullingen. Dierenarts Wouter demey van dap equide gaat dit ook kunnen, op zijn facebook pagina staat een filmpje hoe ze dat doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: diesel83 en 5 bezoekers