Draf en rensport alleen voor bepaalde rassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Draf en rensport alleen voor bepaalde rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 18:39

De Draver, Engels volbloed, ponyrennen en de shetlanders races, maar verder is er niet echt mogelijk om mee te doen.
Alleen voor de lol eventueel maar geen wedstrijden.
Waarom is dit?
Deze sport word steeds minder maar waarom zijn er dan ook niet meer opties?
Lijkt mij dat er dan veel meer interesse in is.


Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Draf en rensport alleen voor bepaalde rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:07

Ponyrennen en Shetlanderraces zijn ook voor de lol.
In de VS heb je nog pacers, in Scandinavië de koudbloeddravers, in Rusland de Orlovs, in de VS de Quarters op de kwartmijl (daarom heten ze zo), er zijn wel degelijk nog andere rassen, alleen niet in NL.

Anoniem

Re: Draf en rensport alleen voor bepaalde rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:11

Je kunt prima een poging wagen om met je ijslander of KWPN-er mee te doen, maar ik denk dat je geen schijn van kans hebt ;)


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Draf en rensport alleen voor bepaalde rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:12

In Duitsland doen ze op C-banen wel rennen met vanalles; speciale haflingerraces, ponyraces, paarden... Maar als ik de foto's zie ben ik blij dat ze dat hier niet doen. Laat dat alsjeblieft over aan professionals.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:14

De dravers gaan zo hard. En die blijven draven...anderen paarden springen ( in galop)
De andere rassen zijn er niet voor gefokt die houden bdat echt niet bij.

The end

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 19:35

Joolien schreef:
Je kunt prima een poging wagen om met je ijslander of KWPN-er mee te doen, maar ik denk dat je geen schijn van kans hebt ;)


Ja maar dan bijvoorbeeld alleen KWPN, of alleen part breds.
Meer opties zegmaar.
Begrijp ook wel dat het anders niet te doen is.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 19:36

WendyBZ schreef:
In Duitsland doen ze op C-banen wel rennen met vanalles; speciale haflingerraces, ponyraces, paarden... Maar als ik de foto's zie ben ik blij dat ze dat hier niet doen. Laat dat alsjeblieft over aan professionals.


Heb je daar foto of film van?
Linkje?

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:37

060606 schreef:
Joolien schreef:
Je kunt prima een poging wagen om met je ijslander of KWPN-er mee te doen, maar ik denk dat je geen schijn van kans hebt ;)


Ja maar dan bijvoorbeeld alleen KWPN, of alleen part breds.
Meer opties zegmaar.
Begrijp ook wel dat het anders niet te doen is.


Er is op Victoria park toen wel even een besprekinkje over geweest,
Was helemaal geen animo voor, gaat niet hard genoeg, trekt geen mensen en het prijzengeld komt niet uit de lucht vallen.
Dat moet wel betaald worden. Drafsport zit ook een deel gok-sport bij, ik denk dat dit niet zo spannend meer is voor andere rassen :+

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 19:37

Ibbel schreef:
Ponyrennen en Shetlanderraces zijn ook voor de lol.
In de VS heb je nog pacers, in Scandinavië de koudbloeddravers, in Rusland de Orlovs, in de VS de Quarters op de kwartmijl (daarom heten ze zo), er zijn wel degelijk nog andere rassen, alleen niet in NL.


Ja voor de lol maar je hebt wel een winnaar toch en het is georganiseerd.
Ik bedoel dat je wel voor de lol op een baan alleen kan gaan om is vol uit te gaan maar verder word er weinig serieus georganiseerd?

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:38

Joolien schreef:
Je kunt prima een poging wagen om met je ijslander of KWPN-er mee te doen, maar ik denk dat je geen schijn van kans hebt ;)

In een telgangren wel :)) Nou ja niet met die KWPN'er natuurlijk.

Er bestaan zelfs aparte galop- en drafraces voor IJslanders. Maar ze worden maar heel weinig uitgeschreven.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:38

060606 schreef:
Joolien schreef:
Je kunt prima een poging wagen om met je ijslander of KWPN-er mee te doen, maar ik denk dat je geen schijn van kans hebt ;)


Ja maar dan bijvoorbeeld alleen KWPN, of alleen part breds.
Meer opties zegmaar.
Begrijp ook wel dat het anders niet te doen is.

Ja dat is gewoon niet interessant genoeg, want paarden anders dan dravers zijn gewoon niet geschikt om lange stukken te draven en ze zullen lang de speed er neit voor hebben. Dus dat is sporttechnisch gezien gewoon niet interessant. In het noorden doen ze ook wel eens koersen met Friezen, maar dat is ook voor de lol.
Dravers zijn gefokt om hard te kunnen draven, en om het lang vol te kunnen houden. Het is niet alleen maar een beetje draven.
Ben je wel eens op een draverij geweest?

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Draf en rensport alleen voor bepaalde rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:41

Die Friezen gaan me ook veel te langzaam :+

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:43

WendyBZ schreef:
Die Friezen gaan me ook veel te langzaam :+


Hey ik reed mee :') maar inderdaad, dat is even voor de show en voor de mensen die het ras leuk vinden.
Iedere week Friezen gaat niet hard nee :+

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 19:43

liespower94 schreef:
Er is op Victoria park toen wel even een besprekinkje over geweest,
Was helemaal geen animo voor, gaat niet hard genoeg, trekt geen mensen en het prijzengeld komt niet uit de lucht vallen.
Dat moet wel betaald worden. Drafsport zit ook een deel gok-sport bij, ik denk dat dit niet zo spannend meer is voor andere rassen :+


Ah oke!
Kan ik ergens wel begrijpen ja.
Duidelijk antwoord.
Maar zoals de pony races?
Kan datzelfde dan niet voor paarden?
Pony is dan ook weer zo beperkt.

Ben gewoon nieuwsgierig hoor!

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 19:52

Joolien schreef:
060606 schreef:
Ja maar dan bijvoorbeeld alleen KWPN, of alleen part breds.
Meer opties zegmaar.
Begrijp ook wel dat het anders niet te doen is.

Ja dat is gewoon niet interessant genoeg, want paarden anders dan dravers zijn gewoon niet geschikt om lange stukken te draven en ze zullen lang de speed er neit voor hebben. Dus dat is sporttechnisch gezien gewoon niet interessant. In het noorden doen ze ook wel eens koersen met Friezen, maar dat is ook voor de lol.
Dravers zijn gefokt om hard te kunnen draven, en om het lang vol te kunnen houden. Het is niet alleen maar een beetje draven.
Ben je wel eens op een draverij geweest?


Ja dat begrijp ik ook wel maar waarom dan wel Shetlander races?
En dan heb ik het over galop en niet draven met niet Dravers.

Ja ben er vaker geweest en heb zelf Dravers en Arabieren en fok kruising er van.
Heb een paar dagen geleden ook de rennen van alleen de Arabieren gezien op Duindigt.
Doe zelf niks met Dravers of Arabier in die sport trouwens maar deze vraag is ook alleen maar omdat ik de waarom wil weten.
Nu zijn mijn paarden allround geschikt voor alles van dressuur springen tot endurance maar zou ik zo een ren ook wel een gave sport vinden bijvoorbeeld.
Train graag allround.
Vandaar ook mijn vraag, ik zal het wel leuk vinden als je daar ook mee zou kunnen doen en je paard zou kunnen laten zien maar begrijp ook wel wat jullie allemaal zeggen.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Draf en rensport alleen voor bepaalde rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:01

Er zijn wel wedstrijden voor tuigpaarden, welshpony's, hakney's en friezen waarbij het gaat dat ze zo mooi mogelijk voor de wagen draven ipv zo hard mogelijk.
www.hetshowpaard.nl

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 20:02

Albert schreef:
Er zijn wel wedstrijden voor tuigpaarden, welshpony's, hakney's en friezen waarbij het gaat dat ze zo mooi mogelijk voor de wagen draven ipv zo hard mogelijk.
http://www.hetshowpaard.nl


Leuk ga ik ook even na kijken!

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:09

Drafsport is topsport he. Het is niet een ' rondje hard gaan met je paard ' . Vroeger hadden ze op Alkmaar races voor paarden onder het zadel. Levenslink, mensen die hun paard niet onder controle hebben en elkaar plat rijden.

Jouw vraag klinkt voor mij net zoals: waarom mag ik niet meedoen in het WK dressuur?

Dat zou best mogen, maar dan moet je daar een geschikt paard voor kopen en heel heel hard trainen voordat je daar bent.

Daar gaan ze ook niet een aparte klasse voor oprichten :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:40

Het is natuurlijk wel zo dat je dressuur op een laag basisniveau kan starten, maar binnen de draf- en rensport is dat gewoon onmogelijk. Pikeurs en jockeys moeten een theorie- en praktijkexamen afleggen wat ook niet voor niets is. ;)

Ik vraag me ook af of er wel vraag voor is op het moment dat mensen er (veel) geld voor moeten betalen om te mogen starten. En voor publiek dat de draf- en rensport gewend is, is het inderdaad niet aantrekkelijk om naar te kijken. Ik vind de koudbloeddraverijen in Zweden al niet leuk en de Friezen gaan inderdaad ook trááááág. Tuigpaarden vind ik ook niks trouwens. Al die energieverspilling de hoogte in, in plaats van naar voren. :') Maar wel leuk om een pauze mee op te vullen.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Draf en rensport alleen voor bepaalde rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:12

Je paard in training voor een draf wedstrijd kost ook geld. En dan moet je nog voldoende deelnemers hebben.

De shetlanderrace is leuk voor de kids voor de koersen uit wel eens gezien op Wolvega vroeger.

Ik zie het al voor me.. een hele veld met dravers achter de start auto. En mijlen er achter een kwpner voor de kar die al het tempo niet meer bij houd...

The end

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:57

Er zijn ook races met Akhal-Tekes en diverse andere rassen in Centraal-Azië. Met AT zoals hier in Pjatigorsk:



In Iran:


Turkmenistan:


Maar ook in buurlanden wordt geracet met o.a. Akhal-Tekes. Ook in Oost-Azië worden races met rassen anders dan EV gehouden. Ook gangenraces in bijv. Kazachstan, Turkije, India, etc.

Er is een jaar of 10 terug meermalen geprobeerd het racen met Tekes van de grond te krijgen in Europa, maar het kost kapitalen en het is een zeldzaam, relatief duur ras waarbij vrijwel geen fokker ervoor te porren was zijn of haar paarden hiervoor in te zetten. Training is erg duur en wat levert het op? Meer dekkingen omdat je een succesvol renpaard hebt? Mwah, teveel fokkers hier zijn niet gevoelig genoeg voor sportprestaties. Hoe moet het bovendien concurreren met de racerij met EV, AV en dravers die in veel landen al onder druk staat?

Dit is bovendien echt niet een tak van sport die je zomaar even voor de lol doet. Dit is topsport. Topsport moet je niet willen bedrijven zo op een zondagmiddag en zomaar eens voor de fun. Dat is vragen om ongelukken. Daar kan de president van een hierboven genoemde land over meepraten.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 00:42

Christiene schreef:
Je paard in training voor een draf wedstrijd kost ook geld. En dan moet je nog voldoende deelnemers hebben.

De shetlanderrace is leuk voor de kids voor de koersen uit wel eens gezien op Wolvega vroeger.

Ik zie het al voor me.. een hele veld met dravers achter de start auto. En mijlen er achter een kwpner voor de kar die al het tempo niet meer bij houd...

Wat mij nou echt verbaast is dat nog niemand "Hey Vinnie" gepost heeft. Bij deze dan maar even.



En nav de post van JoSav: waarom zou je eigenlijk met je achal teke niet tussen de arabieren of EV kunnen starten? Is dat per ras? En indien ja: waarom? Waarom niet een veld met daarvoor gefokte en getrainde paarden van verschillende rassen? Da's bij de OS immers ook.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 05:25

Ik denk dat dat is omdat het anders niet eerlijk is. Een beetje getrainde EV loopt eigenlijk alles er wel uit. Ik heb er zelf 1 die niet veel gewonnen heeft en dus een "slome" maar die loopt met 2 hoeven in dr neus alle warmbloeden eruit. Zonder dat ik dr nu train. Dus dan krijg je ook een saaie race, kan zo al voorspellen dat als er een engels volbloed meedoet, die waarschijnlijk wel wint ;). Dat ras is natuurlijk ook al eeuwen gefokt op snelheid. Ik heb eigenlijk geen idee hoe een akhel teke zich in snelheid verhoud tot de arabische volbloed bijvoorbeeld. Ik ken het ras gewoon niet goed genoeg. Dus of dat dan wel eerlijke races worden, geen idee ;).

En de reden dat er geen races gehouden worden voor amateurs/andere paardenrassen is denk ik een beetje hetzelfde. Dan moet je al bepaalde rassen die gefokt zijn om te racen uit gaan sluiten, anders krijg je geen eerlijke wedstrijd. Of komt weer iedereen aan met een EV en dan is er nog niets veranderd. Ten tweede is de rensport niet te vergelijken met andere sporten, je kunt ook moeilijk verschillende klasses gaan maken. Zo van tot 50 km per uur of zo. En met die hoge snelheden loop je gewoon een risico met paarden en met de ruiters/jocky's. Als je dat ongetraind gaat doen, gebeuren er ongelukken. Er komt iets meer bij kijken dan gaan met die banaan ;). Nu wordt er op de baan ook streng gecontroleerd op hulpmiddelen en zweepgebruik bijv. Ik denk ook voor welzijn van het paard dat je helemaal niet moet willen dat dit in handen komt van mensen die er minder verstand van hebben.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:06

In de VS doen ze voor de gein weleens match races met EVs en Quarters: https://www.youtube.com/watch?v=Uq5iJWvhjlU
Scheelt niet heel veel en dan vind ik het nog knap van de Quarter omdat dat echt typische sprinters zijn (kwart mijl races - 400 meter).

En inderdaad, je moet wel wat van racen weten voordat je mee kunt doen. Ooit, begin deze eeuw, waren er eens demo races op Duindigt voor Quarters. Daar moesten de mensen ook eerst een paar keer komen oefenen om een beetje te leren hoe ze die kwart mijl tegelijk met hun paard door konden komen en dan zonder dat je allemaal op elkaar in een onooglijke kluwen van paarden en ruiters terecht zou komen. Is natuurlijk wel wat anders dan buiten je paard even laten knetteren.

* Love Always 1991 - 2018 *

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:25

Dit heb ik wel eens op facebook voorbij zien komen:



Ook grappig, vooral omdat die kleine jockeys dan op zo'n kasteel van een paard zitten. Maar echt hard gaat het natuurlijk niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers