Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 18:40

rtl nieuws
Overige
Ingezonden door meerdere bokkers

De politie heeft de eigenaresse van een kudde pony's in het Gelderse Zoelen op Facebook ten onrechte beschuldigd van slechte verzorging van haar dieren.

Volgens de politie stonden de dieren in de brandende zon in een wei zonder water, maar bij nader inzien bleek langs de wei een sloot te lopen waaruit de pony's makkelijk en voldoende konden drinken. De politie betreurt de actie, zegt een woordvoerster.

'We moeten onze dieren zeker niet vergeten'
Agenten plaatsten op Facebook een foto waarop te zien was hoe de politie 'met een geleende emmer' een drinkwaterbak vulde. In het onderschrift beloofden de agenten dat ze 'nog zaken gingen doen' met de eigenaar. "Met deze warme periode moeten we zeker onze dieren niet vergeten en hen verzorgen zoals het hoort."

Het bericht riep veel reacties op over 'paardenbeulen' en 'dierenmishandelaars', maar ook een aantal meldingen dat de pony's wel water hadden.

Excuses aangeboden aan eigenaar
Toen de wijkagent vandaag ging kijken, moest hij erkennen dat er geen sprake was van onvoldoende verzorging. Aan de eigenaar zijn excuses aangeboden. Het bericht op Facebook is gerectificeerd.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:45

nou, lekker dan voor die mensen :+ even en plein public afgeschilderd worden als mishandelaar terwijl daar geen sprake van is :=

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:48

Ik hoop dat de eigenaar nu een klacht gaat indienen wegens laster en eerroof...

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:50

Het ging er op Facebook echt niet normaal op, de eigenaren hebben in korte tijd heel wat over hun heen gekregen... Daar doet een sorry niks tegen over. :(

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:57

Oh wow dus agenten mogen wel zonder toestemming van de eigenaar een wei betreden?
Volgende keer toch maar even verder kijken als je neus lang is voor je zoiets publiek op Facebook zet. Of gewoon niet op FB zetten en direct de eigenaar aanspreken!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:59

Ik word er zo moe van dat alles meteen maar op internet moet. Hier in de omgeving ook. Alles wordt maar op Facebook geklapt door de politie. Hebben die niet een zwijgplicht oid? Hier zijn de eigenaren al schuldig bevonden voordat er naar gekeken is.

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:01

Pff.. Mensen gaan via internet al vaak zo heftig te keer.. Snap niet dat de politie dit zonder goed naar de situatie te kijken online gooit, ze worden tenslotte wel als betrouwbare bron gezien. Arme eigenaren..

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:05

Het is op zijn zachts gezegd niet netjes. Aan de andere kant doet de politie heel vaak te weinig, volgens de publieke opinie, als het om dieren gaat. Nu doen ze wel wat en laten dat trots zien op Facebook is het weer niet goed.

Beter 1 keer teveel ingrijpen en water geven dan 1 keer te weinig.

maar afschuwelijk voor de eigenaren.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:14

Uitermate onverantwoordelijke actie van de politie om dit op social media te gooien. En dan Ook nog eens zonder onderzoek vooraf. Facebookverbod voor dit soort meldingen lijkt me een goed idee. (ook een Twitterverbod voor Trump trouwens ;)
Laatst bijgewerkt door mysa op 10-07-18 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:14

LinSa schreef:
Ik word er zo moe van dat alles meteen maar op internet moet. Hier in de omgeving ook. Alles wordt maar op Facebook geklapt door de politie. Hebben die niet een zwijgplicht oid? Hier zijn de eigenaren al schuldig bevonden voordat er naar gekeken is.

Precies en vaak gebeurt het ook nog eens op zo'n misselijk belerend toontje. Echt om misselijk van te worden.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:18

Jeej wat leuk joh die social media! Alles en iedereen wordt maar publiekelijk aan de schandpaal genageld, terecht of onterecht..

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:43

Ik heb hetzelfde gehad in de winter. Terwijl ik elke dag het ijs openbrak een paar keer per dag en ze echt nooit zonder water stonden ik let juist heel goed op mijn paarden ze hebben een goud leven zo buiten.
Toen moest ik verplicht specikuips gebruiken wat nog veel lastiger was goed te houden of beter op stal ;( , de sloot liep zo af dat ze makkelijk met hun hoef een dun laagje kapot liepen en eruit dronken, de bak was binnen no time helemaal bevroren en veeel meer werk voor mij wat ik in de paarden kon steken die tijd.
Ik dacht echt, kijk hoe de paarden erbij staan die zien er niet zo goed uit als ze weinig zouden krijgen hoor.

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:48

Wij hebben ooit tot twee keer toe de dierenbescherming op de stoep gehad om onze hond te controleren die volgens de melding de hele dag in een kippenhok zat.

Maar waarom boos worden op zo een controle als er niks is om je voor te schamen?
Beide keren gewoon klip en klaar de deur open gezet voor de controle, en de dikke pluim van de controleurs op in de betreffende plek gestoken.

Wees blij dat er iemand met goede bedoelingen op je dieren let, en zich er om bekommerd als het allemaal niet oké lijkt.
Om dat nu meteen via de media en dergelijke naar buiten te brengen is niet zo handig, maar niet alleen zijn de politiemensen nu toevallig ook maar ménsen, bovendien is het komkommertijd.

Excuus is aangeboden en blijkbaar geaccepteerd.
Klaar.

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:53

Ik denk dat ik op Facebook zou reageren met een bedankje richting de politie dat ze voor mijn paarden gezorgd hebben maar dat bleek dat het niet nodig was en dat ook de politie met mensen werkt die een foutje kunnen maken maar liever teveel zorg dan te weinig.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:54

Maar deze eigenaar is dus wel door fb-bezoekers uitgemaakt voor paardenbeul/dierenmishandelaar. Daar zou ik zelf echt niet blij mee zijn!!

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:56

RaafSmits schreef:
Om dat nu meteen via de media en dergelijke naar buiten te brengen is niet zo handig, maar niet alleen zijn de politiemensen nu toevallig ménsen, en bovendien is het komkommertijd.


Maar dit bericht heeft dus geleid tot allerlei haat- en dreigreacties (iets waarvan de politie echt hoort te weten dat dat veel voorkomt als dat soort dingen geplaatst worden.)

Het zijn ook professionals. En hun taak is niet om social media-verhalen te plaatsen. Dat ze controleren, ok, dan nog is het handig om je oordeel op te schorten tot de situatie bekeken is - maar iets plaatsen dat herleidbaar is naar mensen nog voor je uberhaupt weet wat er aan de hand is? Dat is echt onverantwoordelijk.

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:57

mysa schreef:
Maar deze eigenaar is dus wel door fb-bezoekers uitgemaakt voor paardenbeul/dierenmishandelaar. Daar zou ik zelf echt niet blij mee zijn!!

Ik denk dat al die mensen zich nu dood schamen voor die valse beschuldigingen en in het vervolg niet meer zo hard roepen........

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:04

Shadow0 schreef:
RaafSmits schreef:
Om dat nu meteen via de media en dergelijke naar buiten te brengen is niet zo handig, maar niet alleen zijn de politiemensen nu toevallig ménsen, en bovendien is het komkommertijd.


Maar dit bericht heeft dus geleid tot allerlei haat- en dreigreacties (iets waarvan de politie echt hoort te weten dat dat veel voorkomt als dat soort dingen geplaatst worden.)

Het zijn ook professionals. En hun taak is niet om social media-verhalen te plaatsen. Dat ze controleren, ok, dan nog is het handig om je oordeel op te schorten tot de situatie bekeken is - maar iets plaatsen dat herleidbaar is naar mensen nog voor je uberhaupt weet wat er aan de hand is? Dat is echt onverantwoordelijk.


Daarom hebben ze waarschijnlijk ook net zo openlijk excuus aangeboden en hun fout (en ) toe gegeven.
Alleen wie blijft er zeuren?
De gewone man die overal een mening over heeft, niet de politie of de eigenaresse van de pony's.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:41

RaafSmits schreef:
Wij hebben ooit tot twee keer toe de dierenbescherming op de stoep gehad om onze hond te controleren die volgens de melding de hele dag in een kippenhok zat.

Maar waarom boos worden op zo een controle als er niks is om je voor te schamen?
Beide keren gewoon klip en klaar de deur open gezet voor de controle, en de dikke pluim van de controleurs op in de betreffende plek gestoken.

Wees blij dat er iemand met goede bedoelingen op je dieren let, en zich er om bekommerd als het allemaal niet oké lijkt.
Om dat nu meteen via de media en dergelijke naar buiten te brengen is niet zo handig, maar niet alleen zijn de politiemensen nu toevallig ook maar ménsen, bovendien is het komkommertijd.

Excuus is aangeboden en blijkbaar geaccepteerd.
Klaar.


Twee keer in totaal maar? Je zult maar net op de verkeerde plek staan dan mag je, zeker in de zomer, blij zijn met maar twee keer per week. Controleurs kwamen op een gegeven moment ook alleen maar even om bij te kletsen, omdat ze nou eenmaal heen moesten. Over die mensen geen kwaad woord. Maar je wilt niet weten hoeveel en hoe onnozel mensen kunnen zeuren (dat je paard met z'n ene poot niet goed loopt en bij het omdraaien met de andere ook niet, dat dat galop heet en paarden nou eenmaal niet als een antilope door een bak springen wilde er niet in). En blijven zeuren omdat ze nou eenmaal vinden dat die arme diertjes slecht behandelt worden omdat er niet 24/7 iemand ze staat te borstelen en te voeren. Ben allang blij dat men daar nooit op het idee is gekomen om dat op FB te plempen.

Dat in dit geval de politie excuses heeft aangeboden vind ik netjes, maar het blijft toch wat onprofessioneel. Zelfs als het om een notoire verwaarlozer zou gaan vind ik dat je als instantie netjes moet blijven. Zeker tegenwoordig kun je nog geen scheet laten in de buurt van een dier op FB of je wordt al openlijk afgemaakt voor dierenbeul en dat je op z'n minst ook maar dood moet of zo. Ik kan me voorstellen dat dat voor een eigenaar best erg intimiderend kan wezen.
Zelfs als iemand inderdaad moedwillig een dier verwaarloost dan verdient zo iemand de juiste straf, maar wat er dan op social media gebeurt vind ik veel te ver gaan. Persoonlijk vind ik dat men echt een beetje de weg kwijt is geraakt, helemaal op het gebied van dieren, en dat de vinger eigenlijk nog het meest gewezen moet worden naar iedereen die gelijk begint te roepen wat je met eigenaren enz. zou moeten doen.

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:01

RaafSmits schreef:
Wij hebben ooit tot twee keer toe de dierenbescherming op de stoep gehad om onze hond te controleren die volgens de melding de hele dag in een kippenhok zat.

Maar waarom boos worden op zo een controle als er niks is om je voor te schamen?
Beide keren gewoon klip en klaar de deur open gezet voor de controle, en de dikke pluim van de controleurs op in de betreffende plek gestoken.

Wees blij dat er iemand met goede bedoelingen op je dieren let, en zich er om bekommerd als het allemaal niet oké lijkt.
Om dat nu meteen via de media en dergelijke naar buiten te brengen is niet zo handig, maar niet alleen zijn de politiemensen nu toevallig ook maar ménsen, bovendien is het komkommertijd.

Excuus is aangeboden en blijkbaar geaccepteerd.
Klaar.



Klaar, ja voor degenen die de moeite namen te lezen dat het opgelost is wel... maar een publieke schandpaal kan hele nare consequenties hebben: ondertussen hebben die mensen wel het risico gelopen onterecht "aangepakt" te worden door lieden die maar al te graag a la Pistolen Paultje dierenbeulen afrossen.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 00:03

Er was dan wel water maar of de kwaliteit o.k. is is de vraag. Het Nederlandse oppervlaktewater is lang niet overal o.k, in ons land helaas.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:40

En ze hadden ook nog steeds geen schaduw of zag ik dat verkeerd?

En @ shadow: social media is wel dégelijk een taak van een wijkagent tegenwoordig ;)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:59

Het is idd. niet fijn,maar de politie heeft het wél goed bedoeld.Oke,ze hadden verder moeten kijken,maar ze hebben de meldingen niet genegeerd,wat ook had gekunt.
Politie heeft excuses gemaakt,en rectificatie,wat kunnen ze nog meer doen?

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:34

Beter hadden ze het hele bericht eraf gehaald en daarna een rectificatie geplaatst. De helft leest en zelfs na de rectificatie boven het originele bericht kwamen er nog misselijke opmerkingen boven. Iets plaatsen zonder de eigenaar gesproken te hebben vind ik sowieso al niet de juiste volgorde maar dan ook nog niet bereikbaar zijn...

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Politie maakt excuses aan eigenaresse 'uitgedroogde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:35

Dat is het nadeel van social media, je word zo aan de schandpaal genageld en iedereen die maar wat durft te roepen vanachter het scherm.