Electrolytes,hoe voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Electrolytes,hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 16:53

Hallo,

Ik wil graag Electrolytes, bestellen voor mijn paard, omdat ze ontzettend veel zweet in de training en ook heeft ze het snel warm. nu heb ik het idee dat ze tekorten opgebouwd heeft en hierdoor ook meer last heeft van haar spieren en pezen.

Nou had ik Electrolytes Q gezien van ynovium. en deze spreekt mij erg aan.

Maar het is voor mij een beetje onduidelijk hoe ik dit nou moet voeren?
er staat overal wat anders.

Voor het training door het water
voor de training door het voer
na de training door het water
na de training door het voer

nou las ik weer ergens anders dat als je dit voert, je ook zout bij moet voeren of moet zorgen voor een zoutsteen..

uhh oke oke, ik snap het niet zo goed :P

Mijn paard staat 24/7 op het land en haar liksteen van paardnatuurlijk hangt in haar box, deze smelt weg met regen, dus in de wei leggen is ook beetje zonde.
nou had ik deze gevonden:
https://www.agradi.nl/excellent-salt-li ... OQQAvD_BwE
daarbij staat dat hij ook in de wei aangeboden kan worden. dacht leg ik die gewoon in de wei erbij.

Maar dan weet ik nog niet, hoe ik nou die electrolytes moet bijvoeren.
https://www.agradi.nl/synovium-electrolytes-q-25kg.htm

Kan iemand mij even in kindertaal vertellen hoe dit werkt?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:10

Electrolytes in ieder geval niet voor de training, ze moeten immers water tot hun beschikking hebben als ze dit op hebben.
Liksteen kan, maar dan weet je nooit precies hoeveel ze binnen krijgen.
Ik zou het zelf altijd door het voer doen, zelfde reden als de liksteen: dan weet je tenminste wat ie binnen krijgt :)
Zout zit er in, ws is het zout extra geven op dagen dat je geen electrolyten geeft, dan kan wel bv een liksteen ophangen :)

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 17:15

Oke, dus na de training door het voer heen doen en dan op de wei met onbeperkt water? :)

en dan nog een vraag er staat:
Dosering en toedieningswijze
- Paard: Dagelijks 50gr toevoegen aan het voer.
- Pony: Dagelijks 25gr toevoegen aan het voer.
- Veulen: Dagelijks 10gr toevoegen aan het voer.
- Een maatschepje van 60ml bevat 65gr.

Maar mijn paard weegt 800kg ...
Kan ik haar dan een vol schepje van 65gr geven?

en nog een vraag;
Ze heeft nu tekorten en ik las dat deze niet met 1 keer voeren opgelost zijn.
momenteel heeft een week vrij, kan ik dan gewoon deze week het bijvoorbeeld 5 dagen achter elkaar geven zonder training om haar tekorten weer op te halen, of word ze daar ziek van?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Electrolytes,hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:06

Ik zou zelf gewoon de 50gr aanhouden :) Je kan altijd nog omhoog.
Nu staat die van mij helaas verplicht stil, maar wel op de wei, met die warmte gaf ik een halve dosering. Meer gevoelsmatig dan dat dit ergens op gebaseerd was :)
Wanneer je paard niet voldoende drinkt kunnen elektrolyten ook klachten veroorzaken.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 18:07

Ze drinkt wel genoeg, ik hoor altijd van mijn stalbaas dat ze zoveel drinkt en plast.
Dus vermoed dat genoeg drinken wel goed zit, en vermoed ook dat dit ook te maken heeft met haar tekorten ..

Bedankt voor je antwoorden, heb ent de bestelling gedaan hopelijk is het morgen binnen!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Electrolytes,hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:13

Ik geef zelf de electrolyten na het rijden door de slobber. Zo hebben ze gelijk wat vocht binnen.
Ik denk dat het geen kwaad kan als je iets meer geeft dan de 50 gram.

Als je paard last heeft van haar spieren zou je ook vitamine E en magnesium in de gaten kunnen houden.
Veel electrolyten bevatten ook magnesium, je kan even kijken of en hoeveel de synovium magnesium bevat.

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Electrolytes,hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:18

Hier ook na het rijden door de slobber :)

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Electrolytes,hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 18:43

Ja die ik uitgezocht had, zit ook magnesium, vit e en vit b1 in, dit sprak mij erg aan, vandaar dat ik voor dit merk gekozen heb :)

Heb voor het idee ook maar een liksteen meebesteld voor in de wei, zout en 0.3 magnesium.
gewoon zo zoutkristal aan een touwtje, veel zal het niet doen, maar kwaad kan het vast ook niet!

Ik had inderdaad ook even naar slobber gekeken, maar alles moest met warm water..
Denk dat ik gewoon scheut water bij mijn brokken erbij gooi en dat lekker roer, vind ze vast lekker!
en zodra ze de wei in gaat na de training, staat ze altijd flink te drinken uit de waterton, dus dat ze te weinig zal drinken ben ik ook eigenlijk niet zo bang voor, en anders inderdaad even opzoek naar slobber met koud water :)

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Electrolytes,hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:05

Niet alle slobbers hoeven met warm water. Ik heb ook geen warm water op stal, zodra alle 'brokjes' goed geroerd zijn en vocht opgenomen hebben voer ik het. Doe het al jaren zo. Goede ervaring met de slobber van pavo en subli. Subli is wat fijner van structuur en dus eerder klaar :)

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 19:14

Faya__ schreef:
Niet alle slobbers hoeven met warm water. Ik heb ook geen warm water op stal, zodra alle 'brokjes' goed geroerd zijn en vocht opgenomen hebben voer ik het. Doe het al jaren zo. Goede ervaring met de slobber van pavo en subli. Subli is wat fijner van structuur en dus eerder klaar :)


Ja ik weet dat ze er wel zijn inderdaad, agradi had ze alleen niet ;)
Anders rijd ik morgen wel even langs de welkoop! :)