Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 07:46

Hoi allemaal,

inmiddels zijn er plannen voor een 2e maar daarmee komen meteen de vragen omhoog, hoe ga ik dit met mijn paard doen?

Ik vind het combineren met 1 kind al een puzzel laat staan met 2. Ik heb wel over verschillende opties nagedacht maar wellicht hebben jullie meer ervaring en tips.

Ik sta volpension dus dat scheelt al een stuk, paard komt dagelijks buiten dus als ik een dag niet kan is het niet erg. Wel is het zo dat het niet een paard is wat je gewoon een paar weken kan laten staan.

Ik heb nu een bijrijdster maar zij kan maar 3 dagen. Ik dacht zelf dat ik hem misschien een jaar of langer in bruikleen kon geven? Heeft iemand dit gedaan? ik merk nu mijn oudste wat ouder wordt alles makkelijker is en dan zou ik hem wel gewoon zelf weer kunnen doen. Verkopen is geen optie.

Strooigoed


hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:50

Ik ging altijd de avonden naar mijn paard zodat mijn man bij de kinderen thuis was.

En in het weekend even afstemmen wanneer ik naar paard kon.

Mijn man heeft als hobby het lopen van marathons. Dus daar zit ook veel tijd in.

Ik ging maandag, woensdag en vrijdag avond naar paard. Hij ging dinsdag en donderdag avond hardlopen.

Mss zoiets afspreken?

Toen de kids eenmaal op school zaten ging ik op mijn vrije dagen (Woensdag en vrijdag) altijd in de ochtend.

IK ben IK omdat niemand op aarde zo goed die rol kan vertolken als IK

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:00

Ik heb 1 kind, dus geen ervaring wat een 2e gaat doen (en een 2e gaat hier ook nooit komen) maar ik zou mijn paard nooit in bruikleen geven. Het risico dat er bij een ander iets gebeurt met je paard is me veel te groot. Bovendien denk ik dat je dan ook je bijrijdster kwijt bent, en een goede bijrijdster is niet makkelijk te vinden helaas.

Als hij 3 dagen loopt is al heel mooi, alles wat jij extra kan rijden of tutten met je paard moet je sowieso in de eerste periode als bonus zien. Als je kindje dan wat groter wordt kun jij steeds vaker en langer van huis. En nog een tip, hier zijn ook al veel topics over geweest. Als je even de zoek functie gebruikt kun je al veel tips vinden van andere moeders.

Hilli

Berichten: 22947
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:02

Ik zou je kinderen een jaar of wat in bruikleen doen i.p.v. het paard. Krijg je ze mooi zindelijk terug, slapen ze de nachten lekker door en zitten ze ook al op school - ideaal! :+

Maar serieus: als je nu al weet dat je paard aan het kortste eindje gaat trekken t.o.v. je gezin dan zou ik nog een keer heel goed nadenken of je het paard wel wil houden. Als bijrijders vaker zouden moeten komen dan jijzelf, dan kun je beter zelf bijrijder ergens worden. Niet erg, maar wel zo eerlijk.

In de situaties die ik ken waar er wel meerdere kinderen in een gezin waren én en eigen paard, werd er bewust tijd gemaakt voor het paard en ja, op vrijwel alle dagen in de week. Betekent overigens niet altijd rijden, maar dus zeker wel de verzorging.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:07

Hier ook een kind en een paard. Mijn man speelt tennis en speelt ook veel competities dus traint aardig wat af door de weeks. Ik ga om de dag naar mijn paard. Ze staat hele dagen buiten dus de stal doe ik ook om de dag. Rijden of longeren ook. Ik doe het vaak als mijn dochter op bed ligt, dan ga ik rond half 8 savonds erheen. Maar ik neem haar ook wel mee als ik smorgens wil, ze zit dan in de kinderwagen bij de bak. Het scheelt wel dat ik de enige pensionklant ben dus er is vrijwel nooit iemand in de bak.

En belangrijk is om samen met je man of vriend een goede verdeling te maken wie wanneer tijd voor zichzelf heeft en wanneer jullie tijd voor elkaar hebben want dat schiet er makkelijk bij in. Ik ga dus gemiddeld 4 keer naar mijn paard en ze vindt het wel prima volgens mij.

Als je nu al weinig tijd hebt/kunt maken voor je paard, en er dan straks ook nog een zwangerschap en bevalling aankomt , zou ik nog wel even goed bedenken of je je paard wilt aanhouden

Rex & Jazz

MizzMontana

Berichten: 5674
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:19

Hier schiet het rijden er sinds de komst van nummer twee echt bij in. Eigenlijk als sinds de komst van de eerste geen serieuze wedstrijden meer gereden, alleen nog wat bij de veteranen. Help, ik word oud :')

Ze staan bij ons aan huis dus alle vrije tijd gaat naar de verzorging, waar ik ook enorm van kan genieten. Bijkomend nadeel voor mij is dat ml vaak 5 dagen achtereen van huis is, dus ‘s avonds rijden zit er dan ook niet in. Ik heb wel overwogen om te rijden als ze slapen, maar dan zou ik er toch niet lekker op zitten. Voorlopig rij ik dus alleen wat buitenritjes als ml thuis is, met het vooruitzicht dat ze over 3,5 jaar alle twee naar school gaan en ik weer serieus kan gaan trainen met het veulen dat we gefokt hebben tijdens mijn zwangerschap.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:23

Ik ben een alleenstaande moeder van 2 jongens ( bijna 16 en 5 jaar) en ik heb 2 tinkers. Die 24/7 buiten lopen. Heel veel tijd om te rijden heb ik ook niet altijd , dat vind ik ook niet echt heel erg. Het verzorgen van mijn paarden doe ik nog steeds heel erg graag en met heel veel liefde. Het rijden is vooral in het weekend en of op een ochtend door de week. Ik rijd mijn paarden om en om, ook heb ik een bijrijder die niet echt veel tijd heeft. Zij en haar vriend hebben een huis gekocht en die zijn ze nu aan het verbouwen wat veel tijd kost. Nu bij ons in het zuiden hebben ze al zomer vakantie dus in deze tijd rijd ik heel veel. Het is ook de bedoeling dat mijn 2 jongens gaan paardrijden, alleen bij mijn oudste zal dat wat lastig zijn , hij heeft ADHD.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:31

Ik heb het paardrijden wel op een lager pitje moeten zetten die jaren.

Dat kwam niet alleen doordat wij een 2e erbij kregen. Dat was ook omdat mijn man voor zichzelf begon. Daardoor maakte hij langere dagen en waren er dagen dat ik in de avond niet naar mijn paard kon. Of er nu en of 2 kinderen zijn...dat maakt niet zo uit.

Maar het is wel veel drukker met 2 kinderen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:33

Ik moet zelf voor de verzorging 2x per dag heen, baby gaat dan mee in de draagzak en de oudste van 8 zit op school/gaat mee/speelt ergens.

Voor het rijden stem ik af met mijn man. In ieder geval 1x in het weekend en als het door de week ook nog een keer lukt dan is dat luxe.

Ik denk dat je al een heel eind bent hoor, als de verzorging gedaan wordt, hij iig 3x per week rijdt en jij bv nog 1 of 2x gaat.

Hilli, waarom in vredesnaam verkopen? Dat paard heeft het toch hartstikke goed zo.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:35

Mijn paard heeft een jaar of twee vakantie gekregen. Echt fanatiek heb ik nooit meer gereden. Want toen de kinderen oud genoeg waren waardoor ik meer eigen tijd kreeg, kwam mijn paard met een paar vriendjes op onze eigen stal te staan.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:38

Ik reed voor mijn tweede zwangerschap al niet meer, dus qua dat hebben mijn paarden geen verlies geleden.
Ze staan ook in volpension (dit is vanwege mijn eigen gezondheid) en ga een aantal keer per week naar stal (dus niet om te rijden, maar voor een appel, aai of poetsbeurt). Concessies doen :)

Hilli, jouw post snap ik niet. Of je nu zelf de verzorging doet of de staleigenaar (een dienst waar je voor betaalt) is om het even. Het paard maakt het niets uit, als ie z'n eten en schone plek maar krijgt.

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:42

Hier bewust de keuze gemaakt van een doe het zelf stal naar volpension te gaan. Ze komt hier hele dagen buiten. Zo kan ik de tijd die ik heb iig aan mijn paard besteden i.p.v. aan voeren/mesten/enz .
Daarnaast heb ik een verzorgster/bijrijder die regelmatig gaat.
Nummer twee wordt hopelijk binnenkort geboren en dan zullen we zien of het gaat lukken nog regelmatig te rijden. Ik hoop op 3x per week.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:44

Even een vraag voor de moeders die niet meer rijden, of minder (fanatiek) rijden, missen jullie het niet heel erg? Ik zou dat niet kunnen, alleen maar tutten/verzorgen en niet of veel minder rijden. Ik heb paardrijden echt nodig om in balans te blijven.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:46

Ik vind het prima te combineren. Ik ben nu zwanger van de derde en reed tot voorkort ook nog wedstrijden (vaak 1x pm)

Mijn man speelt volleybal en daar plan ik mijn paard omheen.
Ik heb nu een verzorger voor 3 dagen pw, maar heb het ook jarenlang zelf 6-7 dagen gedaan.

Ik werk trouwens ook nog 3 dagen :)

L2+3

Lynn_Nikita

Berichten: 25446
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:51

2 kinderen en de paarden in eigen beheer maar te ver weg om in de avond te rijden en hun alleen thuis te laten. Mijn werkt in ploegen. Ik heb op maandag dinsdag en woensdag vrij. Nu mijn jongste maandag en dinsdag naar school gaat rij ik die 2 dagen. Woensdag hebben beide kinderen vrij en kan ik helaas niet rijden. Voorlopig is het helaas dus maar 2 x pw . Op mijn 3 werkdagen ben ik echt moe om in de avond nog te gaan rijden. Ze worden steeds zelfstandiger en ouder en dan ga ik ook meer tijd krijgen om te rijden. Voeren en opruimen doe ik tussendoor of ik neem ze mee en kijken ze in de auto naar tv.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:54

Denk dat er ook rekening mee gehouden moet worden naar je opvangnetwerk.
Als je kinderen nog niet naar school gaan, man veel werkt, je geen grootouders hebt, het moeilijker is als je dat wel allemaal hebt.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:59

Mijn paard staat op een all in stal. Dus alles word gedaan hoef alleen te komen voor mijn paard. Oudste gaat 2x per week in de ochtend naar peuterschool en dan gaat mijn jongste van 3 maanden even naar mijn moeder en ga ik rijden. Mijn vriend heeft aardig vaste tijden dus is eigeijk altijd 17.00 thuis en dan zou ik ook naar stal kunnen om haar te rijden of longeren. Ik rijd zeker nog zo'n 4x per week en 1x longeren. 2x heeft ze vrij of gaat ze even in de stapmolen. Als het een keer een dag niet uit komt of wat dan ook hoef ik niet perse te gaan. Ze staat toch lekker buiten en krijgt voer en een schone stal voor savonds.
Ik vind het prima te combineren en zo krijgt mijn moeder en mn schoonmoeder ook een beetje quality time met de kids.
Moet er wel bij zeggen dat ik thuismoeder ben. Maar ook toen ik nog even werkte toen mn oudste er was lukte het ook prima en toen stond ze niet eens all in.

Hilli

Berichten: 22947
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:04

Speirs schreef:
Hilli, waarom in vredesnaam verkopen? Dat paard heeft het toch hartstikke goed zo.

Daar twijfel ik ook niet aan.

Maar stel, paard kost aan (volpension-)stalling €250 in de maand. Dat is deze regio een utopie, maar op andere plekken in Nederland een heel haalbare kaart. Dan ben je dus al €3000 in een jaar verder en dan heeft je paard nog geen smid gezien, of zak wortels, of wat dan ook. Ik vind dat dan een heel erg duur grapje voor een dier waar je dan zo weinig tijd voor hebt.

Puur vanuit de mens geredeneerd, en uitgaand van een volpension-situatie. Dat het paard het prima heeft, dat vind ik niet zo'n issue. Maar eerlijk is eerlijk, dat kan 'ie bij een ander ook hebben en dan hou jij mooi €3000 in de pocket. Kun je twee knappe gezinsvakanties per jaar van doen ;-)

Dus ja, als je aan ziet komen of ervaart dat je echt geen tijd meer hebt voor een paard (ojm welke reden dan ook: gezin, werk andere interesses), dan vind ik het helemaal niet unfair om het dier te verkopen.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:05

Toen ik een paar weken zwanger was van de tweede is helaas mijn paard overleden. Hij stond in principe 24/7 buiten en was geen paard die elke dag moest lopen, maar ik moet zeggen dat ik zeker de eerste tijd (keizersnede gehad) echt geen idee had hoe ik het allemaal moest combineren. Vl werkt gewoon fulltime en ik had geen bijrijdster meer, dus ondanks dat ik mijn paard echt veel liever nog had gehad, ben ik wel bang dat ik het qua tijd niet meer voor elkaar had kunnen boksen en al helemaal niet nu ik zelf weer parttime werk.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:07

Mijn twee paarden staan bij mijn ouders aan huis: 24/7 buiten, dus ze hoeven ook niet iedere dag gereden te worden. Dus ik moet alles zelf regelen. Ook hooi regelen en op de hooizolder stapelen paar keer per jaar. Weiland bijhouden. Etc. Ik heb twee kinderen van nu 9 en 11 jaar. Maar ook toen ik zwanger was, waren de paarden er al. Ik heb altijd paarden gehad. Het gezin is om mijn hobby heen gegroeid. Ze weten niet beter. En nu ze een stuk ouder zijn, gaan ze gewoon mee, als ze willen. Dat m'n paarden bij hun opa en oma staan (met speeltuin, speelgoed, etc), maakt het wel makkelijker, maar vooral toen ze klein waren, kon ik niet bij m'n moeder terecht (vanwege toen toestand gezondheid). Dus ik weet nog dat de hoefsmid kwam en ik met één kind op m'n arm, de andere in de wandelwagen en een halstertouw in m'n andere hand stond. Dat was even sappelen.

Ik heb ook gewoon veel hulp in de vorm van bijrijders. Je moet gewoon een leuke club mensen om je heen verzamelen die je helpen. Maar ik moet zeggen dat ik wel altijd ben blijven rijden. Zelfs fanatiek wedstrijden nog toen de tweede net geboren was (ik zat tussendoor in de trailer te kolven := ). Ik rijd 3 a 4 x per week. En dat vind ik genoeg. 1 a 2 x per week is dat zelfs een langere buitenrit.

Ik werk ook nog minimaal 20 uur per week. Oh, en ik ben ook fanatiek hardloper.

Alles is te plannen. Ik moet wel zeggen dat ik onwijs veel aan mijn man heb. Hij heeft geen hobby's en is 's avonds het liefste thuis. Je moet soms echt momenten voor jezelf inplannen. En je daar vooral van genieten.

En ik heb een druk, maar gelukkig leven.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

MizzMontana

Berichten: 5674
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:02

Hilli schreef:
Ik zou je kinderen een jaar of wat in bruikleen doen i.p.v. het paard. Krijg je ze mooi zindelijk terug, slapen ze de nachten lekker door en zitten ze ook al op school - ideaal! :+

Maar serieus: als je nu al weet dat je paard aan het kortste eindje gaat trekken t.o.v. je gezin dan zou ik nog een keer heel goed nadenken of je het paard wel wil houden. Als bijrijders vaker zouden moeten komen dan jijzelf, dan kun je beter zelf bijrijder ergens worden. Niet erg, maar wel zo eerlijk.

In de situaties die ik ken waar er wel meerdere kinderen in een gezin waren én en eigen paard, werd er bewust tijd gemaakt voor het paard en ja, op vrijwel alle dagen in de week. Betekent overigens niet altijd rijden, maar dus zeker wel de verzorging.


Ik snap deze opmerking juist wel, en dan niet eens zozeer om het financiële aspect.

Tijdens de zwangerschap van no.1, en vlak na de geboorte, stond mijn paard op pension. Toen heb ik gezegd dat als ik er alleen maar even tussendoor snel naar toe kan om te rijden dan stop ik er mee en verkoop ik haar. Gelukkig was dat maar tijdelijk en hebben we ze nu aan huis.

Om dan maar meteen op de vraag van SusanH in te gaan, nee ik mis het rijden niet zo zeer dat ik echt niet zonder kan. Ja, ik kijk er echt naar uit om straks weer met een doel te trainen als de kindjes naar school gaan, maar de verzorging er om heen geeft mij net zoveel ontspanning. Kammen, buiten zetten, zelfs mest uit de wei halen geeft mij meer voldoening dan ze op pension hebben staan en te weinig er mee doen.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:12

Ik zou zelf proberen 1 x per week te plannen om te rijden en je bijrijdster drie x laten gaan.
Dan loopt je paard vier keer in de week. Dat is echt ruim voldoende.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:23

Hilli schreef:
Speirs schreef:
Hilli, waarom in vredesnaam verkopen? Dat paard heeft het toch hartstikke goed zo.

Daar twijfel ik ook niet aan.

Maar stel, paard kost aan (volpension-)stalling €250 in de maand. Dat is deze regio een utopie, maar op andere plekken in Nederland een heel haalbare kaart. Dan ben je dus al €3000 in een jaar verder en dan heeft je paard nog geen smid gezien, of zak wortels, of wat dan ook. Ik vind dat dan een heel erg duur grapje voor een dier waar je dan zo weinig tijd voor hebt.

Puur vanuit de mens geredeneerd, en uitgaand van een volpension-situatie. Dat het paard het prima heeft, dat vind ik niet zo'n issue. Maar eerlijk is eerlijk, dat kan 'ie bij een ander ook hebben en dan hou jij mooi €3000 in de pocket. Kun je twee knappe gezinsvakanties per jaar van doen ;-)

Dus ja, als je aan ziet komen of ervaart dat je echt geen tijd meer hebt voor een paard (ojm welke reden dan ook: gezin, werk andere interesses), dan vind ik het helemaal niet unfair om het dier te verkopen.

Aaah dan snap ik het beter. Ik dacht dat je het niet fair vond naar het paard :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:25

MizzMontana schreef:
Hier schiet het rijden er sinds de komst van nummer twee echt bij in. Eigenlijk als sinds de komst van de eerste geen serieuze wedstrijden meer gereden, alleen nog wat bij de veteranen. Help, ik word oud :')

Ze staan bij ons aan huis dus alle vrije tijd gaat naar de verzorging, waar ik ook enorm van kan genieten. Bijkomend nadeel voor mij is dat ml vaak 5 dagen achtereen van huis is, dus ‘s avonds rijden zit er dan ook niet in. Ik heb wel overwogen om te rijden als ze slapen, maar dan zou ik er toch niet lekker op zitten. Voorlopig rij ik dus alleen wat buitenritjes als ml thuis is, met het vooruitzicht dat ze over 3,5 jaar alle twee naar school gaan en ik weer serieus kan gaan trainen met het veulen dat we gefokt hebben tijdens mijn zwangerschap.

Ik heb wel s'avonds gereden of zelfs s'morgens heel vroeg met de babyfoon op de bakrand en naast me op de poetsplaats.Als ze wakker werden dat is zelden gebeurt.deed ik rap het zadel af liet het paard even in de bak lopen om binnen te checken.Daarna ging ik terug buiten het paard verder verzorgen ,opstappen deed ik dan niet meer.Maar ik had goede slapers het scheelt denk ik ook hoe je kinderen zijn.

Meestal ging ik s'avonds na het eten rijden dan deed mijn man de kinderen in bed.In het weekend reed ik 1 dag de andere dag deden we samen wat met de kinderen.Het is puzzelen maar niet ondoenbaar.

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:26

Hier ook een moeder van twee kinderen, (2 en 4 ) en ik ben sinds vorige week eigenaar van een paard. Ik heb mn paard verkocht toen ik zwanger werd van nummer 2, nu is ze 2 en krijg ik meer vrijheid en zie ik het weer helemaal zitten. Mijn paard staat in volpension. Ik ga s'avonds of meteen uit mn werk ( werk tot 1600) dan zitten ze nog bij de opvang en in het weekend. Ik werk ook 24 uur. Het is wat plannen maar komt goed!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brittms, Jet, Ptl4ever, Salinah, snorkel1986, vilheide, wisja en 115 bezoekers