Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:26

Ik vind lelies prachtig, maar als ik ze op een vaas heb staan, weet ik niet hoe snel ik ze buiten moet zetten. Die lucht... :r

havermout
Berichten: 854
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:04

Ik heb een vraag waarvan ik denk dat jullie mij verder kunnen helpen!
Wij hebben langs de wei een stukje grond van ong 30 cm wat schuin naar beneden loopt naar de stoep. Nu groeit daar elke keer onkruid. Dus het lijkt mij mooi en praktisch om daar iets van planten in te zetten. Maar het moeten planten zijn die:
- veilig zijn voor paarden
- makkelijk in onderhoud
- niet te duur want het is zeker iets van 30/40m.

Zou lavendel een optie zijn? Alvast bedankt voor het meedenken!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:16

Lavendel is niet duur volgens mij :)
En het trekt ook nog eens massa's insecten *\o/* En voor zover ik weet is het niet giftig ook.

Lavendel loopt heel erg uit dus je kunt prima bijv om de halve meter een plantje plaatsen, die hebben die ruimte binnen een jaar of 1-2 zeker wel opgevuld

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:33

Lavendel groeit erg langzaam en wordt binnen enkele jaren vaak lelijk. Kan ook niet in iedere soort grond, houdt van waterdoorlatend en kalkrijk. 40 m aan lavendelplanten kost toch snel enkele honderden euri ... plus dat je kans hebt dat ze na aanplant de winter niet overleven als het erg koud wordt en ze onbeschut staan.
Ik zou eerder kiezen voor bijv. kattenkruid (nepeta), buddleja (vlinderstruik), potentilla, spierstruik, rubus, berberis en euonymus. En sommige sterke rozensoorten, bijv. rugosa. Dit zijn merendeels loeisterke, niet te dure struikjes. Spierstruik en rubus bloeien in het voorjaar; kattenkruid, buddleja, potentilla en rozen in de zomer. Euonymus en berberis hebben vooral mooi blad. Wij hebben deze struikjes op ons erf en ze doen het als een tierelier, hoeven maar af en toe wat extra water met dit droge weer, en wij zitten op zandgrond.
Heb je wat nattere/rijkere grond, dan zijn bonte sierwilgjes en paarsbladige vlier geschikt. Of denk eens aan bessenstruikjes en kleine fruitboompjes.
Door te snoeien houd je ze laag. Lage struiken kun je ook prima afwisselen met bossige, sterke vaste planten als nepeta, salvia, purperklokje (heuchera), vrouwenmantel (alchemilla) en asters. Zo krijg je een mooi afwisselend geheel dat er het hele seizoen goed uitziet. En allemaal paardveilig.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:54

En daar gaan we. Diameter van 25 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:58

Wauw!

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:06

Als je lavendel goed snoeit elk jaar blijven ze echt wel heel mooi hoor. Ze kunnen nog wel eens een winter slecht door komen. Maar mijn lavendel doet het echt jaren heel mooi en wordt steeds groter.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:44

Lavendel is idd een Kwestie van mooi houden dmv Snoeien

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:39

Mijn Dierama( Engelenhengel) bloeit.
Afbeelding

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:49

Ook heel mooi!
En een stuk subtieler dan mijn lelies :+

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:17

Mooi Morganlefay.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:54

Heb daar engelengeduld voor moeten hebben.
Dit is het vijfde jaar na zaaien en nu pas echt bloeiend
Vorig jaar 1 stengel en nu 4, zo blij :D

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:31

Pff ik wilde net de planten water geven, maar het stroomt allemaal weg. de grond is zo droog dat het water niet meer doordringt. Heb als een gek staan schoffelen en met mn harkje gaten gemaakt in de grond. Hopen dat het werkt.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:52

Mijn kamerplanten zijn naar buiten verhuisd.Wel uit de zon.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:50

Mag ik hier weer even binnen komen vallen? :D
Ik ben onze tuin een beetje aan het uitwerken..

Dit is het nu :+

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien veel inkijk van omwonende waar we echt vanaf willen. We willen dit oplossen met leibomen. Tenminste dit lijkt ons een van de meest logische oplossingen maar we staan zeker open voor andere (goedkopere) oplossingen. Heb je veel onderhoud aan leibomen?

Dit is wat we tot nu toe hebben uit bedacht. De tuin ligt op het noorden maar doordat die zo groot is is er altijd wel ergens zon.
Het terras aan het huis heeft ‘s avonds schaduw daarom zouden we graag nog een terrasje achter hebben omdat daar Savonds wel zon in. Terras bij het huis wil ik dan gewoon een eettafel met stoelen. Bij het terras achter een loungeset.
Wij willen geen overkapping.

De buitenste rand van de tuin links en achter zou ik het leuk vinden om een hoge border te maken om toch wat vaste planten in te zetten. Een hoge border vind ik mooi maar ik weet niet of het dan te hoog wordt voor die leibomen. Hoe hoog groeien die maximaal in de hoogte?
In de border dan vaste makkelijke planten waar weinig onderhoud aangedaan hoeft te worden. In onze vorige tuin hadden we ook een hele mooie bodembedekker met roze bloemetjes.

Bij de poort willen we een klein schuurtje/tuinhuisje. We willen ooit ( :+ ) een garage bouwen waar nu de oprit is. Dan hebben we geen grote schuur meer nodig dus vandaar dat we nu gewoon een tijdelijke kleine schuur willen.

We houden trouwens wel van een strakke tuin.
X= tegels
O= leibomen in border
Lege vakjes= gras

Afbeelding

Mocht iemand andere ideeen/tips/meningen etc hebben of zich willen uitleven op een tekening ga je gang :')

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:04

Door alle lijnen die recht op het huis staan krijg je een erg standaard tuin die bovendie kleiner gaat ogen dan hij is. Ik zal zo eens een ander idee schetsen.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:14

Afbeelding

Je zou een soort pergola met palen en kabels kunnen maken om inkijk wat weg te nemen. Zorg alleen voor je terras achterin dat je er hele luchtige planten tegenaan zet zodat het voldoende licht doorlaat. En door diepe plantvakken kun je ook grote struiken zoals vlinderstruik kwijt. Deze vergt weinig onderhoud, heeft enorme sier en natuurwaaarde en neemt veel inkijk weg.

Als je schuurtje weg is kun je het plantvak en gras doortrekken.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:37

Ik ga mee met Malenka, met zo'n mooie grote ruimte zou ik ook iets spannenders doen, daarbij hoef je niet direct om te leveren op strakheid. Nu is strak en modern ontzettend niet mijn ding dus aan een ontwerp waag ik me niet.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:41

Je zou het zelfs nog wat speelser kunnen maken door in het grasveld een mooie strakke vijver te verwerken.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:43

Toevoeging: Wat ik in een vrij strakke tuin wel altijd erg mooi vind is grote grassen (denk Piet Oudulf, even googlen). Die zijn bovendien onderhoudsarm.

Hier staat trouwens mijn favoriete (2m hoge) groente in bloei, de kardoen:

Afbeelding

Rest van de plant is niet om aan te zien, maar die bloemen <3

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:54

Een pergola met een open hekwerk eronder. Dan kan je daar wat klimmers tegenop laten groeien.
Zolang het maar geen klimop is of coniferen.
Campsis of Wisteria, maar dan moet je wel snoeien :+

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:04

Ik weet ook niet hoe hoog je de leibomen neemt of hoe de zon bij jou draait, maar wellicht wel handig om ook even in overweging te nemen in hoeverre je de buren hun zonlicht ontneemt.

Ik zou het zelf niet leuk vinden als mijn buren de lucht in gingen en ik in de schaduw kwam te zitten ;(

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:14

Karin,
De tuin ligt op het Noorden. Dus de buren zulken er geen last van hebben. Ze moet echter wel oppassen dat ze de zon niet helemaal weg neemt uit de eigen tuin.

Overigens werken (schaduw)doeken natuurlijk ook heel goed tegen inkijk. Net als het plaatsen van lamellen. Die laatste zijn alleen wel behoorlijk prijzig.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:08

Dank jullie wel voor de tips!

Hoe hoog de leibomen komen weet ik nog niet precies, ik denk net boven de schutting. Van de buren rondom nemen we inderdaad geen zon weg. Onze naaste buurman (rechts als je voor het huis staat) heeft een enorme garage helemaal doorgetrokken in de tuin. Rechts staat dus een hele hoge muur, ook lekker rekening gehouden met ons :+ :=

Ik zou wel graag een overzicht van heel de tuin willen hebben als ik op 1 van de terrassen zit. Dit ook ivm een hond en later kinderen waar ik dan wel zicht op wil hebben.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:25

Dat is een kwestie van lage beplanting uitzoeken voor de zichtlijnen.