Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karim18

Berichten: 114
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Alkmaar

Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 17:41

Hoi Allemaal!

Ik zit er misschien over te denken om voor een paar maandjes iets compleet anders te doen dan dat ik normaal zou doen; in m'n eentje naar het buitenland om daar met dieren te werken.

Mijn 24jarige leven heeft eigenlijk tot nu toe voornamelijk uit school/opleiding bestaan. Ik heb vwo gedaan, heb daarna Kunstgeschiedenis gestudeerd. Dit was fantastisch, maar moeilijk om in te werken. Daarom heb ik toen Office Management gestudeerd. Daar ben ik nu mee klaar, en ik ben er achter dat ik daar totaal niet in wil werken. Ik heb geen idee wat dan wel.

Dieren zijn een constante factor in mijn leven. Ben gek op ze, vind ze interessant, en twijfel nu of ik toch misschien 'iets met dieren' wil gaan doen.

Nu was mijn idee om even uit mijn standaard leventje te stappen, mijzelf wat tijd te gunnen, en mezelf tegelijk uit te dagen door iets heel spannends (vind ik) te doen.

Al een aantal jaar volg ik de facebookpagina van de Twala Trust Animal Sanctuary, in Harare, Zimbabwe. Zij werken altijd met vrijwilligers. Ik wil nu dus kijken of ik daar terecht kan. Maar ik dacht ook, er zijn vast nog veel meer van dat soort plaatsen.
Wat rond gegoogeld, en toen vond ik eigenlijk alleen grotere organisaties vanuit waar je vrijwilligerswerk kan doen. Hier moet je dan voor betalen, maar dan krijg je ook echt een compleet pakket, en weet je dat het echt goed zit. (Denk aan 5.000 euro voor 3 maanden, dit is inclusief verblijf, reis, etc). Edit: Dit voelt voor mij niet goed, en na aanvulling in dit topic ga ik dit ook niet doen!

Ik rijd al jaren paard (maar ben geen held te paard per se), heb altijd katten gehad, en veel verschillende oppas/uitlaathonden. Maar zou het ook fantastisch vinden om met compleet andere dieren te werken (bijvoorbeeld wilde dieren).

Mijn vragen
    - Heeft iemand ervaring met Twala Trust Animal Sanctuary?
    - Heeft iemand ergens vrijwilligerswerk met dieren gedaan, die me iets kan aanbevelen?


Alvast bedankt voor het meedenken, het delen van jullie ervaringen en andere reacties!

Liefs,
Karim
Laatst bijgewerkt door karim18 op 08-07-18 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:43

Pas op met plekken waar je moet betalen om werk te mogen doen. Er zijn veel organisaties die hier goud geld uit slepen.
Lees dit artikel even over 'voluntourism': https://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/31/vr ... 406-a21825

Begrijp me niet verkeerd, het is top dat je iets wilt doen voor een ander. (En hier wordt er toevallig gefocust op weeshuizen maar het zit overal.) Maar neem de punten mee die onderaan het artikel staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:50

Ik ga deze zomer naar stichting paard in nood in Spanje. 2 weken vrijwilligers werk doen. Het is een stichting die mishandelde en verwaarloosde paarden op vangt. Ik betaal 120 euro per week voor kost en inwoning.

Misschien kun je daar eens informeren?

karim18

Berichten: 114
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 17:52

Magrathea schreef:
Pas op met plekken waar je moet betalen om werk te mogen doen. Er zijn veel organisaties die hier goud geld uit slepen.
Lees dit artikel even over 'voluntourism': https://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/31/vr ... 406-a21825

Begrijp me niet verkeerd, het is top dat je iets wilt doen voor een ander. (En hier wordt er toevallig gefocust op weeshuizen maar het zit overal.) Maar neem de punten mee die onderaan het artikel staan.


Ah, super bedankt voor deze reactie! Dit was eigenlijk precies wat mijn gevoel al zei, maar ik kon er niks concreets over vinden. Nu dus wel, thanks!

Daarom is het mijn idee om het 'direct' (dus zonder tussenorganisatie oid) bij een zelfstandige organisatie te proberen. Denk je / denken jullie ook dat dit een beter idee is?

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:55

Ik ben begin dit jaar 1 dagje bij Animal rescue Sofia geweest (mijn hond komt daar vandaan) en ik weet dat ze daar altijd vrijwilligers zoeken. Er zijn denk ik dus sowieso veel meer organisaties waar je vrijwilligerswerk kan doen, zonder het betalen van een absurd hoog bedrag

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:05

Ik heb overigens jaren terug een maand in Italië op een stoeterij gewerkt waarbij in inwoonde bij de eigenaar. Of nou ja, in een super schattig minihuisje op het terrein. Er waren nog twee andere meiden naast ons (ik was met een vriendin) en wij werkten gewoon tegen kost en inwoning, we betaalden niets en we kregen verder ook niets (behalve dus maaltijden en inwoning). Ook hadden we een dag vrij per week waarbij hij of een van de meiden ons naar het stadje bracht (halfuur rijden) zodat we een nabijgelegen stad konden bezoeken, en soms gingen we met zijn allen naar het strand.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:28

Bekijk eens of je via een EVS programma vrijwilligers werk kan doen?
Het vogelopvangcentrum in oostende heeft buitenlandse vrijwilligers via dit programma. Deze krijgen een woonplaats en een kleine maandelijkse vergoeding om eten en noodzakelijkheden mee aan te kunnen kopen.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:37

Kijk even op wanicare.com.
Zij doen werk met voornamelijk apen in Indonesië. Maar ze hebben eigenlijk alle soorten dieren wel. Van krokodillen tot beren.
De eigenaresse van de stichting is Nederlands.

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:00

Samen met een vriendin heb ik 10 weken vrijwiligerswerk gedaan op Bonaire, bij een ezelopvang. Ervaring voor het leven! :) er zit wel een minimum tijd aan dacht ik ivm inwerken etc. Donkey Sanctuary Bonaire heet het. Voor vragen kun je altijd een PB sturen.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:21

Spritz schreef:
Samen met een vriendin heb ik 10 weken vrijwiligerswerk gedaan op Bonaire, bij een ezelopvang. Ervaring voor het leven! :) er zit wel een minimum tijd aan dacht ik ivm inwerken etc. Donkey Sanctuary Bonaire heet het. Voor vragen kun je altijd een PB sturen.

Die zou ik niet aanraden. Heb er genoeg negatieve ervaringen over gehoord toen ik op Bonaire zat.
Als je wel naar Bonaire wilt zou je eens kunnen kijken bij Semper Kontentu, een geitenboerderij. In the middle of nowhere, hard werken, off grid, maar een fantastische vrouw met hart voor dieren die wel wil werken met vrijwilligers met een no-nonsense houding :)

Ik heb tien jaar geleden gewerkt bij Seaside Nature Park op Sint Maarten. Het was toen alleen een manege voor buitenritten met toeristen, maar ze organiseren nu veel meer (met een bak en een kinderboerderij en een natuurpark). Ik kreeg een miniem salaris, waar ik kost en inwoning van kon betalen. Voor extra's moest ik het hebben van de fooi van toeristen. Ik weet niet hoe het er nu voor staat (ivm orkaan Irma vorig jaar), maar volgens mij kunnen ze altijd hulp gebruiken :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:59

In hondenasiels in Spanje kunnen ze altijd hulp gebruiken.
Doe me maar een pb als je meer info wil.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:05

Ik zag vorige week op Facebook inderdaad een oproep van Paard in nood in Spanje.

Een andere organisatie die ik ken en regelmatig vrijwilligers ziekt is Donkey Sanctuary op Bonaire (zoek maar eens op op Facebook). Zij doen echt geweldig werk voor heel veel ezels, sowieso leuk ook om te volgen! Al zijn sommige gevallen verschrikkelijk.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:22

Meisje uit m'n klas heeft bij een Husky Farm in Finland vrijwilligerswerk gedaan. Moest ontzettend gaaf zijn. Ze verzorgde de honden en reed met ze voor de slee door de sneeuw om alle paden vrij te houden. Ik weet niet hoe het heet maar mocht je interesse hebben dan vraag ik het even!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:45

Ik heb er ook naar gezocht (is na een hele hoop gedoe niet door gegaan en ik kon in Nederland werken in de sector die ik wilde) en het is nog best lastig om er echt iets uit te vissen := Paard in Nood werd me afgeraden door verschillende mensen. Ook wilde ik niet een absurd hoog bedrag betalen, ik had het immers niet :+

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:55

x_spekkie_x schreef:
Spritz schreef:
Samen met een vriendin heb ik 10 weken vrijwiligerswerk gedaan op Bonaire, bij een ezelopvang. Ervaring voor het leven! :) er zit wel een minimum tijd aan dacht ik ivm inwerken etc. Donkey Sanctuary Bonaire heet het. Voor vragen kun je altijd een PB sturen.

Die zou ik niet aanraden. Heb er genoeg negatieve ervaringen over gehoord toen ik op Bonaire zat.
Als je wel naar Bonaire wilt zou je eens kunnen kijken bij Semper Kontentu, een geitenboerderij. In the middle of nowhere, hard werken, off grid, maar een fantastische vrouw met hart voor dieren die wel wil werken met vrijwilligers met een no-nonsense houding :)

Ik heb tien jaar geleden gewerkt bij Seaside Nature Park op Sint Maarten. Het was toen alleen een manege voor buitenritten met toeristen, maar ze organiseren nu veel meer (met een bak en een kinderboerderij en een natuurpark). Ik kreeg een miniem salaris, waar ik kost en inwoning van kon betalen. Voor extra's moest ik het hebben van de fooi van toeristen. Ik weet niet hoe het er nu voor staat (ivm orkaan Irma vorig jaar), maar volgens mij kunnen ze altijd hulp gebruiken :)


Over alles zul je positieve en negatieve verhalen hebben.. wij hebben er een hele leuke en leerzame tijd gehad en de mensen waren ook heel dankbaar. Tuurlijk is het niet altijd leuk, maar dat is het denk ik negens. Je maakt ook dingen mee die minder leuk zijn.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:59

www.workaway.info
Ideale site, kun je zelf aangeven naar welk land je wil en wat voor type werk. Je verblijft dan bij mensen thuis.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:08

Zou inderdaad zeker op Workaway kijken. Daar staat echt van alles op, voor over de hele wereld, allerlei soorten projecten. Meestal werk je dan 5 dagen in de week 5 uur per dag en krijg je eten en inwoning. Ik heb zelf zoiets gedaan, 3 maanden in Zuid-Afrika op een boerderij groente verbouwen, paarden trainen en wat projectjes op het plaatselijke schooltje en dat was echt een geweldige ervaring.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:36

Een vriendin van me heeft ritten begeleid in Zuid-Afrika. Ik kan haar eens vragen hoe dat heet als je dat wat lijkt?

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Vrijwilligerswerk met dieren in het buitenland? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:43

En anders ben je hier ook welkom hoor :j Combinatie van wat werk met de paarden (geen zwaar werk in principe, tenzij je liever met de hand uitmest dan in samenwerking met de tractor), we hebben berg katten en een grote (jonge hond), wat buitenwerk voor de rest.
En alle ruimte en mogelijkheden om de omgeving te verkennen indien gewenst.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:50

Zie mijn onderschrift.

Accomodatie is gratis :)

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:16

Ik volg al een tijdje elephant nature park in Thailand op Facebook. Enorm bevlogen mensen die olifanten weer echt in familieverband samen laten leven, na een leven als toeristen olifant. Saddle off project
Laatst bijgewerkt door Marsu op 09-07-18 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110673
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:19

AmoorM schreef:
Ik ga deze zomer naar stichting paard in nood in Spanje. 2 weken vrijwilligers werk doen. Het is een stichting die mishandelde en verwaarloosde paarden op vangt. Ik betaal 120 euro per week voor kost en inwoning.

Misschien kun je daar eens informeren?


Vind ik toch wat apart. Je werkt voor hun en dan moet je ook nog 120 euro per week betalen voor kost en inwoning?
En je ticket ook neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:58

Ik verplaats dit topic van Leven zonder paarden naar Bokt erop uit, daar past het beter. :)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:06

Cayenne schreef:
Vind ik toch wat apart. Je werkt voor hun en dan moet je ook nog 120 euro per week betalen voor kost en inwoning?
En je ticket ook neem ik aan?


En daarom heb ik ook geen vrijwilligerswerk in Israel gedaan destijds. 6/7 dagen voltijds werken en je reis en je uitstapjes (wanneer dan wel?) zelf betalen? Slapen op zalen en ook nog eens zelf koken? Nee dankjewel. :n

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:33

Jildau schreef:
Meisje uit m'n klas heeft bij een Husky Farm in Finland vrijwilligerswerk gedaan. Moest ontzettend gaaf zijn. Ze verzorgde de honden en reed met ze voor de slee door de sneeuw om alle paden vrij te houden. Ik weet niet hoe het heet maar mocht je interesse hebben dan vraag ik het even!


Haha, ik ben dat meisje!

Ik heb daar stage gelopen en daarna nog een paar jaar gewerkt. Het was wel een betaalde baan, maar seizoenswerk. Je kunt verschillende huskyfarms in Lapland wel een mailtje sturen, ze zoeken vaak mensen die willen helpen. Ga er wel van uit dat je 12 a 14 uur op een dag werkt, 6 dagen in de week.