Seroom na val

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jane_Doe
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-01-09

Seroom na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:12

Mijn paard is 6 weken geleden tijdens het longeren gevallen. Daarbij heeft hij o.a. de binnen knieband van rechts achter beschadigd. Na enkele dagen vormde zich een seroom, dat inmiddels is uitgegroeid tot een maatje basketbal. Het seroom is 1 keer leeggehaald, maar liep net zo hard weer vol. Oordeel DA: boxrust en het lichaam dit zelf op laten lossen.

Iemand ervaring met zoiets dergelijks? Ik zie tot nog toe geen milimeter verbetering. Wordt er een beetje moedeloos van.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-18 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit titel gehaald.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: SEROOM NA VAL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:22

Als je al 6 weken zo bezig bent zou ik een andere arts om advies vragen.. :)

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:23

Mijn paard had dat op een bil. Daar is een drain in gegaan en zo kon de huid weer aan elkaar groeien.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:25

Het lijkt mij dat daar een drain in moet, om leeg te laten lopen en leeg te laten blijven.
Inderdaad second opion .
Ik zie dat de vorige reactie dit ook al zegt

Jane_Doe
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:27

Utrecht en Bodegraven zeggen het zelfde. Afblijven.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:34

Dat zijn niet de minste klinieken.

Poeh ik heb zo iets nog nooit gezien.

Wat ik erover lees kan het tot wel enkele weken duren voordat het helemaal weg is.(enkele dagen tot weken las ik)

Jane_Doe
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:39

Hij staat ondertussen al 6 weken in zijn box. Nou moet ik zeggen, dat ik meer moeite met die boxrust heb, dan mijn paard. Zolang hij te vreten heeft, en af en toe een beetje aandacht krijgt, is hij tevreden.
Laatst bijgewerkt door Jane_Doe op 09-07-18 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:43

Paard van kennis van mij heeft dit ook gehad aantal jaar geleden. Uitgegleden en 1 achterbeen volledig gestrekt naar achter.
Ze hebben er toen ook niks aan gedaan en met maanden boxrust en stappen aan de hand is het eindelijk weggegaan.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:44

Jane_Doe schreef:
Hij staat ondertussen al 6 weken in zijn box. Nou moet ik zeggen, dat ik meer moeite met die boxrust heb, dan mijn paard. Zolang hij te vreten heeft, en af en toe een beetje aandacht krijgt, is hij tevreden.

Is stappen aan de hand niet geadviseerd??

Jane_Doe
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-01-09

Re: Seroom na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:47

Nee, beweging zou producering van wondvocht meer activeren.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:48

Ik vind het wel heftig dat je na zoveel tijd nog geen verschil ziet eigenlijk.. Maar ja als 2 klinieken dit zeggen...

kohtje schreef:
Mijn paard had dat op een bil. Daar is een drain in gegaan en zo kon de huid weer aan elkaar groeien.

Bij welke DA ben jij geweest? En hoe lang duurde daar het herstel uiteindelijk van?

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Seroom na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:54

Is dit enkel vocht of ook bloed?

Jane_Doe
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-01-09

Re: Seroom na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:59

Bij het leeghalen kwam er bijna 1 liter bruinig vocht uit.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Seroom na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:01

Paard van een kennis heeft zoiets op zijn achterbeen .
Bij het kootgewicht ongeveer
Zit er al enkele jaren en gaat nooit meer weg

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Seroom na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:13

Groeit de bult ook nog of is hij al enige tijd stabiel?

Het paard van een vriendin heeft na een val een soort gelijke bult gehad. Alleen hier zat ook een wond op. Bult bleef maar groeien en groeien. Uiteindelijk heeft de DA hem leeg laten lopen maar hij was net zo snel weer terug. Toen op advies van de DA de bult laten groeien totdat hij 2/3 weken stabiel was. Toen leeg laten lopen en daar kwam 2 liter bloed en vocht uit. Toen is hij niet meer teruggekomen. Maar deze bult werd mede veroorzaakt door een gescheurd bloedvat. Deze is hersteld door de tegendruk van de bult waardoor hij daarna niet meer terugkwam.

Jane_Doe
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-01-09

Re: Seroom na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 12:52

Klinkt logisch. De bal is in de afgelopen 2 weken niet veranderd. Misschien moet ik toch nog wat geduld hebben. En dan nog een keer leeg laten halen.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Seroom na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:18

Mij klinkt een drain ook de meest logische oplossing. Dan blijft de troep eruit komen en kan de huid zich weer vastgroeien. Het is een flinke bult, dat lijkt mij belemmering geven met lopen.
Wat naar zeg! Ik hoop dat dit opgelost kan worden :(:)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:21

SayaJones schreef:
Mij klinkt een drain ook de meest logische oplossing. Dan blijft de troep eruit komen en kan de huid zich weer vastgroeien. Het is een flinke bult, dat lijkt mij belemmering geven met lopen.
Wat naar zeg! Ik hoop dat dit opgelost kan worden :(:)

Wanneer er een beschadigd deel onder zit dat bloed dan is het laten zitten van de bult beter. Wanneer je een bloedende wond open houd blijft het bloeden. Dat wil je ook niet.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Seroom na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:30

Ik heb zelf zo'n blessure gehad aan mijn eigen knie (na een val met mijn paard waarbij mijn been tussen het asfalt en het paard zat..). Dit is gewoon een langdurige kwestie. Het heeft bij mij ongeveer 3 maanden geduurd. Het lichaam moet dat eigenlijk zelf weg halen. Als je het leeg laat zuigen is het zo weer gevuld. Daarbij vormden zich na verloop van tijd een soort verticale plaatjes in de bult, dus als het leeg gehaald was, was dat heel pijnlijk.
Ik zou blijven bewegen met het paard, want bij het overgrote deel van blessures is beweging één van de beste geneesmiddelen.

ogidni
Berichten: 457
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:32

Als 2 goede klinieken zeggen afblijven is het enige wat ik zou doen smeren met Traumeel, zo vaak mogelijk en 3 x daags druppels traumeel door het voer (of op een broodkorstje) geven.
Die van mij heeft zoiets een keer onder aan de buik gehad doordat er bij een val de tak van zijn voorijzer door de huid was gegaan. Bovenstaande gedaan (uiteraard niet op het open plekje) en binnen 2 tot 3 weken was het weg.

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:45

Jane_Doe schreef:
Klinkt logisch. De bal is in de afgelopen 2 weken niet veranderd. Misschien moet ik toch nog wat geduld hebben. En dan nog een keer leeg laten halen.


Ik denk dat dat het beste is momenteel. Ik weet niet of hetzelfde geldt voor een eventuele onderhuidse wond of andere beschadiging met tegendruk. Maar in het geval van het bloedvat klonk het heel logisch.