Op welke voet nu verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toby1
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-07-18

Op welke voet nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 13:11

Goedemiddag, het koste me even tijd om alles te bedenken hoe ik het wilde zeggen..
maar bij deze dan.

Lieve mensen,

Ik heb hier een SA voor aangevraagd omdat ik hier niet op aangesproken te worden door mensen in mijn omgeving.

Ik ben al vanaf jongs af aan een beetje anders dan andere kinderen van mijn leeftijd die ik me kan herinneren. Ik heb heel jong een aanranding meegemaakt, die meer indruk heeft achter gelaten dan ik zelf dacht. Ik vertelde dit aan een ouder buurmeisje die met mij mee is gegaan naar mijn moeder. Hierna heeft zij mij een soort onder haar hoede genomen. Wat in het begin heel fijn was, tot ik via haar in aanraking kwam met een ouder groepje jongens, van buitelandse afkomst. Hier is in vijf jaar een heleboel misgegaan op seksueel vlak, hierdoor ben ik op mijn vijftiende toch wel regelmatig drugs gaan gebruiken. Toen mijn moeder hier achter kwam heeft ze heel lang geprobeerd het gesprek aan te gaan, maar ik was zo boos op de hele wereld dat dit niet haalbaar was. Hierom ben ik drie keer uit huis geweest, ik snap dat mijn moeder deze keus heeft gemaakt. Maar soms als ik er aan terug denk word ik alsnog onwijs boos.
Mijn vader is ook een aantal keer in en uit mijn leven gegaan als het hem zo uitkwam. En kwam er ook later achter dat hij al vanaf ik vrij jong was een vriendinnetje probeerde te versieren. Dit in combinatie met alles wat er al gebeurd is, plus dat ik altijd al vond dat mijn zussen veel mooier en knapper waren, heeft gezorgd voor een best wel laag zelfbeeld.
De momenten dat ik geen laag zelfbeeld had was als ik dronk, drugs gebruikte of andere toevluchten zocht om een soort de macht te behouden over mijn eigen gevoel. Vooral niet te hoeven nadenken over wat er gebeurd was. Ik ben van school gegaan toen ik heel jong was omdat na een aantal scholen we met de leerplichtambtenaar besloten hebben dat het nu niet de goede tijd was.
Nu zijn we 8 jaar verder en ben ik eindelijk zover om de stekker uit te trekken met betrekking tot drugs en drank gebruik. Het val me alleen niet mee, ik heb het gesprek met mijn moeder gehad en alles heel eerlijk verteld, en verteld dat ik zelf het probleem onwijs heb onderschat maar dat ik nu elke week de uitdaging met mezelf aanga om niet te drinken of te gebruiken. Het valt me alleen zwaarder dan ik dacht. Ik ben al veel verder dan ik had durven dromen, twee jaar geleden weer aan een opleiding begonnen, werk alweer 3,5 jaar voor dezelfde werkgever waar ik me meestal heel fijn bij voel. Dus ik ben stap voor stap mezelf bij elkaar aan het rapen. Maar ik ben constant bang dat ik het verpest, ik hoor constant een stemmetje die me verteld dat ik het niet waard ben gelukkig te zijn, dat ik niet mooi genoeg ben, niet goed genoeg.
Ik weet dat ik hier doorheen moet, en ik wil nog zoveel stappen zetten maar merk dat ik nu even vast zit, niet meer weet hoe ik verder moet.

Het spijt me voor dit lange warrige verhaal maar ik moest het even kwijt.
XX

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Op welke voet nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:15

Allereerst, een hele dikke knuffel.
Krijg je hier professionele hulp voor?
Ik denk dat je een beetje opzoek bent naar je eigen identiteit.
Misschien kun je hier mee aan het werk in therapie? Dit zou je onzekerheden ook kunnen oplossen.

Liefs!

Toby1
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 13:17

liespower94 schreef:
Allereerst, een hele dikke knuffel.
Krijg je hier professionele hulp voor?
Ik denk dat je een beetje opzoek bent naar je eigen identiteit.
Misschien kun je hier mee aan het werk in therapie? Dit zou je onzekerheden ook kunnen oplossen.

Liefs!


Nee nog niet vind het moeilijk, en best eng om de stap te zetten..

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:24

Toch de stap zetten voor hulp.
Je bent nu op het punt gekomen dat je ziet dat er wat moet veranderen.
Er komen echt nog wel dieptepunten maar met hulp kom je er weer sterker uit.
Zet hem op!!!

Toby1
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 14:28

linnie050 schreef:
Toch de stap zetten voor hulp.
Je bent nu op het punt gekomen dat je ziet dat er wat moet veranderen.
Er komen echt nog wel dieptepunten maar met hulp kom je er weer sterker uit.
Zet hem op!!!


Vind het gewoon echt heel lastig om hulp ge vragen weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Op welke voet nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:41

Ga naar de huisarts en vraag een verwijzing naar een goede psycholoog. Ze bijten niet ;)

Sterkte!

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Re: Op welke voet nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:49

Tegenwoordig is het heel makkelijk om hulp te vragen hiervoor, je kunt bij de dokter direct vragen om eens met de praktijkondersteuner te praten. Zij zijn psycholoog en zullen eerst een kort traject aan kunnen gaan en dan kan er altijd nog besloten worden om doorverwezen te worden.

Het fijne hiervan is dat je er snel terecht kan, en in ieder geval kan beginnen met praten hierover.

Veel sterkte!

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:53

Ts, wat goed van je dat je langzaam uit de put geraakt. Het feit dat je er iets aan wil doen, maakt de kans op succesvolle therapie een stuk groter! :) Maak een afspraak bij de huisarts en vraag een doorverwijzing voor de psycholoog. Je bent goed opweg, zet 'm op meid!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Op welke voet nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 15:00

Ts wat goed dat je eruit wil komen!
Alle begin zal erg moeilijk zijn maar het feit dat je het wil is al erg sterk.
Zodra je de stap zet naar professionele hulp en die ook accepteert zul je vanzelf merken dat het beter zal gaan.
Die mensen weten namelijk hoe of wat en kunnen gericht gaan helpen.
Vind je de stap alleen te moeilijk?
Wellicht een vriendin of iemand uit de naaste omgeving die met je mee wil om de eerste stappen te zetten?
Natuurlijk ben je het echt waard lieve meid :(:)
Laat ze allemaal maar een poeppie ruiken hoe leuk jij bent :D

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 15:01

Hee wat goed dat je dit deelt.

Ik herken je verhaal wel iets, heb alleen andere problematiek. Wel een laag zelfbeeld en erg veel stress en een ik wil altijd super goed presteren met alles. Ik kan heel erg van slag raken als ik niet goed genoeg heb gedaan en kraak mijzelf dan vervolgens weer af.

Ik zit inmiddels ook bij een psycholoog. De stap was vrij groot, maar wat ben ik blij dat ik die genomen heb. Inmiddels zit ik ook aangesloten bij een jongvolwassenen groep, dat vond ik eigenlijk nog enger dan de stap naar hulp vragen. Maar het is zo fijn om te zien dat je niet alleen bent, dat iedereen zijn of haar eigen pad bewandeld. Ik merk dat ik het erg fijn vind dat ik mijn verhaal kan delen als ik me prut voel.

De stap is groot, maar als je een goeie therapeut vind, dan is dat echt veel fijner.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 15:02

Als eerste wil ik zeggen dat je super goed bezig bent! De strijdt zo met jezelf aangaan is heel zwaar, maar je doet het wel. Ik wil je dus sowieso even een hart onder de riem steken en je succes wensen, je kunt het!

De eerste stap voor professionele hulp bij je problematiek is een afspraak bij de huisarts maken. Deze kan je doorverwijzen naar de juiste instanties. Vanuit daar zijn er best wel wat mogelijkheden waar je uit kan kiezen om je problemen aan te pakken. Maar professionele hulp is wel heel belangrijk. En ik snap dat je een drempel ervaart, maar je bent echt niet de eerste en zeker niet de laatste met deze problemen. En iemand die klaar is om zijn problemen aan te pakken, is per definitie een sterk persoon, dus ook dat kun je!

Daarnaast is een sociaal vangnet ook heel belangrijk. Zijn er mensen, buiten je moeder, waarmee je over de problemen kan praten? En snapt je moeder je (in de zin van dat je de dingen niet expres doet en dat je ook niet zomaar even kunt ophouden, dus dat het nog een lange weg gaat zijn)? Mensen die er voor je zijn en je niet veroordelen kunnen heel veel betekenen in het proces.

En nog 1 ding, je bent het echt wel waard!

Toby1
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-07-18

Re: Op welke voet nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 09:45

Allemaal bedankt voor de lieve reacties. Het js waarschijnlijk een goed idee om hulp er bij te gaan zoeken ! De weg hoe is even kijken net een nieuwe huisarts, dus ga even kijken! Zijn er andere mogelijkheden afgezien verwijzing van de HA?

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Op welke voet nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:48

Wat ik zo weet is daar geen mogelijkheid tot. Je kan altijd vragen naar de praktijk ondersteuner. (Poh GGZ heet dat bij ons)

Ik kan wel even aan moeders vragen, zij is poh GGZ en maatschappelijk werker. Die heeft er inmiddels veel verstand van.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:49

Je kan voor onafhankelijke psycholoog gaan maar ik weet niet hoe dat zit met verzekeren en dergelijke

Toby1
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:17

sterreke98 schreef:
Wat ik zo weet is daar geen mogelijkheid tot. Je kan altijd vragen naar de praktijk ondersteuner. (Poh GGZ heet dat bij ons)

Ik kan wel even aan moeders vragen, zij is poh GGZ en maatschappelijk werker. Die heeft er inmiddels veel verstand van.


Als je dat zou willen doen heel graag !

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Op welke voet nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:25

Lieve ts wat dapper dat je deze stap al hebt genomen.

Je hoeft je huisarts niet het hele verhaal te vertellen he.
Je kan ook aangeven dat je het moeilijk vind om met hem/haar te delen maar dat je graag een doorverwijzing wil.

Daarnaast hoef je niet te twijfelen of je het wel waard bent.
Natuurlijk ben je het waard, geen twijfel over mogelijk!

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:38

Op momenten dat je het gevoel hebt dat je het niet waard bent, of dat je niet mooi genoeg bent, herinner je dan dit.

Je ziet jezelf alleen maar in de spiegel.
Je ziet jezelf niet wanneer je gezicht oplicht bij het zien van een schattige baby, ice cream of in je favoriete restaurant.
Je ziet jezelf niet wanneer je zo gefocust bezig bent met het werk wat je graag doet.
Je vind jezelf niet mooi, maar je hebt jezelf nooit zien praten over de dingen waar je van houdt.
Je hebt jezelf nooit in huilen uit zien barsten van het lachen.
Je hebt jezelf nooit gezien in de kleinste en meest gewone dingen die je doen stralen.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:45

Lieve TS,
Wat heb ik een respect voor jou; na zoveel te hebben meegemaakt zo sterk in je schoenen staan!

Bij ons heeft de GGZ een inloopuurtje. Weet niet of dat voor iedere GGZ/psycholoog geldt, maar hierbij kan je zonder afspraak en verwijzing bij een psycholoog-achtig persoon en die kan je dan verder helpen binnen de instelling. Omdat ze hun collega's kennen, kunnen ze je dus ook een bepaalde psycholoog aanraden op basis van jouw problemen en/of persoonlijkheid.

Daarnaast 1) hoef je je huisarts niet per se alles te vertellen als je dat niet durft, maar 2) heeft je huisarts ook niets van jou te vinden. Je HA is er niet om een mening over je te hebben of je te bekritiseren (net als je psycholoog), maar puur en alleen om jou te helpen en om dat zo goed mogelijk te kunnen moet je wel wat informatie geven.

Heel veel sterkte met het proces. Het zal moeilijk zijn, maar ik heb er vertrouwen in dat het wel goedkomt met jou. You go, girl/guy/person! +:)+

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:02

Ik heb eventjes nagevraagd, je kan idd naar een vrijgestelde psycholoog, wordt volgens mijn moeder niet vergoedt. Je hoeft idd niet aan de huisarts te vertellen wat er is.

Gewoon zeggen; he dokter, ik wil graag een doorverwijzing naar een psycholoog. Dan kan hij/zij vragen waar je zelf aan gedacht had, zelf had ik nog geen idee, gaf wel aan dat ik zelf niet helemaal wist wat het 'probleem' was. Dus hij heeft me naar een hele uitgebreide organisatie gestuurd, veel afdelingen voor iedereen.

Hou er wel rekening mee dat niet overal direct plek is, maar je kan altijd aangeven of er 'spoed' is. En je krijgt hoogstwaarschijnlijk veel vragenlijsten.

Maar geloof me, het is het allemaal waard. Ik merk hoeveel het mij nu al geholpen heeft en wat er allemaal op de plek valt.

En echt nogmaals, super goed dat je de stap wil gaan nemen. Echt waar, je bent top bezig!

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:02

sterreke98 schreef:
Ik heb eventjes nagevraagd, je kan idd naar een vrijgestelde psycholoog, wordt volgens mijn moeder niet vergoedt. Je hoeft idd niet aan de huisarts te vertellen wat er is.

Gewoon zeggen; he dokter, ik wil graag een doorverwijzing naar een psycholoog. Dan kan hij/zij vragen waar je zelf aan gedacht had, zelf had ik nog geen idee, gaf wel aan dat ik zelf niet helemaal wist wat het 'probleem' was. Dus hij heeft me naar een hele uitgebreide organisatie gestuurd, veel afdelingen voor iedereen.

Hou er wel rekening mee dat niet overal direct plek is, maar je kan altijd aangeven of er 'spoed' is. En je krijgt hoogstwaarschijnlijk veel vragenlijsten.

Maar geloof me, het is het allemaal waard. Ik merk hoeveel het mij nu al geholpen heeft en wat er allemaal op de plek valt.

En echt nogmaals, super goed dat je de stap wil gaan nemen. Echt waar, je bent top bezig!


Dat klopt inderdaad. Qua vergoeding kan dit echter heel duur uitpakken, niet alle diagnoses of instellingen worden vergoed. De reguliere route via de praktijkondersteuner is daarom vaak gemakkelijker. Bij mij hebben ze daarmee ook goed geholpen. (Psycholoog zelf betalen wordt namelijk een heel duur grapje)

Je kunt wel direct vragen naar de praktijkondersteuner, daar kun je eigenlijk zo naartoe.

Maar inderdaad super goed dat je hulp zoekt. En geloof me, het is minder eng, en een minder grote stap dan je nu denkt. De dokter en psycholoog zien dit elke dag, niemand zal het gek vinden dat je je zo voelt, wel zullen ze je heel graag willen helpen! Als je eenmaal je afspraak hebt staan gaat het balletje wel rollen en het belangrijkste: je hoeft het niet alleen meer alleen te doen :)

Toby1
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-07-18

Re: Op welke voet nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 22:00

Lieve mensen bedankt voor alle super lieve reacties in elk geval!

Ik ga er mee aan de slag, ik vind het wel even een dingetje om echt face to face met iemand dit te gaan bespreken. Ben gewoon heel bang dat er een hoop bullshit naar boven komt waar ik al een tijd niet meer aangedacht heb. Morgen maar de huisarts gaan bellen en vragen om een verwijzing.

Hopen dak snel terecht zou kunnen t is gewoon lastig

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Op welke voet nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:56

Super goed van je dat je de ha gaat bellen! En het is ook gewoon lastig...maar je komt er wel :)

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:17

Fijn dat je nu hulp gaat krijgen, ik heb vroeger iets soortgelijks meegemaakt, daardoor is studeren, werk enzo niet gelukt. Inmiddels bezig om een bedrijf te beginnen met paarden, dus waar ik echt gelukkig van word. Maar nu aan het wachten op een behandeling, wat zoo lang duurt :roll:
Ik heb nog steeds veel angst met rijden, straks verschillende paarden opleiden is mijn doel, hoop dat het allemaal gaat helpen om meer ontspannen door het leven te gaan. Hier was best wel een lange wachttijd.
Sterkte en als ik een tip kan geven, is het om dingen te doen die je echt leuk vindt, je passie.

Toby1
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 23:39

Gucci_ schreef:
Fijn dat je nu hulp gaat krijgen, ik heb vroeger iets soortgelijks meegemaakt, daardoor is studeren, werk enzo niet gelukt. Inmiddels bezig om een bedrijf te beginnen met paarden, dus waar ik echt gelukkig van word. Maar nu aan het wachten op een behandeling, wat zoo lang duurt :roll:
Ik heb nog steeds veel angst met rijden, straks verschillende paarden opleiden is mijn doel, hoop dat het allemaal gaat helpen om meer ontspannen door het leven te gaan. Hier was best wel een lange wachttijd.
Sterkte en als ik een tip kan geven, is het om dingen te doen die je echt leuk vindt, je passie.


Wel heel fijn om te lezen dat mensen met soortgelijke gebeurtenissen toch ook vooruitgaan! Goed dat je op een lijst staat! Ik hoop dat t hier dan een beetje vlot gaat.

Ben je nerveus ?

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:29

Voor de behandeling verder niet