Ongelijk bespierd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barretta

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-17

Ongelijk bespierd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 13:49

Hoi jongens,

Ik heb een 12 jarig paardje en sinds kort rij ik hem fanatieker.
Nu is het mij opgevallen dat hij ietwat ongelijk bespierd is aan zijn achterhand.
Rechts is mooi rond en stevig maar links daarentegen is ietwat ingevallen.
Met trainen merk ik hier weinig van.

De osteopaat is laatst al langs geweest maar zij kon niks vinden, hij voelde tiptop aan.
Ook zijn bouw is in orde want hij is helemaal gecheckt met keuren.
Nu denk ik dat het een kwestie is van trainen. Maar qua oefeningen kom ik niet verder dan: balkjes/cavaletti's draven, springen, overgangen rijden en tempowisselingen.

Hebben jullie nog ideeën voor oefeningen of iets dergelijks?
Hoor het graag!!


FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Ongelijk bespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:55

Heb je een foto?

Interessant. Als je paard ongelijk bespierd is en jij voelt hier niets van tijdens het trainen, dan zou ik eerder eerst werken aan jouw gevoel ontwikkelen. :)

Wat dat gevoel heb je nodig om je paard te corrigeren.

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ongelijk bespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:03

Rechtrichten..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Barretta

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-17

Re: Ongelijk bespierd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 14:10

Kan er morgen wel een foto van maken!

Scheef loopt hij ook niet. Hij plaatst zijn achterhand goed onder de massa, goed in balans en belast alle vier zijn benen gelijk.
Het is niet dat ik er niks van merk tijdens het trainen maar ik vroeg me meer af hoe ik mijn paard hierin beter in kan begeleiden samen met mijn trainer.


rien10
Berichten: 14633
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:12

FatCat schreef:
Heb je een foto?

Interessant. Als je paard ongelijk bespierd is en jij voelt hier niets van tijdens het trainen, dan zou ik eerder eerst werken aan jouw gevoel ontwikkelen. :)

Wat dat gevoel heb je nodig om je paard te corrigeren.

Niet per se. Ik ken een s paard met een gewone bil en een ingedeukte bil. Loopt nu Z2. Loopt recht, in balans, springt mooi haar wissels etc.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:23

Barretta schreef:
Hoi jongens,

...oma is jong van hart, maar wel een meisje ;)
Citaat:
Ik heb een 12 jarig paardje en sinds kort rij ik hem fanatieker.
Nu is het mij opgevallen dat hij ietwat ongelijk bespierd is aan zijn achterhand.
Rechts is mooi rond en stevig maar links daarentegen is ietwat ingevallen.
Met trainen merk ik hier weinig van.

De osteopaat is laatst al langs geweest maar zij kon niks vinden, hij voelde tiptop aan.
Ook zijn bouw is in orde want hij is helemaal gecheckt met keuren.


Heb jij jouw bevindingen gedeeld met de osteopaat...?
Juist een osteopaat kan subtiele verschillen voelen en daar informatie over geven.
Bijvoorbeeld 'de dragende spieren zijn in beide achterbenen niet zo sterk - de stuwende spieren zijn rechts beter ontwikkeld dan links'.
Dat is niet 'erg' - in de vrije natuur geldt dit voor ieder paard.
Bij een rijpaard is het zaak de dragende spieren aan het werk te zetten.
Citaat:
Nu denk ik dat het een kwestie is van trainen. Maar qua oefeningen kom ik niet verder dan: balkjes/cavaletti's draven, springen, overgangen rijden en tempowisselingen.

Hebben jullie nog ideeën voor oefeningen of iets dergelijks?
Hoor het graag!!


Ik ga mee met Elisa: rechtrichten.
Op de rechte lijn, op de voltes, in de hoeken, in de overgangen - en boven de balken heb je het makkelijker.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:31

Barretta schreef:
Kan er morgen wel een foto van maken!

Scheef loopt hij ook niet. Hij plaatst zijn achterhand goed onder de massa, goed in balans en belast alle vier zijn benen gelijk.
Het is niet dat ik er niks van merk tijdens het trainen maar ik vroeg me meer af hoe ik mijn paard hierin beter in kan begeleiden samen met mijn trainer.


Als hij niet scheef loopt, kun je hem dan verzamelen? want ieder paard loopt in meer of mindere mate scheef en rechtrichten komt voor verzameling.
Vaak zie je dat het paard 1 achterbeen er minder goed onderzet dan de andere, het achterbeen aan de holle kant. Dat kan het verschil in bespiering verklaren, hier hoef je niet super veel van te voelen/ merken. Dat ligt aan je eigen ervaring..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Barretta

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 22:08

Citaat:
Heb jij jouw bevindingen gedeeld met de osteopaat...?
Juist een osteopaat kan subtiele verschillen voelen en daar informatie over geven.
Bijvoorbeeld 'de dragende spieren zijn in beide achterbenen niet zo sterk - de stuwende spieren zijn rechts beter ontwikkeld dan links'.
Dat is niet 'erg' - in de vrije natuur geldt dit voor ieder paard.
Bij een rijpaard is het zaak de dragende spieren aan het werk te zetten.

Citaat:
Ik ga mee met Elisa: rechtrichten.
Op de rechte lijn, op de voltes, in de hoeken, in de overgangen - en boven de balken heb je het makkelijker.




Ja! Ik heb het er met mijn osteopaat over gehad, ze kon niks vinden als in: verkeerde stand van de bekken of spieren die vastzitten of iets dergelijks maar dat het gewoon zijn minder/zwakkere kant is en dat dit nu omdat we op een hoger niveau aan het trainen zijn meer tot uiting komt in zijn bespiering

Barretta

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 23:04

Hierbij de bootypics van mijn paard!

Geheel

Afbeelding

Rechts
Afbeelding

links
Afbeelding


Nogmaals links (hier kun je goed het deukje zien.
Afbeelding

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:01

Rechtrichten en grondoefeningen er mee doen. Zo ontwikkel je best de achterhand spieren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fantj3 en 34 bezoekers