Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 09:25

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over wanneer je als ruiter/amazone nog moet betalen voor het rijden (leasen, betaald bijrijden), je eigen kosten moet betalen qua lessen, startkaart, wedstrijden etc en wanneer de eigenaren juist jou als ruiter een vergoeding moeten geven, ofwel alleen voor de wedstrijdkosten, of ook voor de training/lessen etc.

Waar zit voor jullie het omslagpunt en is dat in de praktijk ook het geval?


melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:38

Wij hebben voor 2 van onze paarden een bijrijder. Die hoeven niks aan de paarden zelf te betalen, hebben allemaal goed passend tuig en er wordt ook rekening gehouden met of de ruiter lekker zit in het zadel. Het enige wat wij vragen is of ze 1 keer per week mest ruimen en heel af en toe een keer hooi voeren aan alle (4) de paarden. De lessen betalen ze zelf, wedstrijden worden niet gereden. Als er ergens materiaal voor nodig is zorgen wij daarvoor. Als de bijrijder denkt dat de osteopaat ofzo nodig is dan laten we die ook komen.

Master Saddle Fitting Consultant SMS Qualified Saddlefitter

kim_1990

Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:42

Het onslagpunt ligt bij mij daar waar ik van de ruiter persee verlang dat ze wedstrijden gaat rijden.

Als ik een bijrijder zoek, verlang ik alleen.dat ze lessen volgt, dit puur omdat ik niet wil dat ze zelf wat gaan aanmodderen, lessen volgen is voor ieders belang vind ik. Wedstrijden mogen ze rijden, maar is geen must...en daarom is dat bij mij betaald door de berijder.
Zodra ik specifiek opzoek ben.naar iemand die wedstrijden gaat rijden met mijn paard, vind ik het niet meer dan normaal dat ik bijv. De wedstrijden zelf betaal.
Mocht ik een goede ruiter inschakelen die het wedstrijdrijden allang gedaan heeft en het dus als werk doet om paarden uit te brengen, is het niet meer dan normaal dat ik de ruiter betaal om te rijden.
Voorbeeld 1: meisje van 16 wil graag rijden, niet meer op de manege maar meer prive leren = zij betaald om mijn paard te rijden + lessen + wedstrijden (wat niet verplicht is)
Voorbeeld 2: meisje van 16 wil graag rijden, niet op de manege maar meer prive leren, geen wedstrijdervaring maar ik verlang wel dat ze wedstrijden rijd = zij betaald om mijn paard te rijden + lessen, ik betaal wedstrijden + extra lessen/clinics die nodig zijn
Voorbeeld 3: ik zoek een goede ruiter met aantoonbaar wedstrijdervaring (bijv. Min. M niveau) en verlang van deze ruiter dat ze mijn paard traint + uitbrengt = ik betaal haar

Hoe dit voor anderen is, weet ik natuurlijk niet...maar zolang het voor mij niet verplicht hoeft, ga ik niet betalen aan een ander.
Verder ben ik zelf verantwoordelijk voor alles in en rondom mijn paard (zadel, voer, fysio/osteo/chiro, hoefsmid(tenzij bijrijder verplicht ijzers wil, verschil betaald ze zelf) etc etc etc)

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:43

Ik ben blij dat ik een leuk meisje heb gevonden voor mijn paard.
Zij hoeft niks te betalen maar wat ze zelf extra wil doet ze evt zelf.
Ik stel mijn paard beschikbaar en zij gebruikt hem zoveel ze wil dus geven en nemen.

Toen mijn paard in een crisis zat heb ik wel iemand gebeld om hem een paar x te laten rijden. Die heb ik wel betaald omdat het zijn werk was.
Ik denk dat er een verschil is met wat het doel voor het paard is.
Mijne is puur recreatief en hoeft niets te bereiken van mij.
Wil de bijrijdster dat wel wens ik haar veel succes _O-

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

ikkedus
Berichten: 3253
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:45

Het omslagpunt lijkt mij te liggen bij wat de ruiter toe voegt aan de waarde van het paard. Dus wanneer er door goede resultaten op training en evt wedstrijd een goede ontwikkeling zichtbaar wordt en het paard en meer waarde van krijgt, financieel bij evt verkoop of als fokwaarde ( stereofonie preferent of dekwaarde).

[o]

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:48

Voor het verzorgen en het rijden van de paarden zou ik niks vragen.
Als de bijrijder zou willen lessen, dan moeten ze dat wel zelf betalen.
En af en toe eens helpen in en om de stallen, zoals hierboven als is gezegd in de vorm van water geven,mest rapen.

superleuke en unieke creaties te koop voor elke gelegenheid!
http://www.kralenenkado.nl

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:50

Voor mijn bijrijdpaarden betaalde ik niks. De eigenaresse betaalde de kosten rondom t paard (stalling, tuigage...), zeg de kosten die ze ook zou hebben als ik er niet zou zijn.
Ik betaalde zelf mijn lessen, wedstrijdgeld etc. Lessen waren wel “verplicht”, maar in goed overleg voor we een overeenkomst aangingen en ik wilde zelf graag privé gaan lessen.
Ik mestte dan op ‘mijn’ dagen de stal/wei uit, hielp met voeren/voer klaarzetten op die dag.

Ik heb zelf uit principe nooit betaald voor een bijrijdpaard.

troi
Berichten: 16988
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:55

Theoretisch wanneer de ruiter het paard zijn waarde doet toenemen maar praktisch is het vooral vraag en aanbod.. bij een paardenoverschot betaald zelfs een echte beginner niks en vice versa!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:01

Ik denk dat het omslagpunt ligt bij het moment dat het paard stijgt in waarde, omdat de ruiter wat toevoegt. Of dat nou wedstrijd is of niet.

Neem mij bijrijpaard, een jaar terug kon ik niet eens een halster normaal op if af doen, het hoofdstel was ook een uitdaging, bij het opstappen moest ze vastgehouden worden, anders vloog ze er vandoor in rodeo.

Na een jaar veel grondwerk en werken aan vertrouwen is ze ‘normaal’ handelbaar. Teugels, halster en hoofdstel over het hoofd is geen probleem meer.

Ze is van bijna onverkoopbaar, naar verkoopbaar voor een ervaren ruiter gegaan.
Nou wil ik haar overkopen (en ‘korting’ is al toegezegd), dus ik hoef er niet voor betaald te krijgen, maar ik ga er ook niet voor betalen om haar bij te rijden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Nessie

Berichten: 8567
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:04

Wanneer je een hoger niveau hebt dan het paard en het paard naar hoger niveau kan brengen, word jij betaald. Wanneer het paard een hoger niveau heeft dan jou, waar jij wat van kan leren betaal jij. Wanneer er klusjes zoals stallen mesten bijkomen, wordt de bijdrage minder dan wanneer je niks hoeft te doen. Zo zou ik het bekijken.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:11

Ik heb 2 leasers bij mijn paard. Die betalen 60 p/p per maand. Dan mogen ze doen wat ze willen (rijden, longeren, zonder zadel, dressuur, springen enz.) Gemiddeld 2x per week maar in praktijk regelmatig 3x per week. Ook wedstrijden rijden bij de buren is mogelijk. Daarnaast kunnen ze minimaal 1x per week les krijgen van mij (instructrice) Eigen spullen mogen erbij, maar bitten hetzelfde als mijn bit, zadels alleen via zadelpasser. Daarnaast mogen ze in overleg mijn paard meenemen ergens naar toe. Zo doet er 1tje een paard en sport opleiding en gaat ze hem volgend schooljaar een paar x meenemen.

Beide dames zijn zeer goede manegeruiters die klaar zijn voor het hogere werk (mijn paard is Z startgerechtigd) maar geen tijd hebben om zelf een paard te kopen.


Zelf ben ik in het verleden betaald om paarden bij te rijden. Ivm verkoop, zwangerschap of ziekte van de eigenaars. Maar dat was allemaal op oog voor verkoop. Dus ik reed ze maximaal een maand en dan gingen ze weg. Ik reed ze dan naar L/M niv. Maar dan sta ik er echt als trainer en niet als iemand voor extra beweging.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Jildau

Berichten: 9397
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:11

Mijn paard, mijn kosten. Als er een ander op rijdt dan is dat omdat ik het leuk vind of handig vind omdat ik zelf die dag geen tijd heb. Ik zoek dan ook iemand die ik daar blij mee maak dus een win-win situatie waarbij niemand betaald. Mocht diegene dan graag wedstrijden met mijn paard willen rijden of ermee willen lessen dan betalen zij die kosten. Ik zou nooit iemand laten betalen puur en alleen voor het rijden.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:37

Bij hulp in de verzorging, klusjes op stal en wat rijden maar daarin niks echt verbeteren kwa wedstrijd niveau is het verzorgen zonder kosten van beide kanten.

Bij alleen rijden of bijrijden zonder verdere klusjes kun je geld vragen aan een bijrijder (dan huurt ze je paard al het ware), maar voor mij hoeft dat ook niet persee.

En als je wil dat de ruiter je paard echt doorrijd naar hoger niveau dan moet je je ruiter betalen als eigenaar.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

cobiie

Berichten: 7282
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:17

Omslag punt heeft ook te maken met de wensen van de eigenaar. Als de eigenaar zeer tevreden is als zijn paard als fulltime grasmaaier loopt (ookal is het een kwaliteitsvol dier) dan hoef je niet te verwachten betaald te worden om te rijden ookal rij je bij wijze van spreke gp.

Als de eigenaar een jong paard wil laten doortrainen op hoog niveau wil verkopen dan is geld krijgen voor het trainen niet raar.

[o]

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:23

Ik heb een "vooruit rijdster" voor mijn 2 pony's waarbij ze voor het rijden van de ene pony betaald wordt, en voor het rijden van de andere niet.

Vrij simpel: met de ene pony heeft ze de mogelijheid ZZlicht te starten tussen de paarden, wat ze anders niet zou kunnen. Er zitten voor haar dus voordelen aan, ze heeft er zelf ook wat aan om dit dier te rijden. Voor deze pony betaal ik de startkaart, maar verder niets. Lessen, inschrijfgeld etc betaalt ze zelf

De andere pony is een complex te rijden dier, die door haar opgeleid en verder geschoold wordt. Hier betaal ik haar voor, betaal ook de lessen die ze met dit dier heeft, startkaart is voor mij en in eerste instantie inschrijfgeld wedstrijden ook. Dit dier profiteert van haar rijden/ zij profiteert ahw niet van dit dier, dus daar betaal ik dan gewoon voor.


Iedereen een Connemara!!


.

Elisa2

Berichten: 36742
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:25

Als de ruiter wat toe kan voegen aan de training van het paard/ het paard kan verbeteren dan kunnen ze daar geld mee verdienen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

cobiie

Berichten: 7282
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:30

Wat ik trouwens ook wel eens hoorde als alternatief, is betaald worden voor de eerste 10 winstpunten per klasse.
Hoogte van bedrag steeg ook per klasse volgens mij.

[o]

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:27

Ik rijd nu een nieuw paard op stal wat heel erg angstig is. Dus in feite help ik de eigenaresse. Maar anderzijds, als ze me zou betalen oid, dan schept dat weer verwachtingen wat ik niet wil.

Ik leer er heel erg veel van en betaal ook een X bedrag per maand. Hier heb ik dan wel een perfecte bak voor, begeleiding als dat nodig is, tuig en de andere spullen. Als iedereen het er mee eens is, is het toch goed?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:07

Ik zou pas betalen als ik echt op zoek ben naar iemand die het paard verbeterd. Als ik iemand zoek om het paard in beweging te houden en er komt toevallig een ruiter die goed kan rijden omdat ze interesse heeft is dat voor mij geen reden om dan te betalen.
Neem aan dat als diegene zou reageren op een advertentie dat ze dat ook wel begrijpen dat ik daar niet opzoek naar ben.
Zelfde met wedstrijden als ik dat oké vindt is het logisch dat je dat zelf gaat betalen tenzij ik perse wil dat er wedstrijden gereden worden. Dan kun je ook de kosten delen of geheel op je nemen.

En het wel of niet betalen aan de eigenaar. Beetje zelfde dat je een bijdrage vraagt en iemand reageert daarop en die zou toevallig heel goed kunnen rijden is dan niet direct een reden omdat te schrappen uiteindelijk vraag je daar niet om.

Dus hangt er wat betreft helemaal aan wat je zoekt/aanbiedt. En dat geldt voor ruiters ook die betaald paarden trainen. Ga er vanuit dat ze dan ook niet reageren op advertenties waarbij staat dat er aan de eigenaar betaald moet worden.
Het is niet omdat je toevallig paarden goed kunt trainen je altijd maar betaald gaat worden.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Dennis

Berichten: 31457
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:21

Ik denk dat dat voor iedereen anders is. Zoals met zo veel is het wat de gek er voor geeft, hiermee dus ook.

Ik start wel eens pony's van andere. Bij het mennen heb je een startlicentie waarbij je onbeperkt startpassen aan kan vragen. Dus ik heb geen extra kosten van een startpassen, ben een paar keer ZZ dressuur en ZZ vaardigheid geweest dus mag alles direct ZZ starten als ik zou willen. Ook wel leuk voor een predicaat als een eigenaar verder geen sport ambities heeft.
1 pony die ik start word door de eigenaar zelf getraind, nu 1x uitgebracht in de M dressuur en Z vaardigheid, net geen winst. Volgende wedstrijd zal het district kampioenschap worden, zonder verwachten, met een puntje zijn we blij. Startgeld word door de eigenaar betaald, pony word naar wedstrijd gebracht en eigenaar groomt mij. Pony loopt voor mijn wagen.
Andere pony die ik wel eens start is een ruil projectje. Zij start mijn (hoger opgeleide) pony soms en ik haar B dressuur pony, en de keren dat ze komt trainen train ik die van haar. Ik reed in een hogere klasse punten met de hare van de winter, zij werd met de mijne kampioen in de B. Binnenkort is de bedoeling dat ik haar pony eens ZZ vaardigheid ga starten, eens kijken wat we daar van kunnen maken.

Verder heb ik genoeg pony's in training gehad die hier dan op stal kwamen. Daar werd een x bedrag per week voor betaald. En heb ik een tijdje verschillende paarden aan de dubbele longe getraind waar ik voor betaald kreeg (een soort betaalde bijrijder, maar dan klom ik er niet op ;) ).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 08:35

Interessante antwoorden.
Bedankt.

Voor mijzelf zou ik betalen als ik zelf weg zou vallen vanwege gezondheidsredenen en ik wil mijn paard op haar niveau getraind houden en het niet lukt iemand te vinden die het voor zichzelf wil doen.

Ook zou ik eventueel iemand betalen om haar naar hoger niveau te rijden. Ze is Z1 dressuur geweest dus iemand die haar naar de Z2/sportpredicaat kan rijden of nog hoger, daar zou ik ook voor willen betalen.

Weet iemand wat een beetje de kosten/prijzen zijn per keer trainen? Betaal je hetzelfde als voor een uur/half uur les of is het goedkoper? Wat zijn een beetje de bedragen? In mijn geval zou het dus om een minimaal Z2 tot en met GP rijdende ruiter gaan.

Mando

Berichten: 15641
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:22

Ik heb 2 leuke bijrijdster die lol met mijn knol hebben en hem de aandacht en beweging geven.
Zij betalen niets

Toen ik ziek was reed mijn instructrice hem om hem in iedergeval 1x per week goed te rijden
Ik betaalde haar gewoon lesgeld.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

cobiie

Berichten: 7282
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:21

Aan mijn instructeur betaalde ik hetzelfde bedrag om het paard te rijden als wat het lesgeld is.

[o]

Elisa2

Berichten: 36742
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:37

joyce B schreef:
Interessante antwoorden.
Bedankt.

Voor mijzelf zou ik betalen als ik zelf weg zou vallen vanwege gezondheidsredenen en ik wil mijn paard op haar niveau getraind houden en het niet lukt iemand te vinden die het voor zichzelf wil doen.

Ook zou ik eventueel iemand betalen om haar naar hoger niveau te rijden. Ze is Z1 dressuur geweest dus iemand die haar naar de Z2/sportpredicaat kan rijden of nog hoger, daar zou ik ook voor willen betalen.

Weet iemand wat een beetje de kosten/prijzen zijn per keer trainen? Betaal je hetzelfde als voor een uur/half uur les of is het goedkoper? Wat zijn een beetje de bedragen? In mijn geval zou het dus om een minimaal Z2 tot en met GP rijdende ruiter gaan.


Dat soort ruiters rijden vaak geen "losse" paarden erbij, tenzij het idd paarden van lesklantjes oid zijn. Meestal zet je ze in training op de stal van zo'n ruiter en betaal je per maand de trainings en stallingskosten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:44

Wat voor mij een belangrijk punt is.. Leren zij mijn paard wat? Of leren hun iets van mijn paard?

Als hun leren van mijn paard mogen ze betalen.
Als ze van elkaar leren hoeft er niemand te betalen.
leren hun mijn paard wat ( wel hierbij de vraag of ik dat graag wil ) dan betaal ik de ruiter.


Dit is natuurlijk super zwart/ wit. Er spelen bij mij nog vele factoren een rol.. Helpen ze mee op stal of juist niet? Komen ze omdat ik het anders echt niet red of meer om hun een plezier te doen? En zo kan ik nog meer vragen stellen.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 4 bezoekers