Oppashond met diabetes eet brokken niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 00:09

Ik en mijn vriend zijn op dit moment 2 weken aan het oppassen op de 2 labradors en yorkiex welke we normaal 5x per week uitlaten, de eigenaren zijn op vakantie.

Buddy, 1 van de labradors (12 jaar), is de week voordat wij kwamen gediagnostiseerd met diabetes, nadat hij qua gezondheid een enorme duikeling heeft gemaakt in krap een week tijd. Waar hij 3 weken geleden nog met redelijk gemak een uur mee ging wandelen, heeft ie nu moeite met 10 minuten.

We spuiten hem nu 's ochtends zijn insuline en zijn bloedsuiker gaat met een mooie rustige curve omlaag en we zagen de afgelopen dagen meer een meer de bekende Buddy terug komen.

Ivm de diabetes is hij op ander voer gezet, welke hij niet lekker vind. Dit hebben we tot gister smakelijk kunnen maken met vis uit blik er door te mengen.
Hier haalt ie nu zn neus voor op..
Vanalles geprobeerd er door te mengen, waar ie normaal ontzettend gek op is (vis, scrambelled eggs, kipbouillon), maar zelfs zn oude brokken laat ie liever staan.
Van snacks word ie nog steeds erg blij en die zijn hap slik weg, de eetlust is er dus nog wel!

Zonder zn eten, kunnen we hem geen insuline spuiten, dus hij MOET een redelijke hoeveelheid eten.

Aangezien wij alleen oppas zijn en het niet erg ruim hebben, kan ik niet allerlei soorten voer kopen om uit te proberen of ie het eet.

Dus nu ben ik opzoek naar ideeen om zn eten meer smakelijk te maken.
Of ideeen om een goed uitgebalanseerd maal te koken voor een hond met diabetes (kip? Groente? Wat brood/rijst?)

graag geen commentaar dat de eigenaren gewoon op vakantie zijn gegaan onder deze omstandigheden met de hond, het leek allemaal beter te gaan en mocht t nodig zijn vliegen ze direct terug :)

Shirrlfl

Berichten: 1207
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Molenlanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:12

Bij ons in de dierenwinkel verkopen ze zalmolie. Dat kan je over het eten doen. Ik hoor zo af en toe wel eens langskomen dat ze het dan liever lusten. Maar of dat met de diabetes kan is even de vraag

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:14

Wat zeggen zijn baasjes? :)

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:15

Het moeilijker maken om te eten wilt goed werken. Dus een paar flinke stenen in de voerbak oid.

Tot nu toe heb ik iedere hond zo aan het eten gekregen. De ellende kwam pas weer terug als hond naar de baasjes ging. Ook daar ging de hond weer eten als het voer moeilijker te bereiken is.

Verder lactosevrije slagroom of zelf een bouillon maken. Of de brokken in de magnetron opwarmen?

Of de baasjes vragen voor geld om andere brok/KVV te kopen.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:39

zo min mogelijk andere dingen proberen, daar gaan ze alleen maar meer tegenin, nu is het warm, voelt zich niet lekker, smakeloos eten en toch een ander ritme dan gewend, kan bij een hond resulteren in niet of weinig eten. Hij eet wel snacks.. daarmee stoppen, juist die vulling van snacks (ongezonde en overdreven smakelijk liflafjes) nemen de ruimte in de maag in van het goede voer. wat beter helpt, is juist dat dieetvoer als snackje interessant te maken om zo de trek weer te stimuleren. Miss spannend maken en brokje voor brokje beginnen te geven, 100 brokjes van 1 gram is aan einde van de dag een behoorlijk grote bak brokken. Maak er een spelletje van, soort balletje balletje... vind ie dat leuk dan niet 1 brokje maar een paar tegelijk..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:49

Hier hielp zalmolie ook bij een extreem moeilijke eter!
En idd geen snacks en tussendoortjes meer, want daarvan gaat het hongergevoel omlaag en zal hij minder van zijn hoofdeten naar binnen werken.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 01:59

Voer de brokken door de dag heen als beloningen en snacks. Maak er een beetje een spelletje van.

Die van mij eet zn brokken bijv. wel uit de kong maar niet uit de voerbak.

Dus zakje mee als je met m gaat lopen en voeren terwijl je loopt/beloont.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 02:09

Mijn hond wilde toen ze nog leefde ook regelmatig zomers haar brokken niet.
Ik ging er maar een spelletje van maken (was overigens zelf een jaar of 10 toen) en noemde het 'vang het brokje'.
Ik maakte haar nieuwsgierig alsof ik iets lekkers had en gooide 1 voor 1 de brokjes die ze dan ving en zo wel op at.
Zo kon je rustig een half uur bezig zijn en het is dan niet zo geweest dat ze er achteraan zou rennen, maar daardoor ging het voer er wel in. En soms slaagde we er op die manier zelfs in dat ze na een brokje of 10 ineens zelf begon te eten.
Het weer kan natuurlijk ook meespelen, waardoor de eetlust afneemt.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 06:51

upendo schreef:
Wat zeggen zijn baasjes? :)

Niet zelf gaan experimenteren, ik zou als baas daar zelf iets over willen zeggen.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 08:27

Allereerst bedankt voor de reacties

Zijn baasjes weten het ook niet zo goed nou, aangezien dit totaal nieuw voor ze is, zij raadde de scrambelled eggs aan en zijn begonnen met de vis.. Buddy is zijn hele leven gek geweest op eten (labrador he ;) ), maar geen schrokop.
Hij was gewend de hele dag door te kunnen eten, want ze aten nooit t gehele ontbijt of avondeten in 1x.
Nu de bak laten staan gaat niet echt ivm de andere honden (die nog wel aan de andere (koolhydraat rijke) brokken staan) en zo niet kunnen monitoren hoeveel Buddy zelf eet.
Daarbij weet ik dan ook niet wanneer hij voldoende voedingsstoffen heeft opgenomen om hem zijn insuline te geven.

Hij haalt nu letterlijk zijn neus op voor zowel de nieuwe als oude brokken en nu hij slecht eet heeft ie geen energie om er een spelletje van t maken (heb idd geprobeerd om de brokjes een voor een te geven al).

Met snacks bedoel ik het plakje ham waar de medicatie voor zn artrose ingerold zitten en stukken ander vlees (zo min mogelijk gerkuid) dat wij eten, om hem toch maar iets te laten eten.

Zoals t nu klinkt, klinkt het misschien alsof ie echt op is.. mocht dat zo zijn, laat ik dat besluit uiteraard aan zijn baasjes over.
Op dit moment lijkt het mij meer een dip in de diabetes, aangezien hij eergister nog zn bak redelijk leeg at en zelfs met wandelen voor ons uit rende!

Zat zelf idd aan zalmolie of schapenvet te denken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:16

12 jr is een beste leeftijd voor een lab. Ik weet niet of ik daar nog mee zou rommelen.
Mijn hond was 14 toen ze nierfalen kreeg en op speciaal dieet moest. Altijd al een moeilijke eter geweest, en dit at ze dus absoluut niet.
Ik heb het los gelaten en haar terug op haar oude voer gezet, onder het mom van: dan leeft ze maar 3 maanden korter.
Uiteindelijk is ze 15jr en 3 mnd geworden...

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 09:23

LadyMadonna schreef:
12 jr is een beste leeftijd voor een lab. Ik weet niet of ik daar nog mee zou rommelen.
Mijn hond was 14 toen ze nierfalen kreeg en op speciaal dieet moest. Altijd al een moeilijke eter geweest, en dit at ze dus absoluut niet.
Ik heb het los gelaten en haar terug op haar oude voer gezet, onder het mom van: dan leeft ze maar 3 maanden korter.
Uiteindelijk is ze 15jr en 3 mnd geworden...


Dat was mijn idee idd ook. Zonder de insuline is zn bloedsuiker véél te hoog, Dan liever "iets" te hoog met zn oude brokken, dan niks eten..
Helaas eet ie zn oude brokken nu ook niet.. (vanmorgen weer geprobeerd met gooien en vangen, nadat ie doorhad wat t was stopte hij met t spelletje)

Ben nu kipfilet met wortel (is ie gek op) aan het koken voor m..

Alles gaat in overleg met de eigenaren trouwens :)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:25

LadyMadonna schreef:
12 jr is een beste leeftijd voor een lab. Ik weet niet of ik daar nog mee zou rommelen.
Mijn hond was 14 toen ze nierfalen kreeg en op speciaal dieet moest. Altijd al een moeilijke eter geweest, en dit at ze dus absoluut niet.
Ik heb het los gelaten en haar terug op haar oude voer gezet, onder het mom van: dan leeft ze maar 3 maanden korter.
Uiteindelijk is ze 15jr en 3 mnd geworden...



Mee eens, In dit geval zal niet eten en geen insuline meer kwaad doen dan terug op zijn oude voer en wel insuline kunnen geven. Raad pleeg anders toch even de dierenarts een telefoontje kost niets.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:32

Je zou in de supermarkt ook kunnen kijken voor rodi of smuldier(diepvries).

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 09:38

kiwiwitje schreef:
Je zou in de supermarkt ook kunnen kijken voor rodi of smuldier(diepvries).

Moet even kijken wat ze daarvan hier hebben, ik woon in Engeland :)
Maar er zal idd vast zo iets te vinden zijn.

Mocht ie vandaag niet beter eten, bellen we idd even de dierenarts :) ! Gelukkig is ie nog wel lekker wakker en vrolijk :)

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:45

ImkeTarek schreef:
kiwiwitje schreef:
Je zou in de supermarkt ook kunnen kijken voor rodi of smuldier(diepvries).

Moet even kijken wat ze daarvan hier hebben, ik woon in Engeland :)
Maar er zal idd vast zo iets te vinden zijn.

Mocht ie vandaag niet beter eten, bellen we idd even de dierenarts :) ! Gelukkig is ie nog wel lekker wakker en vrolijk :)



Heb je hem getest?

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 10:15

Caira schreef:
Heb je hem getest?

Zn bloedsuiker of het feit of ie echt diabetes heeft?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:19

ImkeTarek schreef:
kiwiwitje schreef:
Je zou in de supermarkt ook kunnen kijken voor rodi of smuldier(diepvries).

Moet even kijken wat ze daarvan hier hebben, ik woon in Engeland :)
Maar er zal idd vast zo iets te vinden zijn.

Mocht ie vandaag niet beter eten, bellen we idd even de dierenarts :) ! Gelukkig is ie nog wel lekker wakker en vrolijk :)

Ohw! ik zag nijmegen staan, vandaar.. :P
T is in ieder geval diepvries vlees voor honden :)

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:31

ImkeTarek schreef:
Caira schreef:
Heb je hem getest?

Zn bloedsuiker of het feit of ie echt diabetes heeft?


Z’n bloedsuiker

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 10:48

Ik kom idd oorspronkelijk uit Nijmegen, nooit veranderd in mijn profiel, haha!

@caira, ik heb hem net zijn insuline gegeven, straks zn bloedsuiker checken :)

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:56

ImkeTarek schreef:
Ik kom idd oorspronkelijk uit Nijmegen, nooit veranderd in mijn profiel, haha!

@caira, ik heb hem net zijn insuline gegeven, straks zn bloedsuiker checken :)


Ik zou volgende keer ook eerst even checken voor je spuit in dit soort gevallen. Als de suiker al laag is en je spuit ook nog kan het gevaarlijk zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:00

Je moet altijd eerst testen voor je spuit idd. Als de suiker al laag was kan de spuit dodelijk zijn.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 18:49

Bloedsuiker was 25.5 vandaag toen ik testte, toen ie gediagnostiseerd werd was ie ruim boven de 30. Eerder deze week 22.1 gehad, dus weer iets hoger, maarja..
Dierenarts zegt dat alles onder de 15 oke is voor hem nou, alles daaronder is mooi meegenomen. Maar een TE snelle daling is ook niet echt wat we willen..

Heb dit vanochtend gekocht:
Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:21

Ik vind alleen de verpakking al leuk! Maar daar heb je niks aan :')
Ben benieuwd of hij het lekker vind. De beschrijving ziet er niet gek uit. En ergens is het ook wel heel belangrijk dat ie iets eet zegmaar.

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:40

Als zijn bloedsuikers 30, 22, of 15 zijn is het logisch dat hij niet eet. Hij voelt zich beroert door te hoge suikers.
Dan zal hij zeer waarschijnlijk meer water drinken.
Met een bloedwaarde van 22 kan je rustig spuiten hoor, ook al eet hij niet. Wel daarna regelmatig controleren als je ziet dat hij snel daalt dan wat eten geven.
Maar als hij boven de 15 zit, is echt veel te hoog, dan is hij lichtelijk aan het verzuren. en zal hij ook wat moe zijn. Ik snap niet dat de da die suiker waardes oke vindt, want ze zijn echt veel en veel te hoog.