Geen zin/energie voor paardrijden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Anoniem

Geen zin/energie voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:00

Ik plaatst dit topic hier omdat ik denk dat het hier beter past dan bij het paarden gedeelte.

Ik merk de laatste tijd dat mijn energie level gedaald is. Als ik op sta en de hele dag moet werken en in de avond paardrijden zucht ik al. Helemaal niet omdat ik mijn paard niet leuk vind, maar puur omdat het mij veel energie kost. Ik merk ook dat mijn paard meer een moeten-iets is geworden dan lekkere ontspanning. Zelfs merkte ik dit op mijn vrije dag vandaag.

Ik werk sinds maart bij mijn nieuwe baan, het is fysiek geen zware baan, maar geestelijk is het best pittig. Moet veel nieuwe dingen leren, werk 32 uur, 4 dagen en best wel lange dagen. Het is 3 kwartier enkele reis.

Ik ga tegen half 8 weg en ben tegen half 7 thuis, eten, omkleden, 20 min in de auto naar stal, paarden uit de wei halen (wat z'n 15/20 min lopen is heen en terug) Paard laten eten en dan pas opzadelen en rijden. Ik ga 3 keer doordeweeks en in het weekend 1 a 2 dagen. De andere dagen wil ik hardlopen, wandelen of een andere sport gaan doen. Daarnaast wil ik in het weekend meer op de fietst naar stal, maar het is wel een uur fietsen. Zal het niet zwaarder worden dan?

Soms denk ik echt: 'waar doe ik het allemaal voor?' Ik heb echt een schat van een paard, maar het sprookje dat het allemaal altijd rozengeur en maneschijn is, is een beetje op. Merk dat het geen ontspanning meer is soms. :(

Wie heeft tips? Toch alleen in de weekenden rijden? Misschien een extra vitamine? Ik wil ook heel graag wat kg kwijt en ik ben daar deze week mee begonnen, misschien hakt dat er ook in? Volgende week ga ik naar een diëtist en kan zij mij hier mee helpen.


Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:06

Keuzes maken. Je kunt niet alles en je moet niet alles. Daarbij is kijken of je paard ergens dichterbij werk of huis kunt stallen wellicht ook een optie. Kun je meer tijd besteden aan je paard zonder het reizen en van stal naar wei wandelen.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:08

Verhuizen is helaas geen optie. Paard de hele dag op stal laten staan ook niet, dat vind ik niet eerlijk tegen over haar. Dus het is kiezen of delen ben ik bang.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-18 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:09

Toen ik op dit punt zat, heb ik een verzorger erbij gezocht, dat luchtte echt op, want toen 'moest' ik niet elke dag weer

L2+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:10

Deels wel herkenbaar. Ik heb bij tijd en wijle last van een overdosis paard. Ik heb er dan geen fut, zin en tijd voor en heb ook het gevoel dat de lol er af is en er helemaal geen zin meer in heb.
Wat ik doe in die overdosis fase is mijn merrie en mijzelf een vakantie geven. Ik rij dan niet en ga een stuk minder naar stal. Ik krijg vanzelf wel weer de kriebels om te willen rijden waar ik dan ook gehoor aan geef.
Er is niks mis mee om even afstand te nemen en desnoods even de ruimte te creeeren voor iets anders. Het geeft je ruimte zo wel geestelijk als lichamelijk, ook aan je paard ;-)

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:14

Ik merk dat je wel heel veel tegelijk wil.
Is het geen optie om het eerst even een rij te zetten?
Als je een nieuwe baan hebt is dat de eerste tijd heel veel ivm de nieuwe indrukken, nieuwe dingen leren etc...
Ga dan svp niet ook nog eens naar stal fietsen als je nu al geen energie meer hebt om te rijden nadat je je paard uit de wei hebt gehaald.

Dan ook nog plannen om af te vallen. Allemaal goed en wel, maar om nu bewust op dieet te gaan... dan krijg je misschien nog wel minder energie van. Ik zou dan wel opletten met snoepen / veel suiker.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:16

Ik deel mijn paard, dus ik heb altijd wel iemand die naar haar toe kan als mij het niet lukt. We hebben een doel samen: een leuk L proefje rijden, waar nog heel veel werk in zit en ook met ups en downs gaat. Als ik dan niet ga voel ik mij een slechte eigenaar. Het is misschien ook wel een beetje een druk dat het paardrijden altijd leuk moet zijn. Hoe kun je nou geen zin hebben om naar je paard te gaan?

Ik begin mij ook inderdaad te beseffen dat het werk natuurlijk allemaal nieuw is. En dan ben ik na z'n lange dag moe, maar een stemmetje in mijn hoofd zegt: 'ja je moet paardrijden, want paardrijden is leuk?' en dat werkt averechts natuurlijk want dan ga ik mijzelf het opdringen.

Het afvallen is wel echt nodig, maar geen crashen of overmatig gezond. Ik merk op mijn werk dat mijn eetpatroon vrij matig is. Ik heb vaak honger en vergeet vaak goed te eten. Dus misschien is het dat ik te weinig goede energie binnen krijg?

Het fietsen naar stal wil ik alleen in het weekend doen, wanneer ik alle tijd heb. Dus niet door de weeks.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:20

Nou ik heb echt niet altijd zin hoor. Daar om staat mijn paard all in verzorgd. Als ik dan een dag niet ga of kan hoef ik mij niet schuldig te voelen.
Dat is vooral heel fijn als ik ziek ben, of bijvb het heel slecht weer is.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Geen zin/energie voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:12

Ik herken mezelf erg in jouw verhaal.
Mijn schema was ook altijd moordend en ik vond altijd dat ik moest rijden anders was ik een slechte baas.

Probeer het moeten eraf te halen. Het heeft mij 4 jaar geduurd. Probeer een andere vorm van ontspanning met je paard te vinden. Geniet van andere dingen die jullie doen buiten het rijden en haal daar je voldoening uit. Bv een kwartiertje borstelen.

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Geen zin/energie voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:22

Ja grondwerk 10 min kan ook leuk én nuttig zijn hoor :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:25

Ik herken je verhaal wel af en toe. Ik had dit vooral in de winter als ik dan om 6 uur thuiskwam zag ik er echt tegenop dat ik er dan nog twee 'moest' gaan rijden. Toch ben ik nooit niet gegaan als dat wel het plan was want ik denk dat als je eenmaal een keer niet gaat dat je dit blijft doen.
Wat bij mij wel enorm helpt, is dat ik er echt veel positieve energie van krijg als ik gewoon ga.
Maar boven alles moet het natuurlijk wel leuk voor je blijven dus desnoods doe je even een stap terug en ga je gewoon even naar je paard, het lekker in de wei staan neemt hij je echt niet kwalijk en dat maakt je zeker geen slechte eigenaar ;)

listiglistje

Berichten: 14398
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:32

Herkenbaar.. Ik heb het sinds ik geen wedstrijden meer rijd en mijn paard weer aan het oppakken ben na verschillende blessures.

Sinds 2 weken een verzorger erbij, poetsen en wandelen etc.
En deze week een bijrijder geregeld voor 2 a 3 x per week.
Geeft mij wat lucht en geen rust roest..mijn paard heeft zijn beweging echt nodig anders gaat hij fysiek achteruit.

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

tinker_sally

Berichten: 1456
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:36

Heel herkenbaar. Toen ik 2 jaar terug op mijn nieuwe werk begon voelde ik ke precies zo.
Ik kwam van eem bakkerij met onregelmatige tijden en werkdagen van soms 12 of meer uur naar werkdagen van 9 uur. En 2 ploegendienst, hier op het dorp.
En toch had ik de eerste maanden geen puf voor mutsje.
Ik wist niet hoe mijn tijd in te delen.

Nu staat zij op 1,5 km van huis maar ik heb het moeten laten gaan.
Als ik niet iets met haar wilde doen kreeg ze vrij. Wilde ik alleen poetsen en wandelen gingen we dat doen.
Nu ben ik nooit een echte ruiter geweest dus dat had al geen prioriteit bij me.
Maar dat loslaten gaf zoveel rust bij mij. Mutsje deed haar ding op de wei en ze was blij als we wat deden.
En na verloop van tijd vond ik regelmaat en pakte ik haar meer op met van alles. Wat voor haar weer beter was want ze moet eigenlijk iedere dag wat doen.
Ook zijn we in die periode met kleine kunstjes begonnen. Ja knikken, nee schudden, toeteren en dat was perfect om toch even samen bezig te zijn maar geen urenlange voorbereiding.

Ik hoop voor jullie dat je het moeten kan gaan laten varen.
En dat je het plezier weer terug krijgt.
Want juist met je drukke schema kan het zoveel ontspanning geven.
Al is het maar samen in de wei knuffelen bij wijze van

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Supervixen

Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Geen zin/energie voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:23

Herkenbaar, ik heb dat gevoel ook gehad. Na twee jaar twijfelen heb ik mijn paard hierdoor verkocht. Voor mij een hele goede beslissing en ik heb sindsdien niet meer op een paard gezeten en mis het ook niet. En dat na meer dan 20 jaar paardrijden.

Nu heb ik zoveel meer tijd en vooral geld over!
Het gaat inderdaad om keuzes maken.
Misschien kun je tijdelijk een bijrijder zoeken voor twee dagen in de week?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Geen zin/energie voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:33

Dit zou zomaar mijn topic kunnen zijn.
Ik heb een verzorgster gezocht en ga zelf wanneer het mij uitkomt en rijd als ik zin heb. Dat kan 1 x per maand zijn maar ook vaker.
Momenteel niet veel.
Verzorgster neemt wel een stukje stress weg, voor de rest staat hij 24,7 buiten en vermaakt zich prima.
Ook ik twijfel over de toekomst maar op een dag zal de beslissing wel komen.
Ik dacht aan verkoop maar weet het nog niet.
Bij mij komt het ook door mijn intensieve baan, plus ik word ouder en vind rijden niet zo belangrijk meer

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:37

Moet je de verzorging ook zelf doen?Als dat niet zo is hoef je toch niet perse zo vaak te gaan.Ga dan alleen als je echt zin hebt.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:50

Even pas op de plaats en niet teveel ineens willen.
Nieuwe baan, lange dagen, met de fiets naar paard, afvallen, naast paard nog andere sporten willen doen,...
Laat die andere sporten maar even voor wat het is en ga gewoon, op de dagen dat je niet naar je paard gaat, relaxen en niks doen. Kijk na een tijdje of je weer meer energie krijgt en je lijf wat uitgerust raakt.
Ook voor jou zijn er maar 24u in een dag :+

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Geen zin/energie voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:03

Als het moeten word.. waarom.. het is je eigen paard.. kan je helemaal zelf weten of je wel of niet gaat rijden.

Ik heb ook periodes dat ik niet rijd.. in mijn twintiger jaren reed ik rustig na school of werk twee paarden.. nu in de dertig heb ik letterlijk geen zin en ga gewoon andere dingen doen. Ik werk de hele dag al met paarden maar dan gewoon verzorgen erf stal en paarden. Mis rijden dan niet.

The end

_Tristan

Berichten: 1352
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:25

Ik herken mijzelf hier wel in in de winter wanneer ik verantwoordelijk ben voor alle beweging van mijn paard. Dat werd me soms erg veel na een dag studie.. De hele dag leren, nieuwe dingen opnemen kost enorm veel energie. Vanaf het voorjaar gaat hij naar een stal met een wei en kan hij zelf de hele dag bewegen. Misschien moet je jezelf dat ook bedenken? Als ze op de wei staan is het niet zo nodig om een uur te rijden. Nu hij op de wei staat en ik voel me een dag te moe of heb geen zin dan sla ik rijden gewoon helemaal over en zo blijft het rijden voor mij en voor hem leuk.

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:02

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik realiseer mij dat alles een beetje in het zelfde half jaar is gepland. Nieuwe job, paard weer fanatiek rijden, was nog druk met opleiding, afvallen (meer bewegen) misschien is een beetje gas terug wel verstandig. Soms bedenk ik mij ook dat ik bijna elke avond van de week wel iets heb.

Mijn paard staat op een all-in stal. Maar moet wel zelf binnen en buiten zetten.

Soms zit ik er over te denken om enkel nog recreatief in het bos te rijden in het weekend. Soms een lesje. Maar als je een doel hebt en je hebt punten waar je aan moet werken dan werkt dat toch niet?

Daarnaast vind ik het dressuurmatig rijden ook best pittig met haar. Ze is een zeer flegmatiek paard. Wat met de juiste hulpen etc goed te rijden is. Maar ik durf best toe te geven dat ik geen hele goede ruiter ben. Ik heb nog een hele boel punten waar ik zelf aan moet werken. Ik ben op dat gebied een echte beginner.

Ik heb als doel een correct L1 proefje kunnen rijden. Maar daar zit geen termijn aan. Of we het nu in een half jaar doen of 2 jaar. Maar dan blijft het door mijn hoofd spoken "dit gaat niet goed, dat gaat niet goed."
Ik kan soms de combinatie recreatief ontspanning en serieus rijden niet goed combineren. Dan ben ik buiten het paardrijden al om aan het na denken waar ik mee moet oefenen en wat niet goed gaat. Terwijl ik een paar maandjes terug enkel bijna in het bos reed en daar echt van kan genieten. Maar het lijkt mij ook fijn om samen met mijn paard te kunnen groeien. Misschien dat dit ook mee speelt?

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:08

Altijd in je hoofd zitten, maakt een mens ook moe.
Ga een paar maanden enkel op buitenrit en laat de rest even los. Die L1 loopt niet weg :+
Kijk hoe het er na die tijd voorstaat. Het allerbelangrijkste is gewoon plezier in het rijden.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:11

Lekker weer ontspannen gaan rijden, bosritten maken en genieten van en met je paard. Waarom zou je tijdens een buitenrit van alles moeten oefenen? Gewoon lekker genieten van alles om je heen, groeien doe je ook met communicatie, vertrouwen en samenwerken. Alleen op een ander vlak dan dressuur, of springen, of trail, of endurance... ;) En zodra je weer zin en energie hebt pak je de lessen weer op.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:13

Je hoeft niet per se te rijden he. Het heeft denk ik geen zin om jezelf iets op te leggen. Laat die proef even voor wat het is, je merkt vanzelf of/wanneer die zin om te rijden weer terug komt. :) En als je er echt voor wil gaan, zou ik een iets gedetailleerder stappenplan maken, zo behaal je makkelijker je doel :)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:15

Floortz schreef:
Lekker weer ontspannen gaan rijden, bosritten maken en genieten van en met je paard. Waarom zou je tijdens een buitenrit van alles moeten oefenen? Gewoon lekker genieten van alles om je heen, groeien doe je ook met communicatie, vertrouwen en samenwerken. Alleen op een ander vlak dan dressuur, of springen, of trail, of endurance... ;) En zodra je weer zin en energie hebt pak je de lessen weer op.


Ik bedoel met oefenen, rijden in de bak. Niet persee op buitenrit.

Anoniem

Re: Geen zin/energie voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:20

Ik kan mijn vinger er ook niet helemaal op leggen of het nu lichamenlijk is in de zin van dat ik lange dagen maak, te weinig slaap, te veel activiteit, slechte voedingspatroon (te weinig vitamine)

Of in de zin van ik vind het paardrijden niet meer leuk, het ontspant niet etc.

Hier moet ik denk ik eerst achter komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aukelizzy, Googlebot, Kirsha, mariska_emke, Sarah_Elise en 53 bezoekers