Dierenambulance bellen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-18 18:31

Hoi!
Ik heb een vraagje;
In mijn dorp is een boerderij waar een oude man woont, en hij heeft ongeveer 20 shetlanders, 1 Fries, 5 ezels, erg veel vogels in kooitjes, ongeveer 50 schapen, 15 geiten en 15 konijnen en cavia's.
De shetlanders staan op een klein weitje van ongeveer 120 bij 20 meter waar ze altijd op staan, ook 's winters. ze hebben een dunne schuilstal die overdekt is met plastic spul, en daar woord steeds een nieuwe laag stro over heen gegooid, zodat dat bijna een halve meter hoger is dan het weiland en er liggen allemaal plassen plas. de poep wordt niet opgeruimd. De fries staat is een paddock met kapotte palen, en het waren er eerst 3, maar 2 zijn vorig jaar gestorven aan ziektes. de fries staat dus ook nog alleen. deze staat 's nachts staats ze wel op stal, maar het staat daar vol met ratten. binnen staat ook nog 1 shet, die staat altijd op stal die niet wordt uitemest. (hij staat echt waar op een halve meter stro) de 5 ezels hebben het ook niet veel beter alleen verhuizen ze 's winters naar een ander weiland. de vogels heeft hij in oude houten kooitjes waar ze absoluut niet kunnen vliegen en er liggen hopen poep in. de schapen zitten 's winters opgepropt in een hok van 20x5 meter (alle 50 echt waar) de geiten 10 staan ergens anders, en 5 zitten in een paardenstal vastgebonden (!) de konijnen en cavia's zitten ook in een paardenstal. Als ik dit nu teruglees klinkt hel echt als een horror story, maar zo is het echt. Moet ik hier iets mee doen, zoals de dierenbescherming bellen? Het is al een aantal jaar zo, maar het wordt steeds erger. er huist ook nog een groep duiven en die poepen alles onder. het wordt echt steeds ranziger. 1 maand geleden zijn 4 shetjes gestorven aan dat paardenvirus. Ik weet echt niet wat ik ermee aanmoet. (ik weet dit omdat ik weleens langs ga om die paardjes wortels of eten te geven).


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:36

Ik zie niet zo goed in waarom je twijfelt als ik dat verhaal zo lees. Ik zou zeker dierenbescherming bellen. De zorg over zoveel dieren is duidelijk boven het kunnen van deze oude man uitgegroeid.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:38

Als je het echt niet vertrouwt dan kan het nooit kwaad om de dierenbescherming te bellen. Daar zijn ze voor.
Vaak bedoelen zo’n oude mensen het niet verkeerd, maar wordt het op den duur gewoon allemaal teveel werk en dan wordt het een zooitje. Het is dan aan de dierenbescherming om dat in de gaten te houden en in te grijpen als dat nodig is.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:40

Hier kan je zeker 144 of de Dierenbescherming voor bellen.


Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:41

Ik weet niet waar je op wacht: BELLEN

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:43

Je had een aantal jaren geleden al moeten bellen....Dat je dit zo lang aan kan zien zeg....

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:32

TS is 13, misschien iets subtieler reageren?
Maar gewoon inderdaad een belletje naar de Dierenbescherming kan geen kwaad, klinkt alsof deze meneer alle verzorging zelf niet helemaal (meer) aankan!

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:36

_l_amanda_l_ schreef:
TS is 13, misschien iets subtieler reageren?
Maar gewoon inderdaad een belletje naar de Dierenbescherming kan geen kwaad, klinkt alsof deze meneer alle verzorging zelf niet helemaal (meer) aankan!



Kan ik niet ruiken.

In dit geval dan een volwassene inschakelen die de ernst van de situatie kan bepalen en die laten bellen.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:39

Aangezien het om landbouwhuisdieren gaat is de nvwa de juiste instantie. Gewoon bellen naar hun meldkamer: 0900- 0388.

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 13:11

_l_amanda_l_ schreef:
TS is 13, misschien iets subtieler reageren?
Maar gewoon inderdaad een belletje naar de Dierenbescherming kan geen kwaad, klinkt alsof deze meneer alle verzorging zelf niet helemaal (meer) aankan!

Ik ben inderdaad 13, dankje. maar ik besloot pas gister een bericht te plaatsen omdat ik er donderdag was geweest en het er echt verschrikkelijk uitziet. de reden dat ik nog niet de dierenambulance heb gebeld is omdat die man echt helemaal dol is op zijn beesten.
(wat ik vergat te vermelden is dat hij ook 6 honden heeft)
en hij koopt er steeds meer bij. vorige week 2 veulens gestorven, maar ik denk dat ik mijn ouders vraag om te bellen, ik weet niet of ze bij de dierenambulance een kind serieus nemen

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:17

Hij zal er misschien wel dol op zijn, maar het is dus overduidelijk dat hij ze niet goed kan verzorgen

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:28

Ik zou eerst zelf hulp gaan aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:36

anjali schreef:
Ik zou eerst zelf hulp gaan aanbieden.

Dat lijkt me niet echt haalbaar als 13-jarige met zoveel dieren :n

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:42

Dit lijkt me iets voor 144. Hoewel het inderdaad geen kwade opzet voor de man hoeft te zijn hebben zij ook mensen die met hem kunnen gaan praten over zijn dieren en of er niet beter een aantal beter af zijn ergens anders. (En bekijken of het wel mogelijk is om een aantal dieren te houden)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:47

anjali schreef:
Ik zou eerst zelf hulp gaan aanbieden.


Wat moet de TS in jouw ogen doen? Nieuw weiland organiseren voor de 20 Shetten en die dagelijks uitmesten, paddock repareren van de Fries, vogelkooien bouwen waar de vogels normaal in kunnen bewegen en de tot nu toe dit jaar overleden paarden (uit mijn hoofd twee paarden en twee veulens?) in leven houden door middel van behandelingen, medicatie en aangepast voerbeleid?

Ik zou eerst de dierenbescherming/144 inschakelen die het ergste puin kan ruimen, en vervolgens pas die eigenaar aanbieden om hem met de verzorging van de paar laatste overgebleven dieren te helpen. Eerst proberen zelf op te lossen in zo'n onmogelijke situatie betekent dat je het dierenleed alleen maar langer oprekt, en hoeveel paarden/pony's moeten er in tussentijd nog sterven voor een dertienjarige daar alles diervriendelijk in orde zou hebben gemaakt, als dat überhaupt al mogelijk zou zijn?

@ TS: ik zou inderdaad bellen, of dat door je ouders laten doen. Het klinkt gek, maar ik denk dat de eigenaar daar zelf uiteindelijk ook enorm opgelucht door zal zijn. Je helpt niet alleen de dieren, maar ook hem zelf.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:52

Ik denk, als ik dit allemaal zo lees, dat deze man gek op zijn dieren is maar waarschijnlijk door zijn leeftijd het eigenlijk niet allemaal meer zo goed aankan. Dan wordt het indd snel een bende. Maar hoe zien de beetsjes er zelf uit, krijgen ze wel eten en drinken ect.
Ik zou gewoon vragen of je ouders zouden willen bellen naar 144. Niet omdat die man te kak te zetten, maar om te zorgen dat er met hem over de situatie gepraat wordt en eventueel hulp geboden wordt.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:18

Ik hoop dat je ouders willen bellen, dit kan zo natuurlijk niet. Idd nemen ze een melding van volwassene waarschijnlijk sneller serieus. Sneu voor die man, maar minstens zo sneu voor de dieren die nu niet goed verzorgd worden. Misschien weet die man ook niet hoe hij hulp moet vragen. Soms slaat dierenliefde door in -helaas- situaties van onbedoelde verwaarlozing/mishandeling.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:24

EEn dierenambulance kan hier ook niet zoveel mee. 144 is veel beter .

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:34

ten eerste ts vind ik het top dat je een topic aan maakt om advies te vragen! Je had ook niets kunnen doen. Ik zou als ik jou was..of aan je ouder vragen of ze 144 willen bellen.

Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:25

Wil je ons op de hoogte houden?
Ben heel benieuwd wat de dierenpolitie gaat doen

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:35

Zo te lezen is de oude man niet echt in staat om alleen voor al deze dieren te zorgen.
Dierenambulance kan hierin idd niet veel doen.
Je kunt beter 144 bellen en je verhaal aan hun voorleggen, doe het wel samen met 1 van je ouders zodat je het verhaal wat sterker kan maken.

Goed van je dat je actie onderneemt, Succes TS!

superleuke en unieke creaties te koop voor elke gelegenheid!
http://www.kralenenkado.nl

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 19:42

wemkelover schreef:
Ik denk, als ik dit allemaal zo lees, dat deze man gek op zijn dieren is maar waarschijnlijk door zijn leeftijd het eigenlijk niet allemaal meer zo goed aankan. Dan wordt het indd snel een bende. Maar hoe zien de beetsjes er zelf uit, krijgen ze wel eten en drinken ect.
Ik zou gewoon vragen of je ouders zouden willen bellen naar 144. Niet omdat die man te kak te zetten, maar om te zorgen dat er met hem over de situatie gepraat wordt en eventueel hulp geboden wordt.


Alle dieren krijgen een soort grondwater, altijd donkerbruin... De paardjes krijgen een soort gedroogd riet als hooi 1 of 2 keer per dag. ze krijgen geen biks.
Ik ga aan de hand van deze reacties idd met mijn ouders overleggen en wss bellen. moet ik jullie op de hoogte houden?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:51

Ik ben wel benieuwd hoe het afloopt :)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:12

Ik ben ook erg benieuwd!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Dierenambulance bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:48

Wat fijn dat jij of je ouders gaan bellen. Daar zullen de dieren en ik denk, uiteindelijk, ook de eigenaar, enorm blij mee zijn. Houd ons op de hoogte!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, haasje20, Peanut21, Rijsa, Trendiction en 106 bezoekers