[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:52

Proficiat met je diploma!!!!

En wat een heerlijk karakter heeft quick toch.
Het puppy achtige gaat van hem af. Hij is al veel meer paard aan het worden.
Een mooi diertje.

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:17

Om mijn diploma te vieren, heb ik woensdag een 3de keer op Quick gezeten. Deze keer had ik met het stappen een doel, ik wilde mijn telefoon van de draad plukken, zodat het opstap filmpje niet te lang zou zijn. Wel, dat was zonder Quick gerekend. Er staat al wel een klein stuurtje op en ik kan hem al laten halt houden, maar voorruit gaan in de richting die ik wil en wanneer ik wil, dat gaat nog een groot werkpunt worden. OK, ik kan niet te veel verwachten van een uk waar ik nog maar de 2de keer kort mee stap, maar meneer kwam wel in verzet (door oa te stampen als ik benen geef).
https://youtu.be/vC-Qt8q9Apc
Let niet op de blaffende hond, onze oudste is echt vreselijk als ik met de paarden aan de slag ga.

Heb overigens al de tip gekregen om mijn teugels onderaan het halster vast te maken ipv aan de ringen. Heb mijn teugels ook bewust zo lang, wil het echt gewoon relax en niet te veel druk op zijn neus zetten.

Ik heb ook voor het eerst een foto met mijn 3 venten (let niet op mijn plunje :+ )
Afbeelding

Maanlicht

Berichten: 6845
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:54

Leuke foto!

Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:50

Hier lijkt Bacardi veel kleiner dat dat hij is.

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 03:43

Longeren begint beter te gaan. We doen alles nog wel in stap, maar aan onze goede kant worden de voltes steeds ruimer en stapt hij lekker vlot door. Onze slechte kant moet nog verder opgebouwd worden, maar ook daar zit er verbetering.
Wil met dit warme weer eigenlijk niet te veel doen, maar Quick is gek op aandacht. Wil hem de one-rein-stop leren, maar uk kan niet voor zich kijken als ik naast hem sta. Sta ik naast zijn schouder, zit ie binnen 2 tellen al aan me te snuffelen, zucht. Wordt dus puzzelen om daar een oplossing voor te vinden.
Ben hem ook aan het leren om samen met mij achteruit te gaan. Laat ons zeggen dat we net 2 stom dronken pubers lijken als we dat aan het oefenen zijn. We gaan achteruit hoor, maar niet in een rechte lijn. Vandaag hebben we zelfs gepresteerd om in een half rondje achteruit te stappen. Maar goed, alle begin is moeilijk zeker en ik ben al lang blij dat we samen achteruit gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:37

En we maken vorderingen aan de longe! Quick heeft aan beide zijden gedraafd, iets gedaan wat tussen draf en galop zat, onzuivere tolt laten zien en een paar pasjes galop gedaan. We kunnen dus ook iets anders als gewoon stappen! *\o/* *\o/*

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:04

Goed bezig!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:31

Stilletjes aan komt dat wel! :D Juist fijn toch als er geen druk achter zit? :D

Utixo

Berichten: 6554
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:36

Ik ben een stille meelezer, maar ik schrik van je filmpje. Je hebt echt een heel braaf paard, maar die astjeblieft voorzichtig met inrijden, ik zie het op deze manier flink fout gaan. Hij snapt de beenhulpen niet, logisch dat hij daarnaar stampt.
Kun je geen hulp regelen?

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:47

Utixo schreef:
Ik ben een stille meelezer, maar ik schrik van je filmpje. Je hebt echt een heel braaf paard, maar die astjeblieft voorzichtig met inrijden, ik zie het op deze manier flink fout gaan. Hij snapt de beenhulpen niet, logisch dat hij daarnaar stampt.
Kun je geen hulp regelen?


Ik zie mezelf welgeteld 3 keer lichtjes benen geven. Zit niet op hem in te hakken of te kappen. Hij stampt al naar zijn buik als ik mijn beugel nog aan het zoeken ben. Denk dat je in dit geval niet kunt zeggen dat ik overdreven hulpen aan het geven ben.
En hij is het 3de paard dat ik zadelmak maak, ik weet wel waar ik mee bezig ben.

Maanlicht

Berichten: 6845
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:01

Ik zie echt totaal niets schokkends :+

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:14

Je doet het goed hoor!
Met rust en geduld.
En vaak vinden ze de aandacht die ze nu krijgen ook heel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:20

Het enige wat me zuur kan opbreken, is het feit dat ik te voorzichtig ben en Quick tot niets wil dwingen. Ik vraag iets, hij reageert niet onmiddellijk en ik wacht tot het kwartje valt. Ben nog nooit zo voorzichtig geweest met mijn paarden.
Heb hem gisteren voor het eerst gedwongen om zijn grens te verleggen en dat was draven aan de longe en een drafje naast mij. Ik heb altijd een dressuurzweep of mijn longeerzweep bij als ik op de grond met hem werk, maar gebruik deze om te wijzen, niet om hem aan te sporen, tot gisteren. Hij moet tenslotte ooit leren om te versnellen en te vertragen op commando.
Idem met op hem gaan zitten. De eerste 2 keer kwam er geen verzet, omdat hij toen zijn eigen zin mocht doen. De 3de keer, het filmpje dus, moest meneer voor het eerst doen wat ik van hem vroeg, tuurlijk snapt hij dat nog niet, maar wat benen geven wil zeggen, kan ik hem (in tegenstelling tot sturen) vanop de grond niet leren. Ik kan hem op de grond alleen met mijn zweep aansporen en als ik kan vermijden om hem met zweep te rijden, dan doe ik dat. Vind het te vroeg om die druk op hem te leggen.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:14

Utixo schreef:
Ik ben een stille meelezer, maar ik schrik van je filmpje. Je hebt echt een heel braaf paard, maar die astjeblieft voorzichtig met inrijden, ik zie het op deze manier flink fout gaan. Hij snapt de beenhulpen niet, logisch dat hij daarnaar stampt.
Kun je geen hulp regelen?


Ik ben het hier mee eens om eerlijk te zijn. Utixo zegt volgens mij ook niet dat je overdreven beenhulpen geeft, maar ziet waarschijnlijk net als ik een onrustig paard dat niet weet wat hij met je, soms tegenstrijdige hulpen aan moet. Dat dit (nog) goed gaat is meer geluk dan wijsheid, hij is echt heel braaf en tolerant :o Een gemiddeld jong paard was bij zo'n actie gaan rennen of bokken tot zijn ruiter ernaast lag.
Je zegt dat dingen moeilijk zijn aan te leren aan te leren vanaf de grond, zoals beenhulpen. Klopt helemaal, daarom is het ook heel verstandig om het eerste inrijden niet alleen te doen, maar met iemand erbij op de grond. Dan degene op de grond de hulpen geven zoals hij ze gewend nadat jij hem eerst de nieuwe hulp hebt gegeven. Dan moet hij natuurlijk wel stabiel zijn op de hulpen op de grond, en als beiden kanten om in meerdere gangen longeren nog lastig is zou ik daar eerst de nadruk op leggen. Ik vind dat je nu wat veel nieuwe dingen tegelijk aan het doen bent zonder de 'oude' dingen eerst te stabiliseren en daarop uit te bouwen. Als hij de stemhulpen op de grond goed kent moet het straks niet moeilijk zijn ze onder het zadel aan je been- en zithulpen te koppelen. En teugelhulpen kun je ook vanaf de grond al aanleren natuurlijk. Maar ik zie nu frustratie bij hem, en een heleboel eigen initiatief wat je in goede banen moet gaan leiden. Imo sla je hele criciale stappen over in zijn opleiding omdat hij nog zo braaf is.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Utixo

Berichten: 6554
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:18

Dank je wel Allegra.

TS, ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, en zeg nergens dat je zit te schoppen. Maar bevestig punt voor punt, en gebruik dat bij het volgende stapje. Als hij je stemhulpen goed snapt, dan kun je hier gebruik van maken door dit te koppelen aan je beenhulp. Maar erop gaan zitten en het hem zelf laten ondervinden is erg riskant.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!


Maanlicht

Berichten: 6845
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:38

Ah zo, ja, daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Eerst longe hulpen bevestigen, dan verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:29

Utixo schreef:
Dank je wel Allegra.

TS, ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, en zeg nergens dat je zit te schoppen. Maar bevestig punt voor punt, en gebruik dat bij het volgende stapje. Als hij je stemhulpen goed snapt, dan kun je hier gebruik van maken door dit te koppelen aan je beenhulp. Maar erop gaan zitten en het hem zelf laten ondervinden is erg riskant.


Ik heb hem sinds maart regelmatig aan de longe. Meneer kent het stembevel vooruit best al wel. Hij moet het alleen nog leren koppelen aan de beenhulpen. Tot hij 5 wordt, is stap de enige gang die hij onder de man zal moeten doen. Meer als dat wordt er niet van hem verwacht.

Verder doe ik met hem hetzelfde als wat ik met mijn andere jonge paarden deed. Die liepen zelfs niet aan de longe voor ik erop ging, heb altijd al een hekel aan longeren gehad. Bij Quick doe ik tenminste nog de moeite, dik tegen mijn goesting, om de longe erbij te pakken. Beide vorige paarden zijn perfect hanteerbare rijpaarden geworden. De eerste is destijds verkocht aan een puber meisje, de andere werd door een oudere man gekocht voor zijn kleinkinderen.

Zodus, ik ga dit echt op mijn manier blijven doen, wat jullie ook zeggen. Ik weet, als ik naar mijn 2 vorige paarden kijk, dat mijn manier werkt dus waarom zou ik daarvan afwijken?

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:43

Dat iets bij twee paarden werkt wil natuurlijk niet zeggen dat het bij alle paarden werkt ;) Wij kunnen alleen maar aangeven wat we zien. Daar hoef je absoluut niet naar te luisteren, maar het is goed bedoeld en in het belang van je paard gezegd. Ik kan alleen maar zeggen, veel succes gewenst. Ik hoop oprecht dat het met dit paard uiteindelijk ook goed komt.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:28

Allegra schreef:
Dat iets bij twee paarden werkt wil natuurlijk niet zeggen dat het bij alle paarden werkt ;) Wij kunnen alleen maar aangeven wat we zien. Daar hoef je absoluut niet naar te luisteren, maar het is goed bedoeld en in het belang van je paard gezegd. Ik kan alleen maar zeggen, veel succes gewenst. Ik hoop oprecht dat het met dit paard uiteindelijk ook goed komt.


Mijn 2 zijn echt niet de enige. Bacardi komt van een fokker waar jonge paarden de longe niet leren en toen ik 38 jaar geleden leerde rijden, kwam geen enkel paard aan de longe. Bacardi heeft wedstrijden gelopen voor hij bij mij kwam en er stonden vroeger genoeg paarden op de manege die goed presteerden op wedstrijd.
Dat mijn 2 goed zijn gegaan, heeft dan ook niets met toeval te maken, een andere manier van opleiden is niet persé een slechte. Het is niet omdat longeren nu als het hoogste goed gezien wordt, dat het daarom ook de enige goede manier is.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:45

Waar lees jij dat ik het over longeren heb? Ik heb het over 'werk op de grond', oftewel, alles wat je doet als je er niet bovenop zit. En verschillende methodes kunnen toepassen is juist heel goed, en júist de reden dat ik zeg, dat een bepaalde methode voor het ene paard werkt wil niet zeggen dat het voor het andere werkt ;) Het is nergens voor nodig om in de verdediging te schieten. Nogmaals, ik kan alleen maar aangeven wat ik zie. Dat heb ik gedaan, doe ermee wat je wil, en daarbij wens ik je succes. Einde discussie wat mij betreft, want daar gaan we toch niet uitkomen merk ik wel, en dat is helemaal prima :)

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 17:09

het filmpje wat ik zag,
dit paardje is er helemaal nog niet klaar voor...
ook lijk je mij veel te zwaar voor hem

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:16

Ach hij gaat er echt niet slechter van worden voor de 4 x dat TS erop heeft gezeten ;) Hij krijgt alle tijd van de wereld.

Hoe gaat het nu met hem?

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:38

Hij is wel super, super braaf zeg! menig jong paard had inderdaad waarschijnlijk anders gereageerd.

Voor de rest, er leiden vele wegen naar Rome..ieder moet doen waar hij/ zij zich goed bij voelt. Ik zou alleen wel een cap opzetten bij zo'n jong paard.

Gefeliciteerd met je verjaardag TS

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:40

Gefeliciteerd!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:29

Van harte gefeliciteerd, inderdaad er zijn meerdere wegen te bewandelen om een paard op te leiden. Volg je hart, jij leest je paard voldoende om te weten wat kan en wat niet.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty, rocky_1995, rooslover, ynskek en 41 bezoekers