Aanschaf springzadel, welke merken echte aanraders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Aanschaf springzadel, welke merken echte aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 14:49

Beste Bokkers,

Na heel veel forums te hebben gelezen en ook enkele te hebben geplaatst heb ik een heerlijk dressuurzadel gevonden.
Nu heb ik jullie hulp nodig met een springzadel.

Eisen:

- veel wrong
- diepe zit
- zacht zit
- kwaliteit
- bruin

Nu heb ik een budget tot €750,-

Laatste vraag: Kan ik ook een eventingzadel gebruiken met springen?

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Aanschaf springzadel, welke merken echte aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:16

Ik had onder die prijs een Prestige roma jump, heel fijn zadel en past op heel veel paarden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:40

Ja je kan ook met een eventingzadel springen. Het is echter heel persoonlijk of je dit fijn vindt zitten. Je moet gewoon echt meerdere zadels proberen om te weten wat jou en je paard het beste past. Wij hebben ook een Prestige Roma, erg tevreden mee. Zit fijn en geeft veel steun. Die van ons was nieuw in aanschaf alleen wel flink boven jouw budget. Voor jouw budget kun je het best 2e hands kijken.

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Re: Aanschaf springzadel, welke merken echte aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 18:04

Wat is nou precies het verschil dan qua zit met een eventing zadel ?

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:09

Eventingzadel kan zeker gebruikt worden. Ik ben fanatiek springer, nooit gecrosst maar rijd rond met een eventingzadel van Symbion :) Bij veel eventingzadels ligt de achterste wrong boven het zadel, terwijl dit bij springzadels vaak niet is.

Verder heb ik ook een geweldig springzadel van Antarès maar dat zit een stuk boven je budget

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Re: Aanschaf springzadel, welke merken echte aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 18:18

Ik ga ook een tweedehands kopen, met een nieuwe wacht ik nog even totdat ik echt mijn eigen paard heb!

Waarom heeft een eventingzadel ook een monoblad ?

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Aanschaf springzadel, welke merken echte aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:19

Niet alle eventingzadels hebben een mono. Ik heb gewoon een dubbel zweetblad :) Qua gevoel is dat gewoon anders

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Aanschaf springzadel, welke merken echte aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:23

Ik heb voor die prijs een simpele rossner atlanta gehad (voor 800 euro koop je die nieuw dacht ik)
Prima zadeltje, maar wel veel mindere kwaliteit dan een prestige bijvoorbeeld, die je 2e hands voor die prijs wel kan krijgen.

De Rossner heeft wel een (te) diepe zit voor een springzadel vind ik, maar dat kan voor jou juist fijn zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:12

Wij vonden een eventingzadel niet fijn hoewel mijn man eventing start. Wij vonden dat een springzadel meer steun gaf. Daarom zeg ik het is gewoon heel persoonlijk wat je fijn vindt zitten. Probeer ze uit en neem er een sprongetje mee. Pas dan kun je het goed beoordelen.

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 22:57

Oké top dankjewel!
Hoe is de kwaliteit van Rossner ?
( beetje Off topic )

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Aanschaf springzadel, welke merken echte aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 06:29

Kwaliteit is vrij oke. Ik heb ook jaren met een atlanta gereden. Uiteindelijk verkocht omdat ik niet genoeg steun kreeg in het zadel

Anoniem

Re: Aanschaf springzadel, welke merken echte aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 06:40

Voor die prijs vind je eigenlijk geen tweedehands eventing zadels.
Ik heb nu een euroriding zadel. Destijds gekocht voor 300 euro. En ben die valt mij helemaal niet tegen eigenlijk. Zit best lekker en ook de leer kwaliteit blijft mooi ondanks dat ik hem veel gebruik.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 06:46

Heb mijn eventing zadel voor 750 2e hands gekocht maar moest toen echt snel zijn want heel veel mensen wouden al kopen zonder kijken.
(dat heb ik dus ook gedaan en had geluk dat het goed lag. Der was ook nauwelijks mee gereden dus heb der wel veel geluk mee)

Ik heb een Saint Lourdes (als ik het goed heb) en zou niet anders meer willen, ben er zo blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 06:53

Brainfail schreef:
Heb mijn eventing zadel voor 750 2e hands gekocht maar moest toen echt snel zijn want heel veel mensen wouden al kopen zonder kijken.
(dat heb ik dus ook gedaan en had geluk dat het goed lag. Der was ook nauwelijks mee gereden dus heb der wel veel geluk mee)

Ik heb een Saint Lourdes (als ik het goed heb) en zou niet anders meer willen, ben er zo blij mee.


Soms heb je een keer geluk ;)
Maar st Lourdes is niet echt een bekend merk in NL. De meeste eventing zadels zijn van amerigo, Stubben, passier, devoucx, Antares. En die vind je echt niet voor die prijs.

Daarbij past een eventing zadel ook niet in het wensen lijstje van de ts doorgaans zijn eventing zadels vrij plat ivm de afsprongen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Aanschaf springzadel, welke merken echte aanraders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:50

Springzadel en diepe zit horen eigenlijk niet samen te gaan, dan is het geen spring zadel meer.
Goede springzadels die je ook bij profs ziet zijn juist flink plat met weinig steun omdat je niet altijd even mooi uitkomt bij een sprong en dus niet door je zadel in de beweging gehinderd wil worden.

Concreet is een spring /VS zadel met redelijk diepe zit en wrong geschikt voor onzekere ruiters en tot ongeveer L springen. Daarna gaat die lepel je echt in de weg zitten of kan zelfs gevaarlijk worden ivm met je stuitje op de lepel landen.

Als ik naar jouw wensen kijk zou ik voorlopig voor een goed veelzijdigheidszadel gaan, die krijg je ook veel goedkoper.