Waar naar toe op vakantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 09:52

Hoi hoi,

De vakantie tijd breekt weer aan, echter gaat dit nooit echt soepeltjes met mij en mijn vriend.
Mijn vriend houdt er niet van op op vakantie te gaan, het liefst blijft hij lekker in Nederland waar het veilig en vertrouwd voelt en waar hij in zijn ritme kan blijven. Ik zelf ben wel een echte reiziger maar weet dat het lastig voor hem is en pas daarom graag aan hem aan.

Hij wilt niet naar een warm land of een warme stad omdat hij niet goed om kan gaan met de hitte. Vandaar dat we zoeken naar een plek met ongeveer de gelijke temperatuur als NL, of iets warmer of iets kouder. Verder wilt hij ook niet naar een over drukke stad zoals London, echter houdt hij wel van Parijs toevallig. :j Naar mijn idee ga je snel richting de Scandinavische landen op, kijkend naar zijn wensen. Ik ben met deze landen niet bekend, echter ben ik bang dat dat te duur zal zijn voor ons budget (net samen wonend). Maar wellicht zijn er mensen hier die andere ervaringen hebben.

We zijn niet in bezit van een auto, dus zal ons vervoersmiddel het vliegtuig of trein zijn. Mag zowel een stad zijn als meer een landelijke omgeving. Water is wel zijn ding, maar geen must. We willen midden-eind augustus gaan.

Daarom, wie heeft er ervaringen, tips en tricks of andere ideetjes waar wij eventueel heen zouden kunnen? Ik hoor het heel graag! :D

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:54

Ierland! Niet te warm, niet te druk (met uitzondering van Dublin) wat betaalbaarder dan Scandinavië, slechts een uurtje vliegen en prachtig.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:57

Zuid Tsjechië! Prachtig, niet duur... voldoet aan al je eisen. En niet erg ver weg.
Vanuit het zuiden waren wij in 13 uur thuis (auto, terug naar groningen)

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:01

Omdat je topic beter past op [BEU]Bokt erop Uit, verplaats ik het daarheen.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 10:04

Tink89, Ierland is inderdaad wel een idee. Hij is 2 jaar terug met een vriend naar Dublin geweest dus we zouden kijken naar een andere plaats.

Janine1990, helaas hebben wij geen auto dus zullen wij dan moeten vliegen op Praag! Auto huren is helaas ook te duur. Maar dankjewel voor je antwoord :)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:07

Schotland schijnt ook onwijs gaaf te zijn!

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:08

Dabiscui schreef:
Tink89, Ierland is inderdaad wel een idee. Hij is 2 jaar terug met een vriend naar Dublin geweest dus we zouden kijken naar een andere plaats.

Janine1990, helaas hebben wij geen auto dus zullen wij dan moeten vliegen op Praag! Auto huren is helaas ook te duur. Maar dankjewel voor je antwoord :)


Vliegen op Belfast of Galway en dan lekker met een huurauto erop uit of gewoon met de bus/georganiseerde excursie. Dan zit je in een heel andere hoek :)

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:11

Ik vond Zweden echt waanzinnig mooi! En qua prijs vergelijkbaar met Nederland. Wellicht als je op ‘ongunstige’ dagen/tijden vliegt dat het wel meevalt qua prijs? Geen idee, ben toen ook met de auto gegaan.
Auto lenen van familie ook geen optie? Tent achterin en gaan, heerlijk!
Newcastle en omgeving? Met de boot vanaf Nederland ben je er zo.
Of de kust bij Noord Frankrijk?
Duitsland? Mooie wandelingen maken..
Misschien met de trein?

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:15

Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Noorwegen gegaan, en ben verliefd worden. Wat een prachtig land. Hoe noordelijker je gaat, des te koeler. (mijn vriend kan ook niet tegen hitte).
Inderdaad niet het goedkoopste land qua eten en drinken, maar op zich vallen de vliegticketprijzen me wel weer mee. Wij zijn niet in veel steden geweest, maar een kleine landschap preview:

Afbeelding
Afbeelding

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 10:18

Dank voor de reacties!

Celiien, ik ga even rond kijken naar Schotland!

Tink89, ook een goed idee, ik ga me er even in verdiepen :)

AnneJ1995, ook allemaal leuke ideetjes die je daar aangeeft, ik ga ze aan hem voor leggen!

Aaida, wauw gaaf zeg! Hoelang waren jullie weg? Wij hebben iets minder als een week dus weet niet of het te doen is om dan noordelijk te gaan? Gingen jullie met de auto?

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:19

aaidaa schreef:
Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Noorwegen gegaan, en ben verliefd worden. Wat een prachtig land. Hoe noordelijker je gaat, des te koeler. (mijn vriend kan ook niet tegen hitte).
Inderdaad niet het goedkoopste land qua eten en drinken, maar op zich vallen de vliegticketprijzen me wel weer mee. Wij zijn niet in veel steden geweest, maar een kleine landschap preview:

[ [url=m/8leEFF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KhZvja.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waar was dat (de omgeving van de foto’s)? :)

Zwitserland is ook een erg mooi land en heeft ook zeker koelere plekken!

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:22

Een camper huren ook geen optie? Oostenrijk is ook erg mooi en heeft hetzelfde klimaat als NL.

Alle Oost-Europese landen zijn wel mooi! (Polen, Tsjechie, Slowakije, Slovenie, ook Kroatie maar daar is het warmer)(Zelf met een camper rondgereden vorig jaar). Met een camper kun je ook altijd overal wel overnachten.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:27

@Alaskan, dit was in de regio Senja :)

@Dabiscui, wij waren drie weken met de auto (met een visboot erachter, dus dan heb je wel wat extra tijd nodig).

Maar we zijn een week in deze regio (Senja) geweest. daarna doorgereist, naar nog wat verder noordelijk en daar ook een week gezeten. Nou moet ik zeggen dat ik het overal zo mooi vond, dus als je daar ergens heen vliegt, heb je zeker een leuke vakantie als je een week gaat. Als je er met de auto heen rijdt, is een week wel wat kort denk ik.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:30

Je kan ook met de trein naar Zuid Tsjechië hoor. Treinen genoeg daar.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:36

Wat is jullie budget precies?

Als ik het goed begrijp willen jullie in elk geval het volgende:

- Geen drukke stad
- Niet met eigen vervoer
- Midweek
- Niet te warm

Als je budget niet erg hoog is zou ik Scandinavie skippen en eerder richting Polen of Tsjechie gaan.

Is een SPRS.ME niet wat voor jullie?

Anoniem

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:39

Zweden! :) Stockholm. :j

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:46

SPRS.ME dacht ik ook al aan, maar dan moet je wel iets avontuurlijk aangelegd zijn, want je weet niet van te voren waar je naar toe gaat.

Geen idee wat je budget is. Wij gaan naar Zuid Zweden (wel met de auto zelf), maar je zou kunnen vliegen op Stockholm en dan met de trein verder.

Wij hebben een Stuga en een luxe stacaravan gehuurd via http://www.sweeds.nl, beide met eigen sanitair en keuken, beide voor 500 euro per week.

Prijzen liggen rond de NL prijzen maar zijn natuurlijk niet te vergelijken met Tjechië of andere oost Europese landen. Die zijn een stuk goedkoper.

Ik zou kijken naar een vliegbestemming met een goede treinverbinding, zodat je de stad uit kan. Dus bv vliegen op Praag en dan 50 km met de trein en daar een chalet oid huren.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:08

Ardennen of Eifel? Prachtige gebieden, niet te ver en klimaat vergelijkbaar

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:33

Gezien je vervoersopties kom je al gauw op een stad uit denk ik. Vliegen op Kopenhagen? Dublin? Van daaruit kan je met de bus vaak prima wat meer de natuur opzoeken.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:54

Ik heb een paar geleden in Denemarken in Hundige op de camping gestaan:
http://www.camping-koebenhavn.dk/nl/
De camping ligt iets ten zuidwesten van Kopenhagen. Ik stond er weliswaar met de caravan, maar ze verhuren er ook huisjes/chalets.
Ligt op loopafstand van het strand en prima OV naar Kopenhagen en andere plaatsen. Je zou kunnen vliegen op Kopenhagen en dan met het OV naar de camping.

Wij zijn ook nog een dag naar Roskilde geweest. Naar het vikingmuseum, een tocht op een nagebouwde vikingboot gemaakt en de kathedraal van Roskilde is indrukwekkend. Ook Koge is een leuke plaats om een dagje rond te slenteren met hele karakteristieke weggetjes.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 14:02

Bedankt iedereen voor het meedenken!

iirrssjjee, ben bang dat gezien ons budget en onze tijd een camper geen mogelijkheid is. We hebben max 6 dagen maar willen liever zo rond de 4 dagen gaan. Europese landen gaan we ook even naar kijken, dank!

Janine1990, klopt inderdaad maar wellicht duurt de trein reis te lang voor ons als we maar 3-5 nachten willen. Maar ik neem het mee!

aaidaa, ik denk ook dat als we daar heen vliegen, we vast wel ergens mooi terecht komen! Ik ga er naar kijken. En wellicht voor een volgende vakantie met de auto.

_Nelleke_ Heb ik eerlijk gezegd nog niet concreet over nagedacht maar dacht aan 150eu pp max voor vlucht en max 500eu totaal aan overnachtingen. Weet niet of dat beetje reeel is. Dan zouden we 3 a 4 nachten gaan. SPRS me hebben we 3 jaar geleden gedaan. Ik vond het super, helaas mijn vriend niet. :n Kwamen terecht in Rome wat hij te heet en druk vond. Nu kan je op dit moment wel aangeven of je noordelijk of zuidelijk wilt maar vind de prijzen op dit moment toch wel erg duur.

Resistance, Zweden ook nog nooit geweest, ga ik ook meenemen in de overweging.

MarliesV, SPRS me hebben we al een keer gedaan maar voor mijn vriend helaas geen success. Vliegbestemming met goede trein verbinding is inderdaad ook een goede :j

NZ92, Ardennen is eventueel ook goede mogelijkheid! We zijn beide sportief aangelegd dus wellicht vind hij dat ook wel gaaf om daar te MTB'en, kanoen etc. Ga er naar kijken!

JustMe8484, zeker, niet aan gedacht maar ga me er in verdiepen!

Noeps, dat dachten wij inderdaad ook al. Stad is prima, maar vinden een beetje natuur ook wel fijn. Dublin is hij al geweest dus willen we niet nog een keer doen maar Kopenhagen kan ik naar kijken :)

Roodvos, dankje voor je idee. Is inderdaad ook wel een goede mogelijkheid eventueel. Ik ga het aan hem voorleggen :D

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:10

800 euro totaal voor 2 personen voor ongeveer 4 dagen,daar moet je echt wel wat voor kunnen vinden wat aan je eisen voldoet..

Misschien is kopenhagen wel wat? Ik vond deze aanbieding:
https://www.urlaubsguru.de/reisen/kopen ... openhagen/

4 dagen incl vlucht vanaf 136 euro

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:36

Om echt kort te gaan (4dagen) zeg ik Hoge Venen of de Ardennen. Alletwee prachtig mooie gebieden, fijn om te gaan wandelen, MTB, zwemmen en wat kleine dorpjes te doen.

Voor iets langer (7/8 dagen) zou ik Polen voorstellen. Vliegen met Wizzair op Katowice, daar kan je vlot een taxi pakken naar Krakau. Dag of 2 krakau (heerlijke stad, geen massa drukte, interessante geschiedenis, super goedkoop), 1 dag vanuit Krakau met de bus naar Auswitch en Birkenau, dan vanuit Krakau de bus pakken naar Zakopane (skidorp in de bergen). Ideaal om van daaruit de bergen in te gaan, wandelingen te maken, fijne riviertjes op te zoeken,... Perfect met het openbaar vervoer te doen, goedkoop en een heel fijne mix tussen stad/geschiedenis/natuur. Ik heb deze reis een 5tal jaar geleden gedaan (wel 10dagen), en het staat op mijn lijstje om'm opnieuw te doen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Waar naar toe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:44

Als je slechts een paar dagen weg wil zou ik lekker in de buurt blijven. Als je gaat vliegen ben je incl de uren die je van tevoren ook al aanwezig moet zijn al snel een halve dag kwijt. Als je maar 4 dagen gaat is 2x een halve dag verliezen doodzonde.
Ik zou lekker een huisje in de Ardennen boeken ofzo. Paar dagen relaxen en wat doen in de bergen en dan heb je het prima naar je zin.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:48

Ik ben pas naar de Azoren geweest. Ook een echte aanrader als je meer van de actieve vakanties houd! Maar ik zie dat je maar rond de 4 dagen wilt gaan. Dan zou ik niet al te ver gaan. Ik zou kijken voor de Ardennen! :)