Waar moet je op letten bij het kopen van een veulen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Waar moet je op letten bij het kopen van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 11:39

Ik zou graag een veulen willen kopen, zodat ik een opvolger heb voor mijn paard over 3/4 jaar. Mijn paard is 17 opzich prima leeftijd maar ik denk niet dat ik over 4 jaar nog zo fanatiek kan rijden met haar.

De reden dat ik nu al opzoek ben naar een veulen is omdat ik na die vier jaar wel precies weet wat er met het veulen is gebeurd. Het veulentje zou dan bij familie komen staan in de opfok.

Maar waar moet je allemaal opletten bij de koop van een veulen? Het is toch wel anders dan bij een volwassen paard.

Alvast bedankt

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:50

Afstamming/ras passend bij wat je er mee wil gaan doen, evt. predikaten/keuringsresultaten in de moederlijn, ook afhankelijk van wat je plannen er mee zijn. Geslacht, verwachte eindstokmaat op basis van ouders, hoe groot is het veulen tov leeftijdsgenoten, bouw, beweging, recht op de benen, goed gevormde hoeven, gebit, karakter, basisopvoeding (halstertraining, vaststaan, voetjes geven), is het veulen al bij de smid geweest, ontworming.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waar moet je op letten bij het kopen van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:54

Alles hangt ook af an welk type veulen je zoekt.

Dingen als basisopvoeding en smid enzo s voor mij totaal onbelangrijk.ik start liever met een groen,bang veulen die echt niets kent,dan een veulen die te verl in handen is geweest.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:54

Iemand met veel ervaring in de paarden heeft me verteld dat een kenner wel kan zien aan een veulen dat het niks gaat worden, maar dat het heel moeilijk te zien is welk veulen wel goed gaat worden. Aanleiding was een heel matige 4-jarige die te koop stond, maar die als veulen voor veel geld gekocht was en ook als veulen op de keuring heel hoog gescoord had.
Ik denk dat een veulen kopen sowieso een gok is tenzij je de middelen hebt om er 5 te kopen, als 3-jarige ze allemaal zadelmak te laten maken, dan de beste te houden en de 4 anderen terug te verkopen.
Anders liever op een betrouwbaar adres een 3 of 4-jarige kopen.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Waar moet je op letten bij het kopen van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 13:03

Super bedankt voor de snelle reacties! Echt een top afstammeling hoeft wat mij betreft niet. Zonder papier zou ik ook niet erg vinden. Als het veulen maar wel aanleg heeft voor de dressuur, maar dat is volgens mij best moeilijk te zien

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:36

Nou ja, aanleg voor dressuur is wel makkelijker in te schatten dan aanleg voor springen :+. Je kunt in elk geval al wel een inschatting maken van de bewegingskwaliteit. Je kan bij een veulen echt al wel zien of het dier beknopt of langelijnd is qua bouw. En of de beweging souplesse en afdruk heeft en of deze correct en taktmatig is. Zeker als je daar een beetje oog voor hebt kun je wel de verschillen zien in veer, knieheffing, houding, achterbeengebruik.

Ik persoonlijk vind het verschrikkelijk moeilijk om veulens te beoordelen. Als ik een paar veulens bij elkaar zie kan ik zeker wel de kwaliteitsverschillen tussen de veulens zien. Maar zie ik ze individueel dan vind ik het echt veel moeilijker te beoordelen. De “schattigheidsfactor” heeft daar ook zeker mee te maken. Maar dit is voor mij wel een reden om geen veulen te kopen, maar voor minimaal een 2-jarige te gaan. Dan kan je gewoon al veel beter inschatten wat voor paard je voor je neus hebt staan.

Maar uiteindelijk zullen ze het ook onder het zadel voor je moeten willen gaan doen. Een paard met de kwaliteit van Valegro die al in de staak schiet als je wijken voor het been vraagt is een waardeloze ****. Een afstamming met veel sport en prestatie geeft daarin meer zekerheid dan een papier waar ze nooit meer dan B hebben gelopen. Maar ook dit zijn algemeenheden gebaseerd op de grote massa. Er zijn grote verschillen tussen de individuen. En net dat stukje inzet, bewerkbaarheid, werkwilligheid wat van een goed paard een topper maakt, of van een gewone eentje die extra is, is pas in te schatten als ze echt in het werk komen.

En dan moet het veulen ook eerst nog gezond groot worden, en moet je er ook onder het zadel nog een klik mee hebben. En dat is zeker geen vanzelfsprekendheid.

Bij koop van een veulen is het wel belangrijk dat je er een beetje oog voor hebt, of iemand mee kan nemen die er veel oog voor heeft.
Ik wil je in elk geval adviseren alvast veel veulens te gaan kijken op keuringen en veilingen en verkoopsites. Dat je een beetje gevoel en oog er voor krijgt.