Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-18 09:09

Een aantal weken geleden stond een van de paarden met een hoefzweer. Smid en veearts op bezoek, uitgesneden, soda en tijd was het advies ....
Genas mooi, paard terug aan het werk gezet. Na een paar dagen OPNIEUW een zweer.
En die bleef terugkomen, elke keer was er pus te vinden en leek het of het gat steeds maar dichtging door vuil dat erin kroop en we het zelf niet proper konden blijven houden.

Uiteindelijk leek het goed te gaan. Paard aan de slag ...

En ineens weer vaag kreupel, geen zweer maar echt zo vaagjes. Hij wilde niet vooruit, mits wat aanmoediging vertrok hij wel, ... Heel bizar. Opnieuw op rust gezet en veearts gebeld.

Conclusie: hoefbevangen. Pulsatie in beide voorbenen. Wilde ineens ook zijn linkerhoef niet meer laten uitkrabben. (rechts bleek meer pijn te doen)

Hij heeft nooit in de typische hoebevangen houding gestaan, is te zwaar, werkt te weinig. Dus nu twijfel ik heel hard over de prognose ...

Behandeling: 3 weken op stal, 2x medicatie per dag gedurende 7 dagen, dan 1x voor 7 dagen en dan nog een weekje over de andere dag. Op stal krijgt hij twee keer per dag een beetje zemelen met zijn medicatie en twee kleine schijven hooi van vorig jaar.

Wat is de prognose voor zo'n paard? Kan dit nog goedkomen? Of ben ik nu heel erg aan het doemdenken?

We zijn nu op het einde van week 1. Paardlief is het stalstaan écht beu. Hij wordt baldadig en is niet akkoord met de ophokplicht. Maar doordat hij op stal staat, zie ik ook geen verbetering in zijn lopen. Het enige wat ik met zekerheid weet, is dat hij geen pulsatie meer heeft én dat het hoevenkrabben beter gaat.

Foto's zijn er op de moment zelf niet genomen, omdat de witte lijn intact was én omdat pas na stabilisatie er echt iets zinvols uit die foto's kon komen.

Wat denken jullie?


Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:25

Als hij wil bewegen zou ik hem zeker niet op stal zetten, beweging bevordert de doorbloeding en doorbloeding zorgt voor genezing. Ik heb mijn paard heel regelmatig laten bekappen elke week bijhouden en hem enkel op hooi en een stukje land gezet, de droogte is moordend voor hb paarden.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-18 09:29

Ja voor de droogte in de stal, heb ik schavelingen onder de strokorrel gemengd en vervolgens nat gesproeid. Ziet er niet uit, maar dat was goed voor koelte en omdat dat zachter was?

Buiten lukt niet, ik heb niets zonder gras. Enkel de piste en denk dat de veearts hem daardoor op stal wil houden. Hij had het ook over dan opbouwen na die weken.

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:31

Mijn pony is hoefbevangen en mijn da adviseerde juist om hem niet op stal te zetten, maar op een paddock zodat hij zoveel mogelijk vrije beweging heeft, goed voor de doorbloeding.


Verder krijgt hij onbeperkt arm hooi
Uit een slowfeeder zodat hij wat te doen heeft.
Misschien is een slowfeeder ook iets voor jou paard? Ze zijn toch een stuk langer bezig.
Je zou het hooi evt ook in water kunnen laten weken, dan week je de suikers eruit.

De hoeven afspuiten met water kan voor wat verlichting zorgen.
Wat je ook kunt doen is zand in de stal gooien en dit dagelijks natmaken, zorgt ook voor verkoeling.

Ik denk dat het nog wel goed kan komen met je paard maar persoonlijk zou ik hem lekker in een paddock zetten!


bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:33

Belsje schreef:
Ja voor de droogte in de stal, heb ik schavelingen onder de strokorrel gemengd en vervolgens nat gesproeid. Ziet er niet uit, maar dat was goed voor koelte en omdat dat zachter was?

Buiten lukt niet, ik heb niets zonder gras. Enkel de piste en denk dat de veearts hem daardoor op stal wil houden. Hij had het ook over dan opbouwen na die weken.


Een hoefbevangen paard kun je beter niet al na 3 weken weer het gras op doen, ze zeggen zelfs dat je ze er beter een jaar niet op kan zetten na de hoefbevangenheid!

Is er geen mogelijkheid dat je een paddock maakt?
Of anders los is de piste?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-18 09:50

In de stal heeft hij een slowfeeder.

Ik neem straks even contact om te horen of de piste een optie kan zijn en voor hoelang. Ik begreep dat hij net stil moest staan en ook zo weinig mogelijk moest bewegen tot alles stabiel was.

Verder heeft hij die minimale hoeveelheid hooi wel in een slowfeeder zitten, maar voor een paard dat komt van onbeperkt gras én hooi is dit natuurlijk echt wel honger hebben.

Dank jullie wel alvast!

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:53

Kijk eens in het centrale hoefbevangedheid topic, staan heel veel tips en verhalen in !!!
Als ze bevangen zijn hoeven ze nl niet perse de houding aan te nemen. En ze mogen uit vrije wil bewegen, niet gedwongen....

mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:59

Je kunt je paard ook een net met stro aanbieden als hij honger heeft .

`Helaas Mino is niet meer !

Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:07

Het boek van Remco Sikkel is echt een aanrader, daarin vind je enorm veel goede en correcte info.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:25

Mag ik vragen hoe oud je paard is? is dan misschien Cushing
Zou wel foto's laten maken dan weet je hoe ver het hoefbeen gekanteld is....

[i]olja was mijn alles[/i Allerliefste SG en Olja jullie zitten voor altijd in mijn hart en zal jullie nooit vergeten....

Anoniem

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:32

Het is idd redelijk achterhaald dat paarden die bevangen zijn in een rare stand gaan staan. Vage kreupelheid is een veel gezien beeld bij bevangenheid :j

janouk
Blogger

Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:12


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 16:36

Foto's zijn nog niet gemaakt, volgens DA had dit weinig zin op dit moment. Bedoeling was om dit wel na zijn 3 weken rust te nemen.

Gisteren en vandaag heb ik hem even buiten gezet. Dat resulteerde in volgende situatie:
https://www.facebook.com/HippoCoaching.be/videos/629872737378851/

Ik denk dat hij zich dus wel "ok" voelt. Deze week komt de smid weer, ik hoop dat die het ook positief nu inziet.

Bedankt voor de antwoorden alvast!

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:17

hm, voor HB zijn foto's wel degelijk belangrijk om direct een juiste diagnose te stellen ( idd wat Janouk al schrijft!) en op de juiste wijze actie te ondernemen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:27

Ts, hoe oud is je paard?

Oud hooi geven veel mensen, echter is dat niet de juiste oplossing. Oud hooi kan namelijk wél suiker bevatten en de vitamines juist verliezen. In dit geval wil je je paard geen suikers geven maar juist wel vitamines. Beter goed hooi wat laag in suiker is en aanvullen met stro om te knagen. Ik raad ook aan in het centrale topic te kijken voor informatie.

Sterkte met je paard!

Fleur ❤️

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 08:19

Jef is nu 14 ongeveer.

Foto's werden door de veearts - en smid - voldoende geacht na die rust periode omdat er aan de witte lijn o.a. nog niets te zien was. Dus in hun ogen heel vroeg gedetecteerd, ik hoop maar dat ze daar juist in zitten.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 09:19

Momenteel heb ik een constructie gemaakt waardoor hij van zijn stal naar de piste kan wandelen. Al wordt dat meestal springend en huppelend afgelegd .....

Veearts zegt nog steeds wachten of het goed blijft gaan. Volgende week opnieuwv evalueren.

In de avond lijken zijn benen wel iets van puls te hebben. In de ochtend is dat weg. Maar voel je daar sowieso ook geen hartslag?

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:28

Als je hem gedoseerd laat afvallen tot een gezond gewicht en zorgt dat hij regelmatig gekapt wordt dan kan hij wellicht nog prima een aantal jaren mee.

Mijn shet was te zwaar. Heeft ppid en raakte in 2010 bevangen. Ik heb haar toen op graszaadhooi gezet aangevuld met weidehooi en een vitamine korrel. Ze kreeg toen breakover beslag en binnen een paar weken kon ik de buut afbouwen. Helaas is ze dit jaar weer bevangen geworden ondanks mijn zorgen.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:34

Belsje schreef:
Jef is nu 14 ongeveer.

Foto's werden door de veearts - en smid - voldoende geacht na die rust periode omdat er aan de witte lijn o.a. nog niets te zien was. Dus in hun ogen heel vroeg gedetecteerd, ik hoop maar dat ze daar juist in zitten.


Misschien is het dan handig om op PPID te laten testen gezien zijn leeftijd..Het is best apart dat dit zo ineens ontstaan is en met PPID kun je deze klachten ook hebben..

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 10:35

Hmmz interessant die PPID!

Jef heeft al zolang ik hem heb problemen met verharen. Zijn vader heeft dit echter ook dus ik dacht dat dat erfelijk was, al die paarden hebben een "gek vachtje". Ook overleggen met de DA! Daarvoor is wel al verschillende winters bloed getrokken, maar daar werd nooit wat gevonden.

Gewicht gaat er slechts heel langzaam af natuurlijk, ik ben al blij dat ik ze wel met hun tweetjes zie spelen ...
Ik denk dat ik woensdag de veearts sowieso bel voor een check én een foto. Tenzij hij eerder zou gaan kreupelen o.i.d.

Wanneer mag ik hem bvb aan het werk zetten, dat gaat dat afvallen natuurlijk ook beïnvloeden. Maar dat durf ik nu precies niet goed. Als hij zelf rondcrost, heeft hij dat natuurlijk zelf in de hand.

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 10:51

Staat hij nog op pijnstilligers? Ik heb met die van mij in het begin alleen gewandeld op het gras. Veel rechtuit, de bochten zo ruim mogelijk om de hoeven te ontlasten. Eerste week 5 minuten. Als ze dan geen terugval krijgen de week erop 5 minuten erbij. En zo opgebouwd. Stappen in een actief tempo is ook erg goed om af te vallen. Ze houden stappen vaak wel goed vol.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 10:55

Belsje schreef:
Jef is nu 14 ongeveer.

Foto's werden door de veearts - en smid - voldoende geacht na die rust periode omdat er aan de witte lijn o.a. nog niets te zien was. Dus in hun ogen heel vroeg gedetecteerd, ik hoop maar dat ze daar juist in zitten.


Dat durf ik wel te weerleggen... Ben op dit moment betrokken bij en hoefbevangen paard, wat ook begon met vage kreupelheid. Op foto's duidelijk kanteling van hoefbeen zichtbaar, aan de buitenkant van de hoeven op dit moment nog niets te zien. Hoefsmid gaf ook aan dat dit pas later zichtbaar gaat wezen. In geval van dit paard was het zeker waardevol in de behandeling te weten wat de mate van kanteling, en dus van ernst hoefbevangenheid was.

Daarnaast is het van belang de oorzaak te achterhalen, zodat behandeling daar op aangepast kan worden. Is oorzaak puur voeding geweest, dan weet je dat je er bent met deze aanpassen. Maar bijvoorbeeld cushing vraagt iets meer.

Succes en sterkte: het is helaas niet van vandaag op morgen over...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 11:38

Pijnstillers zijn ondertussen op (ik dacht dat dat voor 3 weken was, bleken er maar twee te zijn).

Ik denk dat we donderdag de laatste gegeven hebben (2 weken). Op zich zou ik ermee in de plantage een wandeling kunnen gaan maken, dat is mooi rechtuit evt. Nu geeft ie zichzelf vooral beweging, maar daar twijfel ik dan weer aan of dat wel "mag". De buren zijn al komen kijken, omdat ze ze zo horen kletteren.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 13:32

Gisteravond zag ik hem na het rollen rechtspringen en was duidelijk dat zijn "hoefzweer"hoef pijn deed. Toen hij in de piste rondjes liep, zag ik niets dus beneden toch maar even aan de lijn gezet. Deze hoef gat toch een duidelijke - welliswaar lichte - kreupelheid aan.

Contact met smid gehad. Deze adviseert om opnieuw met soda te gaan weken omdat het over een "sub-weet-ik-veel-wat-abces" ging, waarbij zijn zool volledig zou moeten gaan afvallen. Hij gaf aan dat hij vorige week een stuk zool verwijderd had, maar niet alles omdat hij dan nog gevoeliger zou worden en dat in die holte nu wel vuil e.d. kon gaan verzamelen.

Hij vermoedt dat dit eerder het probleem gaat geven dan de bevangenheid.

Gewicht zien we gestaag eraf gaan. Vanavond nog even kortsluiten met de veearts. Hij staat nu wel "buiten", zonder gras permanent weer.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 10:21

Vanavond komt toch de veearts terug ... ik ben er niet gerust in.

Ik vind dat zijn hoef ineens ook lijkt te verkleuren, hoefsmid geeft aan dat er geen reden is tot paniek. Veearts op zich ook niet, maar mijn neuroticisme vraagt om bijkomende onderzoek. Anders slaap ik toch de komende weken niet ...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, Freddydeshet, Googlebot, Lijsken en 16 bezoekers