Paard thuis of op pension? Helppp !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:01

Maar je zou ze niet het hele jaar naar je kennis kunnen brengen op het land en dan s'avonds weer ophalen.

Kozaa
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-07-18

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 10:14

Nee die willen echt geen paarden op de wei in de winter... we hebben hier kleigrond wat super drassig word. Er staan hier in de buurt nooit paarden op de wei in de winter helaas.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:21

En in de zomer.Dan slapen ze thuis.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:24

Heb je een foto van jouw situatie? Dan is het wat makkelijker inschatten :)

Omdat het kleigrond is: hoe is jullie perceel gelegen? Lager/hoger/gelijk aan de omgeving? Met kleigrond zou ik inderdaad goed investeren in drainage en ook extra veel zand erop gooien. Ik heb hier gewoon drainagezand liggen waar ze op lopen en dat is weliswaar erg zwaar, maar geen spatje nattigheid, ook niet na extreme regenval. Maar ons stuk ligt wel hoger dan de omgeving. Ik herinner me ook een bokker op kleigrond waarbij in de winter het water gewoon via de drainage weer naar boven liep, dat was totaal niet te doen. Ik zou ook zeker een flink stuk verharden. Eventueel zou je ook kunnen overwegen om de bodem van je schuilstal een paar procent schuin naar buiten te laten lopen, zodat daar het water in ieder geval uit blijft. Is je schuur verder stevig genoeg voor paarden, bijv als je haf even lekker wil schuren? Het ziet eruit als een enorm mooie schuur die niet per se met het oog op paarden is ontworpen?

Nikass

Berichten: 16701
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:52

Drainage ed is wel heel erg duur :=

Het verbaast me trouwens wel dat dit binnen de bebouwde kom mag >;)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:04

Investeren zal je zeker moeten en om te beginnen in de goodwill van je buren, want als die gaan klagen heb je een probleem wat enkel op te lossen is door de paarden weg te halen (als het nog goed komt).

Paarden aan huis is op veel punten ideaal, maar je moet er wel een geschikte omgeving voor hebben, 5 min. lopen met volle krui klinkt simpel, maar je gaat het al snel niet zo leuk meer vinden. Het zijn met dit soort kan eigenlijk niet echt oplossingen de kleine dingetjes die je gaan opbreken en zeker 's winters als het lang nat of erg koud is. Je moet er dus geschikt voor zijn en in dit geval je perceel en je buren ook.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:08

Drainage is niet zo heel duur hoor, wij hebben onze paddock (15x20m)voor vijfhonderd laten draineren en nog weer wat zand erbij. Hadden al eerder de paddock aangelegd, zijn wel in totaal tien vrachtwagens zand ingegaan met tussenpozen, af en toe moet je het wel onderhouden.
Omheining kost natuurlijk ook wat maar als je veel zelf kan en goedkoop inkoopt hoeft het allemaal niet zo gek.
Je moet goed prijzen vergelijken en onderhandelen.
Maar ik ben voor twee shetties en een klein paard tussen de 150 en 200 euro per maand kwijt voor hooi en stro en mest.
Ik gooi de mest op een kar en leeg hem elke week en neem dan hooi en stro mee terug, hoef je geen grote opslagruimte.
Het belangrijkste verschil is dat als je ze aan huis hebt, er meer werk van hebt.
Maar ook veel meer plezier!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:13

ik zou het gewoon doen. 24/7 buiten op een inloopstal + paddock is fijner dan 20/7 in een hokje van 3*3 en 4 uurtjes wat meer ruimte.
hoe groter de paddock hoe fijner natuurlijk (heb je mogelijkheid om de paddock 15*20 of 20*20 te doen? of desnoods 15*15? daarin kunnen ze prima een galopje trekken hoor.
Een betonstukje voor de stal is echter geen overbodige luxe, zeker in de de nattere maanden (of je kan opteren om een verhard stukje in het midden van de piste te maken, daarop een hooiruif te plaatsen, en dan kunnen ze er lekker omheen lopen.
mestafvoer kun je gemakkelijk realiseren met een kipkar voor achter de auto, de kleinere modellen zijn niet zo duur.
Hooi halen in kleine baaltjes of 2 grote balen per keer op een aanhanger (laat er een zeil en een slowfeedernet voor maken en je kan de aanhanger direct gebruiken als hooiruif.)

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:24

Maar zijn de buren ook blij met de vliegen in de zomer?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:29

In de zomer staan ze op de wei.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:13

10 bij 20 is niet groot maar het kan wel.

Mijn pony heeft jaren zo bij de vorige eigenaar achter huis gestaan.
Stal bij schuur/garage in gebouwd met eigen buitendeur, hokje er bij voor hooi en stro, een kar om de mest weg te brengen naar volkstuintjes en een paddock van 10-15/20. In de zomer mocht hij elke dag even op het land van de buren.
Stuk bestraat waar ze ruim op kunnen staan, aansluitend aan je stallingsprijzen/kapschuur, bestraat richting je tuin en verder goed droge zandpaddock. Liefst iets hoger dan je tuin en gedraineerd.

Als je in je stal goed opstrooit zodat ze binnen plassen krijg je minder snel stankoverlast dan wanneer ze het buiten in je zand doen. Dat ze er alleen de winter staan helpt dan ook.

Wij hebben echt wel regelmatig last van onze eigen paardenlucht. Maar als de wind vaak van de huizen af waait en je alles heel goed schoon houdt en geen mest opslag hebt, dan kan het heel erg meevallen.

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:42

Ik zou zeggen gewoon doen. Zomers kunnen ze gewoon op het land en in de winter hebben ze na mijn mening ook genoeg ruimte om te kunnen bewegen.

in de winter staan mijn paarden (quarter en paint) ook op een stuk van 20 bij 10 en ik zie ze met regelmaat als de grond het al toe laat een sprintje trekken, dus te klein is het echt niet hoor en iig al stukken beter als wat ze nu in de winter hebben!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:59

Zeker als ze nog enkele keren per week mee gaan naar het bos om wat km's te doen. Dan komen ze wel aan hun beweging hoor.

Nikass

Berichten: 16701
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:57

MirandaFuego schreef:
Drainage is niet zo heel duur hoor, wij hebben onze paddock (15x20m)voor vijfhonderd laten draineren en nog weer wat zand erbij. Hadden al eerder de paddock aangelegd, zijn wel in totaal tien vrachtwagens zand ingegaan met tussenpozen, af en toe moet je het wel onderhouden.
Omheining kost natuurlijk ook wat maar als je veel zelf kan en goedkoop inkoopt hoeft het allemaal niet zo gek.
Je moet goed prijzen vergelijken en onderhandelen.
Maar ik ben voor twee shetties en een klein paard tussen de 150 en 200 euro per maand kwijt voor hooi en stro en mest.
Ik gooi de mest op een kar en leeg hem elke week en neem dan hooi en stro mee terug, hoef je geen grote opslagruimte.
Het belangrijkste verschil is dat als je ze aan huis hebt, er meer werk van hebt.
Maar ook veel meer plezier!


Ik vind dit wel wat te simpel voorgesteld. Je moet dan eerst iemand hebben waar je je mest kan brengen en hooi en stro in kleine porties kan ophalen. Je auto ziet er al snel niet meer uit als je je kar bij een boer op het land mag legen.
Het blijft veel werk. Als je alles gehad denkt te hebben komt er wel weer wat nieuws :D

Ik weet niet wat voor drainage je hebt gedaan, maar voor onze bak van 20 x 30 kost dit al zeker 10.000 als je het goed wil doen.

Het scheelt dat je maar één haf en een mini hebt natuurlijk, maar ik zou er toch niet te licht over denken.
Het is wat Tamary zegt; het komt elke dag terug, en je moet daar geschikt voor zijn.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-07-18 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16701
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:57

MirandaFuego schreef:
Drainage is niet zo heel duur hoor, wij hebben onze paddock (15x20m)voor vijfhonderd laten draineren en nog weer wat zand erbij. Hadden al eerder de paddock aangelegd, zijn wel in totaal tien vrachtwagens zand ingegaan met tussenpozen, af en toe moet je het wel onderhouden.
Omheining kost natuurlijk ook wat maar als je veel zelf kan en goedkoop inkoopt hoeft het allemaal niet zo gek.
Je moet goed prijzen vergelijken en onderhandelen.
Maar ik ben voor twee shetties en een klein paard tussen de 150 en 200 euro per maand kwijt voor hooi en stro en mest.
Ik gooi de mest op een kar en leeg hem elke week en neem dan hooi en stro mee terug, hoef je geen grote opslagruimte.
Het belangrijkste verschil is dat als je ze aan huis hebt, er meer werk van hebt.
Maar ook veel meer plezier!


Ik vind dit wel wat te simpel voorgesteld. Je moet dan eerst iemand hebben waar je je mest kan brengen en hooi en stro in kleine porties kan ophalen. Je auto ziet er al snel niet meer uit als je je kar bij een boer op het land mag legen.
Het blijft veel werk. Als je alles gehad denkt te hebben komt er wel weer wat nieuws :D

Ik weet niet wat voor drainage je hebt gedaan, maar voor onze bak van 20 x 30 kost dit al zeker 10.000 als je het goed wil doen.

Het scheelt dat je maar één haf en een mini hebt natuurlijk, maar ik zou er toch niet te licht over denken.
Het is wat Tamary zegt; het komt elke dag terug, en je moet daar geschikt voor zijn.

Edit sorry dubbel post

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:46

Wow dan heb jij dure drainage liggen Nikass!!

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:03

Mijn drainage was ook lang niet zo duur, eerder richting de prijs van mirandafuego. Iets meer wel, maar ik heb ook ongeveer 2000 vierkante meter laten draineren. Is die prijs niet inclusief de bak(lagen) zelf Nikass?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:19

En hoe moet die loonwerker dan in de achtertuin komen om zand af te graven, drainage te leggen en geschikt nieuw zand te storten? Die zandautos passen vast niet door de achterom die TS beschrijft. En drains moeten ook ergens op draineren, dat lijkt me ook nog wel een uitdaging in een tuin in de bebouwde kom. Hoewel het natuurlijk zou kunnen dat er achter de kapschuur een sloot loopt? Maar dan nog moeten je drains onder de schuur door of om de schuur heen geleid.

Nikass

Berichten: 16701
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:01

VogeltjeM schreef:
Mijn drainage was ook lang niet zo duur, eerder richting de prijs van mirandafuego. Iets meer wel, maar ik heb ook ongeveer 2000 vierkante meter laten draineren. Is die prijs niet inclusief de bak(lagen) zelf Nikass?


Loriene die drainage ligt er niet :D

VogeltjeM zou inclusief zand ed zijn.
(Afwatering bij gebrek aan sloot bij voorbeeld, die moet je ook maar net langs je perceel hebben liggen)
Alleen grond vervangen (door speciaal zand dat beter water doorlaat) kost al 1250,-

Gomir, dat dus :)*

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:23

@Nikass
Mijn paddock doet het al jaren uitstekend zo met de drainage. :)
En natuurlijk kun je het heel duur laten aanleggen.
Maar je kan ook een grondwerker vragen en een prijs regelen, zo doen wij onze zaken vaker, net wat je wil.
De ts heeft al mestafvoer geregeld.
Ik vertel alleen hoe wij het doen, ik heb de paarden al bijna 14 jaar aan huis en het gaat nog steeds prima.

Luna_Rose
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:45

Ik zou ook wel even aan de gemeente vragen of dit mag, in verband met het bouwen van een stalling enzo. Soms als er een bestemmingsplan is, mag er niks meer gebouwd worden.
Wel super gaaf als je paardjes aan huis kunnen staan!

Nikass

Berichten: 16701
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:23

MirandaFuego schreef:
@Nikass
Mijn paddock doet het al jaren uitstekend zo met de drainage. :)
En natuurlijk kun je het heel duur laten aanleggen.
Maar je kan ook een grondwerker vragen en een prijs regelen, zo doen wij onze zaken vaker, net wat je wil.
De ts heeft al mestafvoer geregeld.
Ik vertel alleen hoe wij het doen, ik heb de paarden al bijna 14 jaar aan huis en het gaat nog steeds prima.


Ik denk dat je het heel goed doet, no offence :D
En beter dan wij waarschijnlijk, de loonwerker hier doet geen drainage, wel keren en grond vervangen.
En we hebben ook geen sloot dus daar moet eerst iets voor geregeld worden. Maar als jij iemand weet die dat goedkoper kan dan hoop ik dat je me per pb wil laten weten wie dat is!

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:37

Wat een belachelijke verhoging op de stalprijs! Lekker thuis zetten, niets fijner dan dat!

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:48

Nikass schreef:
Het verbaast me trouwens wel dat dit binnen de bebouwde kom mag >;)


Ligt eraan waar je woont, hier bij ons hebben er meerdere paarden in de bebouwde kom. Sterker nog, er zijn zelfs complete boerderijen dan vallen die paar paardendrollen ook niet meer op :+

5 minuten met de kruiwagen lijkt te doen, maar vergeet niet dat je vaak wel meer dan 1 kruiwagen per keer hebt en dan alleen het legen (5 minuten heen, mest bult op, en weer terug) al bijna een kwartier kost. Als dat ook nog in in het donker terwijl het regent ben je daar snel zat van. Hier in het dorp heeft iemand een quad met een laadbak waar ze de mest in doet, en daarmee 1x in de week die wegbrengt. Dat zou ook een optie kunnen zijn

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:50

Nikass schreef:
MirandaFuego schreef:
@Nikass
Mijn paddock doet het al jaren uitstekend zo met de drainage. :)
En natuurlijk kun je het heel duur laten aanleggen.
Maar je kan ook een grondwerker vragen en een prijs regelen, zo doen wij onze zaken vaker, net wat je wil.
De ts heeft al mestafvoer geregeld.
Ik vertel alleen hoe wij het doen, ik heb de paarden al bijna 14 jaar aan huis en het gaat nog steeds prima.


Ik denk dat je het heel goed doet, no offence :D
En beter dan wij waarschijnlijk, de loonwerker hier doet geen drainage, wel keren en grond vervangen.
En we hebben ook geen sloot dus daar moet eerst iets voor geregeld worden. Maar als jij iemand weet die dat goedkoper kan dan hoop ik dat je me per pb wil laten weten wie dat is!

Die grondwerker woonde aan de overkant, maar die is verhuist. :D
Wij konden via hem ook goedkoper aan zand komen, als je het zelf bestelde was je duurder uit.

De grondwerker kan dan wel je geulen graven, achterin dan een reservoir, dan leg je zelf de buizen.
Je kan evt. ook zelf een machientje huren, die zijn klein dus passen overal tussendoor.
Dan geulen graven en op marktplaats drainagebuizen op de kop tikken.
Wij hebben wel een sloot achter, dat maakt het eenvoudiger. :j