Raad gevraagd voeding/weidegang veulen + shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Raad gevraagd voeding/weidegang veulen + shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 17:59

Hoi allemaal, ik heb raad nodig maar het is een lang verhaal voor jullie het heel plaatje begrijpen:

Ik heb een vraagje wat mogelijk is...

Uitleg:
Ik heb een tinkerveulen gekocht genaamd Oreo deze komt in oktober naar ons toe en zal dan ook 5 maand oud zijn. Ik heb een pensionstalling gevonden waar hij de hele tijd buiten moet staan met een schuilstal en een redelijk grote weide.
Deze weide is bereikbaar via een wandelpaadje door het bos.
Ik had eerst gekozen voor de optie "all-in" voor 100€ per maand, waarbij hij dus hooi, weide gang, stroom en water en ik mag de paddock gebruiken, maar dat heb ik met een 5 maand veulen nog niet zoveel aan dus op zich geen meerwaarden. Veulen brok koop ik zelf en hij zal dit op het eind van de maand van de prijs aftrekken, maar dat is hooguit een 14 euro per maand zijn.
Wat me het meest stoort is dat hij alleen komt te staan en zal occasioneel een ander paard zien, geen contact hebben. Dit vind ik belangrijk voor een veulen dus ik had gevraagd aan de uitbater of ik
er een shetlandpony bij mocht zetten als gezelschap. Dit kon aan 50€ per maand excl brok aangezien ik van plan ben hem zelf te voeren net als het veulen (Pavo).
Hij stelde zelf voor of het voor mij niet beter was om dan enkel de wei bij hem te huren voor 75€ per maand met water en stroom (excl. bak en hooi maar dat hooi kan ik in balen van 350 kilo bij hem kopen aan 50€ wat wel een nette prijs is).

De weide is redelijk groot, zeker voor twee barokke rassen.

Het liefst deed ik ook enkel de weide huren zeker voor het financiele want per jaar dat het veulen ouder wordt klimt de prijs mee naar 250 euro als hij 3 jaar is, all in en dan die 50 euro van de shetlander erbij komt al op 300 euro en dat is me wat veel als je de accomodatie ziet (vrij basic niets speciaal) wel lieve uitbaters.

Nu mijn enige probleem is dat ik twee jong kinderen heb en ze s'morgens nog naar school én de onthaalmoeder moet brengen tot september 2019 wanneer de jongste dan ook naar school gaat en ze samen op 1 locatie (om de hoek) kunnen afgezet worden.

De weide ligt in het bos, en ik moet dus zo een 5 minuten wandelen eer ik erbij ben, dan voeren en dan terug naar de auto: probleempje want als ik de kindjes meeneem dan is dat een gigantisch getreuzel... en in de auto laten zitten is nu niet bepaald een veilige optie, zeker niet als ik niet aan de weide zelf kan parkeren ook al is de zomer dan voorbij... dat doe je gewoon niet.
Dus zit ik een beetje vast... -O-


Nu had ik wat rond gehoord en de meningen verschillen heel erg... ze zeggen dat de shet met een pavo summerfitkoek, gras en hooi meer als genoeg heeft, en het veulen moet slechts 350 gram brok krijgen..

Dus ik heb verschillende opties:

optie A: ik zou ze gewoon onbeperkt weidegang kunnen geven en ze s'avonds na het werk hun brok/koek kunnen voeren maar dan zal de weide vrij snel kaal zijn denk ik zeker in de winter...
Optie B: Ik zet een stukje af rond de schuilstal en zet ze s'avonds daar in met hooi en vraag aan de uitbater of hij ze gewoon weer in weide wil laten s'morgens voor een meerprijs?
Op donderdag en zondag kan ik ze wel gewoon s'morgens voeren dan moet ik niet werken en de jongste niet naar de onthaalmoeder (die richting het werk ligt).
Ik mag de piste dan ook niet gebruiken maar ik kan met de shetlander ook in de weide stappen (met de kindjes) of in het bos, daar het bos aan de weide grenst.


Wat denken jullie, is het goed voor een veulen dat slechts 350 gram brok moet krijgen voorlopig om enkel s'avonds zijn "kracht" voer te krijgen na een hele dag gras/hooi te eten wat toch het gezondste is na ruwvoer heb ik begrepen of MOET hij s'morgens ook brok krijgen wat dan maar een 175 gram is..


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Raad gevraagd voeding/weidegang veulen + shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:12

Ik ga altijd maar 1x per dag, dus mijn pony's krijgen ook maar 1x per dag brok.

~Turbohoof Solutions ~

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Raad gevraagd voeding/weidegang veulen + shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:21

Andere stalling zoeken en je veulen in een kudde plaatsen met leeftijdsgenoten en liever ook oudere paarden. Dit is absoluut niet de juiste plek voor een 5 maanden oud paard. Oreo daarentegen is wel een ontzettend grappige tinkernaam.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:32

Lily_Fee schreef:
Andere stalling zoeken en je veulen in een kudde plaatsen met leeftijdsgenoten en liever ook oudere paarden. Dit is absoluut niet de juiste plek voor een 5 maanden oud paard. Oreo daarentegen is wel een ontzettend grappige tinkernaam.


Ben ik het zeker mee eens!

Wat betreft je vraag...ze kunnen prima toe met onbeperkt hooi en gras...als je zorgt dat dat er genoeg is hoef je smorgens echt niet langs voor brok..

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:40

Is het een idee om je veulen eerst in een opfok te zetten?
Dan kan het wel de energie kwijt met andere veulens en kun je er heen wanneer je wil.

Hier de tinkerveulens altijd heel sober gevoerd.die kregen ook maar 1 x daags een halve kilo brok.
En ik sloeg ook wel eens een dag over,hooi hadden ze bijna onbeperkt
liksteen lag er wel altijd!

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:41

Het lijkt me handiger en goedkoper om een goede opfok te zoeken voor je veulen. Dan zijn er genoeg speelvriendjes en het zal voor jou ook minder omslachtig zijn. Als je een betrouwbaar adres hebt zou je zelfs niet eens iedere dag langs te gaan

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:41

Idd, veulen lekker in een opfok waar hij in een gemengde kudde kan opgroeien.

Wat jij nu op het oog hebt gaat enkel en alleen voor problemen zorgen.


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:45

Ik zou er altijd voor kiezen om een veulen bij meerdere paarden te zetten, i.p.v. bij maar één shet. Hoewel een shet natuurlijk beter is dan niets. Is er een reden dat hem hier wil hebben staan en niet in een kudde (met leeftijdsgenootjes)?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Raad gevraagd voeding/weidegang veulen + shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 19:00

Omdat de pensionstalling dicht aan huis ligt en ik er dagelijks naartoe kan/wil gaan. Ik heb mogelijk nog een optie om er iemand anders paard bij te zetten, maar het liefst hou ik het op mezelf om problemen uit de weg te gaan.
merci voor de feedback
bij ons in belgie zijn er niet zoveel opfok's te vinden als in nederland. Daarin lopen wij achter

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:07

Zet de behoeften van je paard voor de jouwe: voor een veulen is het veel gezonder om in een kudde op te groeien en die opfok mag gerust ver van huis zijn... Ook in België zijn er goede opfokplaatsen te vinden...

Als je een paard wilt om elke dag naartoe te gaan en mee te tutten dan had je in deze omstandigheden geen veulen moeten kopen...

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:23

Voor een veulen is het van het grootste belang dat hij opvoeding krijgt van andere paarden en dus in een kudde of iets komt te staan. In mijn ogen voldoet een shetje vaak niet aan die behoefte.
Een opfok zou veel beter zijn voor Oreo en dan kun je daarna hem naar huis halen en eventueel met een shet of ander paard of pony plaatsen.
Zelf zou ik hem desnoods verder van huis plaatsen waardoor je mogelijk minder naar hem toe kunt maar waar hij wel met soortgenoten opgroeid. Dat is in zijn belang en uiteindelijk ook in dat van jou. Tegen de tijd dat hij 3 is zitten je kinderen beiden op school en heb je meer tijd voor Oreo en zal het makkelijker te plannen zijn.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:25

Maar het is een pensionstalling zeg je he,dus zijn er meer paarden toch?
Heb je al gekeken of die wel bij elkaar lopen en of jouw veulen daar tussen past en ze dat,willen?

Maar een shet er bij kan hoor, hebben wij ook wel gedaan, die speelden de hele dag door.
Zo lang ze de ruimte maar hebben :j

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:26

Je hebt eigenlijk dus te weinig tijd voorlopig. Is dit niet wat? Dan krijgt je veulen een sociale opvoeding tussen andere veulens, en over 2 jaar kun je verder kijken.
De huidige optie lijkt leuk maar een veulen moet niet alleen of met een shet. Of een ander paard, dan loop je tegen problemen aan als het andere paard even weg gaat, of gaat rijden, veulen in paniek want die kan nog niet alleen zijn, uitbreken, en dan moet jij op slag komen...dat soort dingen.
http://www.eifelopfok.com/tarieven.2.html

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:29

Ik volg de rest,opfok,en liefst een gemengde kudde waar ook wat oudere paarden tussen zitten.
Daarnaast heeft een tinker niet perse brokken nodig.
Hier zijn al de tinkerveulens al gezond en goed volwassn geworden zonder 1 brokje.
Onbeperkt goed ruwvoer is veel belangrijker.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Raad gevraagd voeding/weidegang veulen + shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 21:55

Bedankt voor de tips

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Raad gevraagd voeding/weidegang veulen + shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:04

Ik had een Shire veulen van 10 maanden gekocht en wilde haar ook niet in de opfok, dus eerst bij mijn bijrijpaard en haar maatje geplaatst. Je kunt in het topic in mijn link wel lezen hoe dat gegaan is. Ik heb haar een week terug ergens anders heen moeten brengen (5 minuten van huis), want de risico’s werden te groot. Ze loopt nu in een kudde van 6 paarden en het gaat gelukkig goed. Paardje is veel gelukkiger en vrolijker nu, nog belangrijker, ze breekt niet meer uit en sloopt ook niets meer.

Ik voer haar Breed and Grow van Vitalbix, een echte aanrader, geen suikers en zetmeel, maar wel alles wat ze nodig hebben om gezond groot te worden. Pleun krijgt dat 1x daags. Ze staat op een plek waar volledig toezicht is, en ze ‘s nachts op een ruime stal komt voor de rest loopt ze van 7:00 uur ‘s morgens tot 22:00 uur ‘s avonds buiten in de kudde. Ik betaal daarvoor (volpension) €140 p/m
Ik heb gewoon een advertentie op marktplaats geplaatst in welke regio ik stalling zocht en welke wensen ik had. Ik kreeg echt ontzettend veel reacties. Misschien is zoiets ook een optie voor jou? Je hebt nog tijd genoeg om een geschikte plek te zoeken.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, TinkerTreas, YandexBot en 31 bezoekers