In t land rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

In t land rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:01

Hoi,

Bij gebrek aan een eigen bak rijd ik eigenlijk altijd in een stukje (20x40) weiland. Laat daar de paarden ook regelmatig grazen zodat het gras niet te hoog wordt.
Uiteraard rijd ik er niet als het gras nat is.

Maar nu hoorde ik laatst dat rijden in het land slecht is, en in het bijzonder voor jonge paarden.
Klopt dat?

Het leek mij juist wel goed omdat ik de gemiddelde bak erg zwaar vind lopen...


kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:03

Bij vorst en kurkdroge klei is het idd iets minder, maar het is goed te doen dat deed ik vroeger ook. destijds zij de D.A. gebruik je gezond verstand en let op de bodem!. ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:04

Ik denk dat het heel erg te maken heeft met wat voor bodem je hebt en of het heel droog (en hard), precies goed of juist erg nat is. Er is natuurlijk een groot verschil tussen bijvoorbeeld zand of klei.
Ik rij zelf niet in de wei (gaat in de toekomst wel gebeuren als de paarden aan huis komen te staan) dus ik ben benieuwd wat andere mensen hierover zeggen!

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:07

Wat zou er specifiek voor jonge paarden slecht aan zijn dan?

DA die ik hoog heb staan zegt dat het juist goed is voor (jonge) paarden om op veel verschillende bodems (met verstand) te rijden. Nu alles strak ala Agterberg is ziet hij juist meer blessures dan vroeger.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.


CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:09

Als de bodem heel hard is na lange droogte dan veert deze natuurlijk niet erg. Dat kan invloed hebben op de pezen.
Ik weet wel dat mijn fysio er iig niet zo vrolijk van wordt, je moet er iig niet afvallen dan :’)


Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:09

Ik rij ook in de wei en we hebben kleigrond. Met droge grond rijd ik wel gewoon maar ik galopeer niet. In de winter rij ik niet tot nauwelijks want dan is het een grote gladde bende. :(

Laj1
Berichten: 104
Geregistreerd: 26-02-12

Re: In t land rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:23

Ik rij ook in de wei,ook zadelmak maken en doorrijden heb ik altijd in de wei gedaan.In 25 jaar nooit geen problemen gehad.Ook mijn z paarden trainde ik op de wei.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:25

MizzMontana schreef:
Wat zou er specifiek voor jonge paarden slecht aan zijn dan?

DA die ik hoog heb staan zegt dat het juist goed is voor (jonge) paarden om op veel verschillende bodems (met verstand) te rijden. Nu alles strak ala Agterberg is ziet hij juist meer blessures dan vroeger.


bizar dit is dus echt landelijk...hoorde daar ook al een Da over tegen een collega. Ze worden te veel als watjes behandeld en dan krijg je kwakkel kinderen vulden de collega's elkaar aan.misschien net 3 maanden terug! -O-

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: In t land rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:45

Het is wel slecht voor de wei zelf.Op pensionstallen mag het daarom meestal niet,maar die moeten dan wel een bak aanbieden.

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: In t land rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:48

Ik heb een paar jaar in de wei moeten rijden, en dat ging prima. Opletten als het nat is, maar verder geen problemen. Ook geen beenproblemen. Nu weer een bak, en dat rijdt wel lekkerder.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: In t land rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:52

De wei rijd je inderdaad vrij snel kapot. Ik kijk alleen uit met gladheid, verder rijd ik ook als de grond keihard is. Rijd ook op asfalt dus dat moet ze ook wel kunnen hebben :+

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:04

Ik heb een paar jaar in de wei moeten rijden, en dat ging prima. Opletten als het nat is, maar verder geen problemen. Ook geen beenproblemen. Nu weer een bak, en dat rijdt wel lekkerder.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: In t land rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:09

Had vroeger ook alleen een wei, daar heb ik zoveel gereden dat ik opeens gewoon een bak had en er geen gras meer groeide :') . Pony die ik toen had is op het moment 28 nooit een blessure gehad en loopt nu nog mee in de beginnerslessen. En god wat heb ik daar veel capriolen uitgehaald vroeger als 12 jarig penny meisje. Was namelijk een wei van 2 hectare en ik croste daar (dom als ik het nu vind) met het gas helemaal open doorheen :') . Wat ik nu met mijn gezonde verstand toch wel afraad om te doen ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: In t land rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:15

Ik rijd graag op de wei of andere openbare grasvelden, braakliggend land, bos, etc. Vind het juist goed voor mijn paard om op verschillende bodem te rijden. Uiteraard wel even kijken of het veilig is en hoe handig je paard zelf is.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:16

Ik heb een jaar of 2 ook in het weiland gereden. Als het heel hoog staat is het niet ideaal, maar verder heb ik nooit problemen gehad. Het enige waar ik rekening mee moest houden was als het net geregend had dat ik geen scherpe bochten moest draaien :j Was op veengrond trouwens, dus vaak nat, maar was echt prima te doen :)

...
Ik ben gerpiegorp

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:18

Wij hebben ook een bakweide, in afwachting op toestemming van de gemeente voor een professionele eb en vloedbodem.
Ik train op dit moment 1-2 x per week met paardlief omdat hij in de dijkweide staat voor training met zn knieen (is een schuine weide). Ik wil binnenkort voor het eerst erop op een kort buitenritje en eigenlijk zorgen dat ik van de winter lekker op buitenrit kqn als t droog is. De bak zal dan wel slecht zijn maar vaak zijn de ondergronden van de veluwe en dergelijke dan wel prima. Tenzij er ijs ligt, dan blijf ik thuis.

Ik denk dat een korte training op kleigrond niet zoon ramp is. Bij ons is het nu ook gortdroog. Zoiezo galloperen we nog niet want ik kan nog niet gecontroleerd sturen met rijden in draf. En vrije springtraining duurt nooit langer dan 15minuten.

Alles met mate.

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:58

kwita schreef:
MizzMontana schreef:
Wat zou er specifiek voor jonge paarden slecht aan zijn dan?

DA die ik hoog heb staan zegt dat het juist goed is voor (jonge) paarden om op veel verschillende bodems (met verstand) te rijden. Nu alles strak ala Agterberg is ziet hij juist meer blessures dan vroeger.


bizar dit is dus echt landelijk...hoorde daar ook al een Da over tegen een collega. Ze worden te veel als watjes behandeld en dan krijg je kwakkel kinderen vulden de collega's elkaar aan.misschien net 3 maanden terug! -O-


zelfs in het buitenland zeggen de dierenartsen het :D

Rijd ook regelmatig op het land, maar nu het zo grasloos is en knoerthard, vind ik t niet zo fijn.

renate561

Berichten: 81
Geregistreerd: 30-05-14

Re: In t land rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:46

Wij hebben een hartstikke zware bak, helemaal met droogte. Ik merk dat mijn oude merrie daar echt last van heeft, dan kan ze mij ook niet goed meer dragen natuurlijk. Dan rijd ik liever in de wei. Zolang je geen enorme kuilen hebt moet dat toch helemaal geen kwaad kunnen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers