Jonge kinderen en een pup

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-18 11:28

Ongeveer een maand geleden hebben we een van onze honden in laten slapen wat de teller terug zet op 1...
We hebben altijd meerdere honden gehad dus dit is ineens wel een hele overgang. De overgebleven hond is een schat en vind het wel prima maar trekt wel veel naar mijn man. De andere hond was echt mijn hond en mijn maatje.
Het kriebelt dus enorm om weer een pup in huis te halen. Maar wij hebben inmiddels twee jonge kinderen (2 jaar en 10 maanden) waardoor mijn verstand zegt dat het niet handig is nu. Een pup goed opvoeden kost immers veel tijd en energie net als het opvoeden van jonge kinderen.

Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten (dus pup met jonge kinderen) en hoe hebben jullie het ervaren? Viel het mee of tegen, dingen waar je tegenaan liep....
Ik hoor het graag allemaal in de hoop dat ik mijn hoofd en hart op 1 lijn kan krijgen welke richting dat ook gaat zijn.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


cupido1996
Berichten: 439
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:34

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen. Wij zitten namelijk in hetzelfde schuitje. Alleen zijn onze kinderen 3 en 1,5.

Eén van de dingen die ik o.a. vrees is dat de pup te geïnteresseerd is in het speelgoed en hier mee gaat spelen. Het is gewoon met twee kinderen die nog niet heel goed samen kunnen spelen niet te voorkomen dat er op meerdere plaatsen speelgoed ligt.

En dan ben ik bang dat de pup meer in de bench komt te liggen dan ik eigenlijk zou willen.

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:37

ook een hond kan je leren met zijn eigen speelgoed te spelen (moet ie dat wel hebben), ze kunnen goed geleerd worden dat ze mogen spelen waar hun eigen geur ook aan zit. Moeten de kinderen natuurlijk niet hun eigen speelgoed aan gaan bieden om mee te spelen want dan snapt de hond er niets meer van en is het verschil weg.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

MizzMontana

Berichten: 5670
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:37

Lizy ik kan me helemaal voorstellen dat je weer een hond er bij zou willen. Wij krijgen over twee weken een jonge hond en hebben ook twee kleine kinderen. Ik ga dus volgen voor de tips ;)

De reden om toch nu een hond te nemen is dat het hoe dan ook veel tijd en energie kost om een hond op te voeden, ook over een paar jaar als de kinderen allerlei speelafspraken en sportclubs etc. hebben. Zeker de dagen dat we alletwee thuis zijn gaat het makkelijk lukken om echt veel met de pup te trainen. De andere dagen kan ik in de ochtend, middag en avond als de kinderen slapen steeds één op één tijd maken voor de pup. Verder draait ze dan gewoon mee in het gezinsleven en hoop ik dat ze van onze andere hond nog wat opvoeding mee krijgt.
Daarnaast kun je toch geen 12 u op een dag met zo’n jong hondje trainen.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:39

Ja ik heb pup en baby gehad.Ik vind het eigenlijk alleen aan te raden als je een hondemens bent.Als je handig met honden bent dan doe je dat tussendoor en vind je het zindelijk maken minder erg.
Een pup bijt dingen stuk ,kakt en pist in huis en moet ook minstens 3x per dag eten.Het voordeel is dat ze sneller volwassen zijn als het kind en met een jaar redelijk hanteerbaar.
Kinderen kunnen omvergelopen en gesprongen worden tandjes gaan in kinder handjes en kinderbroekjes ,koekjes worden uit handen gesprongen boterhammen verdwijnen. Daar moet je wel tegen kunnen.
Ik help in het asiel dus zie heel veel binnenkomen waar het fout gaat.Formaat en ras vd hond maakt natuurlijk ook uit.Ik heb een paar herders en die vind ik een fluitje van een cent.Maar ook een paar andere rassen waarvan ik zelfs zonder kinderen dacht waar ben ik aan begonnen :-D

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:39

Waarom geen goed opgevoede herplaatser? :) Die zijn met een beetje zoekwerk echt wel te vinden en dan heb je als het goed is de fases van bijten en puberen gehad.


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:41

speurneusc schreef:
ook een hond kan je leren met zijn eigen speelgoed te spelen (moet ie dat wel hebben), ze kunnen goed geleerd worden dat ze mogen spelen waar hun eigen geur ook aan zit. Moeten de kinderen natuurlijk niet hun eigen speelgoed aan gaan bieden om mee te spelen want dan snapt de hond er niets meer van en is het verschil weg.

Met zulke verwachtingen moet je dus al niet beginnen.Natuurlijk kun je ze dat leren,maar jou pup is een baby,dus die kan dat niet met 3 weken.En je moet er dus rekening mee houden dat er speelgoed kan sneuvelen,of je moet manisch opruimen.En het ligt ook wat voor pup je hebt gewoon.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-18 11:42

Het werk wat aan een pup zit ben ik goed mee bekend. Heb zelf meerdere pups succesvol opgevoed waarvan de een echt een fluitje van een cent was en waarvan de ander juist de pubertijd een verademing was vergeleken met z'n puppytijd :=
Ervaring heb ik dus zat.
Ik wil vooral zowel de pup als mijn kinderen niet tekort doen in aandacht.

Voor wat betreft kapot speelgoed....als de 3-jarige labrador van mijn ouders een weekje komt logeren is 1 kapot harkje en 1 kapot emmertje en prima score :+

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

MizzMontana

Berichten: 5670
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:44

Onze huidige hond is echt voorbeeldig met niet springen, niet happen en weet heel goed wat wel en niet van hem is. Dus daar zie ik eigenlijk niet eens tegenop.

Voordeel is misschien wel dat onze honden niet in huis komen maar alleen op de deel/stal/bijkeuken. Ik hoef in huis dus niet op te letten hoe kinderen en hond met elkaar omgaan.

Buiten gaat een grotere uitdaging worden, maar daar is zoveel ruimte dat ze allemaal hun eigen ruimte kunnen pakken. Daar wel onder toezicht natuurlijk.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:47

Nee, vind ik niet aan te raden. Als je er echt graag een hond bij wil ga dan voor een leuke stabiele herplaatser.

koeien op de weg...

MizzMontana

Berichten: 5670
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:52

Ik zou een herplaatser juist niet aandurven met kinderen, je weet nooit wat zo’n hond heeft meegemaakt. :o

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:54

Ik vind het vooral niet aan te raden omdat je je kinderen nog niet kunt leren wat ze wel/niet mogen doen met de pup. Ik zie genoeg gezinnen waar pups aan hun staart getrokken worden, aan de oren, waar ze iets te ruw geaaid worden, waar speelgoed van de pup wordt afgepakt.. De ene pup kan daar goed tegen en de ander raakt daarvan ongelooflijk overprikkeld of gaat happen. Ik denk dat het vooral voor je pup niet de juiste tijd is met zulke jonge kindjes om zich heen.

Daarnaast denk ik, wat doe je jezelf aan :') Maar je zult je eigen veerkracht het beste kunnen inschatten, haha.



Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:56

Een herplaatser zou ik met jonge kinderen nooit doen. Je weet toch vaak niet precies wat zo’n beestje heeft meegemaakt etc.

Wij hebben onze pup genomen toen de oudste 3 was uit m’n hoofd gezegd. Bij het kiezen erg goed gelet op het karakter zodat het goed paste in ons gezin. Het scheelde wel dat m’n stiefzoon er maar de helft van de tijd was, waardoor de rest van de tijd volledig voor de hond was.

Nu is de oudste 9 en de jongste 3 en denken we eraan nog een pup te nemen (of toch nog een kindje := ). Ik lees graag mee voor ervaringen.

1 juli 2015: Enzo

MizzMontana

Berichten: 5670
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:00

Marit schreef:
Ik vind het vooral niet aan te raden omdat je je kinderen nog niet kunt leren wat ze wel/niet mogen doen met de pup. Ik zie genoeg gezinnen waar pups aan hun staart getrokken worden, aan de oren, waar ze iets te ruw geaaid worden, waar speelgoed van de pup wordt afgepakt.. De ene pup kan daar goed tegen en de ander raakt daarvan ongelooflijk overprikkeld of gaat happen. Ik denk dat het vooral voor je pup niet de juiste tijd is met zulke jonge kindjes om zich heen.

Daarnaast denk ik, wat doe je jezelf aan :') Maar je zult je eigen veerkracht het beste kunnen inschatten, haha.



Ik denk dat je kinderen dat prima kunt leren als je daar tijd in steekt. Hier mag de hond alleen geaaid worden op de rug en mogen de kindjes niet aan het hoofd en de staart komen. Als je hier consequent in bent weten ze dat donders snel. Ook als de hond op zijn plaats ligt mogen ze er niet aankomen.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

tengeltje11
Berichten: 7088
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:17

Wij hebben al altijd pups bij kleine kinderen gehad.
De 2 jongste honden zijn 2,de kids zijn 5 en 3.
Dogpup lag ooit liefst te slapen in het wipstoeltje van de baby toen.
Onze honden zijn 500% kidsproof.

(vorige week nog 40 kleuters op bezoek gehad,we hebben een Duitse dog,Duitse herder en Schotse colli,toen de bus aankwam,waren er enkele krijsende kindjes die hysterisch aan de juffen hun been hingen omdat ze bang waren...tegen dat ze weg gingen,heeft echt elk kindje,iedere hond geaaid.een kleuter heb ik betrapt op 'hangen aan de Duitse dog'...en zelfs dat vond onze loebas fantastisch,want het is aandacht....)

Ze leren zo net ideaal om te gaan met elkaar is mijn ervaring.
Onze kinderen zijn heel respectvol naar de honden,en de honden zijn gewoon ook enorm verdraagzaam als er iets met de kindjes is.onze herder is bv toen hij 6 maanden was tegen de auto van mijn man gesprongen omdat die achteruit reed en op een goeie meter van ons fietsend zoontje kwam (man had hem gezien,maar hond dacht duidelijk iets anders).

(onze dog is ook nog doof,is ook onze eerste dove hond,maar ondertussen is ook onze collie zo goed als helemaal doof door haar hoge leeftijd)

En tuurlijk gebeurt er eens iets.
Zo heeft de oudste een hondenkrabbels net onder zijn oog gehad,was per ongeluk op de staart van de collie gaan staan,en die was opgesprongen en met haar poot tegen het gezicht van ons zoontje gezeten.
Ook is elk kind hier al x-aantal keer omgelopen door te enthousiaste honden en als ze heel klein zijn,worden ze zelfs neergehaald door een kwispelende dog-staart,maar zoiets hoort er hier ook gewoon bij.

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:39

Ik zit nu in die situatie. Heb een kruising retriever van 5 maanden oud, en een dochter van bijna 17 maanden.

Heel eerlijk, als ik dit geweten had weet ik niet of ik er aan begonnen was. Nou is mijn pup wel een adhd-er, dat maakt het lastig. Hij sprong vooral in het begin heel erg op. Maar dat is snel afgeleerd. Zindelijk maken duurde bij hem ontzettend lang, wat vooral lastig was als dochterlief dan weer een plas had gevonden om doorheen te kruipen of een drol om in te graaien :')

Ik ben dol op mijn pup, en het gaat nu, nu ik hem dus 3 maanden in huis heb, heel erg goed. Dochterlief weet dat ze hem geen pijn mag doen, dat heeft ze meteen meegekregen en heeft nergens problemen gegeven. Puplief leert dat hij haar niet omver mag lopen.
En eigenlijk, zijn ze gewoon hele goede vriendjes. Slenteren ook achter elkaar aan, spelen samen met de hondenspeeltjes...

Misschien, nu ik dit zo typ, zou ik het toch wel gewoon weer doen. Het kost tijd en moeite, maar dat is met alles zo bij een klein kind.
Maar bereid je voor op momenten dat je denkt: waarom ben ik hier in godsnaam aan begonnen :')

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:43

beatje schreef:
speurneusc schreef:
ook een hond kan je leren met zijn eigen speelgoed te spelen (moet ie dat wel hebben), ze kunnen goed geleerd worden dat ze mogen spelen waar hun eigen geur ook aan zit. Moeten de kinderen natuurlijk niet hun eigen speelgoed aan gaan bieden om mee te spelen want dan snapt de hond er niets meer van en is het verschil weg.

Met zulke verwachtingen moet je dus al niet beginnen.Natuurlijk kun je ze dat leren,maar jou pup is een baby,dus die kan dat niet met 3 weken.En je moet er dus rekening mee houden dat er speelgoed kan sneuvelen,of je moet manisch opruimen.En het ligt ook wat voor pup je hebt gewoon.


pup van 3 weken oud??? tuurlijk kan je een pup wanneer ie in huis komt iets leren, je leert hem toch ook buiten te plassen en poepen of niet? dat is ook leren, en zijn naam leren? niet overal in te bijten? hier te komen? wat een onzin dat je je dit niet kunt leren als ze klein zijn, bij mij in huis leerde de pups dat wel gelijk en heb er aardig wat gehad, ook aankomende hulp,- en blindengeleidepupjes en pups voor ons (toen) speurhondenbedrijf. Die gingen met 8 weken al mee naar het werk om alleen met hun speeltje te spelen zodat ze met 14 weken hun speeltje uit 15 andere speeltjes konden halen en de rest lieten liggen..

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:44

Ik ben al klein kind opgevoed met honden. Ook met 1 pup, die was een paar dagen ouder dan ik. Dat ging altijd goed. Ik kon en mocht alles met die hond (vanuit de hond dan, van mn ouders waren er wel regeltjes) ik denk dat het wel gewoon kan, aangezien je zelf al aangeeft veel ervaring met hondeb te hebben. Kinderen heb ik niet en dus ook verder weinig verstand van

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:16

Soortgelijke situatie hier: 2 kinderen van anderhalf jaar oud, een hond van bijna 3 en een van 8 maanden oud. De eerste hond was volledig getraind toen de kinderen kwamen en de tweede is nauwelijks getraind (moeilijk trainbaar ras, lui, slaapt veel, doet weinig).

Het hebben van 2 honden en twee kleine kinderen is hier eigenlijk geen probleem. Ik loop door de buurt met de honden en de kinderen gaan mee in de kinderwagen (2 tot 3 keer per dag). De kinderen lopen en kruipen over het grasveld terwijl ik de hond achter de bal aanstuur. De honden wonen voornamelijk in de woonkamer en daar ligt verder nauwelijks speelgoed aangezien dat vooral in de kinderkamer ligt. Natuurlijk wel geregeld problemen met snacks die uit de handen gegrist worden en de waterbak die omgegooid wordt buiten. Voordeel is dat wanneer het eten wat troep geeft we het niet zelf op hoeven te ruimen want het is al weg voor het de grond raakt.

De tweede hond (bullmastiff) zorgde voor vermaak van de eerste hond, dus minder werk, maar heeft wel veel minder training gehad door tijdsgebrek. Ik zou dus wel aanraden heel goed te kijken naar welk ras je wilt. Nog een labrador erbij zou ik niet aankunnen, terwijl bijvoorbeeld een bulldog veel minder werk is. Zoek een passieve hond uit die weinig beweging en training nodig heeft en het zal een stuk makkelijker zijn.

Ik vind het redelijk belangrijk dat kinderen opgroeien met beesten, maar indien je een actievere hond wilt is het misschien makkelijker nog even te wachten en een hond te nemen die je samen met je oudste op kan voeden? Mooie gelegenheid om hem verantwoordelijkheid bij te brengen en een grote vriend te hebben. Natuurlijk draagt hij die last niet alleen en is het gewoon jouw hond, maar wel een uitgelezen kans voor een belangrijk deel van de opvoeding.

Misty12

Berichten: 7034
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:27

Jaren geleden hebben wij het wel gedaan. Onze hond was 3,5 jaar, kinderen waren 6 jaar, 4 jaar en 6 maanden. En toen hebben we een pup er bij genomen. In het begin hadden kind en pup een omgekeerd slaapritme. Als ik met de baby bezig was, sliep de pup en als beeb naar bed ging werd pup wakker. Ik moet wel zeggen dat de honden ( langhaar collies) best makkelijk waren. De pup was ook niet super lastig en leerde best snel. Ik zou het zo nog eens doen, stel dat. ( Niet dat ik nu nog een baby zou willen, aangezien de jongste nu 24 is). Wat ook scheelde was dat mijn man in ploegendienst werkte en best veel thuis was. Nu loopt er ook weer een puppy rond (witte herder van 6 maanden), maar no way dat ik die samen zou willen hebben met een baby. Het is een superlieve leuke hond, maar druk en zeer ondernemend. Het ligt dus ook zeker aan de soort hond die je hebt.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:33

Annikab schreef:
Een herplaatser zou ik met jonge kinderen nooit doen. Je weet toch vaak niet precies wat zo’n beestje heeft meegemaakt etc.

Er zijn zat herplaatsers te vinden die uit gezinnen komen maar die weg moesten ivm allergie ofzo. :)
Heb in een asiel gewerkt en er was één moeilijk plaatsbare hond (omdat ie uitviel naar andere honden) maar oh zo lief was tegen kinderen. Die mochten letterlijk alles met hem doen. Uiteindelijk ook geplaatst bij een gezin met kleine kinderen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Jonge kinderen en een pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:54

Hoe streng en consequent ben je?
Mijn dochter was 1 toen onze pup kwam.
Geen problemen gehad behalve misschien een keer wat gesloopt ofzo als pupje. Maar wij hebben strakke regels.
Kind mag niet in de hondenmand, geeft hond eten maar blijft er na er vanaf, zit niet aan botjes, mag niet tegen hem aan liggen/op hem liggen.
Hond moet aan de kant gaan voor kind, kind gaat als eerst de deur door etc

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:56

Een herplaatser kan prima hoor ik heb er hele goede ervaringen mee, en om me heen zie ik ook succesen.

Esplendido
Berichten: 3130
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:00

Wij hebben ook al een aantal keer een pup gehad terwijl we ook jonge kinderen hadden. Bij het uitzoeken van de pups lette ik dan altijd op dat ze al bij de fokker goed gesocialiseerd waren met kinderen. Verder duidelijke en consequente regels voor pup en kinderen. En minstens een plek waar de pup zich terug kan trekken en de kinderen niet mogen komen. Is altijd goed gegaan. We hebben nu zelf een nestje bij een van onze honden en zelfs dat gaat heel goed.

Herplaatsen en jonge kinderen kan een risico zijn omdat je niet weet wat een hond heeft meegemaakt en hoe stabiel hij in zijn gedrag is. Om die reden zou een herplaatser niet mijn voorkeur hebben.





Brainless

Berichten: 29683
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:14

MizzMontana schreef:
Ik denk dat je kinderen dat prima kunt leren als je daar tijd in steekt. Hier mag de hond alleen geaaid worden op de rug en mogen de kindjes niet aan het hoofd en de staart komen. Als je hier consequent in bent weten ze dat donders snel. Ook als de hond op zijn plaats ligt mogen ze er niet aankomen.

Ligt ook heel erg aan je kind.
Heb er 3, 2 luisterde (na wat enige inspanning) prima om niet aan de hond te zitten.
Nummer 3 was een ander geval...dat was het type van: ik probeer het toch nóg een x (en nog een x en nog een x en nog een x en nog een x).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: leenleen11 en 45 bezoekers