het milieu en de leugens...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 17:17

Ik ben redelijk bezig met "verantwoorde" producten te kopen. Vlees met beter leven sterren, kipster eitjes, dierproefvrij etc. Maar wat blijkt? De shampoo met de claim "duurzaam geproduceerd" blijkt idd op een duurzame palmplantage gewonnen te worden, maar wat eerst ten koste moest gaan van de huizen van apen. Groene stroom blijkt gewoon een gekocht certificaat uit Scandinavië, NLse energiemaatschappijen produceren niks aan "groen." Het beter leven varken wat op mijn bord ligt, blijkt levend gekookt te zijn. Cosmeticamerken die zichzelf als milieubewust aanprijzen maar vervolgens wel gewoon met dierproeven bezig zijn. Er worden ontelbaar veel keurmerken verzonnen die werkelijk niks betekenen, of verbloemen dat er op een ander aspect keuzes worden gemaakt die het daglicht niet verdragen. Oliemaatschappijen die tonnen olie in de zee verspreiden door een lek, maar vervolgens is er geen geld om de boel op te ruimen. De keuze is reuze aan dit soort voorbeelden. Is er nou helemaal niks meer in deze maatschappij wat écht schadeloos wordt geproduceerd? Ja, de aardappelen in mijn eigen tuin misschien. Maar ik ben verdwaald. Ik wou dat ik de macht had om zulke bedrijven te stoppen. Waar gaan we heen met z'n allen? We maaien als parasieten de boel kaal en het kan mensen niks schelen dat ze hun eigen soort erin meenemen. :(:) Waar o waar zijn de echt goede producten/diensten nog te vinden?


Dat is pech, huis is weg
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:23

Helaas zit de wereld zo in elkaar -O- Ze maken je vanalles wijs, als ze er maar geld aan kunnen verdienen..

Ik en mijn vriend waren dat uiteindelijk ook helemaal zat.. We eten inmiddels nauwelijks dierlijke producten meer, op wat eitjes van onze eigen kippen na, hebben zonnepanelen aangeschaft, een grote moestuin voor zoveel mogelijk voedsel uit eigen tuin, en de rest koop ik zo veel mogelijk vers en lokaal.
Verder kun je er weinig aan doen ben ik bang. Hooguit wat meer bewustzijn creeëren door je kennis te delen, want de meeste mensen wéten gewoon niet hoe de wereld in elkaar zit en gaan er vanuit dat elk bedrijf netjes de waarheid spreekt en elk labeltje juist is.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:46

Het is de prijs die we moeten betalen voor kapitalisme. Zolang iedereen het goed blijft vinden dat de grote bedrijven zo onwijs blijven vervuilen, liegen, sjoemelen en kappen zal er niks veranderen.

Mens dier worden tegenwoordig schaamteloos uitgebuit en krijgen dan ook nog eens de schuld.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:58

Ik worstel daar ook wel mee. Al die leugens. Kijk alleen maar eens naar de keuringsdienst van waarde. Je kunt er gewoon zo weinig aan doen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:14

Inderdaad te triest voor woorden. Die foto ook... |(
Overal waar het om geld en winst draait, is er bedrog, leugens en uitbuiting.

Laatst nog een reportage gezien over de miljoenen tonnen plastic die aanspoelen op de eilanden in de Stille Zuidzee.
De fabrikanten van plastic hebben geen euro over voor de verwerking van het door hen geproduceerde afval.
Torenhoge winsten bij de productie en verkoop volstaan ruimschoots, de rest '' is not our business '' ;(

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:35

En dan heb je nog de GMO’s, die verantwoordelijk zijn voor de massale bijensterfte en krimpende insectenpopulatie.. bedrijven als Monsanto die zelfs mensen als Bill Maher omkopen om leugens te verkondigen, en wetenschappelijke studies vervalsen enz..

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:39

Ik vind het ook heel erg lastig, ik probeer nu sowieso al minder vlees te eten (probeer ik al langer :) ) en probeer echt te letten op labels enzo. Ik probeer uit te zoeken waar het vandaan komt...

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:42

Er zijn goede, kleine, initiatieven genoeg maar het kost wel meer tijd en omzet.


Veel mensen kiezen toch voor gemak en een lage prijs waardoor de grote spelers ook groot blijven.
De westerse wereld heeft zichzelf al kapot geconsumeerd en door de opkomende welvaart is het nu de beurt aan de rest van de wereld.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:46

Ik vind het een lastig iets, ik wil heel graag mijn steentje bijdragen al wordt het je heel lastig gemaakt vind ik.
Maar vind het gezonde, en milieuvriendelijke alternatief zo ontzettend duur.

Vleesvervangers (en ja die zijn ook niet allemaal zuiver wat milieu belasting betreft) zijn gewoon stukken duurder dan vlees dat vind ik echt niet kunnen.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:54

Je moet niet alles geloven wat je leest.

Cosmetica mag al sinds 1997 niet meer op dieren worden getest in Nederland, en in Europa sinds 2004.

Varkens worden niet levend gekookt, hoe wilde je dat in hemelsnaam voor elkaar krijgen? Vlees is uberhaupt niet eetbaar als het niet verbloed is.

En als Nederlandse energiemaatschappijen geen groene stroom produceren, waar denk je dat al die windmolens in de polders voor neergezet zijn? Voor de lol?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:55

Tyrcanol schreef:
Ik vind het een lastig iets, ik wil heel graag mijn steentje bijdragen al wordt het je heel lastig gemaakt vind ik.
Maar vind het gezonde, en milieuvriendelijke alternatief zo ontzettend duur.

Vleesvervangers (en ja die zijn ook niet allemaal zuiver wat milieu belasting betreft) zijn gewoon stukken duurder dan vlees dat vind ik echt niet kunnen.


Het enige verschil tussen vlees en de vervangen is de vorm. De een is dierlijk de ander plantaardig. Je hoeft het niet te eten vanwege het milieu, dan kan je beide beter weglaten. Maar dat is een andere discussie.

Hier haal ik vlees lokaal en vind steeds meer plekken waar ik etenswaar kan halen. En het is goedkoper en lekkerder dan de supermarkt.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:28

Dat is toch precies wat ik zeg belle boef? Zonder vlees of vlees vervangers is milieutechnisch beter. Maar een vleesvervanger is imo nog altijd beter dan een stuk vlees.

Ik wil best mee denken met het milieu maar ik zal geen veganist worden, ik eet bijna geen vlees, denk aan mijn afval, gebruik mijn spullen totdat ze niet meer kunnen, koop tweede hands. Dat is voor mij genoeg. Vind het jammer dat de harde kern altijd gelijk vindt dat je niet goed genoeg mee denkt en het voor mijn gevoel alles of niets moet zijn.

Ibbel, er is een hele hoop fout gegaan in slachthuizen waardoor de varkens dus wel degelijk levend gekookt werden/worden.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:51

Tyrcanol schreef:
Dat is toch precies wat ik zeg belle boef? Zonder vlees of vlees vervangers is milieutechnisch beter. Maar een vleesvervanger is imo nog altijd beter dan een stuk vlees.


Imo is vlees of een vervanger even slecht. Dat is wat ik bedoelde.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:13

Ben wel benieuwd naar je verklaring.
Niet iedere vleesvervanger is hetzelfde.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:28

Het is voor mij een van de redenen om geen dierlijke producten meer te gebruiken. :)
Verder heb ik zo een biologische groente- en fruittas. Het geeft geen garanties, maar je kunt makkelijker achterhalen waar je voeding (en evt bijbestelde producten) vandaan komen.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:29

Tyrcanol schreef:
Ben wel benieuwd naar je verklaring.
Niet iedere vleesvervanger is hetzelfde.


De vales, tofu , soja, etc. Daar is heel wat landbouwgrond voor nodig, grond waarvan natuur moet wijken. Dan moet het nog omgebatterijd worden tot een smakelijk en leuk uitzienbaar product. Meerdere fabrikanten, transport over de wereld in nl in de supermarkt te komen liggen. Om nog niet te spreken over het dubbele verpakkingsmateriaal wat de meeste bakje ook nog bevatten.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:36

belle_boef schreef:
Tyrcanol schreef:
Ben wel benieuwd naar je verklaring.
Niet iedere vleesvervanger is hetzelfde.


De vales, tofu , soja, etc. Daar is heel wat landbouwgrond voor nodig, grond waarvan natuur moet wijken. Dan moet het nog omgebatterijd worden tot een smakelijk en leuk uitzienbaar product. Meerdere fabrikanten, transport over de wereld in nl in de supermarkt te komen liggen. Om nog niet te spreken over het dubbele verpakkingsmateriaal wat de meeste bakje ook nog bevatten.


Reken maar dat er voor de gemiddelde vleesvervanger minder soja nodig is dan voor het gemiddelde stuk vlees...

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:49

fransje23 schreef:
Er zijn goede, kleine, initiatieven genoeg maar het kost wel meer tijd en omzet.


Veel mensen kiezen toch voor gemak en een lage prijs waardoor de grote spelers ook groot blijven.
De westerse wereld heeft zichzelf al kapot geconsumeerd en door de opkomende welvaart is het nu de beurt aan de rest van de wereld.


Zeker. In India zijn de kolen enorm in trek, van hout nu naar kolen. Daar begint de hele drek bende pas |(

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:56

manman, Ik ben het zo vreselijk met je eens. Wilde laatst winkelen zonder palmolie dat is gewoon onbegonnen werk. Ik heb absoluut geen tijd voor mijn eigen groente tuin waardoor ik meer geld geef aan bio producten. Maar ik kom ook steeds meer achter de harde waarheid.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:10

Er is hoop! :)
Ik zag laatst een inspirerend interview waarin een econoom uitlegde hoe we eigenlijk onze economie opnieuw zouden moeten inrichten. Voorbeeld is ook de Donut Economie, zoek maar eens op, is erg leuk om te zien.
Maar deze econoom had het er dus ook over dat we eigenlijk voornamelijk van het BBP af moeten als de heilige graal van alles. Laat alle bedrijven maar eens de kosten van de milieu impact die ze maken meewegen. Grote kans dat ze dan allemaal ineens de rode cijfers in duiken, al sinds decennia.

Oh en, er komt een vliegtaks aan. :) Dat wordt ook weer feest want iedereen is natuurlijk van mening dat hij/zij wél recht heeft op dat tripje naar Barcelona voor 10 euro waar ze héél hard voor gewerkt hebben :') Maar NL heeft nu gezegd dat als het EU breed niet gedragen gaat worden we het zelf gaan doen. Deze keer gaat dat er ook wel doorkomen vermoedelijk, met de nieuwe klimaatwet die net is aangenomen. Erg fijn. :)

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:34

Ja, het is ongelooflijk hoe miljoenenbedrijven, politicie en banken/investeerders de boel bij elkaar liegen en bedriegen uit winstoogmerk en volledig voorbijgaan aan de immense schade die ze aanrichten.

De consument heeft de keuze uit goedkoop bio-industrie vlees, bespoten groente, gemanipuleerde vleesvervangers en alles doordrenkt in een saus van palmolie en ruimschoots getest op dieren.
Wie dat niet wil gaat voor de hoofdprijs, mag zelf zeep maken of veganist worden.
En word voor gek verklaard.

Een normale, gezonde, betaalbare en vooral verantwoorde middenweg is in deze wereld praktisch onmogelijk.

Ik doe mijn uiterste best zo verantwoordelijk mogelijk te leven. Ik eet geen vlees of vis meer. Diverse melkproducten zijn al vervangen en dat wil ik nog verder uitbreiden, eitjes koop ik bij een dame die haar kippen in een hele grote ren heeft scharrelen.

Het heeft me een flink aantal studie-middagen gekost en heel veel etiketten lezen, maar ik mag zeggen dat mijn verzorgingsproducten dierproefvrij en palmolie vrij zijn. Een aantal komt ook hier van het eiland af, op aloë vera basis, biologisch geteelt.

Bij mijn volgende boodschappen ronde komende week ga ik eens kijken naar gerecycled toiletpapier. Ik heb het hier volgens mij nog nooit gezien in de schappen, maar ik ga het wel vinden. Bomen kappen om mijn achterste af te vegen gaat me namelijk echt een brug te ver. ;)

En zo probeer ik er het beste van te maken. En ik ben blij met eenieder die dat ook probeert! :)
Het is inderdaad en helaas duurder dan onverantwoord leven. Maar juist omdat alles wat duurder is doe ik weer veel zuiniger. De fles shampoo van minder dan een euro deed ik zoveel minder tijd mee dan nu met mijn dure fles van dezelfde inhoud.

Ik blijf meelezen, misschien kom ik nog op goede ideeën. :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:43

Citaat:
En zo probeer ik er het beste van te maken. En ik ben blij met eenieder die dat ook probeert! :)
Het is inderdaad en helaas duurder dan onverantwoord leven. Maar juist omdat alles wat duurder is doe ik weer veel zuiniger. De fles shampoo van minder dan een euro deed ik zoveel minder tijd mee dan nu met mijn dure fles van dezelfde inhoud.


Mijn ervaring is dat het niet duurder hoeft te zijn - mits je koopt 'wat je nodig hebt' :)

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 01:02

Ik heb zelf ook tegen het extreme aan zo goed mogelijk proberen te leven, een tijd vegetarisch, anders biologisch, alles eco. Ik sloeg er in door en kon nergens meer van genieten. Van voeding tot kleding tot muurverf en uiteindelijk zepfs straling. Wat een wereld als je er zo op gaat letten. Alles bleek bijna fout. Ik genoot nergens meer van. Inmiddels ben ik er helemaal klaar mee en kies ik gewoon voor mezelf wat ik het fijnst vind, want eind van de dag, wie denkt er aan mij? En heeft het nog nut terwijl ik om mij heen echt iedereen juist het tegenovergestelde zie doen? Was er plots helemaal klaar mee. Als ze wat willen veranderen moeten ze maar met wetten komen, dat iedereen er aan moet werken, tot die tijd leef ik gewoon mijn leven zoals dat het makkelijkst is voor mij. Enige wat ik nog doe is mee doen aan petities enz.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 01:28

Ibbel schreef:
Je moet niet alles geloven wat je leest.

Cosmetica mag al sinds 1997 niet meer op dieren worden getest in Nederland, en in Europa sinds 2004.

Varkens worden niet levend gekookt, hoe wilde je dat in hemelsnaam voor elkaar krijgen? Vlees is uberhaupt niet eetbaar als het niet verbloed is.

En als Nederlandse energiemaatschappijen geen groene stroom produceren, waar denk je dat al die windmolens in de polders voor neergezet zijn? Voor de lol?

Klopt, maar in China mag het alleen verkocht worden als het wel op dieren is getest. Dus grote internationale merken die wereldwijd verkopen testen nog steeds.

Ik probeer zelf steeds een balans te vinden. Probeer zo veel mogelijk dierproefvrij. Make up en verzorgingsproducten lukt goed, schoonmaakmiddelen en medicatie dan weer niet. Ook met eten en leven probeer ik zo dier- en milieu vriendelijk. Eet bijna geen vlees en als ik het al eet biologisch. Worstel er ook wel mee waar mijn vegetarische burger dan van gemaakt is en of dat wel zo vriendelijk is. En heb sowieso mijn vraagtekens bij alle dierlijke producten en de manier waarop we dieren daarvoor houden.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 01:36

Kijk eens in het topic over zelfvoorzienend leven!

Veel dingen kun je gewoon thuis groeien of maken...