kan je Sint Jacobs Kruis Kruid uit gemaaid gras vissen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

kan je Sint Jacobs Kruis Kruid uit gemaaid gras vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 15:40

Hoi Bokkers, we hebben hier alles gemaaid, er is één "rommelweitje" die terug netjes willen krijgen waar wat distels in groeiden en StJKK.
Ondertussen is de maaier gekomen, mijn man dacht dat we dat ook konden keren zodat we t hooi ook konden geven deze winter. Ik sta er niet voor te springen want ik weet dat er hier en daar wat StJKK groeide.
Kan ik het er nog uit vissen of is het risico te groot en is het hooi enkel goed voor de composthoop?
T is vers gemaaid van daarnet dus ik kan ze nu nog wel makkelijk herkennen.
Mijn man wil natuurlijk dat het ook hooi wordt, ik twijfel nog...


Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:42

Je kan ze eruit gaan vissen, maar dat zal een beste klus zijn denk ik :+

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:43

Ik zou het risico te groot vinden, je hoeft er maar eentje te missen en je hebt ernstig zieke paardjes op stal ;)

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:43

Ik zou persoonlijk het risico niet nemen :n
Eenmaal het gedroogd is, kunnen paarden de giftigheid niet meer herkennen waardoor het nog gevaarlijker wordt.

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:44

Ik weet dat ze het niet eten als het vers in het land staat, maar in hooi zou ik het zelf niet willen hebben..


Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:45

xxwienekexx schreef:
Ik zou het risico te groot vinden, je hoeft er maar eentje te missen en je hebt ernstig zieke paardjes op stal ;)


:? Bij droog hooi doet jkk toch niks aan de rest van het pak.
Heb hier ook af en toe een pak droog waar zo nu en dan een stengel tussenzit.
Ik vis ze eruit voor ze het krijgen. Nog nooit wat van gemerkt.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:47

Pandora2 schreef:
xxwienekexx schreef:
Ik zou het risico te groot vinden, je hoeft er maar eentje te missen en je hebt ernstig zieke paardjes op stal ;)


:? Bij droog hooi doet jkk toch niks aan de rest van het pak.
Heb hier ook af en toe een pak droog waar zo nu en dan een stengel tussenzit.
Ik vis ze eruit voor ze het krijgen. Nog nooit wat van gemerkt.


Jkk is bij mijn weten ook gedroogd nog giftig, alleen paarden herkennen het niet meer als giftig.

Wij hebben een aantal jaar geleden een paard gehad waarbij er flink wat in het kuil zat en wat de staleigenaar niet gemerkt heeft, deze is ernstig ziek geweest, DA was ook geschrokken, paard heeft het gelukkig overleefd.



"Paarden herkennen Jakobskruiskruid in gedroogde vorm echter niet als giftig en Kruiskruid-vergiftiging kan dus optreden als Kruiskruiden in hooi terecht komen dat voor consumptie bedoeld is. Bij de Gezondheidsdienst voor Dieren kun je hooi en kuil laten onderzoeken op de aanwezigheid van giftige planten." bron: http://www.jakobskruiskruid.com

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:50

Snap ik. Maar als je ziet dat er geen jkk mee in de stal belandt, kan het geen kwaad volgens mij. Moet je wel telkens de pakjes goed doorzoeken :Y)

Ik heb hier trouwens ééntje staan die, voor ze van mij was, altijd op een stuk land stond vol jkk. Die at in het najaar gewoon alle droge stengels op :x Nooit wat aan gemerkt. Beestje is nu 25 :=

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:51

Pandora2 schreef:
Snap ik. Maar als je ziet dat er geen jkk mee in de stal belandt, kan het geen kwaad volgens mij. Moet je wel telkens de pakjes goed doorzoeken :Y)

Ik heb hier trouwens ééntje staan die, voor ze van mij was, altijd op een stuk land stond vol jkk. Die at in het najaar gewoon alle droge stengels op :x Nooit wat aan gemerkt. Beestje is nu 25 :=


Da's waar maar dat zal een flinke klus zijn van een heel land :Y) Dan zou ik het risico te hoog vinden dat ik perrongelijk wat over het hoofd zie oid ;)

Haha dan heeft ze een goed imuunsysteem inmiddels, wel fijn dat ze er niet ziek van is geweest! Die van ons was rond de 18 toen ze er ziek van werd, is uiteindelijk gezond 21 geworden dus geen blijvende schade aan over gehouden :D

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:52

xxwienekexx schreef:
Wij hebben een aantal jaar geleden een paard gehad waarbij een sprietje in het kuil zat, deze is ernstig ziek geweest, DA was ook geschrokken, paard heeft het gelukkig overleefd.

Wil je alsjeblieft geen bullshit de wereld in helpen? Dat sprietje was óf geen Jacobskruiskruid, óf niet de aanleiding van de vergiftigingsverschijnselen, óf bij lange na niet het enige sprietje dat dat paard heeft gegeten.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:53

Ja, echt niet te begrijpen. En de buuf heeft ezeltjes staan op een land ook vol jkk. Die beesten staan daar al zeker 10jaar en vreten ook alles kaal in de herfst. Begrijp ik ook niet :+

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:54

oomens schreef:
xxwienekexx schreef:
Wij hebben een aantal jaar geleden een paard gehad waarbij een sprietje in het kuil zat, deze is ernstig ziek geweest, DA was ook geschrokken, paard heeft het gelukkig overleefd.

Wil je alsjeblieft geen bullshit de wereld in helpen? Dat sprietje was óf geen Jacobskruiskruid, óf niet de aanleiding van de vergiftigingsverschijnselen, óf bij lange na niet het enige sprietje dat dat paard heeft gegeten.


Please don't shoot, daar heb ik helemaal geen zin in. :Y)

Dat is wat ik toen verteld heb gekregen van de dierenarts :+ Was niet mijn bedoeling om 'bullshit' de wereld in te helpen.

Mijn enige bedoeling met de reactie is dat ik het heel vervelend zou vinden als er paarden ziek van worden :)
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 28-06-18 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 15:54

t is van een veldje die we niet elk jaar maaien, ze zijn nu nog vers en goed herkenbaar. Eens droog denk ik dat ze inderdaad moeilijk te onderscheiden gaan zijn. Ik ga er straks even kijken.
Mijn man wil het begrijpelijk liever niet weggooien want we weten gewoon niet waar we ermee naar toe moeten (te veel voor onze mesthoop).

ps gaat maar over een stukje van 10 are en enkel aan de straatkant stond StJKK. Ik ga straks even kijken na t werk. Dan is mijn man ook weer blij ;-)
Laatst bijgewerkt door Vicky_Belle op 28-06-18 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:55

De fik erin ! :Y) :')
Nee, ik zou gewoon alles goed doorzoeken als het maar van een klein landje is.
En gedroogd in hooi herken je het ook wel goed genoeg aan de paarse stengels.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:57

Vicky_Belle schreef:
t is van een veldje die we niet elk jaar maaien, ze zijn nu nog vers en goed herkenbaar. Eens droog denk ik dat ze inderdaad moeilijk te onderscheiden gaan zijn. Ik ga er straks even kijken.
Mijn man wil het begrijpelijk liever niet weggooien want we weten gewoon niet waar we ermee naar toe moeten (te veel voor onze mesthoop).



Pandora2 schreef:
De fik erin ! :Y) :')
Nee, ik zou gewoon alles goed doorzoeken als het maar van een klein landje is.
En gedroogd in hooi herken je het ook wel goed genoeg aan de paarse stengels.


Zou je het er niet nu nog uit kunnen vissen? Als het van een klein landje is is dat wel te doen, groot land zou ik toch niet aan beginnen.. Nu isst nog niet gedroogd en herken je t makkelijker :)

Fikkie zou ook altijd kunnen _/-\o_

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 15:59

t zal wel branden, droog als t nu is 8-)

t is maar een klein landje, en stond enkel aan de straatkant. Zoals ik het hier lees zijn er wel veel gevallen van doodziek en gevallen van geen enkel probleem ...

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:00

Vicky_Belle schreef:
t zal wel branden, droog als t nu is 8-)


Hahaha wel ff onder controle houden.. Met een beetje pech brandt de rest ook mee met de droogte :Y)

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:02

Gedroogd Sint Jacobskruiskruid eten, daar worden paarden ook ziek van. Nu het gemaaid is komen toxines vrij dus ik weet niet zeker of dat het andere delen van hooi ook aantast. Better safe than sorry. Ik zou het niet aan de paarden geven

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

Sanet

Berichten: 7915
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:04

De rest van het gras is gewoon prima. Dus als je nu het meeste er tussen uit vist en daarna heel goed oplet en het hooi losschudt voordat je het voert, zodat je dan de laatste verstekeling er tussenuit kunt halen...

Ideaal is anders natuurlijk.. misschien kun je het aan die buren van Pandora verkopen :D

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:06

Die ezeltjes krijgen geen hooi }> :+

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:11

Ik zou het er wel uithalen. Weet niet hoeveel er staat? Bij ons blijft er af en toe een paar tussen zitten die ik er dan nog tussenuit vis.
Ik dacht altijd dat JKK in het lijf bleef en het gif zich opstapelt maar dat is blijkbaar niet zo. Dus in kleine hoeveelheden zou het niet veel kwaad kunnen omdat het gewoon afgevoerd worden. Maar of je dat risico moet nemen dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: kan je Sint Jacobs Kruis Kruid uit gemaaid gras vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:15

begin in ieder geval met bemesten van die wei, JKK houdt van schrale grond.


Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 16:21

Kinke schreef:
begin in ieder geval met bemesten van die wei, JKK houdt van schrale grond.


ja klopt, alle andere weides worden bemest, omdat het maar een postzegel is doen we die wei niet.bedankt voor de tip!

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: kan je Sint Jacobs Kruis Kruid uit gemaaid gras vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:46

Mijn buurman heeft zijn koeien erg ziek gehad en zelfs dode gehad doordat hij een partij aangeleverd had gehad met JKK er in. Goede vriend van hem hetzelfde. Dierenarts haalde het er direct uit toen hij de partij zag.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:48

Nu even aanpoten en planten er uit halen en bij het geven opletten (maar dat moet tegenwoordig sowieso ivm bv sluikvuil)...

Bij twijfel gewoon met een riek/ hooivork de plek waar het stond op een hoop gooien zodat het niet mee geperst wordt...

@ hierboven: dan voer je toch echt met je ogen dicht: jkk zie je heel duidelijk zitten in hooi...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tess1, YandexBot en 84 bezoekers