[ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Horsier

Berichten: 384
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

[ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 11:41

Omdat ik denk dat er best wat mensen zijn die het interessant vinden heb ik een overzicht gemaakt over het maken van een ring met paardenhaar. Het is erg lastig om te werken en foto`s te maken tegelijk dus niet alles staat op de foto maar je krijgt zo wel een goed idee over hoe het proces verloopt.

1) Als eerste begin ik met een simpel stripje zilver en zilver draad.

Afbeelding

2) Vervolgens ga ik berekenen wat de lengte moet zijn en maak ik het zilver op maat.

Afbeelding

3) Wanneer alles de juiste maat heeft kan ik het rond gaan buigen. Het lijkt nu nog niet op een ring. Voor het solderen is het belangrijk dat de uiteindes precies aansluiten op elkaar. Daarom begin ik met een beetje een ovale vorm.

Afbeelding

4) Dan is het tijd om het te solderen. Er worden kleine stukjes soldeer geknipt en vervolgens ga ik met de brander het zilver verwarmen en het soldeer toevoegen. Wanneer de hele ring warm is zal het soldeer vloeien en daarmee de naad dichten.

Afbeelding

5) Vervolgens kan ik de ring gaan vormen. De ring wordt om de tribulet geschoven en met een zachte hamer sla ik hem rond. Het lijkt nu eindelijk op een ring. Omdat ik een ruimte wil hebben waar het haar in komt te liggen schuiven ik de twee dunne ringen over de brede. Dit moet precies aansluiten anders kan het niet gesoldeerd worden. Goed meten en rekenen is dus heel erg belangrijk.

Afbeelding

6) Als het dan gesoldeerd is ziet het zilver er erg vies uit en moet dit afgekookt worden. Het afkoken gebeurd in een glazen schaal met een zuurbad. Het zuur lost het vuil op en maakt het zilver wit.

Afbeelding

7) Dan kunnen de drie ringen aan elkaar gesoldeerd worden. Ook komt er een klein afdeklaatje op de ring. Daar kunnen de eindjes van de vlecht onder verstopt worden. Na het solderen volgt dan weer het afkoken.

Afbeelding

8) De ring is nu schoon maar nog lang niet af. Om te zorgen dat de ring mooi glad en zonder zichtbare naadjes is moet ik hem gaan vijlen. Daarna schuren, schuren en nog meer schuren om hem vervolgens te kunnen polijsten.

Afbeelding

9) Het werk aan het zilver is nu gedaan maar de ring is nog niet af. Het haar moet er nog in. Dit haar gaan we eerst goed wassen en ontvetten. Daarna worden de haren gesorteerd en geteld. In elke streng haar moeten hetzelfde aantal haren zitten zodat het een mooie gelijkmatige vlecht wordt.

Afbeelding

10) Dan doe ik wat lijm op een zakje en verdeel dit met een saté prikker in de ring. Dit doe ik zodat ik het goed kan doseren. Het ene uiteinde van de vlecht onder het kapje en het andere aan de andere kant. Wederom is meten heel erg belangrijk.

Afbeelding

11) De lijm mag dan een paar uur lekker drogen en de ring is klaar!!

Afbeelding


Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:44

Wat gaaf dat je dit met ons deelt! Heel interessant :j

Hiraeth

Berichten: 3220
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:46

Wat bijzonder! Hoe ben je hier eigenlijk mee in aanraking gekomen? Het is namelijk best een bijzondere hobby. :D

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:51

Prachtig :D.

Zoals je het uitlegt lijkt het kattepis, maar volgens mij is t best wel moeilijk.

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:56

Knap hoor !! ik begin er niet (meer) aan.. ik ben er veel te lang mee bezig.
Die van jou zijn echt mooi.

eva1969

Berichten: 4025
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:18

Prachtig! Wat ik me dan afvraag, blijft dat haar niet mooier als je er een harslaag oid over doet?

Insta: ArtbyEvaRoeters

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:02

Wauw! Leuk om te zien! Ik heb precies zo'n ring, maar dan door iemand anders gemaakt. Leuk om te zien wat voor proces er aan vooraf gaat.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:46

Wat een mooie uitleg! Leuk om eens te zien zo. :j Het lijkt me een enorm priegelwerk, haha. Wel bijzonder om te doen denk ik, omdat je mensen zo'n dierbaar sieraad kunt geven. Dat maakt het vast extra de moeite waard. :)

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Horsier

Berichten: 384
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 13:59

Hiraeth schreef:
Wat bijzonder! Hoe ben je hier eigenlijk mee in aanraking gekomen? Het is namelijk best een bijzondere hobby. :D


Ik zag ergens sieraden met paardenhaar en dat vond ik erg interessant en ben dat zelf gaan proberen. Dat lukte verrassend goed, begonnen met simpele armbandjes met goedkope sluiting. Maar al snel wou ik meer en betere kwaliteit. Toen over gegaan op zilver en een aantal cursussen edelsmeden gedaan. Echt super leuk om te doen!


MiraLooks schreef:
Knap hoor !! ik begin er niet (meer) aan.. ik ben er veel te lang mee bezig.
Die van jou zijn echt mooi.



Gewoon doen Jeannine, wanneer je er handigheid in hebt is het zo leuk om te doen.
Het kost wel heel erg veel tijd inderdaad. In het begin deed ik gerust 6 uur over een ring. Dan zag ik weer een kras en moest ik opnieuw schuren of ik had de ring te heet gemaakt en had gaatjes in mijn soldeer. Of juist te koud en het was niet goed gevloeid.... Af en toe heel frustrerend maar als het dan lukt en er ontstaat iets moois is het zo gaaf!


eva1969 schreef:
Prachtig! Wat ik me dan afvraag, blijft dat haar niet mooier als je er een harslaag oid over doet?


Voor paardenhaar vind ik een harslaag niet nodig. Het haar is zo stevig dat dit best wat kan hebben. Een harslaag maakt het haar minder goed zichtbaar, de structuur gaat verloren. Ook gaat hars verkleuren of het wordt dof. Ik heb meerdere hars soorten getest en een maand buiten gelegd om te kijken wat het doet. Geen een van die ik geprobeerd heb bleef mooi.
In drie jaar tijd heb ik 2 klachten gehad over lelijk geworden haar waarvan een van de haar van de manen was. (Dat is veel zachter en daardoor minder geschikt) Wanneer dat gebeurd zet ik er een nieuwe vlecht in en is de ring weer op zijn mooist.
Het risico van lelijk worden zonder hars is dus kleiner dan met hars, vandaar dat ik daar niet voor kies.

Dani schreef:
Wat een mooie uitleg! Leuk om eens te zien zo. :j Het lijkt me een enorm priegelwerk, haha. Wel bijzonder om te doen denk ik, omdat je mensen zo'n dierbaar sieraad kunt geven. Dat maakt het vast extra de moeite waard. :)


Is het ook :j
Het is ontzettend dankbaar werk. Wanneer ik een berichtje krijg hoe blij iemand met zijn/haar aandenken is dan maakt me dat erg gelukkig. Het is fijn om een stukje troost te kunnen bieden aan iemands verdriet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:50

Interessant om te zien. Mooie ring.

Mando

Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:24

Heel mooi om te zien hoe dit gemaakt wordt.

Ik heb ook een ring om met paardenhaar en ik doe er alles mee.
Tuurlijk wordt hij minder mooi dan toen ik hem net om had maar het is zo.
Ik douche er niet mee.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:31

Leuk om te zien allemaal ! Nadeel van zo'n ring vind ik dat hij bij alle "water-activiteiten" af moet. MAAR hij is wel super mooi !

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:50

Maris schreef:
Leuk om te zien allemaal ! Nadeel van zo'n ring vind ik dat hij bij alle "water-activiteiten" af moet. MAAR hij is wel super mooi !

Huh? Ik kreeg juist de opmerking dat de ring juist mooi blijft door hem gewoon om te laten als je met een sopje bezig bent. De mijne is al talloze malen nat geworden en zie je niets van. Heb hem al jaren en is op dezelfde manier vervaardigd als TS.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

steefvicky

Berichten: 2568
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:31

Wauw wat mooi!! Ik wil zo één, alleen dan geen ring, maar in de vorm van een slavenarmband. Al bij meerdere juweliers geweest, maar geen van allen durft het aan in verband met het lelijk worden van de haren.

eva1969

Berichten: 4025
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:31

Bedankt voor je toelichting op waarom je geen harslaag gebruikt!

Insta: ArtbyEvaRoeters

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:30

Duke schreef:
Maris schreef:
Leuk om te zien allemaal ! Nadeel van zo'n ring vind ik dat hij bij alle "water-activiteiten" af moet. MAAR hij is wel super mooi !

Huh? Ik kreeg juist de opmerking dat de ring juist mooi blijft door hem gewoon om te laten als je met een sopje bezig bent. De mijne is al talloze malen nat geworden en zie je niets van. Heb hem al jaren en is op dezelfde manier vervaardigd als TS.



Ohw, echt waar ? Ik durf dat niet aan hoor !

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:39

Heel gaaf om te zien hoe je dat doet. Wat een werk zeg.

Net ook even op je site gespiekt. Valt me heel erg mee wat het kost!

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:54

Prachtig meesterwerk, destemeer heb ik nu respect voor al die tijd en ziel dat je erin steekt <3
Ik heb er ook ene en die gaat voor niets uit.


Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:28

mindful schreef:
Prachtig meesterwerk, destemeer heb ik nu respect voor al die tijd en ziel dat je erin steekt <3
Ik heb er ook ene en die gaat voor niets uit.


Dus gewoon onder de douche, gewoon bij de paarden etc etc ?
Jeempie dan ben ik er wel super voorzichtig mee....

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Mando

Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:42

Een keer in de zoveel tijd gaat hij mee onder de douche.
Ik gebruik zilver shampoo hoor mezelf dus dan worden de haren ook weer licht.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:43

Mando schreef:
Een keer in de zoveel tijd gaat hij mee onder de douche.
Ik gebruik zilver shampoo hoor mezelf dus dan worden de haren ook weer licht.


Whaaaa jij durft ! Nou zitten er zwarte haren in mijn ring. Maar ring + zilvershampoo, ik zou het nooit durven.
Maar hij gaat dus bij mij af bij douchen, handen wassen, naar de paarden etc.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Horsier

Berichten: 384
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 20:38

Ik raad het ook af om hem veel met water in contact te brengen.
Nu is een ring wat minder erg dan bijvoorbeeld een slavenarmband.
Die zijn hol van binnen en als daar water in blijft dan is dat niet zo fris.
Bij een ring is veel minder ruimte voor water om te blijven zitten.

Vooral warmte is slecht voor de lijm, dus heet water is echt een no go.

Maar zelf ben ik met mijn ringen ook niet zo voorzichtig. Ik kan ze immers zelf weer oplappen + ik wil weten wat hij allemaal kan hebben.
Dus de mijne maak ik regelmatig schoon met een zachte tandenborstel en wat handzeep.
Moet ook wel want ik heb wit haar er in zitten en hij blijft ook om op stal.
Maar met douchen, handen wassen en poetsen gaat hij af.

Ze kunnen best wat hebben maar je moet er wel rekening mee houden dat het geen massief stalen ring is.
Meer zoals een ring met parel, die zijn ook wat kwetsbaarder.

Veel dragen is trouwens wel beter dan hem op het nachtkastje laten liggen.
Door je eigen huidvet blijft het haar mooi soepel en droogt het niet uit.

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [ART][TUT] How to. Een ring met paardenhaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:48

Hekel aan dingen om mijn vingers, ring is mooi, maar dan als hanger. Echter zou ik die dan ook vrijwel altijd dragen en dat betekent zweet, zand en viezigheid. Hoe zou paardenhaar zich houden in zo'n hanger? Betreffende paard is dood, dus vervangend haar is beetje lastig.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 06:57

Maris schreef:
mindful schreef:
Prachtig meesterwerk, destemeer heb ik nu respect voor al die tijd en ziel dat je erin steekt <3
Ik heb er ook ene en die gaat voor niets uit.


Dus gewoon onder de douche, gewoon bij de paarden etc etc ?
Jeempie dan ben ik er wel super voorzichtig mee....

Ja hoor :j

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:00

tamary schreef:
Hekel aan dingen om mijn vingers, ring is mooi, maar dan als hanger. Echter zou ik die dan ook vrijwel altijd dragen en dat betekent zweet, zand en viezigheid. Hoe zou paardenhaar zich houden in zo'n hanger? Betreffende paard is dood, dus vervangend haar is beetje lastig.

Hanger heb ik ook en doe ik nooit uit of enkel als ik eens wat anders wil. Het enige wat minder mooi wordt is de kleur van de haren, ik heb een witte paint en de haren worden wat geel.
Ik vergeet die dingen uit te doen, dus ja. Het zilver blijft wel mooier als je er alles mee doet. Ik veronderstel dus als het donkere haren zijn dat je ze zeker niet hoeft uit te doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefje_Sammy, friezenfan2, SemrushBot en 6 bezoekers