Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:19

corine1981 schreef:
Echt hè, van mij zou de strippenkaart gewoon weer terug mogen, net zo gezellig, en weer wat meer rijtijd, haha.



Ja meer rijtijd zou zo veel beter zijn! Hopelijk pakken de stakingen goed uit... Weer een beetje rust in de tent zou fijn zijn

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:21

Ineke2 schreef:
Mensen die zeggen dat ze te laat komen op hun afspraak omdat de bus een paar min te laat is.... sorry kan er niks aan doen dat ik dan ontzettend moet lachen als ik die uitspraak hoor.
Wat is er mis mee dan gewoon wat eerder te vertrekken zodat je wel op tijd bent?

Zeker voor belangrijke afspraken als een sollicitatiegesprek bijvb.


Als de bus vertraging heeft kan je er toch niks aan doen?

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:27

De ov-info app is hier meestal wel redelijk accuraat, alleen zijn ze vrij optimistisch over het inlopen van vertraging. Dat lukt gewoon bijna nooit (en ook dat geeft wel aan hoe krap de rijtijden zijn.)

Te hard rijden merk ik soms ook, heb ook het idee dat dat meer gebeurt als chauffeurs moe zijn 's avonds, terwijl er dan helemaal geen achterstand is.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:28

SavannahNx schreef:
Ineke2 schreef:
Mensen die zeggen dat ze te laat komen op hun afspraak omdat de bus een paar min te laat is.... sorry kan er niks aan doen dat ik dan ontzettend moet lachen als ik die uitspraak hoor.
Wat is er mis mee dan gewoon wat eerder te vertrekken zodat je wel op tijd bent?

Zeker voor belangrijke afspraken als een sollicitatiegesprek bijvb.


Als de bus vertraging heeft kan je er toch niks aan doen?

Natuurlijk wel! Gewoon een bus eerder pakken, dan maar wat te vroeg eventueel buiten eventjes wachten voor je naar binnen loopt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:42

Tja, ik had weleens een vergadering waarbij ik een trein eerder pakte met het idee dat ik dan tenminste netjes op tijd was.. Maar als er dan iets stuk gaat of er is een springer, dan kom je alsnog te laat. Dat heb ik dus ook eens gehad.
Je kunt moeilijk 3 treinen of bussen van tevoren nemen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:50

Ik neem bij tentamens ook een trein eerder, geen problemen bij vertraging en mocht er iets ernstigers aan de hand zijn, heb je tijd om iets anders te regelen (voor zover mogelijk)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:53

Naja als die trein of bus die je eerder neemt vertraging heeft waardoor je alsnog te laat komt.. Vaak zat mee gemaakt..

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:06

Ik vind dat er wel echt een verschil zit tussen overmacht (als in kapot materiaal, persoon op het spoor, storingen) en je afspraak niet halen omdat je bus een paar minuten vertraging heeft. Als ik een belangrijke afspraak heb zorg ik ook echt dat ik een bus (of een aantal) eerder pak zodat ik zeker weet dat ik mijn overstap haal. Die paar minuten vertraging vind ik persoonlijk echt geen overmacht.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:09

Bowo schreef:
Ik neem bij tentamens ook een trein eerder, geen problemen bij vertraging en mocht er iets ernstigers aan de hand zijn, heb je tijd om iets anders te regelen (voor zover mogelijk)

Ik ben altijd te vroeg. Hou niet van haasten. Ben altijd ruim een half uur te vroeg :+

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 22:26

Ik neem met examens altijd 2 treinen eerder hoor. Ik heb 1 trein per uur wat concreet dus is als ik om 9 uur examen is zou ik ten laatste de trein van kwart voor 7 kunnen nemen. Nauw dan neem ik die van kwart voor 5. Ik ben in het eerste jaar ooit te laat gekomen op een examen toen ik die van kwart voor 6 nam. En heb dat examen mooi pas in 2e zit mogen deelnemen 3 maanden later.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:43

Emmaa_ schreef:
Ik vind dat er wel echt een verschil zit tussen overmacht (als in kapot materiaal, persoon op het spoor, storingen) en je afspraak niet halen omdat je bus een paar minuten vertraging heeft. Als ik een belangrijke afspraak heb zorg ik ook echt dat ik een bus (of een aantal) eerder pak zodat ik zeker weet dat ik mijn overstap haal. Die paar minuten vertraging vind ik persoonlijk echt geen overmacht.

Nou precies dat :j

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:58

Shadow0 schreef:
De ov-info app is hier meestal wel redelijk accuraat, alleen zijn ze vrij optimistisch over het inlopen van vertraging. Dat lukt gewoon bijna nooit (en ook dat geeft wel aan hoe krap de rijtijden zijn.)

Dat inlopen wordt dus berekend door zo'n passagierpositief programma... oftewel nonsens want inlopen op te krappe rijtijden.

Citaat:
Te hard rijden merk ik soms ook, heb ook het idee dat dat meer gebeurt als chauffeurs moe zijn 's avonds, terwijl er dan helemaal geen achterstand is.



alex66 schreef:
Bij ons verteld de boordcomputer op de seconde of je te laat of te vroeg bent en bij 7 minuten of meer wordt de boel rood. Aan het einde van de rit moet je dan de reden van de vertraging doorgeven door middel van het aanklikken van een voorgeprogrammeerde keuze, helaas kunnen we niet kiezen voor de optie 'te weinig rijtijd' wat 9 van de 10 keer de oorzaak is


Écht moeten jullie dat doorgeven? Vooruit misschien hebben wij het dan nog makkelijk. Ik meld niks.. Ja wanneer ik een rit helemaal niet rij maar vertraging heb ik standaard ha ha

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:24

Nouja bij elke andere lijn is dat inderdaad optimistisch, maar de bus die ik heb die gaat gerust van 8 minuten vertraging naar 3 minuten te vroeg. En niet eenmalig hoor :+
Maar zoals ik zei, ik hou er nu rekening mee dus zorg dat ik er 10 minuten van te voren ben en neem dan gewoon de eerst volgende bus naar centraal.
Voor tentamens ben ik altijd ook veeeel te vroeg, tentamen om 10.00 ben ik er minstens half 9 want stel je voor dat er iets gebeurt (ik heb 1 rechtstreekse bus)

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:27

Als ik om half 9 tentamen heb (wat ik sowieso een ongelofelijke rottijd vind, maar goed) ga ik met de auto voor de spits, dan ben ik rond 7 uur op school en loop ik dus naar binnen met de schoonmakers :Y) Ik zou ook met het OV kunnen, maar dan moet ik dezelfde tijd weg als wanneer ik de auto pak en dan ben ik maar een half uur/kwartier te vroeg ipv twee uur.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:42

corine1981 schreef:
Shadow0 schreef:
De ov-info app is hier meestal wel redelijk accuraat, alleen zijn ze vrij optimistisch over het inlopen van vertraging. Dat lukt gewoon bijna nooit (en ook dat geeft wel aan hoe krap de rijtijden zijn.)

Dat inlopen wordt dus berekend door zo'n passagierpositief programma... oftewel nonsens want inlopen op te krappe rijtijden.

Citaat:
Te hard rijden merk ik soms ook, heb ook het idee dat dat meer gebeurt als chauffeurs moe zijn 's avonds, terwijl er dan helemaal geen achterstand is.



alex66 schreef:
Bij ons verteld de boordcomputer op de seconde of je te laat of te vroeg bent en bij 7 minuten of meer wordt de boel rood. Aan het einde van de rit moet je dan de reden van de vertraging doorgeven door middel van het aanklikken van een voorgeprogrammeerde keuze, helaas kunnen we niet kiezen voor de optie 'te weinig rijtijd' wat 9 van de 10 keer de oorzaak is


Écht moeten jullie dat doorgeven? Vooruit misschien hebben wij het dan nog makkelijk. Ik meld niks.. Ja wanneer ik een rit helemaal niet rij maar vertraging heb ik standaard ha ha


Ik laat bij 10 minuten of meer een melding achter en hou me aan mijn wettelijke minimale pauzetijden. Dat houdt in dat de rit erna ook later vertrekt. Jammer dan... als ik te kort pauze heb genomen ben ik de klos als ik een ongeluk krijg. Wel jammer van die mopperende passagiers maar dan gaat de radio gewoon harder. En als er daarover geklaagd wordt is lopen ook een optie. :Y)

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:55

Ik vind het trouwens wel erg dat de Werkwillige chauffeurs gewoon opgezocht worden thuis, bedreigd en op werk genegeerd worden. :\

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:07

Jans schreef:
Ik vind het trouwens wel erg dat de Werkwillige chauffeurs gewoon opgezocht worden thuis, bedreigd en op werk genegeerd worden. :\

Ik zóu niet alles geloven wat werkgevers in de media verspreiden. Het meeste is gebaseerd op leugens.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:57

Ik zag gisteren ook weer een bericht op fb langskomen van een middelbare school die leerlingen verplicht om deze week gewoon naar school te komen.
Ik heb alle begrip voor de mensen die staken, maar een school mag daar van mijn best een beetje coulant in zijn naar haar leerlingen. Het gaat over het algemeen over kinderen die nog niet over een rijbewijs beschikken en dus van anderen afhankelijk zijn. En dan heb ik het niet over degenen die gewoon op de fiets naar school kunnen komen.

Anne_GTI, ik begrijp je uitgangspunt. Maar hoe kan je van een passagier begrip verwachten als hij/zij niet weet wat de reden is dat de bus later rijdt? Als passagier ga je ervan uit dat de bus op tijd rijdt. Wanneer dit niet het geval is dan is dat al vervelend genoeg. Laat staan wanneer de chauffeur op de negeerstand gaat en dan ook nog lekker de radio demonstratief harder zet. Ik vind dat wat ver gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:00

Maar er is nou eenmaal leerplicht. Dat de chauffeurs staken kan de school niets aan doen.
Het is aan de ouders en leerlingen om daar op te anticiperen.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:08

Cayenne schreef:
Maar er is nou eenmaal leerplicht. Dat de chauffeurs staken kan de school niets aan doen.
Het is aan de ouders en leerlingen om daar op te anticiperen.

Tja ik ben geen scholier meer, maar ik had het wel heel moeilijk gehad om op school te komen. Mijn ouders —> beide geen rijbewijs, ik kan niet fietsen. Dus zou betekenen een heel eind lopen met een zware boekentas. ( ik loop mank om het zo maar te zeggen, dus tja :+ )
Maar wie weet had ik wel kunnen logeren ergens :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:18

:Y)
Ineke2 schreef:
Cayenne schreef:
Maar er is nou eenmaal leerplicht. Dat de chauffeurs staken kan de school niets aan doen.
Het is aan de ouders en leerlingen om daar op te anticiperen.

Tja ik ben geen scholier meer, maar ik had het wel heel moeilijk gehad om op school te komen. Mijn ouders —> beide geen rijbewijs, ik kan niet fietsen. Dus zou betekenen een heel eind lopen met een zware boekentas. ( ik loop mank om het zo maar te zeggen, dus tja :+ )
Maar wie weet had ik wel kunnen logeren ergens :)

Voor langdurig gehandicapte kinderen rijden al van die taxibusjes. Voor de 'normale' scholieren is de middelbare school vrijwel altijd binnen 1 à anderhalf uur fietsafstand (20-30 km). Prima te doen voor een beetje jongen (of meisje) van Jan de Witt. Daarbij zitten we midden in de zomer, dus angst voor dochters die in het donker moeten fietsen is ook niet aan de orde.

Ik mag hopen dat de groep die niet in staat is om te fietsen niet dusdanig groot is dat dat echt grote problemen geeft.

Biebz

Berichten: 5502
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:51

Ik snap heel goed dat ze willen staken :j groot gelijk.
Alleen vind ik het wel krom zoals het gaat.
Heb nu maar een taxi besteld (En geld geleend wany daar geld mijn studenten ov niet :+) om in het ziekenhuis te komen :(

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:56

Ik ben ook verplicht naar school te komen. Dat gaat niet lukken, dus ja.

Qbuzz heeft wel, ondanks de staking, gevraagd of er chauffeurs willen rijden naar TT. Gelukkig zijn er altijd genoeg die dit wel willen, dus rijden die bussen deze week wel *\%/*

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:53

theadora99 schreef:
Nouja bij elke andere lijn is dat inderdaad optimistisch, maar de bus die ik heb die gaat gerust van 8 minuten vertraging naar 3 minuten te vroeg. En niet eenmalig hoor :+


Oke dit ga ik even uitleggen want hier kan de chauffeur waarschijnlijk niets aan doen. Dit is een fout in de verdeling van de rijtijd op die lijn. In een omloop wordt buffertijd in gebouwd vroeger zat die tijd tussen de één na laatste en de laatste halte, dan was je overal een beetje te laat en aan het einde van de rit weer op tijd.
Toen werden de rijtijden ook gemeten door gewoon de lijn te rijden en de tijd te noteren die nodig was, dat gaat nu allemaal met gps. En daar komen soms tijden uit waar van de chauffeurs zeggen dat kan niet!
Maar de computer heeft altijd gelijk en dan komen er diensten uit die niet kloppen waar de passagier weer de dupe van is.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:35

Jans schreef:
Ik vind het trouwens wel erg dat de Werkwillige chauffeurs gewoon opgezocht worden thuis, bedreigd en op werk genegeerd worden. :\


"Werkwillig"...??

Wat een onzin term.

Denk je dat de stakers lui zijn ofzo?

Bedreigingen zijn verboden en daar moet aangifte van gedaan worden.

Maar stakingsbrekers negeren: dat snap ik wel.
Wie een staking breekt, 'zegt' dat het allemaal wel meevalt en dat je collega's niet zo moeten zeuren.
Ik vind het oncollegiaal gedrag.


PS: het zij herhaald- publieksvriendelijke acties zoals gratis busvervoer zijn door de rechter verboden.

Fijn ook van de werkgevers om daarvoor naar de rechter te stappen.

Sterkte aan wie nu in de knel zit - de vakbonden en chauffeurs hebben niet voor deze vorm gekozen.