Cavia heeft dikke nek? Wat is het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Cavia heeft dikke nek? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 19:31

Hallo bokkers.

Ik heb 2 cavia's en ze zijn nu ongeveer 2 of 2.5 jaar oud. Nu valt het mij al een tijdje op dat een van mijn cavia's een dikke nek heeft? Ze eet wel gewoon en huppelt door de kooi. Alleen bijt ze wel regelmatig aan de tralies.. is dit gedrag voor dat ze iets voelt? Iemand die hiermee te maken heeft gehad of weet wat ik moet / kan doen, dan hoor ik dit graag! Hieronder heb ik een foto bijgevoegd voor het resultaat. Veel liefs

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Cavia heeft dikke nek? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:39

Je foto is niet goed meegekomen.
Ik durf het haast niet te vragen want het is een beetje een dooddoener, maar het eerste wat in me opkomt: ben je al naar de dierenarts geweest? Dat lijkt me de eerste om dit aan te vragen.

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 19:50

[quote="NikkiDeKerf"]Je foto is niet goed meegekomen.
Ik durf het haast niet te vragen want het is een beetje een dooddoener, maar het eerste wat in me opkomt: ben je al naar de dierenarts geweest? Dat lijkt me de eerste om dit aan te vragen.[/quotep]

Is de foto nu wel erbij als het goed is wel. Ik ben nog niet langs de dierenarts geweest, dit ga ik natuurlijk wel doen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:54

Die dikke rand aan de onderkant bedoel je?
Dat is gewoon vet.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:03

Sizzle schreef:
Die dikke rand aan de onderkant bedoel je?
Dat is gewoon vet.


Ik moest hier even om lachen. :') Heb zelf ook twee cavia's, waarvan de een ook zo'n lekker stuk spek heeft hangen, haha.

Het is waarschijnlijk gewoon vet inderdaad TS! Kun je je foto nog eens proberen te uploaden?

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Cavia heeft dikke nek? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:14

Ik zie geen foto?

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Cavia heeft dikke nek? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 21:08

Bij deze nogmaals een foto van mijn lieve meid!

Afbeelding

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Cavia heeft dikke nek? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:09

Ik denk dat ze te dik is. :Y)

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Cavia heeft dikke nek? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 21:11

Ze houdt ook wel erg van eten rond en gezond. :))

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:14

Ja die is inderdaad te dik. Misschien iets meer beweging voor je cavia :Y)

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 21:15

DonDon schreef:
Ja die is inderdaad te dik. Misschien iets meer beweging voor je cavia :Y)


Ja dat is misschien zeker en vast een oplossing. Heb je enige mogelijk die ik zou kunnen doen?
Ik geef haar ook wel echt veel eten wel afwisseling, maar ze blijft aan de tralies knagen is dat een teken dat ze elke keer eten wil want dit doe ik namelijk wel. :')

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Cavia heeft dikke nek? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:18

Wat geef je haar te eten? Een cavia hoort voornamelijk hooi te eten, en een handje brok per cavia per dag is genoeg krachtvoer.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:21

Wat krijgt ze nu te eten?

Ik zou onbeperkt hooi geven, daarnaast wat brokjes en wat vers voer maar niet teveel, geef gewoon wat minder brokjes dan dat je nu geeft. En evt ook wat minder vers voer.
Wat geef je kwa vers voer?
Hier zit er ook een dikkerd tussen, die geef ik kwa versvoer vooral groente en niet zoveel fruit.
Er zit best veel verschil tussen hoeveel kcal iets bevat misschien kun je daarop letten.

Verder kun je misschien zorgen voor wat extra beweging, of laat ze moeite doen voor hun eten.

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 21:21

Djeradalover schreef:
Wat geef je haar te eten? Een cavia hoort voornamelijk hooi te eten, en een handje brok per cavia per dag is genoeg krachtvoer.


Dat krijgen ze sowieso allebei elke dag. Tussendoor krijgen ze maisbladeren, gras, witlof, worteltjes maar dit beperk ik wel tot het minimum. Ze krijgen allebei niet hele dagen door lekkernij, maar ze knagen heel hard aan de tralies. En mijn ouders en ik associëren dit met ik moet eten hebben en dan krijgen ze dus een van de bovenstaande dingetjes.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:25

Kan je ze geen tak of knaagblok geven om aan te knagen? Zodat ze de tralies met rust laten?

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 21:28

Newallure schreef:
Kan je ze geen tak of knaagblok geven om aan te knagen?


Ja dat is wel een optie. Ze hebben nu beide een knaaghout trapje en een hooirol. Alleen elke keer als de koelkast opengaat of iets kraakt van plastiek dan beginnen ze allebei behoorlijk aan de tralies te eten. En de andere heeft de juiste plek gevonden aan de kooi want het klepje waar je het mee vastklikt aan de zijkant heb je haakjes die over de andere draad zit en die knaagt daar aan, dat maakt dus nog meer geluid en herrie. Dus ik weet eigenlijk niet wat ze allebei nog meer willen. Zena van op de foto krijg ik tamelijk stil maar de andere is echt een 'rot beest'.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101724
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Cavia heeft dikke nek? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:35

Misschien ook een stom antwoord hoor maar een andere kooi? Zonder tralies?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:37

xPareltje schreef:
Newallure schreef:
Kan je ze geen tak of knaagblok geven om aan te knagen?


Ja dat is wel een optie. Ze hebben nu beide een knaaghout trapje en een hooirol. Alleen elke keer als de koelkast opengaat of iets kraakt van plastiek dan beginnen ze allebei behoorlijk aan de tralies te eten. En de andere heeft de juiste plek gevonden aan de kooi want het klepje waar je het mee vastklikt aan de zijkant heb je haakjes die over de andere draad zit en die knaagt daar aan, dat maakt dus nog meer geluid en herrie. Dus ik weet eigenlijk niet wat ze allebei nog meer willen. Zena van op de foto krijg ik tamelijk stil maar de andere is echt een 'rot beest'.




Klinkt als aangeleerd gedrag :o

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 21:39

Bellatrix schreef:
Misschien ook een stom antwoord hoor maar een andere kooi? Zonder tralies?


Daar ben ik zelf ook over het nadenken omdat dit lawaai gewoon echt niet aan te horen is. En inderdaad bij een kooi zonder tralies is dit niet meer mogelijk en zal het aantal lekkernijen natuurlijk ook flink gaan dalen.. Omdat we nu sneller geneigd zijn iets te geven als ze bijten en ze nu dus bij elke keer iets krijgen wat absoluut niet de bedoeling is en waarom ze dus ook echt wel te dik zijn ;(

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:39

Tralie knagen is vaak toch verveling, hoe groot is het hok?
Zou inderdaad ook naar het voer kijken, beetje "light" gaan voeren :')

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:40

Een knaagblok moet je zeker niet geven, die dingen zijn ontzettend ongezond. (luzerne, munt en kruidenblokken zijn wel goed) Wilgentakken, of takken van een aantal fruitbomen zijn wel geschikt.

Cavia's zijn natuurlijk vrij plomp en horen mollig te zijn, maar je hebt er wel eens tussen zitten die toch echt te dik worden. (Bij een te dikke cavia voel je vet kwabben achter de voorpootjes zitten.) Ik heb er zelf ook een; je kunt aanpassen wat je wilt, ze blijft dik. Ik houd het onder controle door de minimale hoeveelheid brokjes te geven, veel hooi, normale hoeveelheid groenten (hier dagelijks paprika, wortel, andijvie en komkommer, wisselend 1-3 extra groentes.) en geen snoep. In plaats van snoep krijgen ze kruidenmixen. Daar worden ze niet dik van, het is gezond en ze vinden het heel lekker! Ik strooi dat altijd door de bak, dan zijn ze er wat langer mee bezig.

Dat gebedel hoef je niet altijd op in te gaan, zo zijn cavia's nou eenmaal :D Als je altijd iets geeft zullen ze er zeker niet mee stoppen, ze begrijpen heel goed dat jij iets geeft dankzij dat gedrag.

Dit is mijn dikzak. Je kunt hier goed de vet kwabben zien:
https://boktimg.nl/img/m/IjZi8e.jpg

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 22:26

melody7 schreef:
Een knaagblok moet je zeker niet geven, die dingen zijn ontzettend ongezond. (luzerne, munt en kruidenblokken zijn wel goed) Wilgentakken, of takken van een aantal fruitbomen zijn wel geschikt.

Cavia's zijn natuurlijk vrij plomp en horen mollig te zijn, maar je hebt er wel eens tussen zitten die toch echt te dik worden. (Bij een te dikke cavia voel je vet kwabben achter de voorpootjes zitten.) Ik heb er zelf ook een; je kunt aanpassen wat je wilt, ze blijft dik. Ik houd het onder controle door de minimale hoeveelheid brokjes te geven, veel hooi, normale hoeveelheid groenten (hier dagelijks paprika, wortel, andijvie en komkommer, wisselend 1-3 extra groentes.) en geen snoep. In plaats van snoep krijgen ze kruidenmixen. Daar worden ze niet dik van, het is gezond en ze vinden het heel lekker! Ik strooi dat altijd door de bak, dan zijn ze er wat langer mee bezig.

Dat gebedel hoef je niet altijd op in te gaan, zo zijn cavia's nou eenmaal :D Als je altijd iets geeft zullen ze er zeker niet mee stoppen, ze begrijpen heel goed dat jij iets geeft dankzij dat gedrag.

Dit is mijn dikzak. Je kunt hier goed de vet kwabben zien:
https://boktimg.nl/img/m/IjZi8e.jpg


Ja klopt ik voelde ook echt daar straks vanalles en ik dacht gelijk eigenlijk aan een tumor niet direct aan een vetkwabbel, maar inderdaad ze krijgen ontzettend veel dus dat gaat het zijn.

Ja ze zijn hier nogal kieskeurig op gebied van groenten (paprika, boerenkool, komkommer en witlof) De worteltjes willen ze nog wel is aannemen maar laten ze vaak liggen. De wortelen geef ik puur voor het knagen want aan een knaagstok, knaaghout eten ze niet of zeer weinig van. Die kruidenmix en wat bedoel je hier precies mee, is dat gewoon verkrijgbaar bij de boerenbond?

Nee dat gebedel is zelfs heel irritant maar voor het lekker stil te houden ben je dan sneller geneigd ze wat te geven dan is het stil. En inderdaad zeer slecht om dit te belonen want het is geen goed gedrag. :')

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:36

Je zegt het zelf al idd: bij het tralieknagen krijgen ze wat lekkers --> dus worden ze beloond voor hun gedrag. Ze hebben dit absoluut door hoor :))
Ik heb dit ook een tijd gehad waardoor ik om 4 uur in de nacht wakker werd gemaakt :+ ze hebben toen 2 weken lang in de middag/avond groenvoer gekregen en toen was het over (ipv in de ochtend, want dat was het probleem bij mij. Ze kregen wat zodra ik wakker werd).

Knaagstenen niet kopen, die zijn super ongezond en een veroorzaker van nier/blaasstenen
Wortels zitten vol met suiker maar die laten ze zelf al liggen zeg je al.
Verse wilgentakken (zelf snoeien) vinden ze vaak veel lekkerder dan de bewerkte uit de winkel. Dat zou je nog kunnen proberen, net als takken van fruitbomen. Je kunt ze nu om de dag een klein handje brok geven, bij voorkeur géén gemengd voer maar biks ivm het uitkiezen van de lekkere (dikmakende) stukjes. Voor het goede vitamine C gehalte kun je suikervrije tabletjes halen en die om de dag geven. Kan zijn dat ze daar even aan moeten wennen maar daarna gaat het er in als zoete koek.

Als afwisseling voor verveling kun je ze ook kunstjes aanleren maar daar moet je maar net zin in hebben :) Je kunt ze ook overdag in een grotere ren zetten zodat ze (hopelijk..) actiever zijn en in een andere omgeving komen wat ze stimuleert.
Jouw cavia is wel echt veel te dik, wat die kwab ook veroorzaakt :o dit kan ook echt voor medische problemen zorgen. Het ziet er leuk en schattig uit i know :)) maar niet heel gezond dus.
Succes!

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:40

Ik neem aan dat de kwab gewoon zacht aanvoelt?

De kruiden koop ik hier: http://shop.beestenplein.nl/extra_kruiden/ Als je nog wat tips wil voor arme mixen moet je maar even pb'en. Er zijn er een aantal heel geschikt voor dikkerdjes. Die knaagstokjes kun je ook beter niet geven, dat zijn echte dik makers en ze zijn niet gezond.

Ik snap het helemaal! Die bekkies zijn lastig om te negeren :))

Anoniem

Re: Cavia heeft dikke nek? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:50

Heet dat bij konijnen niet een wam?