Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 12:39

Omdat ik in september op kamers ga om te beginnen met een studie ben ik op zoek naar een laptop. Ik werkte altijd met een vaste computer, maar ivm meenemen naar colleges ed lijkt een laptop me toch handiger. Ik word ondertussen alleen langzaam gek van het enorme aanbod overal :+

Naast dat de laptop niet te groot (max 15,6") en licht moet zijn, moet hij wel goed genoeg zijn om foto's op te bewerken. Ik fotografeer niet professioneel, maar doe een of twee keer per jaar een fotomeeting en zet regelmatig mijn verzorgpaarden op de foto.

Ik zit nu vooral te twijfelen omdat ik gisteren in de Mediamarkt een macbook heb gezien, en die hebben toch echt wel een heel mooi scherm. Ik was eigenlijk op zoek naar iets in prijsklasse 600-800, dus macbooks waren eigenlijk geen optie, maar ze zijn natuurlijk wel van goede kwaliteit.

Ik ben vooral benieuwd of mensen ervaring hebben met het volgende:
- Hebben jullie snel last van weerspiegelingen op het glanzende scherm? Ik was namelijk eigenlijk op zoek naar mat, maar de Macs hebben glanzende schermen.
- Hoe goed is de software voor foto bewerken die bij iPhotos zit? (Als eventuele vervangen voor Lightroom)
- Is het gebruik van een externe harde schijf goed mogelijk? (Ik lees op internet dat veel harde schijven zijn geprogrammeerd voor Windows en dat ze moeten worden omgeschreven om ook met een Mac te functioneren. Ik heb niet enorm veel computerkennis, dus weet niet of zoiets eenvoudig te doen is?)
- Heb je veel last van het "simpele" HD (ipv Full HD) scherm van de MacBook Air en het ontbreken van IPS paneel?

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die mij antwoord kunnen geven (of eventueel een andere fijne laptop kunnen aanraden) :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:38

Een macbook werkt heerlijk <3 Inderdaad heerlijk licht, accu gaat enorm lang mee en de schermkwaliteit is gewoon subliem.
Ze gaan heel lang mee, zijn heel waardevast.. die windows laptops zijn na 4 jaar school wel op terwijl macbooks dan nog half hun nieuwprijs waard zijn.
Macbooks hebben een standaard anti-glans coating, die veel fijner beeld geeft dan matte schermen.
iPhoto stelt niet zo veel voor. Photoshop of Lightroom is natuurlijk gewoon voor de Mac te koop, maar ook Gimp is een prima optie voor wat hobbymatig fotobewerken.
Externe harde schijven zijn prima bruikbaar. Soms moet je ze formatteren, maar dat is echt heel makkelijk. Dat is in 5 minuutjes gedaan.
Het scherm van de Macbook Air is prima. Het retina scherm is éigenlijk gewoon overbodige luxe, want die extra pixels zie je pas als je met je neus tegen het scherm aan gaat zitten.

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:42

8nnemiek schreef:
Een macbook werkt heerlijk <3 Inderdaad heerlijk licht, accu gaat enorm lang mee en de schermkwaliteit is gewoon subliem.
Ze gaan heel lang mee, zijn heel waardevast.. die windows laptops zijn na 4 jaar school wel op terwijl macbooks dan nog half hun nieuwprijs waard zijn.
Macbooks hebben een standaard anti-glans coating, die veel fijner beeld geeft dan matte schermen.
iPhoto stelt niet zo veel voor. Photoshop of Lightroom is natuurlijk gewoon voor de Mac te koop, maar ook Gimp is een prima optie voor wat hobbymatig fotobewerken.
Externe harde schijven zijn prima bruikbaar. Soms moet je ze formatteren, maar dat is echt heel makkelijk. Dat is in 5 minuutjes gedaan.
Het scherm van de Macbook Air is prima. Het retina scherm is éigenlijk gewoon overbodige luxe, want die extra pixels zie je pas als je met je neus tegen het scherm aan gaat zitten.



Hier ben ik het 100% mee eens. Je investering krijg je echt dubbel en dwars terug in het gebruik; vriendelijk, snel, makkelijk. Retina scherm heb ik niet en mis ik ook niks aan, is idd overbodig imo.
Zou het echt aanraden om iets langer te sparen / meer te investeren en voor een Mac te gaan :j

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 13:57

En waren jullie snel gewend aan hoe een Mac werkt? Ik heb altijd met Ubuntu en Windows gewerkt en ik merk dat de Macs toch echt wel anders zijn. Ik kan ook echt niet omgaan met iPhones bijvoorbeeld, omdat ik Samsung zo gewend ben.

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:04

8nnemiek schreef:
Een macbook werkt heerlijk <3 Inderdaad heerlijk licht, accu gaat enorm lang mee en de schermkwaliteit is gewoon subliem.
Ze gaan heel lang mee, zijn heel waardevast.. die windows laptops zijn na 4 jaar school wel op terwijl macbooks dan nog half hun nieuwprijs waard zijn.
Macbooks hebben een standaard anti-glans coating, die veel fijner beeld geeft dan matte schermen.
iPhoto stelt niet zo veel voor. Photoshop of Lightroom is natuurlijk gewoon voor de Mac te koop, maar ook Gimp is een prima optie voor wat hobbymatig fotobewerken.
Externe harde schijven zijn prima bruikbaar. Soms moet je ze formatteren, maar dat is echt heel makkelijk. Dat is in 5 minuutjes gedaan.
Het scherm van de Macbook Air is prima. Het retina scherm is éigenlijk gewoon overbodige luxe, want die extra pixels zie je pas als je met je neus tegen het scherm aan gaat zitten.


Hier wil ik me ook bij aansluiten. Verder weet ik dat de externe harde schijf die wij hebben, moest ik alleen een extra programma installeren en nu kan ik die gewoon gebruiken.

Qua gebruiken: ik had 2 keer met een MacBook gewerkt toen ik m kocht en ik kom nu (2,5 jaar later) nog steeds achter nieuwe dingen waar ik me over verbaas qua controls. Maar ik vond het heel snel wennen.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:05

SergeantRoos schreef:
En waren jullie snel gewend aan hoe een Mac werkt? Ik heb altijd met Ubuntu en Windows gewerkt en ik merk dat de Macs toch echt wel anders zijn. Ik kan ook echt niet omgaan met iPhones bijvoorbeeld, omdat ik Samsung zo gewend ben.


Ik heb ook altijd Samsung telefoons maar wel een Macbook. Ben je zo aan gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:05

Ik heb een Macbook Pro maar vind het echt een super fijne laptop, kwam ook van Windows en was wel even wennen maar na een weekje wou ik niks anders meer. :)
Wel heb ik last van de weerspiegeling, zie mezelf eigenlijk altijd in het scherm.
Maar naast dat vind ik een Macbook een super fijne laptop, zeker voor foto's bewerken. :j

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:25

Ik was er vrij snel aan gewend.
Ik heb vroeger heel veel met Windows gewerkt, later ook met Linux.. Ubuntu lijkt best een beetje op Mac OS.
Het zijn vooral de shortcuts die je weer een beetje moet leren kennen. De rest wijst zich bij Mac bijna vanzelf. Het werkt gewoon vanzelf.. internet vindt ie zonder gedoe, schijven en apparaten hoef je niet uitgebreid te installeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:37

Ik ben enorm tevreden met mijn MacBook! Hij is snel, die van mij gaat nu 5 jaar mee, accu gaat niet te snel leeg en loopt niet snel vast. Heb hem nog maar 0x hoeven te reparen terwijl ik hem wel al meerdere keren heb laten vallen. :+
Ik heb geen ervaring met de MacBook Air, ik heb zelf de Pro uit 2013. Het systeem van Apple vind ik met tablets/laptops/telefoons vele malen fijner dan de meer budget-vriendelijke merken zoals Windows en Android. Maar het is het geld dus dubbel en dwars waard!

Ik heb trouwens geen last van weerspiegeling op mijn scherm, behalve als het héeél erg licht is en ik bijvoorbeeld voor een raam (scherm naar de kant van het raam) zit.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:46

Voor mijn stage had ik een MacBook, wat een heerlijk ding! Werkte fijn, snel en werkte prima met mijn iPhone.
Nu heb ik hem helaas in moeten leveren en werk ik op Windows. Man, ik werk er nu 2 dagen mee en heb m al 10x vervloekt..
Dus ik vees dat de Windows binnenkort stof gaat happen :+.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:50

Ik ben redelijk tevreden met mijn macbook pro. Hij gaat elke dag trouw mee naar school, maar de accu houd het daar echt geen dag vol. Meestal heb ik hem om 12 uur wel leeg als ik om half 9 begin. Nu moet het arme ding ook wel heel hard werken meestal.

Je moet hem niet te vol bouwen. Ik heb het geheugen nog wel is te vol zitten en daar word die echt vreselijk veel trager van. Niet te traag, maar genoeg om mij te irriteren. Hij wil ook nog wel is vastlopen daardoor, ook niet heel fijn als ik net met opdrachten bezig ben en ik kan m uit drukken omdat die niks meer wil.

Ik heb wel last van weerspiegeling als ik bij een raam zit. Niet vreselijk erg, maar het is er zeker wel. Als je m echt voor foto's aan wil schaffen, zou ik wel voor een retina scherm gaan. Sterker nog, behalve de air worden er geen nieuwe macbooks meer verkocht zonder retina scherm.

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:15

Ik kon dus echt níet wennen aan een MacBook. Na 2 jaar heb ik hem ingeruild voor een Windows laptop. Ik vind het altijd zo typisch dat mensen een Windows laptop van pak hem beet € 400,00 gaan vergelijken met een MacBook die twee keer zo duur is, dat is appels met peren vergelijken. Een Windows laptop in dezelfde prijscategorie als een MacBook (Dell of Lenovo) is imo veel beter.

mina_dero

Berichten: 354
Geregistreerd: 20-11-16
Woonplaats: Hilversum

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:39

Wij werken op school allemaal met een MacBook. wij zijn hier allemaal erg tevreden mee. ik heb hem nu bijna 2 jaar. ik heb de 11 inch die wordt nu volgens mij niet meer gemaakt maar ik hoor van de bruggers dat de 13 inch ook heel fijn is. als je hem net hebt moet je er even aan wennen maar na 2 weken zou je niet meer zonder willen

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:04

Ik heb sinds dit schooljaar ook een macbook. Het grootste voordeel vind ik de snelheid van de laptop. als ik hem uit mijn tas haal klap ik hem open en dan kan ik gelijk aan de slag. Klasgenoten zie ik regelmatig prutsen dat ze ineens een update hebben van hun windows of dat ze al heel snel een oplader nodig hebben. Als ik mijn laptop opgeladen mee neem naar school heb ik er de hele dag plezier van zonder te zoeken naar een stopcontact. Ik heb trouwens een 13 inch, prima grootte en zeer makkelijk in bijna alle tassen :)

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:17

Ik heb ook een 13 inch macbook pro. Let er wel op dat als je adobe programma’s er op wil dat je de pro versie van macbook aanschaft. Daar draaien deze programma’s beter op. Ik heb een macbook uit 2011 en die doet nog steeds iedere dag zijn best! Ik ben grafisch vormgever dus gebruik de adobe programma’s intensief. Batterij gaat nog steeds lang mee, sowieso meer dan een halve dag en dat vind ik erg netjes voor zo’n oude laptop.

Ik heb er een externe schijf van WD elements op draaien en dat gaat prima.

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 13:51

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden :D

Ik ben nog steeds aan het rondkijken. Als ik voor een mac zou gaan, zou het vanwege de prijs echt de Air worden en dan de goedkoopste versie (128GB SSD), maar ik zit heel erg met het glanzende scherm. Daarom nu toch maar weer aan het kijken of er niet een Acer of Lenovo laptop is die goed bij mijn criteria past, maar met een mat scherm.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:05

Het glanzende scherm van een Mac is heel anders 'glanzend' dan een Windows glanzend scherm. Ik zie nooit mezelf in het scherm, behalve bijv 's avonds (in het donker) bij erg donkere films oid. Overdag of met het licht aan nergens last van. De matte windows schermen daarintegen: :r Door het materiaal lijken er allemaal stofjes en dingetjes op je scherm te zitten, heb echt elke 3 min de neiging om het scherm te moeten schoonmaken als ik achter een windows computer zit. Een witte pagina vind ik er ook nooit wit uitzien, je ziet er allerlei gekleurde pixeltjes in zitten.

Anoniem

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:13

Ik merk anders niet veel verschil tussen scherm van Mac en Windows, glanzen beide net zo erg.
Zit wel voor een raam (met raam dus op laptop gericht) dus misschien dat dat wel mee speelt, maar ook zonder raam zie ik wanneer het scherm wat donkerder is bijv met netflixen mezelf toch zitten.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:27

Het glanzen van het scherm heb ik alleen last van als ik buiten zit.
Verder hele snelle laptop, licht en goede accuduur, eigenlijk wat iedereen zergt.
Ik vind het samenwerken met de agenda en notities van mijn iphone echt ideaal!
De eerste dag was wennen, en veel op google op moeten zoeken, maar daarna liep ik er zo mee weg.
Voor de colleges is hij ideaal. Maar als ik dan tijdens de examens moet leren zet ik graag 2 schermen naast elkaar. Maar daar is mijn 13 inch net wat klein voor vind ik. Dus ik ga wel nog een extern beelscherm aanschaffen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:40

Ik heb ook nog nooit last gehad van het scherm, tenzij de zon er recht op schijnt, maar daar gaat een mat scherm echt niks aan veranderen :Y)
De matte schermen schijnen een paar problemen te hebben; de coating kan gaan loslaten en krast snel.. en de scherpte van het beeld vermindert erdoor. Sommige matte schermen geven erg slecht beeld als je vanaf een hoek ernaar kijkt.
Mac heeft een anti-glare coating waardoor de reflecties zeker minder zijn dan bij gewone glans schermen, maar zonder dat het de scherpte, kleur of kwaliteit van het scherm aantast.

mina_dero

Berichten: 354
Geregistreerd: 20-11-16
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:41

SergeantRoos schreef:
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden :D

Ik ben nog steeds aan het rondkijken. Als ik voor een mac zou gaan, zou het vanwege de prijs echt de Air worden en dan de goedkoopste versie (128GB SSD), maar ik zit heel erg met het glanzende scherm. Daarom nu toch maar weer aan het kijken of er niet een Acer of Lenovo laptop is die goed bij mijn criteria past, maar met een mat scherm.


ik heb bij mijn Mac heel weinig last van spiegeling. mijn broertje heeft een windows laptop (geen idee welke) als ik daar op kijk als ik voor een raam zit wordt ik echt knettergek. ik maak regelmatig huiswerk voor een raam (met scherm naar raam toe gekeerd) en dan zie je het een klein beetje maar veel minder dan de Windows.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:23

ik ben helemaal weg van mijn macbook air <3 <3
ik heb gewoon het goodkoopste abbonementje op photoshop en lightroom die dankzijn I5 processor super snel werken.
keuze voor macbook kwam dan ook van lichtste maar toch snelste in zijn gewichtsklasse. intern geheugen was een struikelpuntje, maar kreeg van school onedrive 365 dus daar zit een mega cloud bij.
glanzende scherm ja soms zie je jezelf, maar nooit zo erg dat het scherm niet te lezen is.
tis wel een overgang van windows naar apple, maar ik was er mega snel aan gewent, ik had wel al een iphone, en het stukje dat ik mijn telefoon kan opnemen met mijn laptop gebruik ik echt super vaak. in het systeem van mac zitten super veel handige handelingetjes die het gebruiksgemak ontzettend vergroten, maar die moet je wel net kunnen vinden. een klasgenootje van mij kwam er na 2 jaar achter dat je meerdere bureaubladen kunt hebben, ik had dat met een middagje uitgevogeld, en ook hoe je dan snel navigeert tussen vensters.
als je zelf van de handigheidjes ben in een PC kan ik een macbook echt wel aanraden, en zo niet kun je daar altijd nog een gratis cursusje voor volgen, koop je macbook dan wel bij een apple store of Amac ofzo

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:45

SergeantRoos schreef:
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden :D

Ik ben nog steeds aan het rondkijken. Als ik voor een mac zou gaan, zou het vanwege de prijs echt de Air worden en dan de goedkoopste versie (128GB SSD), maar ik zit heel erg met het glanzende scherm. Daarom nu toch maar weer aan het kijken of er niet een Acer of Lenovo laptop is die goed bij mijn criteria past, maar met een mat scherm.


Ik zit as we speak met mijn macbook air, ook de goedkoopste versie, in de trein naast het raam in de zon. Ja, heb wel iets spiegeling natuurlijk, maar echt helemaal niet storend. Sterker nog, met de windows, met mat scherm, kon ik regelmatig niet werken omdat ik niks zag in mijn scherm door de zon!

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:52

Het scherm van de MacBooks is enorm fijn, ik kan er buiten goed mee werken.

Alleen zou ik een air niet aanraden voor lightroom en photoshop. Simpele bewerkingen redt hij wel, maar uitgebreide bewerkingen (grote panorama’s in RAW formaat, 25+ lagen en Nik Collection) kan hij slecht aan. Bedenk dus goed van te voren hoe je verwacht te groeien in je fotografie voordat je over 2 jaar alweer iets nieuws moet aanschaffen.

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Laptop (MacBook?) kopen voor oa foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:01

Waar je ook aan kan denken is een 2e handse (Refurbished?) Macbook. Wellicht dat je dan toch in staat bent een Pro te kopen :)