Ons hoornaarsnest in de tuin...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:09

..naast de achterdeur...

Maar daar hebben we geen last van :D
Sterker nog, ik ben blij met ze. Ze zijn goed tegen muggen en andere zooi waar wij niet blij mee zijn. Ze maken alleen geluid als een helikopter, maar goed dat is dan ook het enige. Agressief zijn ze niet, maar ik moest wel ff opletten natuurlijk toen ze met het nest bezig waren. Ik heb zelf de koningin nog even gezien, uiteraard toen ik net niet aan het filmen was, en dat is echt een dikke unit :oo Ze is een dikke 5 cm groot schat ik en heel dik :') Ze lijkt bijna een ontplofte hommel _O-


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:11

Als ze steken schijnt het wel flink vervelend te zijn.
Hebben vorige maand 5 van die bolletjes tussen het plafond en het dak weggehaald in de keuken, dacht dat het gewoon wespennesten waren gezien we regelmatig een wesp binnen hadden.

Waar zijn deze beestjes precies goed voor, ook opruimdienst?

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:17

Oh ze zijn ook zo verschrikkelijk mooi <3
Ik heb het niet heel erg op de "gewone" papierwesp, wegens hun agressie, maar de hoornaars vind ik geweldig.
Ze hebben een prachtig rustig plekje gemaakt daar, inderdaad geen plek waar je echt last van hebt.

Overigens, als ik me niet vergis is dat grijze kleinere bolletje wél een nest van een papierwesp soort.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:22

De allereerste link op google geeft dit:
De hoornaar wordt echter wel agressief binnen een straal van vijf meter van het nest. Als men deze veiligheidsafstand aanhoudt hoeft een nest in de buurt van verhoogde menselijke activiteiten geen problemen op te leveren, zelfs niet in de buurt van bijvoorbeeld een kleuterschool.[8] Als men het nest benadert, komen de werksters luid brommend aanvliegen wat een afschrikwekkend effect heeft, maar de wespen kunnen dan ook spontaan steken.

:+
Ik zou ze overigens met schuur en al afgebrand hebben geloof ik. Ik moet die dingen niet in de tuin hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:26

Ik zou allang in paniek iemand gebeld hebben om ze weg te halen. Brrrr. En weet je hoe groot die nesten kunnen worden? Echt enorm.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:27

Ik ben ook bang voor die beesten maar aangezien het erg slecht gaat met de alle insecten, zijn erg bedreigd en we hebben ze wel hard nodig, vind ik het goed van je dat je ze laat zitten :j

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:41

Ik zou geloof ik heel hard kunnen lopen als ik dat in mijn vizier kreeg.
Ik vind ze maar eng. Lijken me teveel op de gewone wesp.
Had er vorig jaar 1 op de slaapkamer. 1 hoornaar maar.
Vraag me niet hoe maar hij ging in een leeg make up tasje zitten. Dus die dicht geklapt en raam open en leeg geschud.

Edit wespen zijn wat kleiner maar ook die tennis ik naar buiten als ze naar binnen komen via een open raam.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:44

Nu vindt je ze nog leuk. Wacht maar tot het nest straks groter is en er zo'n 200 hoornaars op je af komen wanneer je iets te dicht bij het nest komt.
Of ze vinden een gaatje je huis in.
I've been there. Ik denk dat je hier iets te laconiek over denkt.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:45

Wespen zijn al niet mijn favorieten maar hoornaars nog minder mede omdat ze bijen wegvangen.
Zou toch kijken of je het nest kan vernietigen, hoornaars zijn helaas gevaarlijk.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:49

Inderdaad als het nest af is en er larven zijn word het een heel ander verhaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:52

Boompje1985 schreef:
Inderdaad als het nest af is en er larven zijn word het een heel ander verhaal.


Nou idd. Wij hadden in ons vorige huis ook een hoornaarsnest in de tuin.
In eerste instantie hebben we het even zo gelaten omdat we druk bezig waren met de verhuizing.
Tot ik 's ochtends wakker werd en er een stuk of 30 hoornaars in de keuken zaten %) Alles wat potdicht, maar blijkbaar hadden ze toch een manier gevonden om naar binnen te komen (waarschijnlijk door een luchtgat in de muur).
En ze waren flink agressief, dus we hebben een verdelger in moeten schakelen. Een imker wil doorgaans niets met hoornaars te maken hebben omdat ze er niets mee kunnen en heel agressief worden wanneer het nest larven bevat.
Dat was echt een nachtmerrie. Ik durfde dagenlang 's ochtends de keuken niet in omdat ik bang was dat ik aangevallen zou worden :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-06-18 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:52

verootjoo schreef:
Ik ben ook bang voor die beesten maar aangezien het erg slecht gaat met de alle insecten, zijn erg bedreigd en we hebben ze wel hard nodig, vind ik het goed van je dat je ze laat zitten :j

Hoornaars eten juist honingbijen, rupsen en vlinders. Zo heel goed zijn ze dus niet voor de insectenpopulatie.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:55

Eline1510 schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben ook bang voor die beesten maar aangezien het erg slecht gaat met de alle insecten, zijn erg bedreigd en we hebben ze wel hard nodig, vind ik het goed van je dat je ze laat zitten :j

Hoornaars eten juist honingbijen, rupsen en vlinders. Zo heel goed zijn ze dus niet voor de insectenpopulatie.


Oh echt!? Dat wist ik niet... dan red ik deze niet. Ben juist bezig mijn tuin bijvriendelijk te krijgen

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:55

Inderdaad, liever een bijennest dan een hoornaarsnest.

Ik zou voor beide nesten (zo te zien zit er rechts nog een grijze bol met iets) beiden laten weghalen. De expert kan beter beoordelen wat ermee moet gebeuren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:08

Hoornaars moorden idd hele bijenpopulaties uit. Er zijn filmpjes van op Youtube.
Ik ben een voorstander van het redden van bijen en hommels, dus hoornaars wil ik sowieso niet in de tuin :P

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:12

Als je ze graag wil hebben, ik hang hier vallen op om er vanaf te komen :+

Deze (Europese) variant schijnt nog een beetje oké te zijn maar hier hebben we veel van de Aziatische variant is echter gewoon tuig, die doden gewoon mensen met een steek (zal vast onder de juiste omstandigheden zijn ) dus zeker iets om serieus rekening mee te houden. Helaas is er moeilijk vanaf te komen omdat het er zoveel zijn.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:13

Ik heb een soort dubbel gevoel bij hornaars. Ze eten inderdaad muggen, dazen, wespen en doen mensen in principe niets...maar ze eten ook bijen, hommels, vlinders en ik ben eens door een Japans neefje gestoken en toen werd ik echt helemaal naar...Ik weet dus niet wat ik echt moet denken van ze :\

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:18

Ik had de hele zooi platgebrand :')
Vieze rotdieren.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:27

Wij hebben dit jaar voor het eerst geen hoornaarsnest (voor zover wij tot nu toe weten). Voorgaande jaren hebben wij ze steeds gehad en op zich leveren ze inderdaad geen problemen op. Ze komen op licht af en dat is nu met de lange dagen geen probleem, maar als de dagen korter worden, dan komen ze dus naar je huis toe als je licht aan hebt en proberen ze binnen te komen. Dat hadden wij ook, het hele raam vol met hornaars, echt Stephen King achtig :+ Toen hebben we ze wel laten verwijderen, want ze probeerden overal binnen te komen. Maar voor de rest laten wij ze zitten, super nuttige insecten.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:28

Hun steek doet verschrikkelijke pijn en kan voor sommige mensen levensbedreigend zijn, ze moorden binnen no time een hele bijenkas uit en ze kunnen flink agressief zijn als je te dicht bij hun nest komt/zich bedreigd voelen. Dus ik zou er niet zo happig op zijn naast mijn achterdeur.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:05

Kill it with fire!

Krijg er de kriebels van

Anoniem

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:10

Ik zou 50 tinten bruin kakken in m’n broek.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:13

Hier vorig jaar een nest onder het dak gehad. Zaten ineens hoornaars in huis. Niet tof -O-
Verdelger gebeld en die werd me toch aangevallen toen hij in de buurt van het nest kwam ~~}>
We hebben op flinke afstand staan kijken.

Afgelopen maart was onze jack Russell in de tuin aan het graven. Dus wij kijken, had ze een hoornaarkoningin opgegraven.. :=
Wat een enorme unit was dat idd! Niet normaal zo groot.
We hebben haar wel naar de hemel gestuurd, wil niet weer zo'n nest terroristen bij mijn huis.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:28


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:37

Majabeestje schreef:
Hier vorig jaar een nest onder het dak gehad. Zaten ineens hoornaars in huis. Niet tof -O-
Verdelger gebeld en die werd me toch aangevallen toen hij in de buurt van het nest kwam ~~}>
We hebben op flinke afstand staan kijken.

Afgelopen maart was onze jack Russell in de tuin aan het graven. Dus wij kijken, had ze een hoornaarkoningin opgegraven.. :=
Wat een enorme unit was dat idd! Niet normaal zo groot.
We hebben haar wel naar de hemel gestuurd, wil niet weer zo'n nest terroristen bij mijn huis.


Onze witte herder is ooit eens door een hoornaar gestoken. Toen konden we wel direct naar de dierenarts want ze was er goed beroerd van en haar kop werd 3 keer zo dik.